God of War (2018)

PlayStation 4 / PC

Ontwikkeld door Sony

Na wraak genomen te hebben op de Olympische Goden leeft Kratos samen met zijn zoon, Atreus, in afzondering in de wereld van de Noorse Goden. Dit is een wrede wereld waar allerlei verschrikkelijke monsters en krijgers wonen. In deze wereld moet hij zijn zoon leren om zichzelf te beschermen van al de verschikkingen in de wereld. Dit deel is het eerste deel van de tweede fase in de God of War-serie: de Noorse mythologie.

Noorse mythologie:

Tof.

Maar heb eigenlijk helemaal niet zo’n zin om met zo’n snotjong de hort op te gaan.

Vermoede is dat het heel erg leentje buur zal zijn van The Last of Us. Teer hopeloos zieltje onder de hoede van de grote sterke personage wat waarschijnlijk allemaal anders zal uitpakken. Ben echt benieuwd waar dit allemaal toe gaat leiden.

avatar van JacoBaco
Ja, The Last of Us lijkt de basis te zijn. Alleen nu geen realisme, maar over de top actie met veel verschillende grote en kleine monsters. En ik hoop ook met allerlei puzzels erbij.

Voor mij toch een redelijke domper.

Zie Kratos meer als de machtige eenzame strijder.

Aangezien dit een core element van de gameplay zal zijn doet het voor nu het geheel voor mij aardig teniet.

Zal het op den duur wel oppikken en wie weet nog verrast zijn maar voor nu sta ik er eigenlijk met name om deze reden niet echt om te springen.

Kratos vind ik juist iemand die door al zijn foute beslissingen uit het verleden al die tijd op zoek is geweest naar verlossing. Lijkt erop alsof hij met dit (laatste) deel het stokje zal overdragen.

Joch zal wel op 2/3de of vlak voor het einde van het spel sterven. Kan Kratos nog wel een deel of 2 extra boos blijven, tegen iedereen lopen schreeuwen en vijanden in mootjes hakken. God of War Jr. - Son of Kratos bekt tenslotte niet echt lekker.

Kunnen ze hem in het volgende deel richting China of Japan sturen en het deel daarna naar Egypte. Heeft ie net zoals Assassins creed zowat de hele wereld doorlopen.

De laatste zin in de plotbeschrijving hier lijkt te suggereren dat we hier te maken hebben met de start van een nieuwe trilogie.

Of iets.

Overigens ook weer niet heel bekend met deze reeks, of met de persoon Kratos.

Vorige delen nooit gespeeld, eigenlijk alleen de eerste tegen het eind van het ps2 tijdperk.

Maar deze lijkt me op zich wel geinig, afgezien van dat ene kleine dingetje wat tot dusver best een groot dingetje lijkt.

Te gaan worden naar het schijnt.

Had ik overigens nog niet gezien dat het blijkbaar een hele nieuwe trilogie wordt. Ergens vind ik het dan wel jammer dat ze niet specifiek een nieuwe karakter en verhaal voor de Noorse mythologie bedacht hebben. Ik heb het wel een beetje gehad met Kratos (hoewel ik deel 3 en Ascension nog moet spelen. Na deel 1 en 2 en de beide PSP games vond ik dat het wel bij deel 3 gedaan had mogen zijn). Niet ten nadele van Kratos zelf of de eerdere delen trouwens. Tot nog toe heb ik met alle delen in de reeks de nodige uren plezier beleefd.

Idee lijkt me wel wat. Iedere beschaving zijn eigen uniek hoofdkarakter en verhaal.

Maar goed ik ben hier op zich wel benieuwd naar. De gameplay footage ziet er meer dan behoorlijk uit en het lijkt er op dat het vechten toch behoorlijk vernieuwd is.

Kratos is voor Sony een iconisch figuur en ik zou het wel stoer vinden als ze hem laten verdwijnen. Ik hou wel van vernieuwing. Het universum van goden (de mytheolgie) is voor mij een stuk interessanter dan Kratos zelf, die qua personlijkheid toch inwisselbaar is. Hoewel ze met dit deel voor een andere benadering lijken te gaan.

Ik heb hier toch wel erg veel zin in gekregen, zo in de aanloop naar de release.

Ik ben eigenlijk helemaal geen fan van deze franchise tot dusverre. De setting spreekt me niet meteen aan en na deel 3 ooit eens een paar uur geprobeerd te hebben, besloot ik dat de cinematische camera en gameplay niet voor mij zijn.

Nu, na wat filmpjes te hebben gezien, lijkt het een soort van Last of Us Meets Soulsborne. Vooral over dat laatste ben ik erg enthousiast. Benieuwd of de gameplay daadwerkelijk wat diepgang en uitdaging gaat bieden. En vooral: eerlijk aanvoelt.

En wat te denken van dit nieuws.

Nice, nice. Bring it on!

Ik las trouwens net dat Kratos niet meer kan springen. Hoezo is hij dat dan verleerd? Dat is toch zoals fietsen? Hij kon het 6 delen lang prima hoor. En nu plotsklaps niet meer. Leg me dat maar eens uit Sony!

avatar van patenpac
Sinner schreef:

Ouderdom zal zijn tol beginnen eisen bij Kratos

avatar van AmazingPP
De eerste reviews zijn erg lovend:

God of War Review - IGN

Zo dan, dat gemiddelde op Metacritics momenteel. Niveautje The last of Us, GTA 5 en Bloodborne, qua cijfers. Heb er zin in!

Choo-Choo! De hype-trein is weer in volle vaart

Man man, die reviews, weer een homerun voor Sony Exclusives! En dan komt Spiderman en Last of Us 2 later dit jaar nog. Ocharme toch die Xbox owners

weer een 10 ... is dit echt next level gaming?

Met een indrukwekkende 94 op Metacritic is dit nu dus de best gereviewde game van deze PS4 generatie. Enkel Last of Us en GTA V staan er boven, maar die zijn eigenlijk last gen.

Had eerst geen interesse, ook nooit een GoW game gespeeld, maar dit wordt toch een day one buy voor mij. Ook door de Bloodborne inspired level design volgens de makers, ben ik nu helemaal verkocht.

synec schreef:

Phil Spencer, head of Xbox, heeft de positieve reviews ook gezien en pakt het wel sportief op: Twitter

synec schreef:

The Last of Us 2 wordt wel 2019 denk ik.

mrdig schreef:

Hij had gewoon moeten twitteren zoals het is. '#My God of War Can Jump.' ?

Wat een hoge scores zeg! Had ik eerlijk gezegd niet verwacht.

avatar van AmazingPP
Heb gisteren de game gehaald en het eerste stuk gespeeld. Het is echt een heel stuk moeilijker dan zijn voorgangers. De vijanden hebben allemaal hun eigen tactiek om te verslaan. Grafisch is het spel werkelijk prachtig. De besturing moet ik nog even aan wennen, maar goed: ik ben twee "bosses" en een zootje vijanden verder. Tot nu toe bevalt de game me zeer goed.

...op NU.nl...? Het platform bij uitstek qua game-reviews. Zeker als ik een hoofding lees als '...hoe volwassen de gamewereld is geworden...' vraag ik me af hoeveel jaren de reviewer in kwestie al met zijn hoofd in zijn aars rondloopt. Waren dat ook niet al krachttermen waarmee gegooid werd ten tijde van The Last of Us, de Bioshock spellen of The Walking Dead?

mister-fool
En wat dacht je van spellen als Planescape Torment, dEUS Ex of Shenmue.
Al sinds de jaren 90 zijn er volop spellen te vinden met sterke verhalen, 'volwassen' thema's en genuanceerde karakters. "De gamewereld" bestaat in dat opzicht niet. Net zoals "de filmwereld" of de Boekenwereld non-existent zijn. Een kunstvorm als videogames is eigenlijk een verzameling scene's en genre's. Daarbinnen hebben zowel de no-nonsense power fantasies als de zwaarmoedige, gewichtige spellen recht van bestaan.

avatar van Cervantes
Cervantes (crew)
Volgens mij is de spellenindustrie juist minder volwassen dan voorheen. De meeste games zijn een stuk toegankelijker geworden. Ook de gemiddelde moeilijkheidsgraad van games is gedaald. Dat hoeft niet beslist negatief te zijn, het ligt er maar net aan wat je zoekt in een game.

mister-fool schreef:
En wat dacht je van spellen als Planescape Torment, dEUS Ex of Shenmue.

Idd. Ook die al. Met name Planescap Torment is een behoorlijk pareltje. Ik denk als we echt gaan ligggen zoeken we er nog wel tientallen zullen vinden van dergelijke spellen.

Dit is overigens niets negatiefs t.o.v God of War. Van alle footage die ik heb gezien ben ik erg benieuwd wat het gaat geven als ik het ooit zelf speel. Staat op mijn lijstje als ik eens ooit een PS4 aanschaf. Ik onthoud me echter wel van spoilers qua verhaal e.d tot die tijd.

Enkel vind ik dit weer typisch zo'n derderangs reviewtje uit de 'normale' media. Net alsof de schrijver snel even de wat meer indepth reviews van diverse andere sites heeft gelezen en nu ook snel iets interresants wil schrijven maar voor de rest zijn leven lang geen game heeft aangeraakt.

avatar van dr channard
Vind het ook zo een rare term (volwassen) voor bij games te associëren. 'Excuseer , ik zoek een volwassen game'