Far Cry 5 (2018)

PC / PlayStation 4 / Xbox One
single player / online

Ontwikkeld door Ubisoft
Uitgegeven door Ubisoft

Wanneer je je bevindt in het vijandige Hope County, Montana - en al het contact met de buitenwereld is verbroken - dien je het noodgedwongen op te nemen tegen een wapengekke en gewelddadige sekte. Deze sekte, Eden's Gate genaamd, heeft het gehele gebied rondom Hope County ingelijfd, en duldt geen ongewenste gasten. De enige manier om aan deze nachtmerrie te ontsnappen lijkt het omleggen van de zelfbenoemde profeet: vader Joseph Seed.

Niet zo heel erg stiekem kijk ik hier toch naar uit. Aanvankelijk is mijn eerste gedachte bij Far Cry altijd 'meh' om daarna toch stiekem in elk deel een paar tiental uren door te brengen (nou ja 1, 2 en 3 - 4 en Primal heb ik nog niet, maar wil ik wel in huis halen). En eerlijk? Er is toch niets leukers dan een bende Religieuze Fanatici een handje te helpen naar hun beloofde land? Met in het huidige wereld klimaat toch een beetje een gewaagde setting.

De trailer is boeiend, de setting spreekt aan. Maar toch ga ik dit pas spelen als de game voor weinig geld te koop is. Je moet toch vast wel weer dierenhuiden verzamelen, torens bevrijden en gebieden unlocken. Ben het Ubisoft systeem gewoon beu. FC1-4 gespeeld, Primal al niet eens meer naar om gekeken.

Mocht blijken dat er totaal vernieuwde gameplay komt, dan kan dit wel eens erg interessant worden.

Onzin trouwens dat dit niet gewoon Far Cry 6 genoemd wordt. Is Primal plots geen officiële game ofzo?

Vernieuwende gameplay en Ubisoft gaan niet echt hand in hand.

Shinobi schreef:
Vernieuwende gameplay en Ubisoft gaan niet echt hand in hand.

Nee idd. Met mate vind ik het echter uitstekend werken - tegen het einde van een Far Cry of Assassin's Creed heb ik het ook wel weer eventjes gehad (of langere tijd) en ik zal er nooit twee achter elkaar gaan spelen, maar zodra ik weer eens aan eentje begin vind ik het wel altijd leuk. Dus het werkt wel voor mij.

Primal is idd geen 'officiele' game - net zoals Blood Dragon dat ook niet was. Zal wel met de setting te maken hebben dat het in het spin-off hokje wordt geduwd.

En neen ik denk ook niet dat ik me dit full-price aanschaf - maar in huis halen doe ik het uiteindelijk wel als het ergens voor een euro of 15-20 ligt.

avatar van rudiger
Ik kijk hier enorm naar uit , ben een hele grote Far Cry liefhebber , op Primal na .
De trailer ziet er veelbelovend uit en het kan me niet snel genoeg februari worden , is die pokke hitte wat ons te wachten staat ook weg .
Niks wachten tot het in de schappen ligt voor 15 euro ,,,de gold edition moet ik hebben met de season pass want er komen natuurlijk dlc`s bij net als bij Wildlands .
Met deze game in het verschiet en red dead redemption 2 ,,,grand turismo sport en the last of us 2 ziet het er de komende maanden prima uit op game gebied ,,net op tijd de ps4 pro aangeschaft .

Nog nooit zo naar een spel uitgekeken. De vorige Far Cry's konden me niet zo heel veel schelen, met name omdat ik al die eeuwige tropische eilanden (en steden) in games beu ben.
Maar dit dan! Gewoon op het Noord-Amerikaanse platteland en in de naaldbossen, met een vuig redneck-sfeertje, inclusief goeie muziek, survival, grizzlyberen, vissen, trucks, watervliegtuigje, man man man... de hemel op aarde.

avatar van JacoBaco
Vroeger (op het moment dat de game uitkwam) Far Cry 1 gespeeld. Vond het wel leuk, maar de 2 delen erna sloeg ik over. Toen zag ik in 2013 ofzo de trailer van Far Cry 4 en toen werd ik toch wel enthousiast. En inderdaad een goede game! Far Cry Primal was een leuk tussendoortje, maar ik heb nu best wel hoge verwachtingen voor Far Cry 5 en ik heb zo'n gevoel dat de game zijn verwachtingen waar gaat maken! Nog maar een heel klein weekje wachten!

avatar van Aazhyd
1 was goed, 2 was crap, 3 was goed, 4 viel tegen, dus deze zou wel weer eens leuk kunnen worden. Maar wel meer van hetzelfde, vrees ik. Ik sta vooralsnog niet te trappelen van ongeduld.

Lees alweer in reviews dat de setting leuk is, maar dat je gewoon weer de welbekende Ubisoft gameplay krijgt. Dit wil ik best spelen, maar wel voor een budgetprijsje eind dit jaar ofzo. Je bent gek als je hier volle prijs voor gaat lappen in mijn ogen.

Had anders toch de indruk dat er best wel wat verandert is qua gameplay. Zo is het traditionele 'torentjes' systeem om de map gaandeweg te unlocken weg en verken je deze effectief tijdens het verkennen, heb je een buddy-systeem met een 9-tal verschillende karakters met hun eigen skills (dat compleet ontbrak in 3, weet obviously niet hoe het in 4 zat aangezien ik die nog niet gespeeld heb) en is het skill systeem blijkbaar aangepast. En persoonlijk vind ik de setting ook heel erg aantrekkelijk. Dus toch behoorlijk wat interessante dingen. Echter zou ik er ook niet de volle prijs voor geven. Euro'tje of 30 ergens eind van het jaar haal ik het wel in huis voor though.

Nouja, als ik bv dit lees: Far Cry 5 | Review | Gamer.nl

Far Cry 5 voegt enkele nodige verbeteringen toe aan de formule, maar voelt uiteindelijk toch weer behoorlijk bekend. De chaos die regelmatig plaatsvindt in de open wereld is nog steeds vermakelijk, maar de bugs en het overheersende gevoel dat je dit allemaal al eens eerder hebt gedaan, doen Far Cry 5 uiteindelijk weinig goeds. Het geeft nog steeds een kick om alleen met pijl en boog een outpost te veroveren of om vanuit een helikopter een patrouille te bestoken, maar het moment is voor Far Cry nu echt aangebroken om zichzelf opnieuw uit te vinden.

Dan is FC5 geen verkeerde game waar je genoeg lol mee kan hebben, maar het levert dus wel een enorm been there, done that gevoel op. Wat ik ook kreeg bij het zien van de trailers en als ik nadenk over hoe de vorige games waren. Plus, ze hebben ook Assassins Creed op die manier uitgemolken.

Beetje been-there-done-that zal het idd wel altijd blijven. Blijft imo sowieso toch wel bij iedere franchise een beetje het geval. Zal het uiteindelijk eind van het jaar / volgend jaar wel zien.

Ik vind overigens het cover artwork erg cool gedaan. Natuurlijk genoeg variaties op het Laatste Avondmaal gebeuren maar deze heeft met het hele Cultus gebeuren en dergelijke toch weer iets extras.

avatar van JacoBaco
Ubisoft. Inmiddels weten we het al jaren. Elke game is hetzelfde. Wereldkaart, gebieden veroveren, collectibles enz. enz. Maar toch zijn ze goed in het creëren van werelden. Assassins's Creed en Watch Dogs lijken verschrikkelijk op elkaar, want je doet in beide games praktisch hetzelfde. Alleen de wereld is totaal anders waardoor ik bijvoorbeeld tijdens Watch Dogs niet het gevoel krijg dat ik een soort Assassin's Creed game zit te spelen. En ik vind de eerste Watch Dogs al beter dan iedere Assassin's Creed game die ik gespeeld heb. En zelfs Watch Dogs 2 was een hele andere ervaring dan de eerste. Minder helaas!

En sinds vorige week dinsdag is er dus wéééér een nieuwe Far Cry. Inmiddels een paar uurtjes gespeeld en ja, ik word toch weer in die wereld gezogen. En dat hele gedoe met gebiedjes veroveren, uitkijkposten overnemen, random mensen helpen, collectibles zoeken is toch wel weer erg fijn! Het grootste nadeel tot nu toe vind ik de AI van de tegenstanders. Wat een stelletje blinde sukkels zijn dat joh! Staat er een badguy verderop en normaal besluip ik hem dan uitgebreid van achter. Maar nu kon ik hem gewoon benaderen door recht op hem af te lopen. Niet van voren recht op hem af, maar op 90º, ofwel via de zijkant. Tja, hij had gewoon totaal niets in de gaten. Jammer!

Als ie in de aanbieding is, wil ik deze wel coöperatief uitspelen.

"I know you've heard stories about me. That I'm a liar. A manipulator. That I poison people's minds."

Dit is de eerste Ubisoft game die ik in vier jaar heb gespeeld ('Watch Dogs' was de laatste), omdat ik gewoon klaar was met de wijze waarop dit bedrijf alsmaar hun games bleef kopiëren en plakken. Er was totaal geen innovatie of enige originaliteit meer in te vinden. Maar na de vele positieve verhalen over deze game heb ik de gok er maar op gewaagd.

Voor de verandering omvat de speelwereld ditmaal geen tropisch eiland, maar krijg je te maken met het platteland gevuld met allerlei sekteleden. Hun leider hierin is Joseph Seed, die ontsnapt tijdens zijn arrestatie en tezamen ook gelijk al je collega's ontvoert. Aan jou - als stille protagonist - is het om deze maniak te stoppen.

Het fijne is dat je vanaf het begin gelijk de beschikking hebt over de gehele wereldkaart; er is geen gedoe meer met het beklimmen van torens. Voor het eerst voelde ik me ook echt vrij in wat ik wou doen. Je mag namelijk de drie regio's die de game rijk is in willekeurige volgorde uitspelen. Het doel hierbij is om alle drie de desbetreffende bazen uit te schakelen eer je de confrontatie met Seed kan aangaan. Helaas wordt het verhaal wel op een plichtmatige manier voortgestuwd.

Er is een hoop te doen in 'Far Cry 5'. Succesnummers als uitkijkposten veroveren zit er weer in, maar nieuwkomers als schuilkelders exploreren en samen met NPC's spelen, zijn een welkome verandering. Het kwam mij geregeld voor dat ik onderweg naar een doel allerlei gekkigheid tegenkwam die ik eerst wou afhandelen. Gesteund door de prima graphics en het overdonderende geluid van de wapens is het soms echt genieten geblazen.

Al met al een vermakelijk vervolg dat doet wat het moet doen. Gelukkig is Ubisoft zich ook bewust geworden van hun kopieer- en plakwerk, getuige de zelfspot die meermaals voorbij komt.

Dikke 3,5 sterren.

Toch wel weer verdraaid vermakelijk dit strakke schietspelleke met rijkelijke uitweidingen.

De sfeervolle bosrijke omgeving toch een fris tintje weten aan te brengen op de welbekende oude wijn in nieuw verzakken.

Verder wat het kern element betreft gewoon nog steeds de beste met dit en brengen ze het hoofdzakelijk kwaad toch zoals jij dat het liefste ziet.

Geen kruisje.

Zoals ik dat altijd graag zie.

Gappies gewoon knap neer zonder fratsen.

Met een warme smak tegen de plaat op het laatst.

Stokstijf vervolgens langs de straat geplaatst alvorens zijnde afgehaald.

Niet te vergeten de geslaagde toevoeging van debuterende aerial combat.

Beetje vliegen, enige tijd ronddolen, allemaal dingen doen.

Die je pad kruisen.

Doet ze dingetje.

Wel gezellie.

avatar van Pepino
Jammer dat je in de Far Cry games vaak de stille protagonist bent. Het lijkt mij eens interessant om iemand te kunnen zijn met diepgang, met een achtergrondverhaal, met dialoog, ...

Maar goed, ook deze FC heeft mij weer enorm vermaakt. Al kan ik JacoBaco wel gelijk geven dat de AI van je tegenstanders soms wat te wensen over liet. Ze lopen bij gevaar rond alsof je een mierennest aanvalt

Pepino schreef:

Dan zal Far Cry 3 een stuk beter bevallen, denk ik.

avatar van Pepino
Far Cry 3 heb ik ook gespeeld en ja: hierin was het hoofdpersonage een heel stuk beter uitgewerkt. Het feit dat je daar een twintiger bent die per ongeluk is verzeild geraakt in een wereld van machtsmisbruik en corruptie, maakt het verhaal een stuk interessanter naar mijn mening.

Het nadeel aan FC3 was dat je moest jagen om spullen te maken en ook de torens. Het is vaak 'two steps forward, one step back' binnen deze franchise.