Call of Duty: WWII (2017)

PC / PlayStation 4 / Xbox One
single player / online

Ontwikkeld door Sledgehammer
Uitgegeven door Activision

Begeef je aan de frontlinie gedurende de mars van de geallieerde strijdtroepen richting Duitsland in 1944 en 1945. In de single player campagne neem je deel aan diverse veldslagen in onder meer Frankrijk, België en Duitsland. Je beleeft de strijd voornamelijk door de ogen van soldaten Ronald "Red" Daniels en Robert Zussman.

avatar van JacoBaco
Inmiddels al wat uurtjes in de multiplayer gestoken en 6 missies van de campaign gespeeld. Helaas wel wat serverproblemen, maar dat komt vanzelf goed. De campaign is tot nu toe de beste sinds jaren en met multiplayer is het een verademing dat het springen voorbij is. En spelen op hardcore is gewoon het beste omdat je dan geen frustraties hebt dat jij eerder schiet, maar vervolgens word je toch zelf omgelegd. De graphics blijven op hetzelfde niveau als de laatste 3 CoD games en ik heb er geen problemen mee.

Helaas maar 9 MP (voor FFA, TD etc.) maps waarvan er 2 totaal niet leuk zijn. Te klein, waardoor je alsnog een soort van gedwongen wordt om te rushen. De grooste map is groot en ideaal voor snipers. In het midden van de map staat de Schwerer Gustav. Ik ben geen sniper fan, maar dit is een toffe map. Een andere grote map is in de haven van London. Ook een fijne map. De rest is middelmatig qua grootte en leuk om te spelen.

Ik ben blij dat het tempo over het algemeen wat lager ligt en voorzichtig spelen in je voordeel werkt. Bij Infinite Warfare kon dat gewoon niet.. Ook al speelde je voorzichtig, de goede spelers komen via muren, daken en met hun enorme sprongen op je af. De spelers met de hoogste scores speelde dus ook op deze manier. En omdat veel mensen afhaakte, bleven de beste spelers over. In de eerste maanden kon ik goed meekomen en had ik een K/D van 1.30, maar sinds afgelopen zomer ben ik gewoon kansloos geworden.

JacoBaco schreef:

Nee idd. De bespreking boven je haalt aan dat de graphics 'gedateerd' zijn, maar dat vind ik persoonlijk flauwekul - de setting doet me niet veel en vind ik saai, maar ik kan met de slechtste wil ter wereld niet beweren dat het er niet knap uitziet.

Overigens The_CrY, vind ik COD Civil War best een interessant idee! Het zou in ieder geval weer eens iets totaal nieuws zijn. Medieval en Rome zou ik ook geen moeite mee hebben maar zou zich misschien beter lenen tot een open wereld ala Far Cry.

Maar goed - eens even kijken hoe goed of slecht deze COD het gaat doen bij 'de fans'. Want ook al is de hele setting inderdaad zoals ik het begrijp speciaal voor deze doelgroep - toch vind ik dat het best allemaal negatief onthaald wordt (niet door de meeste review sites of kanalen - maar wel door de spelers). Kwestie dat Activision het toch nooit goed zal doen

avatar van The_CrY
Hoor wel goede geluiden over de campaign in ieder geval, met die van JacoBaco erbij opgeteld. Dan begint het toch wel te kriebelen...

The_CrY schreef:

Kijk maar uit, met te hoge verwachtingen valt het je alsnog erg tegen.. Maar even serieus. Ik heb er nu 6 of 7 missies opzitten en ik heb nog geen extreem speciale dingen gezien, maar toch is het tot nu toe een erg toffe afwisselende campaign. Het gekke is dat de eerste missie (Normandië) nog het minst leuk is. Misschien omdat deze missie ook al in een eerdere CoD zit.

Toch zijn de meningen nog best verdeeld.. Hier bijvoorbeeld 2 reviews. Deze staan haaks op elkaar wat de SP betreft.

XGN -Terug naar de roots - meeslepend verhaal. Eindcijfer 8.5
InsideGamer - Singleplayer vergeet bijzonder te zijn. Eindcijfer 7.5

avatar van rudiger
Ik denk dat Carlo dit spel heeft gespeeld op een commodore 64 of op een pc met een hele slechte videokaart . en dan ook nog eens op een tv van philips met 12 tiptoetsen uit het jaar 1982 .
Als je dit bagger grafics noemt dan moet je echt dit weekend eens ff naar Specsavers toe .
De problemen met de server is ook uit de duim gezogen .
Spel heb ik tijdens de nachtopening gehaald en iedere nacht gespeeld .
Nog niet 1 keer een probleem gehad met de MP .

avatar van Dragonslayer
rudiger schreef:
De problemen met de server is ook uit de duim gezogen ..

Als jij iets niet zo hebt ervaren als een ander het beschrijft, betekent het niet per definitie dat die persoon het maar uit zijn/haar duim gezogen heeft. Er blijken bovendien meerdere mensen last van te hebben gehad. In de whatsappgroep van mn vrienden stond het vol met geklaag over COD servers die eruit lagen.

avatar van rudiger
Met Gran Turismo Sport wel wat sever problemen gehad in het begin , had je een toptijd neergezet en werd het niet opgeslagen doordat de server eruit lag .
Maar eerlijk waar , bij WW2 nog geen probleem gehad , tot nu toe .

Ik heb geen lag problemen gehad. Het duurde heel af en toe wel wat lang voordat je een potje kon opstarten, maar dat was 1 minuut soms 2 denk ik. Het werd nooit heel irritant en volgens mij heb je dat altijd wel.

ik moet zeggen dat de MP echt weer als vanouds aanvoelt. Het hoeft voor mij ook niet steeds heel vernieuwend te zijn. Wat goed is, moet je niet teveel aan sleutelen. Het grote nadeel is dat er echt veel te weinig maps zijn, waardoor je dus maps moet gaan bijkopen straks. Het zijn wat mij betreft geen slechte maps, maar ook geen uitmuntende maps. Schwerer Gustav map is indd een van de leukere (misschien wel iest te groot)

Ik snap eerlijk gezegd de klacht fast pace en chaotische niet zo. Het is helemaal net zo heel snel ... op enkele maps na kan je gewoon op jouw eigen tempo spelen. Vind dit eerder passen bij Quake en Unreal. COD past precies tussen deze en BF in.

SP is prima en er goed mee vermaakt. Kan echter niet direct een memorabel stuk opnoemen. Eenmaal in de Ardenne was voor mij wel het leukste stuk. Campaign is ook wel aan de kortere kant dan normaal gesproken volgens mij. Ik heb de game op Veteran uitgespeeld en was binnen 7 a 8 uur klaar met de game. Het nadeel van de SP is toch wel de AI van je team. Soms echt heel frustrerend dom en niet logisch ... dat haalt je wel uit het spel

Al met al doet COD weer wat het moet doen, maar inderdaad zoner echte hoogtepunten of dieptepunten,. En de MP is wel iest wat ik weer heel lang ga spelen. Game is zeker 4* waard.

Na een aantal jaren was de COD vermoeidheid bij mij opgetreden, Black Ops 2 was me laatste meen ik. Oh die met Kevin Spacey heb ik ook nog gespeeld schiet me nu te binnen.

Maar WW2 had me interesse weer, eindelijk weer oldschool!! Zojuist de end credits van de SP gezien en heb er echt van genoten. Ondanks wat ik las in reviews vond ik het “verhaal” en characters echt meeslepend. Super vette graphics (4K HDR op me One X ) en zeer nice voice acting.

Van mij mogen ze in de geschiedenis blijven ipv de moderne oorlogvoering.

Nu dan maar eens uitgebreid de MP checken, maar voor de SP alvast 4*

-marco- schreef:
Oh die met Kevin Spacey heb ik ook nog gespeeld schiet me nu te binnen.

#metoo!

Die was nog best leuk.

Ik ben op de helft van de single player, maar denderend is het allemaal niet. Zelfs niet met alle instellingen op zijn hoogst. Wat dat betreft is het echt te merken dat de engine - die ze volgens mij al tien jaar lang gebruiken - zwaar gedateerd is.

avatar van JacoBaco
Wellicht, maar ik vind het er meer dan acceptabel uitzien. Ik zie recente games zoals Battlefield 1, Prey, Doom, Dishonored 2 en deze games zien er nou niet veel beter uit. Iemand zou kunnen zeggen, maar Activision heeft zoveel geld dat ze best een nieuwe engine kunnen (laten) ontwikkelen. Dat kan, maar persoonlijk vind ik het er nog bovengemiddeld goed uitzien. (PS4)

Ik ben inmiddels bijna klaar met de SP en er gebeuren geen hele speciale dingen. De campaign is kort (zoals bij alles CoD's) maar het zijn bijna allemaal erg toffe (herspeelbare) missies qua actie en de afwisseling qua gameplay is ook goed. En dit heb ik liever dan dat ik een goede SP game zoals Alien: Isolation of Wolfenstein: The New Order speel waarbij de SP onnodig lang wordt gemaakt. Bijvoorbeeld met Wolfenstein zijn er van die missies die zich in the HQ afspelen behoorlijk saai. Maar ja, als ze er niet in hadden gezeten dan bleven er van de 16 missies ook nog maar 12 over ofzo en gaan mensen alsnog klagen dat het te kort is.

Er zijn naar mijn idee weinig shooters tussen de 10 en 15 uur die echt van minuut 1 tot aan de laatste minuut boeiend en meeslepend zijn. Half-Life 2.. Ook zoiets. 1 van de beste games ooit gemaakt, maar dat auto'tje rijden of dat bootje, dat slaat toch eigenlijk nergens op.

P.S. de Battlefield 1 campaign is ook makkelijk binnen 8 uur uit te spelen. Daar staat 6 a 8 uur voor zie ik. Goede campaign heb ik gehoord, maar nou ook weer niet zo goed dat mensen het er nog steeds over hebben.
How long does it take to beat your favorite games? - HowLongToBeat.com

Same Shit, Different Day.

Na 'Modern Warfare 3' heb ik deze reeks lange tijd links laten liggen, omdat het mij te onzinnig werd. Met de terugkeer van de Tweede Wereldoorlog setting was ik toch weer benieuwd geworden. Overigens is deze review alleen gebaseerd op de single player.

In elf missies volg je over grote lijnen de pogingen van de geallieerden om de Duitsers te stoppen. Uiteraard mag de befaamde missie in Normandië niet ontbreken, hoewel het 'Medal of Honor: Frontline' nooit kan overtreffen. In geheel lineaire wijze vervolg je als speler de campagne die maar niet kan overtuigen, zelfs de afwisselende levels waar je niet met de protagonist speelt zijn inspiratieloos.

Het is duidelijk dat men wil dat je een band à la 'Band of Brothers' krijgt met een handvol soldaten. Echter komen de clichématige personages mij al gauw de neus uit en kunnen deze geen potten breken. Desondanks zitten er qua gameplay wat leuke ideeën in verwerkt in de vorm van het vervullen van zogenoemde heroïsche acties; je krijgt van elk lid bepaalde objecten, zoals granaten of munitie om je verder te helpen.

Hetgeen waar ik echt niet over te spreken ben, is de zwaar verouderde engine die al lang aan vervanging toe is. Met alle instellingen op zijn hoogst is het niet om aan te zien, waardoor je nooit lekker in de game zit. Weliswaar zijn de cutscenes prima, maar dat is geen excuses voor ondermaatse graphics. Wat maar weer eens duidelijk maakt dat Activision alleen is gefocust op het verder uitmelken van een - voor mij - dode franchise.

Al met al een teleurstelling vanjewelste. Na het uitspelen hiervan heb ik de game dan ook linea recta naar mijn digitale prullenbak verwezen. Mocht Activision het ooit flikken om met een degelijk vervolg op de proppen te komen, dan zie ik die graag tegemoet. Maar met de huidige situatie dat het merendeel van de gamers nog steeds braaf elke iteratie koopt zie ik dat niet snel gebeuren, tenzij ze het licht zien.

Dikke 2,0 sterren.

Jammer dat je er niet van hebt kunnen genieten Shinobi

Ik had het ook graag anders gezien -marco-, maar het mocht helaas niet baten. Toch hoop ik dat het tij op een dag zal keren voor deze franchise en er weer hoogtijdagen bereikt zullen worden.

Toch heb ik met de multiplayer wel weer ouderwets lol. Het is echt een goede multiplayer geworden Al mis ik helaas wel Sabotage, een van mijn favorieten en er zijn ook veel te weinig maps.

avatar van JacoBaco
Ik vermaak mij er ook erg goed mee. Weinig maps inderdaad, maar ik vind de meeste wel erf tof. Zelfs Nazi zombies bevalt goed. Ja, weer zombies, maar toch weer leuk. En eindelijk is het een keer niet compleet onduidelijk wat je moet doen. Het kan aan mij liggen, maar ik heb geen idee wat ik moet doen. En vaak zit ik met spelers die ook geen idee hebben waar ze mee bezig zijn en vervolgens zit je 1,5 uur op zombies te schieten zonder ook maar iets te bereiken. (Ik heb het nu over Zombies in Spaceland)
Gelukkig staan er op youtube na een tijdje wel goede walkthroughs.

single player 2,5*
multiplayer *4,0

Vind de MP toch echt goed uitgebalanceerd. De maps zijn wel wat karig, maar wat er is is toch wel goed. Na een heel stroef begin (3 jaar echt geen shooter aangeraakt), kom ik inmiddels weer op aardig niveau aan en ben ik regelmatig weer een MVP.

War mode had ik echt veel meer van verwacht, het doet toch niet echt waat ik had verwacht zoals je dat biJ BF hebt. Het werkt niet lekker in de COD stijl.

Het hele lootboxes systeem snap ik weinig van. Zijn er echt mensen die hier helemaal leip op gaan?

Kom uit op 3*

avatar van JacoBaco
Ik vrees het ergste, maar niet geschoten is sowieso mis.

Zijn er toevallig mensen geïnteresseerd in Nazi zombies op de PS4? Ik wil eigenlijk toch wel graag die platinum trophy, maar in je eentje The Final Reich spelen is gewoon te moeilijk! De Fireworks trophy gaat nog wel en die heb ik ook al, maar de Dark Reunion trophy is ziekmakend moeilijk. Dit moet gedaan worden met meerdere spelers.

Sorry zombies vind ik echt compleet bagger. Snap niet waaorm dit zo populair is. Staat echt veel te ver af van de MP van COD.

avatar van JacoBaco
Ja, het is een extra'tje wat een soort traditie is geworden? Voor de 1 leuk en voor de ander niet. Ik vind het ook niet heel erg bijzonder. De opdrachten zijn altijd zo vaag, maar verder blijft het voor mij leuk om co-op die zombies overhoop te knallen.

avatar van JacoBaco
Een cijfer had ik al gegeven en deze blijft staan. Ik heb inmiddels de platinum trophy gehaald, dus ik heb de game uitgebreid gespeeld.

De singleplayer: Net zo kort als 90% van alle andere CoD campaigns. Dat is dus niet uitzonderlijk kort en bovendien hebben games als Battlefield 1 ook een korte campaign. Sowieso lastig om na tientallen WO2 films, series en games met een memorabel verhaal (conform geschiedenis) te komen. Ik bedoel een fictief verhaaltje vertellen kan zoals Saving Private Ryan, maar niet op een manier zoals de film Inglourious Basterds. Ze hadden met deze CoD dus te maken met beperkingen. In tegenstelling tot een game als Wolfenstein: The New Colossus waar MachineGames WO2 slechts als basis gebruikt en zelfs dat is niet helemaal waar, want het speelt zich erna af, plus de oorlog is anders afgelopen dan in het echt. Dus ze konden hun fantasie botvieren. Toch heeft Sledgehammer er een mooie campaign van gemaakt. Het verhaal is oké, maar het zijn vooral de missies die ik persoonlijk erg fijn vind om te (her)spelen. Verder als je geraakt wordt, vult je health niet automatisch aan en je kunt teamleden vragen om munitie, medikits en handgranaten. Het enige minpuntje vind ik eigenlijk dat het zelfs op veteran niet heel erg moeilijk is. En dat is wellicht een beetje ironisch aangezien het lastiger is wanneer je health niet meer automatisch vult door even achter een muurtje te schuilen. (Zou je denken)

Nazi zombies: Leuk en dit keer zijn de opdrachten wat minder onduidelijk en krijg je een soort van aanwijzingen, maar uiteindelijk slaat het toch weer compleet nergens op en is het onmogelijk om erachter te komen wat je moet doen. Dus alleen met een goed team die weet wat ze moeten doen is het mogelijk om die moeilijke easter egg te halen. Het ging best lekker en zelfs wij waren 3,5 uur bezig!! Maar goed, toch zie ik het weer als een leuke extra.

MP: Eindelijk verlost van dat achterlijke gespring! Veel van mijn vrienden waren bang dat het hierdoor snel saai zal worden. Maar los van het feit dat er tot nu toe nog maar 9 MP maps zijn, vind ik de meeste maps wel erg tof. En ik vind het nog steeds niet saai. Nieuw is headquarters waar je o.a. net als met Destiny daily/weekly uitdagingen kan aannemen. Leuk, maar ik doe er niet zo heel veel mee. War speel ik niet, dat is objective-based team battle. Bouw een brug of verdedig de brug. En zo zijn er verschillende dingen die je moet doen. Ik vind het mwa. Ik speel dagelijks de MP. Team Deathmatch en uiteraard op hardcore! Dikke fun!

avatar van KoomBa
First Aid kit here !

Die jongens zijn net een groep pubers die een paintball potje spelen.
En dan ook nog met elkaar op de vuist gaan.

Ammo bij maat halen was ook irritant.

Tank en vliegtuig missie te moeilijk en saai.

CoD games zwaar overrated lijkt.
Misschien is online nog wat aan, singleplayer uitgespeeld.

Filmpjes zijn ook erg vaak, lang en langdradig, moet een band creëren met de characters wat dus ook niet erg gelukt is.

Ben ik de enige die last heeft dat je je division niet kan prestigen??

Het is mij 1x gelukt om een division te prestigen maar toen ik de volgende division die ook level 4 was lukt het mij niet meer om die te prestige. Zorda ik dit wil doen blijft er een slot teken bij staan en dat je level 4 moet zijn (terwijl de division al level 4 is )

Gisteren de SP campaign op veteran afgerond, ca 10 uurtjes over gedaan. Zombies en multiplayer ga ik ws niet aanraken, cijfer dus puur gebaseerd op de SP.

De negatieve reacties die ik her en der hierboven lees snap ik ergens wel, maar voor mij persoonlijk was dit een feestje van herkenning maar dan in 4K/HDR. Prachtige game en mijn inziens leuke gevarieerde missies en ik kreeg wel een band met de karakters, prima voice acting.

De missies waarvan je weet dat ze er gaan komen: tank + vliegtuig waren idd een beetje saai. Vooral de tank-missie. Man stop daarmee. Vliegtuig missie zag er fantastisch uit en speelde lekker maar afgezien daarvan wel weer erg cliché. Innovatief was het in die zin dat je nu bepaalde goodies van je squadmates af en toe kon krijgen, leuk gedaan. Enne: Health packs zijn terug! Maar bovenal pakte de WWII setting me toch wel weer bij de strot. Genieten. 4*

Wat een zonde ik speelde alleen de singleplayer stand waar ik me echt mee heb vermaakt.
De (simpele) single player daar was ik best verslaafd aan, Maar er zitten wel min punten in de A.I is niet goed hoe later in het spel hoe meer dat het beeld regelmatig stil gaat staan terwijl je nog volop in actie bent.
Dat is toch vreemd voor zo'n groot spel dat mag niet gebeuren!..
heel erg Slordig (of gemakzuchtig). Maar goed dit deel is wel weer een pret pakket geworden.
En ja hoor het volgende deel staat al weer te trappelen...
Het lijkt wel steeds meer op haast werk, maar ja ik denk dat ze geen tijd meer nemen om zo'n jaarlijks spel perfect te laten draaien...

En weer word ik er uit geschopt bij de Zombies..
Dit spel hebben ze echt niet gepolijst waardeloos is dat..

een halfje er af..

Het was best wel erg lekker dat de Call of Duty reeks na jaren vol oninteressant futuristisch geneuzel weer terug naar z'n roots is gegaan: de tweede wereldoorlog. Het levert ieder geval een game op waar ik me weer mee kan identificeren. Iedereen heeft wel iets met WO II, zeker als gamer is het weer fijn om terug naar die tijd te gaan en de ruimteschepen en toekomst achter ons te laten.

De campagne is me ieder geval behoorlijk goed bevallen, al valt er nog voldoende op aan te merken. Zo blijf ik me afvragen waarom makers van dit soort games een standaardlijstje met dingen te doen af aan het werken zijn. De sniper-missie, de stealth-missie, de tank-missie, de vliegtuig-missie, het bedienen van luchtafweer. Zeker de tankrit was echt strontvervelend. Het bestuurt voor geen meter, het levert vooral heel veel frustratie op en de gameplay is doodsaai vanuit zo'n rijdend koekblik. Idem met vliegen, maar dat was gelukkig maar heel kort. We volgen een groep soldaten vanaf de landing op Normandië (dat was trouwens erg goed gedaan) door hun reis door Frankrijk, België en Duitsland. Het levert genoeg leuke levels op, waarbij de sfeer vooral in de Ardennen erg sterk was als je door besneeuwde bossen loopt te knallen op de Duitsers. De meest interessante missie vond ik wel de stealth-missie als je vermomd als Duitser door een groot Duits pand loopt en daar bepaalde mensen moet vinden. Wat dat betreft heeft de game zich er niet makkelijk vanaf gemaakt en zit er genoeg afwisseling en diepgang in. Het deel dat je samen met een klein meisje moet ontsnappen uit een kelder vond ik ook tof.

Visueel is het behoorlijk, al heb ik het wel veel beter al gezien. De cutscenés maken wel weer veel indruk, erg filmisch en imponerend. Ik vond de game ook uitdagend genoeg, zelfs op de normale moeilijkheidsgraad. Regelmatig wordt je van zoveel kanten beschoten dat je vanzelf wel dood gaat. Af en toe is het nogal frustrerend, helemaal in combinatie met die vervelende health-packs die je nodig hebt om jezelf te helen. Het is spannender dan automatisch healen, maar een gevolg is wel dat ik tig keer tijdens een missie mezelf zo'n pakketje toe moet dienen. Dat is ook bepaald niet realistisch en best wel storend. En als je ze niet kan vinden hebben je teamgenoten schijnbaar altijd een halve apotheek op zak. Idem met kogels trouwens. Maar ik heb er wel best van genoten, al vind ik de meeste campagnes in Call of Duty ondanks een mindere setting nog best fijn knallen. Dat blijven toch prima achtbaanritjes.
Het is voorlopig wel mijn laatste Call of Duty, want in Black Ops 4 stoppen ze niet eens een singleplayer campagne. Dan zouten ze maar lekker een eind op, bleh.

Hebben er andere mensen ook zoveel last van stutter en lag in de single-player campaign.
Toch ongelofelijk, alle specs weten ze en zowel op mijn ps4 en op de XboxOne bij kennis onspeelbaar.
Betaal je dan 70 euro voor.
En bij gamemania krijg je er 40 cent voor terug.
Laatste cod voor mij als het niet gefixt word.

bart007bond schreef:
Betaal je dan 70 euro voor.
En bij gamemania krijg je er 40 cent voor terug.
Laatste cod voor mij als het niet gefixt word.

Werkelijk geen seconde last van gehad tijdens het spelen van de campagne. Dus het ligt dan vermoedelijk aan je console, schijfje of verbinding.