Yakuza 0 (2015)

PlayStation 3 / PlayStation 4 / PC / Xbox One
Fighting / RPG

Ontwikkeld door Sega
Uitgegeven door Sega

Yakuza 0 is een prequel van de langlopende serie die zich afspeelt in de criminele onderwereld van Japan. Dit nieuwe deel introduceert het hoofdpersonage Kazuma Kiryu en vaste waarde Goro Majima, terwijl ze al vechtend doorheen Tokio en Osaka door de rangen van de Yakuza stijgen. Tijdens je avontuur kan je van alle zonden proeven, die het Japan van 1988 te bieden had: Beleef talloze avonturen in de gedetailleerde, neon verlichte wereld van Yakuza 0, gaande van disco's en hostess clubs tot klassieke SEGA arcades.

lennox
prachtig. verder hoop ik een keer op een spin-off voor kazama-san.

Begint intussen wel een beetje ingewikkeld te worden. Dus dit is een prequel op de originele twee delen? Dan heb je Kiwami en Kiwami 2 die dus remakes zijn van de eerste twee delen op de PS2? (...komen dus ook netjes op mijn lijst te staan). En dan heb je dus al een deel spin-offs die nooit in Europa verschenen zijn? Ook eentje die zich in de 19de eeuw afspeelt en hier nooit is verschenen? En ook deel 6 is net uitgekomen.

Tjonge jonge. Ik heb deze week deel 3 eens opgegraven (heb 4 en Dead Souls ook in de kast staan) maar het ziet er naar uit dat ik nog wel even bezig ben met de Yakuza reeks.

avatar van dr channard
Zeker niet teleurgesteld dat ik dit spel heb gespeeld. Japan is toch wel een plaats die ik nog altijd op mijn to go list heb staan, en dit spel is verdomme zooo Japans. Het vechtsysteem zit lekker, de zijmissies zijn grappig en het spel zit vol met nevenactiviteiten die je uren zoet kan houden, maar de grootste reden die me gewoon deed verder spelen was toch wel het verhaal. Man dat was zo bijster interessant en zat zo goed in elkaar. Voice Acting is ook gewoon subliem te noemen.
Zeker een aanrader hoor. 4*

avatar van wolff
In het verleden nooit de Yakuza series gespeeld (had geen Playstation) nu toch maar even gedaan en gelukkig maar. Wat een fantastisch spel! Het spel ziet er geweldig uit, heel mooi hoe levend ze Japan hebben gemaakt met de nodige humor en geinige karakters die je tijdens het spelen tegenkomt. Dit is een spel waar zijmissies zeker geen 'chore' zijn. Ook alle actieviteiten eromheen zijn erg leuk, dingen die je ook niet verwacht in zo'n game. Ik zal zeker zo nu en dan nog even het spel oppakken om mijn completion % op te hogen. De storyline is indrukwekkend met de lange speelduur, sublieme voice actors en geniale plottwists. De cinematografie in de cutscenes is ook oogstrelend, veel cutscenes leken uit een heel gave film. Ik had serieus moeite met ophouden met spelen omdat er een cliffhanger was of iets dergelijks. Het vechten is ook netjes gedaan, doordat je steeds nieuwe dingen leert blijft het interessant. Ook geinig dat ze producten als Japanse drank gelicenseerd hebben, er zijn veel van dit soort kleine details in het spel die het nog net iets gelikter maakt.

Ik vergeet vast een hoop, maar fantastisch. Gelijk in mijn top 10.

avatar van Finidi
Geez, deze game zit echt tot de nok toe vol met content. Zelfs wat té veel als je de game 100% probeert uit te spelen, maar ik heb er vrede mee dat ik dat niet ga doen. Na 76 uur had ik het verhaal, de twee grote minigames en zo’n beetje alle zijmissies gedaan, plus veel van de minigames. Deze game is vooral gewoon erg leuk om te spelen; vrijwel alles is erg grappig en vlot gedaan, ook al komen er soms ook wat meer serieuzere stukken langs in het verhaal.

Vooral het verhaal is echt enorm tof gedaan. In eerste instantie speel je als Kazuma Kiryu, een up-and-coming Yakuza die verstrikt raakt in zaken die ‘m ver boven het hoofd gaan. Het centrale probleem in het plot is dat van de ‘Empty Lot’, een klein stukje lege grond tussen alle grote gebouwen middenin de wijk. Deze wijk is de laatste jaren opgekocht door de hogere Yakuza-bazen, die er vergaande ontwikkelingsplannen mee hebben. Maar zonder bezit van de ‘Empty Lot’ kunnen die plannen niet doorgaan. En de eigenaar is niet te traceren.

Als je net helemaal in het verhaal van Kiryu zit, wordt je echter uitgetrokken om een hoofdstukje als de andere hoofdpersoon, Goro Majima, te spelen. Ook hij bevindt zich in een benarde positie als uit de gratie geraakte Yakuza. Onder grote druk van z’n bazen runt hij een succesvolle ‘cabaret club’, een zaak die erop gericht is vooral mannen te laten komen drinken met een hostess van de club, puur voor de gezelligheid natuurlijk. Gaandeweg verstrengelen de verhaallijnen van Kiryu en Majima zich steeds meer. Wat mij betreft is het verhaal van Yakuza 0 één van de beste van de laatste jaren in games (wat op zich niet heel veel zegt).

Wat daarnaast goed gedaan is, is dat Kiryu en Majima beiden in twee verschillende locaties opereren; andere steden. Hierdoor heb je twee keer het genot om een gebied te verkennen dat naar moderne game maatstaven weliswaar klein is, maar tjokvol activiteiten en mensen zit. Op elke straathoek is wel een nieuwe zijmissie of minigame te doen. Daarnaast hebben Kiryu en Majima beiden hun eigen grote zijactiviteit. Kiryu kan makelaar worden door bedrijven in z’n wijk op te kopen. Vervolgens kun je erin investeren (door de juiste manager en bodyguard te selecteren) en kun je zo meer geld krijgen. Majima’s zijactiviteit bestaat uit het runnen van een kleinere ‘cabaret club’, wat een best vermakelijke, hectische minigame is.

Zoals gezegd zijn er enorm veel zijmissies ook, gegeven door de mensen op straat. Eén voorbeeldje is de zijmissie waarbij Kiryu geronseld wordt om zich voor te doen als filmregisseur, waar hij zich op vermakelijke wijze doorheen worstelt. De zijmissies getuigen stuk voor stuk van creativiteit, zijn altijd anders en goed geschreven.

Ook heb je nog een groot aantal kleinere minigames, zoals het relatief gebruikelijke bowlen, darten, biljarten, maar ook wat meer out of the box minigames als het rijden met speelgoedautootjes in een racebaan. Deze minigame wordt daarnaast ook nog ‘ns gecombineerd met een hartverwarmende verhaallijn. Er zijn ook wel wat missers, zoals het vissen (gewoon erg saai) of het vrouwenworstelen middels steen-papier-schaar (tikje seksistisch en qua mechanieken werkt het gewoon niet zo).
Ten slotte nog een ander minpuntje: ik heb zo genoten van het verhaal, wilde telkens de volgende hoofdmissie doen, waardoor ik de zijactiviteiten wat teveel links heb laten liggen. Die heb ik na het beëindigen van de verhaallijn toen alsnog gedaan, maar da’s natuurlijk niet helemaal de bedoeling. Wellicht dat verhaal wat meer rustmomentjes had in kunnen bouwen, zodat je meer geneigd zou zijn deze zijactiviteiten te gaan doen. Maar wellicht ligt dat ook gewoon aan mezelf.

4,5/5, Yakuza Kiwami staat zeker op m’n verlanglijstje in Steam om te kopen binnenkort.

Finidi schreef:
een zaak die erop gericht is vooral mannen te laten komen

There is no sex in the champagne room!

Yakuza Kiwami staat zeker op m’n verlanglijstje

Dan moet ik je toch even waarschuwen. Kiwami wel een behoorlijke stap terug na Zero gegamed te hebben...

Niet alleen is 'ie (door het gemis van Majima als playable char) echt maar de helft qua content (alleen Kamurocho), ook voelt veel van die content erg gerecycled aan. Ook valt de ouderwets slome missie structuur (die onveranderd van 1 is overgenomen) extra hard op. Deels daardoor wel leuk als historical vergelijker (en het Haruka verhaal blijft classic), maar pretty big step backwards...

Yakuza Zero, Kiwami en Kiwami 2 komen in 2020 ook eindelijk, via Game Pass, naar de One!

Squall Lionheart schreef:
Nu, Zero was eerder een stap voorwaarts, Kiwami is gewoon een remaster van het allereerste deel, toch? Daarom dat ik met Kiwami (extreem?) was begonnen, en nu aan het twijfelen ben tussen deel 2 (kiwami) en deze Zero.

Sure sure... Kiwami remake van 1 idd, in dezelfde engine als 0. Met wat extra content en linkage, zoals het vervolg van de pocket racer quest. Kiwami 2 (die'k ook nog op m'n lijst heb) remake van 2 in de engine van 6.

En dan komt de Remastered Collec (3, 4 en 5) er nog aan...

Ik kan idd mijn volgende 1 a twee game jaren enkel vullen met het spelen van Yakuza games, er zijn ook nog Fist of the North Star: Lost Paradise en Judgment, afgeleide produkten met de Yakuza engine.

avatar van Finidi
Squall Lionheart schreef:

Och, minder content is op zich niet zo'n probleem. Yakuza 0 had belachelijk veel content voor dat zachte prijsje op Steam, en was me wel iets te groot. Mindere missie structuur is wel jammer, maar als het nog wel een goed verhaal heeft dan is 't wel de moeite waard om door te spelen, of niet? Verwacht niet gelijk weer zo'n goede game als Yakuza 0, 't is ook een stuk ouder natuurlijk. Maar zelfs een mindere Yakuza 0 is goed.

Jazekers, heb 'm ook met 4* beoordeeld, zeker niet willen missen... Just tempering expectations a little .

SeptuSword
Is de Yakuza serie echt zo goed? Zie overal laaiend enthousiaste mensen over de serie. Wat mij een beetje tegenhoud is dat er 7 delen zijn en ze volgens HowLongToBeat wel 30 uur per game kosten.

Als je je erdoor haast, er zijn talloze neven-activiteiten waar de Yakuza serie naam voor heeft gemaakt gaanden tot een hele arcade waar je sega-klassiekers kunt spelen en muziek-ritme mini-games om maar een paar te noemen.

Vergelijk het met GTA V, daar gaat ook niemand klagen dat je te veel te doen hebt en te veel delen in de serie. Behalve natuurlijk dat de Yakuza reeks een min-of meer aan elkaar hangend verhaal vertelt.

Dit spel heeft echt een ijzersterk verhaal. Het is erg meeslepend en de cutscenes vliegen je om de oren, maar met de goede graphics erbij maakt het net een film.

De vele minigames en sidestories zijn ook echt van toegevoegde waarde. Het verhaal is nogal zwaar en serieus terwijl deze juist over de top Japans zijn en juist humor erin brengen.

Heb 35 uur gespeeld en zit op 15% lol. Maar met nog 7 delen te gaan en 2 spinoffs sla ik het grinden over en ga verder met het verhaal van deel 1.

Wel een beetje teleurstellend - ik nam aan dat de game een soort van autosave had of iets. Van de week een uurtje of 2 gespeeld en wou vanavond er mee verder gaan maar er is dus geen continue optie...alle saves gebeuren manueel bij de phone boots. Daar gaat mijn zin...morgen dan maar...