Far Cry 5 (2018)

PC / PlayStation 4 / Xbox One
single player / online

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

Wanneer je je bevindt in het vijandige Hope County, Montana - en al het contact met de buitenwereld is verbroken - dien je het noodgedwongen op te nemen tegen een wapengekke en gewelddadige sekte. Deze sekte, Eden's Gate genaamd, heeft het gehele gebied rondom Hope County ingelijfd, en duldt geen ongewenste gasten. De enige manier om aan deze nachtmerrie te ontsnappen lijkt het omleggen van de zelfbenoemde profeet: vader Joseph Seed.

Ik heb het een paar weken gespeeld, een eerlijke kans geven ook al is dit bepaald niet mijn franchise. De gameplay bevalt me gewoon vaak niet, maar toch wilde ik het weer spelen omdat Ubisoft wel heel goed is in een wereld ontwerpen. Visueel is dit echt een bijzonder fraai spel, met een fraai levende wereld vol religieuze gekkies. Maar de game wekt gewoon teveel ergernis bij me op om echt leuk te zijn. Dat levellen, de spullen zoeken, het op steeds dezelfde wijze veroveren van locaties. Ik geloof graag dat velen hier plezier uit halen, maar ik niet. Ik ben in shooters vaak kritisch op die open werelden, omdat een game vaak wordt gerekt met het reizen. Ook hier krijg ik dat gevoel toch geregeld. En je gaat ook wel vrij snel hier dood, zelfs als zeer geoefend shooterfanaat. Dat komt omdat ik vaak geen idee heb wie me beschiet en qua health ben je er dan snel aan. Ik laat het hierbij, kan me niet voorstellen dat ik toekomstige Far Cry's nog ga proberen.

Vanwege het visuele gedeelte van de game pers ik er nog met moeite een kleine voldoende uit.

Ajax&Litmanen1: Wel de main story missies uitgespeeld en de 4 eind bossess verslagen? Die vond ik verreweg het tofst om te doen. Bepaalde main/side missies waren overigens ook wel erg tof/grappig met interessante/grappige karakters. Al het andere is idd typisch Ubisoft waarvan ik me kan voorstellen dat het wat too much is en ergernis op roept. Zelf had ik geen probleem met de afstanden op de kaarten, fast travel mogelijk ten overvloed. Erg vaak doodgaan herken ik ook niet, kwestie van snel de juiste perks unlocken, goede wapen layout samenstellen, partners activeren, veel stealth/gevarieerd te werk gaan en ook niet je potions vergeten als het echt spannend wordt (damage boost, health boost, etc..).

mrdig schreef:

Nee, niet volledig uitgespeeld. Kon het niet meer opbrengen. Wel voldoende gespeeld voor mijn review.

Ik ben wel eerlijk, ik hoef niet zo extreem veel vrijheid bij shooters als je hier krijgt. Dat past wat mij betreft beter bij andere gamegenres.

Ik snap dat mensen die wel leuke games vinden, maar ik ben klaar met Ubisoft. Elke keer weer een cadeautje in dezelfde doos.

avatar van Awake78
Misschien is Metro: Exodus wat voor jou. Ben die nu aan het spelen. Echt geweldig spel. Beetje semi-openwereld. Minder vrijheid. Gelukkig. Hou ook van lineaire games. Lekker scripted op z'n tijd