Call of Duty: WWII (2017)

PC / PlayStation 4 / Xbox One
single player / online

Ontwikkeld door Sledgehammer
Uitgegeven door Activision

Begeef je aan de frontlinie gedurende de mars van de geallieerde strijdtroepen richting Duitsland in 1944 en 1945. In de single player campagne neem je deel aan diverse veldslagen in onder meer Frankrijk, België en Duitsland. Je beleeft de strijd voornamelijk door de ogen van soldaten Ronald "Red" Daniels en Robert Zussman.

Dit word de eerste COD, die ik na jaren afwezigheid van de franchise, weer eens ga aanschaffen. Ben erg benieuwd!

Same here.
Eindelijk gaan ze weer een beetje terug naar de oude COD games.

avatar van JacoBaco
Gister de bèta gespeeld. En het speelt heerlijk soepel. Even wennen weer. Geen sliding, geen double jump, geen wall run, maar gewoon weer zoals vroeger. Het speelt stukken beter dan Modern Warfare 1 Remastered multiplayer, want dit is toch wel een beetje te houterig. Ja, ik denk dat deze CoD multiplayer een groot succes gaat worden!

JacoBaco schreef:

Heb je toevallig ook een beetje een beeld van de pacing? Ik denk dat ik wel weer eens een COD kan proberen, maar als het weer zo'n hersenloze cod wordt met veel te kleine maps zonder longrange waardoor het alleen maar chaotisch rondrennen wordt, dan hoeft het voor mij niet.

avatar van JacoBaco
Dragonslayer Er zijn 4 maps speelbaar en deze maps zijn best klein. Alle 4 de maps zijn kapotgeschoten dorpjes. Dus veel gebouwtjes en dat soort dingen. De minst kleine map lijkt mij wel geschikt voor longrange. En sommige maps hoe klein ze ook zijn, hebben wel een paar open stukken waar je naar mijn idee lekker kan snipen.

Official Call of Duty®: WWII - Story Trailer - YouTube
Bekijk de campaign trailer van Call of Duty: WWII | Power Unlimited - pu.nl

Fraaie campagne-trailer. De eerste CoD waar ik echt weer naar uit kijk, na jaren van die futuristische settingen die me veel minder boeiden te hebben gehad. Ik weet nog niet of ik de game fullprice ga kopen, maar sowieso dat ik deze ga spelen. Ik verheug me op de campagne, hopelijk zit er een D-Day strandlanding in. Er zijn nog maar vrij weinig beelden van de singleplayer, houden ze goed verborgen.

avatar van Dragonslayer
Beta valt tegen. Het lijkt niet zo 'back to the roots' als dat beloofd werd. De gameplay is nog steeds net zo chaotisch. En dat ligt aan de maps. Deze zijn weer veel te klein en bestaan voornamelijk uit gangetjes met close range combat.

avatar van Aazhyd
Wow, de recensies zijn zeer negatief tot nu toe (zie Steam). Meer van hetzelfde, alleen het futuristische is geschrapt. Ik ga deze maar weer overslaan.

Het probleem zit hem er volgens mij ook in dat ze ieder jaar een nieuw CoD MOETEN maken. Dan heb je één jaar de tijd om er vernieuwing in te stoppen. Dat is veel te kort. Ze zouden de serie een paar jaar moeten opschorten en dan er 3 jaar ontwikkelingstijd in stoppen om een echt goede game te maken.

Recensie een maand voor release?!?!

Aazhyd schreef:
Sledehammer heeft er ook 3 jaar over gedaan. CoD heeft 3 ontwikkelaars welke elk 3 jaar de tijd krijgen.

Na 4 jaar zal ik weer een COD gaan kopen en waarschijnlijk er ook weer helemaal vol voor gaan. Zeker met de nieuwe MP modus 'War mode' lijkt mij het weer een fijne MP-ervaring. Het is een leentje buur, maar dit is een modus die altidj wel een beetje gemist heb. Het geeft intensere maar vooral ook een dynamische gameplay en ze maken hier geen gebruik van killstreaks.

Aazhyd schreef:

Welke recensies? Die zijn er nog helemaal niet.

En er werken diverse studio's aan de CoD's, dus het is niet dat elke game in 1 jaar is ontwikkeld. Overigens zou ik het prima vinden als er niet elk jaar een nieuw deel komt. Je merkt dat mensen CoD-moe zijn geworden. Het is te hopen dat de WO II setting goed uitgewerkt is.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Welke recensies? Die zijn er nog helemaal niet.

Hij bedoelt de steam gebruikers recensies die onderaan de store page staan. (je moet wel naar de store page van de beta gaan. dus NIET naar die van cod WW2 zelf.

Waarom zoveel negatieve meningen? Ik heb het eens doorgelezen:

1. Er wordt beweert dat de game slecht geoptimaliseerd is voor de PC. - Heb ik geen last van, maar ik heb ook een aardig nieuwe videokaart.
2. De maps zijn te klein, wat chaotische gameplay zonder tactiek veroorzaakt. - 100% mee eens. Dit is al in meedere cod's van de afgelopen jaren het geval. Waardoor ik er wat heb overgeslagen. Behalve dat de maps te klein zijn bestaan ze ook alleen maar uit smalle gangetjes. Weinig long range of open gameplay.
3. Back to the roots? Het lijkt er niet op. De wallruns en de jumpboosts zijn eruit. En de setting is niet meer futuristisch. Verder terug naar de roots gaat het niet.
4. Er wordt veel geërgerd aan quickscopers.
5. Erg weinig wapens, en de wapens die er zijn zijn allemaal hetzelfde. - Waarschijnlijk onzin. Er zijn inderdaad weinig wapens, maar ik ga ervan uit dat lang niet alle wapens al in het spel zitten!
6. slechte spawns. - eens. Maar veel beter is het nooit geweest. Ook veroorzaakt door te kleine maps.
7. Hackers - zondagavond zaten er inderdaad veel hackers. VAC is waarschijnlijk nog niet actief in deze game.

Recensies over de beta-versie, ach. Ik wacht liever even het eindproduct af. En de multiplayer boeit me ook niet, dus bijna alle dingen die je noemt vind ik niet erg. 1 ding snap ik niet aan je verhaal, je back to the roots punt. Je zit toch in de tweede wereldoorlog, dat levert toch gewoon andere gameplay op vergeleken met de laatste CoD's? Alleen al dat je weer gewoon op de grond oorlog voert.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Veel mensen, waaronder ik, vinden dat niet genoeg. Velen vinden dat het boosten en wallrunnen te veel chaos veroorzaakte. De afgelopen paar cods rende iedereen als een kip zonder kop door de maps met de SMG's. Nu zijn de boosts en wallruns er misschien uit, de chaos is er nog steeds.

Ik had gehoopt dat er met 'roots' ook bedoeld werd dat de multiplayer gameplay weer wat rustiger zou worden.

De chaos wordt vaak ook veroorzaakt door de spawn points. Je zou een altijd achterin een map vanuit een neutrale zone, waar je niet geraakt of gezien kan worden, maar ook niet kan schieten, moeten spawnen. Dit geeft je tijd om je te orrienteren, waardoor je ook niet zomaar afgeknalt kan worden. Zodra je uit deze zone stapt ben je ook weer zichtbaar en kan je meedoen aan de actie.

Persoonlijk vind ik van die hele grote maps ook niks aan. Launch & Summit zijn mijn persoonlijke favoreiten (Black Ops)

Rujar schreef:

Slechte spawns veroorzaken inderdaad chaos. In het verleden is bewezen dat call of duty makers hier zelfs in grote maps een puinhoop van kunnen maken.

Ik denk niet dat een safezone gaat werken. Dat is bedoeld voor games met veel grotere maps zoals battlefield. In call of duty gaat dit er voor zorgen dat mensen gaan campen bij de safezone van de tegenstander.

Ik denk dat ik vooral War mode zal gaan spelen en dan zal je er hopelijk toch minder last van hebben.

Verder speelde ik eigenlijk ook alleen maar Search and Destroy, Sabotage en Domination.

Het probleem van COD is dat er te veel bezig zijn met kills maken ipv missie. Dat merk je bij Sabotage en Domination heel erg. Het beloningssysteem is ook meer geent op het individu

avatar van JacoBaco
Ik vind eigenlijk elke CoD het best op Hardcore Team Deathmatch. Geen geklooi met wapens en irritaties dat ik de tegenstander eerder zie, ik veel eerder schiet en dan toch zelf doodgaat. Al snap ik ook heel goed dat het erg vet is om sterk te worden en dus je wapens perfect proberen aan te passen met perks.

Gepreorderd... voor het eerst en ik moet zeggen dat ik voor het eerst ook echt uit kijk naar de single player. Hoewel ik het eigenlijk voor de MP koop.

Het lijkt athans alsof de game heel erg inspeelt op sentiment en meer dan ooit licht schijnt op de gruwelheden die zich afspelen in de oorlog, buiten het slagveld om. Het is te hopen dat het patriottisch sausje achterwegen blijft. Maar dit is slechts hoop.

Jammer van de zombi mode. Vond het altijd al een gedrocht en het zal nu niet veel anders zijn. Ik hou meer van missies en objectives in coop.

avatar van JacoBaco
Ik heb toevallig ook voor het eerst een preorder gedaan voor CoD. En misschien om 00:00 dan toch maar ff naar de Gamemania.

Ik ben echt geen fan van die shop, maar af en toe lever ik daar een zooi spellen in waar ik op marktplaats ook niets meer voor krijg en in dit geval heb ik het even laten verrekenen met de preorder.

Als iemand dit spel in bezit heeft kan die me dan ook even vertellen...
Of dit spel echt die wo2 sfeer in zich heeft.. en echt geschikt is voor de mensen die een tik hebben met Tanks, vliegtuigen, bunkers en oude wapens..?
Of dat die Wo2 alleen maar een omhulsel is en eigenlijk gewoon een moderne Call of Duty is.

Bvb Dank

banjo schreef:
Als iemand dit spel in bezit heeft kan die me dan ook even vertellen...

Bvb Dank

Ik heb het vannacht gedownload en vanochtend vroeg de eerste 30 minuten kunnen spelen. Landing op Normandie hebben we al eerder gezien en het heeft mij niet verrast. (maar ik had de dobly ook niet aan staan) Ik ben nu net van het strand af.

Zover ik kan beoordelen voelt en ademt dit echt de oldschool COD WII sfeer. Ik had gelijk die herinneringen van de oudere games. Alle wapens, tanks vliegtuigen zijn authentiek.

Het oldschool gevoel kwam helemaal terug omdat je nu ook niet meer auto-healt maar het moet doen met aid packages. Maar goed het zijn pas de eerste minuten in het spel, maar Ik wil het nu wel direct echt verder gaan spelen. Het heeft mij wel echt getriggerd

Las ook dat er net geen K/D ratios worden bijgehouden in de nieuwe 'War mode' Ben echt benieuwd hoe dit de gameplay gaat beinvloeden. Ik verwacht in ieder geval minder passieve gameplay.

avatar van Dragonslayer
De multiplayer heeft maar 9 normale maps?
Komen er nog meer of alleen in DLC? Ik denk dat ik hem dan toch maar niet ga kopen.

Lees dat de campagne aan de korte kant is. Lees al over 6 uren? Zonde, de laatste CoD's waren niet super, maar daar was ik nog best ruim 10 uur met het verhaal bezig. Dan wacht ik mooi tot ik 'm voor 2 tientjes kan kopen volgend jaar.

avatar van JacoBaco
Als je op How long does it take to beat your favorite games? - HowLongToBeat.com kijkt bij de CoD games dan zijn ze allemaal tussen de 6 en 8 uur uit te spelen. Call of Duty: Black Ops III is de langste met 9 uur. Maar als je rustig aan doet dan ben je er inderdaad vaak alsnog 10 uur mee bezig.

WW2 is ongeveer gelijk aan Modern Warfare 1 en 2. Dus tussen de 6,5 a 7 uurtjes. Maar dit is dus (allemaal) wel gebaseerd op er vrij snel doorheen rennen. En de campaign van WW2 moet bovengemiddeld goed zijn, dus dat is ook wat extra's waard. En ik denk als je rustig aan doet, kom je wel op 8,5 uur ofzo.

Het scheelt overigens maar weinig met de gemiddelde Battlefield game.

Sowieso wacht ik tot ik hem als budget titel kan aanschaffen...maar eh...ik loop er niet echt warm voor. Dat hele WO II gedoe heb ik al tot vervelens toe gespeeld een 10-15 jaar terug. Bekijk ik de filmpjes e.d kan ik enkel vaststellen dat ik het er best saai vind uitzien. Er zullen toch nog wel historische settings of dergelijke zijn die ze hadden kunnen plunderen ipv alweer dat strand op te moeten rennen?

avatar van The_CrY
Call of Duty: Medieval Warfare? Call of Duty: Roman Warfare? Ik zou ervoor betalen, maar ja, hebben de Amerikanen natuurlijk weer niks mee. Vooruit dan: Call of Duty: Civil War. Kunnen ze hun eigen geschiedenis nog eens ophemelen én de gamers nog iets nieuws bieden. Maar volgens mij is dit hele WWII gewoon een poging om het gezeur van fans proberen te sussen. Als ie ergens een 10tje is haal ik m wel.

Na 3 uur aan pure frustratie in een werkelijk verschrikkelijk slechte MP houd ik het voor gezien met CoD.

Waar volgens mij CoD WWII voor activision erg belangrijk is aangezien de vorige delen steeds minder gingen verkopen is de keuze voor WWII denk ik een goede dat is wat fans willen (waaronder ik zelf ook). De setting is tof maar jezus wat ziet CoD er gedateerd uit anno 2017, het budget wat Activision in haar games kan pompen wordt blijkbaar niet gebruikt voor misschien wel de belangrijkste franchise die ze hebben. Grafisch is CoD WWII al een ramp wat opzich kan als de gameplay goed is.

De technische mankementen rondom de servers in het eerste weekend is tergend maar wordt nu al steeds stabieler. Maar technisch steekt CoD ook niet geweldig in elkaar de hoeveelheid lag is dus al verschrikkelijk, complete magazijnen leeg geschoten terwijl geen hit geconstateerd wordt is tergend. Hierbij bewegen de 'soldaatjes' erg raar en statisch door het beeld, ze schuiven en vliegen alle kanten op. Ook hierin komt het tekort ik vind het na een jaar BF1 niet fijn spelen beleef ook totaal geen plezier aan de niks zeggende potjes die totaal geen lading met zich mee nemen en mis ik het grootse gevoel van een ellendige oorlog die BF1 dus wel brengt ook in de kleine gametypes als Domination.

Ik vind het vreemd dat een groote uitgever als Activision zich zo laat kennen, al die grootse teksten die ze eruit hebben gegooid, het hypen van WWII en dan kom je met dit wan product wat piept en kraakt aan alle kanten. Gedateerde graphics heeft en dit combineerd met fast pace chaotische en gedateerde gameplay wat voor mij compleet niet uit de verf komt en er dus ook nog eens zo belabberd uit ziet. Ze kunnen EA/Dice dus niet meer bij houden, aangezien BF1 echt op elk aspect alles beter doet daarbij ook nog eens ruim een jaar ouder is. Zonde want keek er wel naar uit en had zin in weer een jaar een goede Call of Duty!

Als ik een score moet geven aan wat ik nu van WWII gespeeld heb komt die niet verder dan een een 1.5 en dat is voor het grootste gedeelte san ook nog voor de setting.