Dark Messiah of Might and Magic (2006)
Alternatieve titel: Dark Messiah of Might and Magic: Elements
PC / Xbox 360
Action / RPG
single player / multi player / online (verschilt per platform)
Ontwikkeld door Arkane en Kuju
Uitgegeven door Ubisoft
De jonge tovenaarsleerling Sareth wordt door zijn meester Phenrig naar Stonehelm gestuurd. Daar moet hij het Shantiri kristal naar de tovenaar Menelag brengen. Als hij aankomt in Stonehelm wordt de stad aangevallen door een leger necromancers maar Sareth weet de aanval te overleven. Hij komt erachter dat Phenrig hem niet alles verteld heeft en hij gaat op zoek naar antwoorden.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=pwaph1pLWU4
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Het skill systeem in Dark Messiah zorgt ervoor dat je het spel kan spelen zoals je zelf wilt. Aan jouw de keus wat je wilt worden. Het meeste plezier heb je denk ik wel als je een melee vechter wordt. De combat is namelijk briljant hier en ook daarbij kan je weer gebruik maken van de physics door je vijanden bijvoorbeeld in een afgrond te trappen. Je hebt ook een fatality balk die je vol kan krijgen door rake slagen uit te delen. Als die vol is kan je met een power move je vijand in één keer uitschakelen. Dan vertaagt de actie ook en krijg je mooi in slow motion te zien hoe je de kop van die orc eraf hakt. Bruut en erg leuk .
Als mage kan je trouwens ook veel plezier hebben. Erg grappig om ergens een fire trap te zetten, vervolgens een ridder een bord (je kan alles oppakken wat je tegen komt) tegen zijn kop te gooien en hem op je af te zien rennen maar dan de lucht in vliegt door je fire trap.
Nadeel van Dark Messiah is wel dat de setting van het Might & Magic universum nogal lame is. Het is erg standaard fantasy allemaal: orcs (lijken ook wel erg veel op de Uruk Hai van LotR), goblins, spinnen, draken enz. Ook is het verhaal na ongeveer 10 minuten al duidelijk. Het wordt dan wel weer goed verteld met mooie cutscenes. Ook is het spel veel te kort.
Ondanks die nadelen toch een 4*, omdat de combat wel erg gaaf is.
http://www.gamespot.com/xbox360/action/darkmessiahofmightmagic/index.html?tag=result;title;0
wees gewaarschuwd voor dat je de game koopt, eerst maar even de review lezen of uiteraard de game huren.
voor xbox 360 is de game gigantisch afgekraakt op gamespot:
http://www.gamespot.com/xbox360/action/darkmessiahofmightmagic/index.html?tag=result;title;0
wees gewaarschuwd voor dat je de game koopt, eerst maar even de review lezen of uiteraard de game huren.
Gamespot kraakt elke game af die achteraf wel te spelen is. Blue Dragon kreeg ook maar een 6 terwijl die game minimaal een 8 hebben moet. Over deze game. Tja, echt iets voor de fans denk ik. Ben hem zelf niet van plan om te kopen
...is al helemaal onzin. Het spel ziet er echt prachtig uit. Gewoon voor de pc halen dus (10 euro bij FRS).
Wat ik altijd belangrijk vind bij een spel is dat het sfeer bevat, en dat heeft Dark Messiah M&M zeker. Het boeiende verhaal en prachtige omgevingen werken daar zeker aan mee.
Enige minpunt voor mij is dat de gevechten uiteindelijk wat beginnen te vervelen, ondanks dat ze wel orgineel zijn.
Maar als je het mij vraagt is dit spel helaas wat ondergewaardeerd.
****
Ga je drie keer af bij een boss, kun je hem daarna zonder geluid gaan verslaan, haal je het..Abracadabra..het geluid is terug.
Zit je lekker vol in de combat kun je de game afsluiten en opnieuw opstarten...freeze beeld..zie je een onthoofde orc en de game doet niets meer..kun je terug naar je dashboard. Opnieuw opstarten en als je geluk hebt mis je maar een checkpoint....ben van woede gestopt nu..3 keer ingame freezes gehad en nu drie checkpoints WEG!!
Ik geef toch 3 sterren omdat de game opzichzelf niet slecht is, lekkere brute combat, heerlijke puzzels en de Bossfights zijn super:
De snelste manier om ze te verslaan is je surrounding. (vuur, Beuktuig die je kunt loshakken en dan maar rennen..je vijand heeft minder geluk.
Had hier best wel een 4,0 ofzo willen geven..maar die Franse Buttheads moeten zonodig een dramatische game uitbrengen...hoezo de port van een console is slecht voor de pc...draai het maar eens om.
Op de pc, als de game daar gewoon na missie drie niet crashte, had ik hem daar op uit gespeeld. Maar voor de 360 had hij nooit in deze staat uit gebracht mogen worden...WANT IK BEN ECHT BLIJ ALS IK ERVAN AF BEN!!
Maar er zijn zoveel heerlijke dingen in de game, dat de sterkste kant van mijn tweestrijd wil dat ik hem doorloop en ook nog eens een 3,0*!! geven.
Was de gameplay niet zo vermakelijk was het een 1 of 2 * geweest.
Flinke afgang in mijn ogen voor het uhmm "degelijke" Ubisoft...althans dat dacht ik.
Na flink wat irritaties om de vreemdste bugs en tig keren freeze-beeld te hebben gehad, was het een leuke game met veel funfactor erin. De vreemdste bug die ik heb meegemaakt was toch wel als ik in Stonehelm een sprong maakte van een toren naar een platform...blijf ik hangen in de lucht, terwijl je gewoon ook nog je voetstappen hoort.
Maar de laatste 2 uur van de game waren geweldig in de Necropolis...super gedaan wat de game bij mij ook met een halve ster goed maakt!! 3,5*!!
Constant hetzelfde doen.. had de game ook totaal anders ingeschat.
Het is naar mijn smaak veel te donker en grauw, er mag wel wat meer leven in.
Ook erg veel mana-potions ipv health-potions.. aangezien ik een Assassin ben heb ik niet veel aan die mana.
Ben benieuwd of er nog iets is wat mij kan bekoren, bepaalde obstakels om je vijanden mee uit te schakelen is wel vet.
Toch best een leuke game als je je als Assassin volledig inleeft. (Sluipmoorden enzo)
Zeno Clash is ook een first person melee actie game en ik denk dat er nog wel meer voorbeelden te noemen zijn in dat genre. Wel blijft het first-person melee (sub)genre in vergelijking met shooters best origineel
Ik word er helemaal nerveus van, ik probeer gewoon rustig die crystallen bijelkaar te verzamelen.
Als ik ergens niet van hou zijn het zombies.. af en toe kan geen kwaad, maar dit was voor mij de druppel.
Jammer weer.
Het is soms inderdaad best een lastige game, zeker als je een stealh personage bent, maar dat maakt het nu juist ook weer leuk.
Wat de game zo leuk maakt is niet zozeer het verhaal of het semi-RPG gehalte, maar de combat. Je kan kiezen om je skill points te steken in skills die passen bij de warrior, de rogue, of the mage. Sommige skills heb je altijd wel een beetje nodig als je je staande wilt houden tegen de sterkere vijanden, maar over het algemeen kun je zelf je karakter samenstellen zoals jij het graag wilt. En dan de gamewereld... alles kan kapot! Alles kan bewegen! Overal staan valkuilen om je vijanden in te duwen... of zelf in te vallen. Naast je wapens - een zwaard, boog, staff, dolken, of spreuken - heb je een almachtige voet waarmee je vijanden dikwijls weg kunt trappen tegen een of ander spijkerrek, of in het vuur, of je trapt iets weg waardoor alles op je vijand valt. Gooi een freeze-spreuk op de grond en zie hoe vijanden eroverheen ragdollen alsof het een tekenfilm betreft. Hoe sterker je wordt, hoe bevredigender met name de melee combat wordt. Als je genoeg adrenaline opbouwt krijg je ook een heerlijke slowmotion kill, wat ook gewoon heerlijk is. Zelf gooi ik tegenwoordig met behulp van cheats gewoon alvast alle punten in alle skills en ga vervolgens de speeltuin in om lekker rond te springen en flink te slachten... niets is heerlijker dan dat. Je vecht natuurlijk tegen black guards, necromancers, ghouls, orcs, goblins, en de verdwaalde cycloop, welke allen goed meewerken aan de speeltuin ervaring die dit spel aanbiedt, verspreid over prachtige omgevingen als een gigantisch kasteel, een grote tempel op een eiland, spookachtige tombes vol zombies - welke overigens echt angstaanjagend kunnen zijn als je het voor de eerste keer speelt, afhankelijk van hoe goed je tegen horror kan - en ook een mooie necromancer hideout.
Negatieve dingen? Tsja, objectief zou je kunnen zeggen dat de extreme lineariteit van het spel een zwakte zou kunnen zijn, evenals het gebrek aan een goed verhaal. Begrijp me niet verkeerd, het verhaal doet wat het moet doen en brengt je van de ene locatie naar de andere, maar het einde is een beetje... onderwelmend, als dat een woord is in het Nederlands, hoewel in het eerste opzicht best intrigerend. Het meest amusante zijn de enorm cheesy ingesproken stemmen, wat mij juist zeer bevalt, en vooral het getouwtrek om jouw aandacht tussen de twee vrouwelijke karakters - Xana en Leanna. Leanna is de dochter van de Tovenaar Menelag, en zij zal je vergezellen om een bepaald artifact te halen. Xana zit in je hoofd en geeft commentaar op alle situaties, en beiden zijn geïnteresseerd in Sareth op hun eigen manier. Die twee zijn ongetwijfeld het hoogtepunt van het verhaal, en als je uiteindelijk een kant moet kiezen, dan bieden ze ook allebei hun eigen nieuwe gevechtsvoordelen aan. Wat specifieker: Xana is de succubus die je demonische krachten geeft, terwijl Leanna je gezegende wapens kan bezorgen die echt zwaar overpowered zijn. Beide keuzes zijn leuk, maar ik merk dat ik toch meer naar Xana neig, omdat zij gewoon de leukste commentaren heeft van de twee. De uiteindelijke antagonist, een necromancer genaamd Arantir, lijkt een hele dreiging, maar gaat veel te makkelijk neer, waardoor het einde een beetje een sisser is.
Al met al was het een plezier om hier weer eens doorheen te spelen. Uiteindelijk is dit denk ik een perfect voorbeeld van een spel dat gameplay verkiest boven verhaal. Arcane Studios kennen de meeste mensen natuurlijk van Dishonored tegenwoordig, en, hoewel die serie me vooralsnog niet zo heel erg kan bekoren, merk je goed dat ook daar de gameplay voorop staat.