Far Cry 5 (2018)

PC / PlayStation 4 / Xbox One
single player / online

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

Wanneer je je bevindt in het vijandige Hope County, Montana - en al het contact met de buitenwereld is verbroken - dien je het noodgedwongen op te nemen tegen een wapengekke en gewelddadige sekte. Deze sekte, Eden's Gate genaamd, heeft het gehele gebied rondom Hope County ingelijfd, en duldt geen ongewenste gasten. De enige manier om aan deze nachtmerrie te ontsnappen lijkt het omleggen van de zelfbenoemde profeet: vader Joseph Seed.

Ik heb het een paar weken gespeeld, een eerlijke kans geven ook al is dit bepaald niet mijn franchise. De gameplay bevalt me gewoon vaak niet, maar toch wilde ik het weer spelen omdat Ubisoft wel heel goed is in een wereld ontwerpen. Visueel is dit echt een bijzonder fraai spel, met een fraai levende wereld vol religieuze gekkies. Maar de game wekt gewoon teveel ergernis bij me op om echt leuk te zijn. Dat levellen, de spullen zoeken, het op steeds dezelfde wijze veroveren van locaties. Ik geloof graag dat velen hier plezier uit halen, maar ik niet. Ik ben in shooters vaak kritisch op die open werelden, omdat een game vaak wordt gerekt met het reizen. Ook hier krijg ik dat gevoel toch geregeld. En je gaat ook wel vrij snel hier dood, zelfs als zeer geoefend shooterfanaat. Dat komt omdat ik vaak geen idee heb wie me beschiet en qua health ben je er dan snel aan. Ik laat het hierbij, kan me niet voorstellen dat ik toekomstige Far Cry's nog ga proberen.

Vanwege het visuele gedeelte van de game pers ik er nog met moeite een kleine voldoende uit.

Ajax&Litmanen1: Wel de main story missies uitgespeeld en de 4 eind bossess verslagen? Die vond ik verreweg het tofst om te doen. Bepaalde main/side missies waren overigens ook wel erg tof/grappig met interessante/grappige karakters. Al het andere is idd typisch Ubisoft waarvan ik me kan voorstellen dat het wat too much is en ergernis op roept. Zelf had ik geen probleem met de afstanden op de kaarten, fast travel mogelijk ten overvloed. Erg vaak doodgaan herken ik ook niet, kwestie van snel de juiste perks unlocken, goede wapen layout samenstellen, partners activeren, veel stealth/gevarieerd te werk gaan en ook niet je potions vergeten als het echt spannend wordt (damage boost, health boost, etc..).

mrdig schreef:

Nee, niet volledig uitgespeeld. Kon het niet meer opbrengen. Wel voldoende gespeeld voor mijn review.

Ik ben wel eerlijk, ik hoef niet zo extreem veel vrijheid bij shooters als je hier krijgt. Dat past wat mij betreft beter bij andere gamegenres.

Ik snap dat mensen die wel leuke games vinden, maar ik ben klaar met Ubisoft. Elke keer weer een cadeautje in dezelfde doos.

avatar van Awake78
Misschien is Metro: Exodus wat voor jou. Ben die nu aan het spelen. Echt geweldig spel. Beetje semi-openwereld. Minder vrijheid. Gelukkig. Hou ook van lineaire games. Lekker scripted op z'n tijd ??

avatar van LikeAJedi
Far Cry 5 vond ik toch wel een enorme tegenvaller. De story line was veel te politiek correct, het had de potentie om deel 3 te evenaren qua story line. Want met echt religieus fanatisme kun je een toffe story line maken, maar deze verhaallijn hield zich netjes binnen het boekje en dat is ten koste gegaan van de game.

avatar van leatherhead
Wat mij betreft juist veruit het beste deel uit de reeks. Zoals bij elke game uit de Far Cry reeks valt er echt genoeg op aan te merken gameplay-wise en ook het verhaal loopt niet altijd even lekker. Een hoop van de kritieken die hier gegeven worden kan ik dan ook absoluut begrijpen. Vooral de forced story-progression is uitermate hinderlijk, gelukkig is er een mod om dit (en nog een hoop andere zaken) te verhelpen.

Maar als Ubisoft ergens toch goed in is, dan is het het neerzetten van een visueel prachtig gedetailleerde, levendige en immersieve wereld/setting. De rurale Amerikaanse setting is echt enorm sfeervol en wist me op momenten helemaal in het spel te zuigen. Het heeft een bijna ontspannende werking om na een actievolle quest even de bossen in te trekken, wat van de prachtige landschappen op te vangen en op wat dieren te jagen. Ze hebben het zelfs voor elkaar gekregen om nota bene het vissen nog enigszins leuk en uitdagend te maken. Voor mensen die gewoon een hersenloze, lineaire shooter willen die je alles op een presenteerblaadje aanreikt zal dit misschien minder aantrekkelijk zijn, maar ik ben zelf gek op zo'n grootse open-wereld waarin van alles te doen valt. Ook de side-quests en de wijze waarop deze geïntegreerd zijn vond ik een stuk interessanter dan in de voorgaande Far Cry delen. Het voelt allemaal wat vrijer en natuurlijker aan, zonder heel erg in één richting geduwd te worden.

Ook de lichte RPG elementen die geïntroduceerd worden kan ik persoonlijk wel smaken, al is dat ook weer iets persoonlijks. Heb dan ook niet zo'n moeite met het gebrek aan persoonlijkheid/stemwerk van de protagonist, vond dat eigenlijk juist een minpunt aan bijvoorbeeld Far Cry 3. Daar had ik het gevoel alsof ik echt puur een lineair script aan het afspelen was, ik hou er juist wel van als je zelf je eigen fantasie kunt in bepaalde dingen kunt leggen. Hoop dan ook dat Ubi nog eens de stap naar full-blown RPG terrein durft te zetten met deze franchise.

Absoluut geen perfecte game, maar de sfeer/setting overschaduwd voor mij de meeste minpunten. Wat mij betreft de eerste Far Cry (misschien deel 2 uitgezonderd) die het open-world aspect echt vol omarmt. Deel 3 en 4 zijn toch meer story first. 4*

avatar van Julian McArthur
Deze shit is vet. Veel uren plezier aan gehad. Veel gelachen met de heerlijke humor. Visueel mooi gemaakt.

Ik geef toe, ik heb een zwak voor de usa. Het is daardoor dat deze Far Cry op mijn radar is verschenen. Ik heb er nooit een andere gespeeld dus ik kan niet vergelijken.
Er zit wel wat herhaling in sommige missies maar dat heb je wel vaker bij open wereld games.

Wel regelmatig vreemde bugs. Bvb een missie die ik al gedaan had maar die bleef verschijnen op de map, een item dat je moet pakken maar waar je niet bij kan door een onzichtbare muur, personages die vastzitten in muren,.... een jaartje meer werk had misschien geen overbodige luxe geweest.

Het spel haalt misschien niet het niveau van een Red Dead Redemption en de personages hebben weinig diepgang (het hoofdpersonage zegt zelfs geen woord) MAAR ik heb er met volle teugen van genoten.

Extra thumbs op voor de grave intro, die tot een van mijn favorieten hoort (The Last of us is voor mij nog steeds onklopbaar).