Super Mario Odyssey (2017)

Nintendo Switch
Platform / Adventure

Ontwikkeld door Nintendo

In Super Mario Odyssey reist Mario naar verschillende landen ver vandaan het Mushroom Kingdom. De game keert terug naar het vrije en op ontdekking gebaseerde spelconcept van Super Mario 64 en Super Mario Sunshine. Voor het eerst in de serie maken levels geïnspireerd door realistische locaties deel uit van de spelervaring. De nieuwe vaardigheid is dat Mario zijn pet kan gooien wat bijvoorbeeld kan dienen om zo op hoger gelegen gebieden te komen.

Dit is werkelijk waar een topgame. Heb een switch gekocht om dit soort spellen te kunnen spelen. Cappy is ook echt hartstikke tof. kan andere objecten of personen aannemen. De contant is ook enorm. Als je het verhaal uit heb komen er ook nieuwe manen in voorgaande werelden.

Wist dat het een goede game was, maar het heeft mijn hoge verwachtingen nog eens weten overtreffen. En van de betere game ervaringen van de afgelopen jaren

avatar van legian
Na 2,5 jaar eindelijk Odyssey eens uitgespeeld. Voornamelijk dankzij mijn neefje die het geweldig vond om te spelen. Super Mario Odyssey is leuk, erg leuk. Het speelt heerlijk soepel en ziet er allemaal erg mooi uit. Vooral de verscheidenheid aan werelden zorgt voor veel verschillende mooie omgevingen. Cappy is ook een leuke introductie en zorgt voor enkele leuke momenten. Ook de toevoeging van de 2D stukken tussendoor is heerlijk gedaan.

Helaas is de formule van de Mario games ondertussen ontzettend uitgekauwd. Hoe leuk de gameplay ook is, dat is het enige dat de game echt te bieden heeft. Het voelt allemaal als een herhaling van zetten. En dan hebben games als 64 en Sunshine dankzij de nostalgie meer aantrekkingskracht dan deze. De gameplay zelf is, voor mijn in ieder geval niet voldoende om terug te blijven komen.

legian schreef:

Zijn Call of Duty, Fifa, Uncharted, Tomb Raider, Gran Turismo of welke franchise dan ook nog heel origineel?

Mario heeft een formule ja, maar die passen ze steeds aan. In Sunshine een waterspuit, in Galaxy zwaartekracht, in Odyssey een multifunctionele pet. Ik vond de gameplay in deze game met de overname van karaktereigenschappen juist heel verfrissend werken. En sowieso zit er geen sleet op de Mario formule, maar dat is persoonlijk. Kan me best voorstellen dat niet iedereen dat vind.

Manny Calavera schreef:

Qua originaliteit heb je gelijk, echter weten die games (behalve sport/racing) nog meer te bieden dan alleen gameplay. Odyssey bied geen boeiende personages en ontwikkelingen. Of een interessante en diepgaande wereld. Of een sterk en meeslepend verhaal. Iets wat die andere games wel doen, of op zijn minst proberen te doen. En ja dat is inherent aan de manier hoe Nintendo de games ontwikkeld, maar dat zorgt er wel voor dat alle aandacht naar de gameplay gaat. En die formule kennen we ondertussen wel.

Bowser is weer de badguy, Peach de hulpeloze prinses, Mario de saaier dan bordkartonnen redder in nood die deze keer manen moet verzamelen om verder te komen. Ja Cappy is leuk, maar dat is het enige nieuwe hieraan. En dan blijkt hoe formulematig de rest van de game in elkaar zit en de komst van Cappy veranderd daar ook niets aan. Helaas blijkt die formule voor mij niet boeiend genoeg te zijn. Helemaal nu ik ook weer wat van Super Mario All-Stars gespeeld heb valt het goed op.

Het maakt van Odessey geen slechte game hoor, maar het is enorm gebonden aan zijn formule. En die boeit mij gewoon minder dan dat het vroeger deed.

legian schreef:

Bijzonder dat je dat zegt, want als er een reeks is die juist constant innoveert en experimenteert, dan is het wel de 3D Mario reeks. Tot nu toe speelt elke game namelijk fundamenteel anders, en Nintendo heeft dat toch weer voor elkaar gekregen met Odyssey. Ook bijzonder dat je Cappy een beetje aan het wegwuiven bent als iets onbenulligs en secundair, terwijl dat juist de meest onderscheidende factor is die ook dit deel weer fris door elkaar heen schudt.

To each their own hoor, en gelukkig hoeven games niet allemaal op elkaar te lijken, maar waarom zou je in godsnaam complexe personages, uitgediepte werelden en meeslepende verhalen willen in een Mario game? Komt bij mij heel arbitrair over om een game te bekritiseren op punten waar het sowieso weinig van moet hebben. Dat is net alsof ik Rocket League bekritiseer op het niet hebben van een boss rush, of Dark Souls op het gebrek aan een manier om de moeilijkheidsgraad omlaag te gooien.

Elke game heeft een bestaansrecht (als je daar überhaupt van mag spreken), en dat van Mario was, is en zal altijd gameplay zijn. Niemand wil Mario met schild en zwaard in een post-apocalyptische wereld zien rijden op draken terwijl hij het opneemt tegen een tragisch en verkeerd begrepen figuur dat het goed bedoelt maar door moeilijke omstandigheden toch een slechterik moet zijn om te overleden in deze barre wereld.

Amen.

Eens met je gehele betoog. Als er 1 reeks is dat innovatief is, dan zijn het de Mario games wel. Maar je moet het wel willen zien. De kapstok is inderdaad altijd Bower en de prinses, maar daaronder veranderen ze alles.

Buiten dat heeft een Mario game ook niet echt een plot of diepgang nodig, omdat hun hoofdrolspeler niet Mario is, maar gameplay. Puurder dan dit kan gameplay niet worden.

3bdelilah schreef:

Zo innovatief en experimenteel vind ik Cappy eigenlijk niet. Veel veranderd het namelijk niet aan de gameplay. Dat blijft nog steeds een platformer zoals we gewend zijn van Mario. En ja het is leuk dat je personages kan overnemen, maar dat moet ook alleen maar om verder te komen. En dat wordt tot in den treure herhaalt omdat de hele game daarom draait. Net zoals de zwaartekracht en waterspuit in de eerdere games zoals Ajax&Litmanen1 al aanhaalde. Leuke toevoegingen waar de hele game om draait. Echter blijf je maar rennen, springen en sterren verzamelen. Het enige dat echt veranderd is welk nieuw element er wordt gebruikt, maar of het nou een waterspuit is of een pet. De gameplay is daardoor niet ineens fundamenteel anders.

Ik bekritiseer de game daar ook helemaal niet op. Ik geef alleen een verschil aan tussen de door Ajax genoemde games en deze. Dat Odyssey dat allemaal niet heeft weet ik en verwachte ik ook niet. Ik weet precies wat ik hiervan kon verwachten. Het resultaat is dat, omdat Odyssey die dingen niet heeft, de nadruk volledig op de gameplay ligt. Iets waar Nintendo hun games op ontwikkeld. Dat weet ik ook en noemde ik ook al. Dat betekend dat de gameplay het enige is wat de game echt boeiend houd. Iets dat voor jullie dus goed werkt, voor mij echter niet.

Begrijp me niet verkeerd. Ik vind Odyssey echt niet slecht. Maar de superlatieven die de game krijgt ontgaan me. Het wordt geprezen voor de gameplay, maar de 3D Mario's spelen grofweg hetzelfde. Het is door de techniek allemaal wat soepeler geworden om te spelen. En er wordt elke game een specifiek element toegevoegd waar alles omheen gemaakt wordt. Maar terugkijkend naar de oudere games is er weinig echt veranderd aan gameplay. Evenals alles eromheen wat elke keer hetzelfde liedje is.

Voor mij werkt dat gewoon niet meer. Ik kan best genieten van games die puur om de gameplay draaien. Maar in het geval van Odyssey doet het me niet veel. Liever pak ik dan Sunshine op bijvoorbeeld. Dan kan ik met een waterspuit van platform naar platform in plaats van met een pet. Het feit dat ik 2.5 jaar erover gedaan heb om deze uit te spelen zegt ook genoeg. Net zoals dat mijn neefje het helemaal geweldig vond om te spelen. Precies zoals ik dat had bij 64 en Sunshine. Het principe en de uitvoering werkt goed, maar niet meer voor mij.

Klinkt alsof je gewoon niet graag platformers speelt.

Alleen al de multiplayermogelijkheden met cappy geven deze een dikke streep voor op de meeste platformers. Bij Odyssey had ik echt niet het gevoel de zoveelste Mario 3D game te spelen. Iets wat ik bij hun 2D games veel meer heb.

Klinkt alsof je gewoon niet graag platformers speelt.

Waar is jouw cijfer voor Odyssey dan, Onderhond?

avatar van Onderhond
Haha, ik denk dat ik wou wachten tot ik het volledig had uitgespeeld, maar dat "volledig" bleek uiteindelijk iets meer dan verwacht. Al heb ik er eigenlijk wel weer veel zin in om dit terug op te pikken.

Zal sowieso wel op een 4.5* eindigen. Vond dit erg inventief, gevarieerd en mooi. Fijne mix van exploratie, simpele puzzels, 3D platforming, af en toe wat 2D-stukjes ertussen, en dat binnen één coherente wereld.

Onderhond schreef:

Ben benieuwd naar je mening.

Helemaal eens met de pluspunten die je noemt. Hele prettige afwisseling en de werelden zijn ook prachtig.

Ik ga de game ooit ook weer opstarten om nog meer sterren te verzamelen. Mis er nog honderden, maar je kan er dan ook 999 vinden...

Manny Calavera schreef:
... om nog meer sterren te verzamelen. Mis er nog honderden, maar je kan er dan ook 999 vinden...
Sterren? Macht der gewoonte

Klinkt alsof je gewoon niet graag platformers speelt.

Ik geniet best van platformers. Maar deze reeks weet de aandacht niet meer vast te houden. De toevoeging van cappy is voor mij te weinig om het interessant te maken. Helemaal als je ziet dat ze elke game een soortgelijk element toevoegen en de rest nauwelijks aanpakken. Dan is de formule wel duidelijk.

Ook die multiplayer mogelijkheden vind ik niet echt bijzonder. Hoewel het fijn is dat je dit samen kan spelen en ook interactie hebt. Maar waarom niet een speelbare Luigi, dat levert veel meer dynamiek op als je samen speelt. De enige momenten dat ik Cappy echt wat vond toevoegen in multiplayer was tijdens de boss battles. Daar kan je mooi samenwerken. Verder was het voornamelijk rondvliegen en muntjes verzamelen. En in de 2D onderdelen is dat ook verdwenen.

Ik heb het idee hier tegen wat zere benen aan te schoppen. Dat jullie hier optimaal van genieten is mooi hoor . Voor mij begint het gewoon erg formulematig te worden en zijn de nieuwe toevoegingen minimaal om echt interessant te zijn.

legian schreef:

Omdat je dan de helft van de tijd meer tegen elkaar speelt dan met elkaar. Er zijn maar weinig platformers die echt een co-op formule hebben.

Ben dan vooral geinteresseerd in voorbeelden van platformers die het genre wél vooruit pushen.

Onderhond schreef:
Omdat je dan de helft van de tijd meer tegen elkaar speelt dan met elkaar.

Dat is toch onderdeel van de fun. Dat gebeurt nu met Cappy ook al, ik probeer met Mario serieus door de platforms te gaan terwijl de ander als Cappy me constant zit te naaien (andersom net zo trouwens). In dat opzicht is dat niet anders. Maar dat is onderdeel van de lol voor, voor mij tenminste. Niet dat het perse moet trouwens, was puur een voorbeeld van wat mij leuker lijkt dan nu met Cappy het geval is. Niet dat ik daar geen lol aan beleeft heb hoor.

Ik heb nergens gezegd dat andere games het genre vooruit pushen of het perse beter doen. Waarom je met die bewijslast aan komt zetten snap ik dan ook niet. Ik geef alleen aan waarom ik Odyssey niet zo goed vind als de massa hier. Waarbij ik het idee krijg dat iedereen hier enige vorm van kritiek direct als heiligschennis beschouwen. Alsof het een no-go is om wacht negatiefs te zeggen over Odyssey.

Je mag er alles van vinden, prima als je het een 0,5* had willen geven. Maar je mening is gewoon vrij ongewoon, omdat de Mario 3D games er juist om bekend staan vrij vernieuwend te zijn. Ze voegen altijd wel een feature toe waardoor de game weer heel verfrissend is. Of dat nu een waterspuit, zwaartekracht of een pet is, je kan moeilijk zeggen dat alles op elkaar lijkt. Het enige waar je altijd terug zal keren zijn bepaalde werelden met zand, sneeuw of gras. Juist deze games hebben als hoofdrolspeler de gameplay en hoeven het niet te hebben van de personages of filmpjes. Ik vind dat veel knapper dan soortgelijke games die het andersom doen. Ik speel ook tegenwoordig nog weinig platformgames omdat ik alles vergelijk met Mario 3D games en dan zijn alle concurrerende games fors minder leuk.

legian schreef:

Ik stelde gewoon een vraag, geen enkele reden om meteen zo defensief te doen.

avatar van legian
Ajax&Litmanen1 Dat is wat ik ook vrijwel elke review heb gelezen. Maar ik ervaar dat toch echt anders blijkbaar. Maakt ook niet uit, ik sla de volgende 3D Mario wel over.

OnderhondIk zat me voornamelijk af te vragen wat voor fundatie je voor je vraag had. Ik heb er namelijk niets over gezegd. En ik vind het ook niets toevoegen, vandaar mijn reactie.

legian schreef:

Nogmaals, een andere mening is geen enkel punt he. Enige wat je wel moet beseffen is dat je een uitzondering bent. Of je bent dol op Mario 3D games of het doet je weinig. Kan me niet goed voorstellen dat er een middenweg is. Maar bij jou toch wel dus.

legian schreef:

Wanneer je kritiek hebt op de creativiteit/originaliteit van een spel dat doorgaans voor z'n creativiteit/originaliteit geprezen wordt is het niet zo vreemd om te vragen wat jij daar dan wel een goed voorbeeld van vindt, toch?

Onderhond schreef:

Deze vraag en je eerste vraag verschillen qua vraagstelling en insteek nogal. Maar nogmaals, dat voegt mijn inziens niets toe aan mijn kritiek hier. Maar om daar toch even wat op uit te wijden (en dan ben ik er wel klaar mee), die games proberen namelijk op meer dan alleen de gameplay te focussen. Zoals een verhaal en personages. Niet dat ze perse het genre vooruit pushen (zoals je in eerste instantie vroeg), maar ze weten meer interessants te bieden dan dat Odyssey doet. Tenminste voor mij.

legian schreef:

Maar ik ben toch benieuwd wat jij denkt van een Mario 3D game met een verhaal en (emotionele) diepgang. Ik heb het al 35 jaar niet gezien, zou niet weten hoe ze dat zouden moeten doen. Juist het feit dat er geen verhaal in zit vind ik fijn ontspannend aan deze games. Dan ligt de focus gewoon op gameplayfun.

avatar van horizon
De eerste super Mario Galaxy had een mooi achtergrond verhaaltje (over Rosalina) wat met veel liefde in het spel was gestopt.

Bij de tweede Galaxy heb ik in interview met designer gelezen dat ze gewoon levels en gameplay hebben zitten maken en totaal geen aandacht aan iets van verhaal hebben besteed.

Manny Calavera schreef:
[Maar ik ben toch benieuwd wat jij denkt van een Mario 3D game met een verhaal en (emotionele) diepgang.

Ik sta daar best voor open eigenlijk. Ze hebben genoeg knappe koppen daar werken om er iets van te maken. Hoe ze dat kunnen vormgeven, geen idee. Ze kunnen best eens vernieuwen in dat gebied. Met Zelda bleek het ook succesvol. Hoewel ik niet verwacht dat ze dat gaan doen eigenlijk.

horizon dan ga ik Galaxy maar eens een kans geven binnenkort.

avatar van Sateck
Ik probeer het en ik probeer het. Ik ben een groot fan van Mario. Maar deze weet mij maar niet te pakken. Ik vind het groot. Onoverzichtelijk. En die hele stijl vind ik zoooo niet bij Mario passen. Ik kan daar maar niet aan wennen.

Cappy is natuurlijk een fantastische toegevoegde waarde. Maar ik krijg het maar niet lekker in de vingers, en kom totaal niet in het spel. Moeilijk uit te leggen.

Voor nu een 2,5*. Maar zou echt niet weten of het hoger of lager wordt.

Ik pak Mario 3D World weer even op, vermaak ik mij veel meer mee.

avatar van Sateck
Toch weer opnieuw opgepakt. Want het kan toch niet zijn dat ik een 2,5* ga geven aan een Mario game!? Mario, een van mijn jeugdhelden!

Mijn save game verwijderd, en helemaal opnieuw begonnen. En dat is een goede keuze geweest. Ik wist in wat voor sfeer ik zou komen. En dat heeft het blijkbaar goed gedaan. Besturing voelt ook heel goed Ik ben een klein weekje bezig en ben volgens mij al redelijk aan het einde. Wat dat betreft gaat het hoofdverhaal dan ook heel snel!

Cappie is een geweldige toevoeging aan de game. Zo goed, dat ie van mij mag terug keren in het volgende deel.

Ik moet wel zeggen dat ik de game echt heel, maar dan ook echt heel makkelijk vind. Ik kan me niet herinneren dat ik dit vorig jaar ook had…… Dat kan wellicht te maken hebben dat ik hiervoor Metroid Dread en Zelda BOTW heb gespeeld. Die zijn namelijk wel pittig.

Sowieso een verhoging, voor nu een 3,5*

Zelda BOTW is toch niet pittig? Vond het best makkelijk doen.

Sateck schreef:

Denk dat het eerder te maken heeft met het feit dat je pas "aan het einde" van de main game zit. Daarna openen zich nog een aantal gebieden en extra challenges, die toch best aan de pittige kant zijn. Maar dat stramien heeft Mario toch al een aantal jaartjes.

Grovonion schreef:
Zelda BOTW is toch niet pittig? Vond het best makkelijk doen.

Mwaa de boss battles in BOTW vond ik wel pittig. En met moeilijk bedoel ik ook het zoeken waar en hoe ik verder moet. Het zoeken naar tempels, om sterker te worden, was wel een opgave. Dat geldt ook voor Metroid Dread, waar ik soms echt even goed moest zoeken waar ik nu weer heen moest. Wat ik overigens niet erg vond. Eerder uitdagend.

Maar met deze Mario Odyssey: Ik sprint er door heen. Ik ben maximaal 10 keer dood gegaan. De manen liggen voor het oprapen. Ze hadden van mij het minimum wel wat mogen verhogen, waardoor je echt op zoek moet gaan naar manen. En de boss fights is gewoon rondjes rennen en springen op de boss. Enfin, ik vermaak mij wel prima!

Onderhond schreef:

Ik ben dan wel benieuwd naar die nieuwe gebieden en extra challenges. Ik ben alleen zelf niet zo'n speler die daarna alles nog door gaat lopen om die 999 manen te vinden. Ik heb het dan wel gezien, en ga over naar de volgende game.