Far Cry 5 (2018)

PC / PlayStation 4 / Xbox One
single player / online

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

Wanneer je je bevindt in het vijandige Hope County, Montana - en al het contact met de buitenwereld is verbroken - dien je het noodgedwongen op te nemen tegen een wapengekke en gewelddadige sekte. Deze sekte, Eden's Gate genaamd, heeft het gehele gebied rondom Hope County ingelijfd, en duldt geen ongewenste gasten. De enige manier om aan deze nachtmerrie te ontsnappen lijkt het omleggen van de zelfbenoemde profeet: vader Joseph Seed.

"I know you've heard stories about me. That I'm a liar. A manipulator. That I poison people's minds."

Dit is de eerste Ubisoft game die ik in vier jaar heb gespeeld ('Watch Dogs' was de laatste), omdat ik gewoon klaar was met de wijze waarop dit bedrijf alsmaar hun games bleef kopiëren en plakken. Er was totaal geen innovatie of enige originaliteit meer in te vinden. Maar na de vele positieve verhalen over deze game heb ik de gok er maar op gewaagd.

Voor de verandering omvat de speelwereld ditmaal geen tropisch eiland, maar krijg je te maken met het platteland gevuld met allerlei sekteleden. Hun leider hierin is Joseph Seed, die ontsnapt tijdens zijn arrestatie en tezamen ook gelijk al je collega's ontvoert. Aan jou - als stille protagonist - is het om deze maniak te stoppen.

Het fijne is dat je vanaf het begin gelijk de beschikking hebt over de gehele wereldkaart; er is geen gedoe meer met het beklimmen van torens. Voor het eerst voelde ik me ook echt vrij in wat ik wou doen. Je mag namelijk de drie regio's die de game rijk is in willekeurige volgorde uitspelen. Het doel hierbij is om alle drie de desbetreffende bazen uit te schakelen eer je de confrontatie met Seed kan aangaan. Helaas wordt het verhaal wel op een plichtmatige manier voortgestuwd.

Er is een hoop te doen in 'Far Cry 5'. Succesnummers als uitkijkposten veroveren zit er weer in, maar nieuwkomers als schuilkelders exploreren en samen met NPC's spelen, zijn een welkome verandering. Het kwam mij geregeld voor dat ik onderweg naar een doel allerlei gekkigheid tegenkwam die ik eerst wou afhandelen. Gesteund door de prima graphics en het overdonderende geluid van de wapens is het soms echt genieten geblazen.

Al met al een vermakelijk vervolg dat doet wat het moet doen. Gelukkig is Ubisoft zich ook bewust geworden van hun kopieer- en plakwerk, getuige de zelfspot die meermaals voorbij komt.

Dikke 3,5 sterren.

avatar van Awake78
Gister dan deze Far Cry telg uitgespeeld en moet zeggen....vond het stiekem wel een heel erg geinig spel.

Je hoeft er eigenlijk niet echt een hele review aan te wijden, omdat het een Ubisoft-game is, en iedereen wel zo'n beetje weet wat er gebeurt en hoe en zo. Maar dit spel is voor mij toch anders geweest. Voor mij is gamen een combinatie van ontspanning, leuke momenten meemaken en fun. En vooral die laatste 2 blinken echt uit in deze game. Het is gewoon lachen. Iedere speelbeurt weet je weer dat je grappige dingen gaat meemaken. En de lol zat hem voor mij vooral in de interactie met de compagnions die je op je trips meeneemt, wat een geinige gasten zijn dat toch. Vooral als je ze onderling hoort communiceren soms hahaha....

De speelwereld is duidelijk in kaart gebracht en na een korte, maar heerlijke, proloog heb je de vrijheid en keuze welk gebied je als eerst uit gaat pluizen. De opbouw hiervan is vernieuwend; je gaat lekker je gang in een gebied naar keuze en als je genoeg XP hebt verzameld mag je aan de slag met de sub-baas. Als je alle 3 de sub-bazen hebt uitgeschakeld, mag je je opmaken voor de eindbaas.

Ik moet zeggen dat geen enkele (zij-)missie repititief in elkaar stak; ze waren allemaal leuk om te doen en ook echt vernieuwend en, jawel, gewoon lachen. Ook de 3 gebieden varieerden van elkaar en het was een genot om door het landschap te reizen, op je quad, met je helicopter of met een vrachtwagen. Je voelt je echt vrij om te gaan en staan waar je wilt en je kunt (anders dan in RDR2) alle huisjes in en het maakt niet uit of je ergens eerder arriveert dan 'het spel het wil van je'. Alles is ingenieus doorberekend in deze game.

Hoogtepunten zijn wel echt de wapens, geluiden, ontploffingen, maffe situaties en gekke personen. Alles straalt fun uit in deze game en de hoofdmissie heeft zo ook nog z'n spannende momenten.

Ja, dit is gamen hoe ik het wil zien. Superieure en originele gameplay, alles loopt lekker soepel, weinig bugs en vooral veel lachen. Meer van dit graag!

Ik heb het een paar weken gespeeld, een eerlijke kans geven ook al is dit bepaald niet mijn franchise. De gameplay bevalt me gewoon vaak niet, maar toch wilde ik het weer spelen omdat Ubisoft wel heel goed is in een wereld ontwerpen. Visueel is dit echt een bijzonder fraai spel, met een fraai levende wereld vol religieuze gekkies. Maar de game wekt gewoon teveel ergernis bij me op om echt leuk te zijn. Dat levellen, de spullen zoeken, het op steeds dezelfde wijze veroveren van locaties. Ik geloof graag dat velen hier plezier uit halen, maar ik niet. Ik ben in shooters vaak kritisch op die open werelden, omdat een game vaak wordt gerekt met het reizen. Ook hier krijg ik dat gevoel toch geregeld. En je gaat ook wel vrij snel hier dood, zelfs als zeer geoefend shooterfanaat. Dat komt omdat ik vaak geen idee heb wie me beschiet en qua health ben je er dan snel aan. Ik laat het hierbij, kan me niet voorstellen dat ik toekomstige Far Cry's nog ga proberen.

Vanwege het visuele gedeelte van de game pers ik er nog met moeite een kleine voldoende uit.