God of War (2018)

PlayStation 4

Ontwikkeld door Sony
Uitgegeven door Sony

Na wraak genomen te hebben op de Olympische Goden leeft Kratos samen met zijn zoon, Atreus, in afzondering in de wereld van de Noorse Goden. Dit is een wrede wereld waar allerlei verschrikkelijke monsters en krijgers wonen. In deze wereld moet hij zijn zoon leren om zichzelf te beschermen van al de verschikkingen in de wereld. Dit deel is het eerste deel van de tweede fase in de God of War-serie: de Noorse mythologie.

Fonzzz002 schreef:

Hangt er vanaf hoe "onvolwassen" je bloederige veldslagen, ledematen van monsters eraf trekken en orgies met prostituees vind . Ik denk dat "serieuzer / emotioneler / milder" meer van toepassing is.

Zie ik daar bloederige veldslagen met prostituees waar je de ledematen vanaf kan trekken en orgies met monsters staan? *rent naar de winkel voor een PS4 te halen*

Ken de originele reeks niet. Ben dus redelijk neutraal in deze game gestapt. Kan niet anders zeggen dan dat de kwaliteit er vanaf druipt. Schitterende leveldesigns, mooi uitgevoerd vader/zoon verhaal, veel kleurrijke personages en goed uitgebalanceerde gameplay.

avatar van brawljeff
Inmiddels heb ik het verhaal uitgespeeld en ben ik een redelijk eind met alle side quests. Met alleen Chains of Olympus en deel 3 als ervaring, had ik deze game niet heel erg in het vizier. Na alle lovende kritieken was ik wel benieuwd en is dit de eerste game in jaren die ik voor de volledige mep in de winkel kocht.

Allereerst alle lof voor het verhaalelement en de personages van dit deel. Het voelde allemaal veel volwassener aan dan de voorgaande delen, zonder de over the top actie te verliezen. Ik ben groot liefhebber van de Griekse mythes, maar de Noorse mythologie komt in God of War veel beter tot zijn recht.

De gameplay is weer top. Ik heb het eerste kwartier van het soel besteed met het wegsmijten en terug laten keren van mijn bijl. Een tof wapen. Net als het begint te vervelen, geeft de game je halverwege iets waarmee het weer fris is. Als enige minpunt vind ik de eindbazen, die ik toch veel minder spectaculair en veelzijdig vind dan in deel 3.

So zeg:

Als dit zo doorgaat ga ik hier strakjes gewoon lekker de volle vijf tegenaan knallen.

Blijft maar beter en beter worden.

Had eerst wel zoiets van de globale jubelstemming wellicht een tikkeltje overtrokken.

Maar het maakt het meer en meer waar, enkele lichtelijk verbluffende vormen van verhaalvertelling en subliem afgesteld speelplezier brengen meesterlijke entertainment.

Nu net ook de blades of chaos mogen ontvangen en dan wordt toch maar wel even pijnlijk duidelijk hoe jammer het is dat ik dit al heel snel als je fermste spoiler mocht incasseren.

Zeker als je dan uiteindelijk ziet hoe ze dit ontvouwen doet zoiets wel enigszins serieus afbreuk aan de algehele ervaring, vandaar erg jammer dat er nogal een mannetje schijnt rond te lopen met een hang naar dergelijke naargeestige kutgeintjes.

Zal ook wel op het ‘dark web’ en dergelijke zitten.

Niet mijn soort mensen.

Bij voorkeur even met een hele grote boog omheen.

Wat een over het paard getild hoerenjong was dat zeg.

En uitgespeeld:

Kort samengevat een machtig verhaal voortreffelijk gecombineerd met prachtige beelden en retestrakke gameplay wat zorgt voor een van de videospel hoogtepunten deze generatie zo niet allertijden.

Eenvoudigweg binnen de tak van sport die het bedrijft een meesterwerk op alle fronten.

Zinderende thematiek uiterst hoogstaand in het geheel verweven.

Noorse mythologie toch wel een stukje toffer dan Griekse.

Vind ik dan.

Op een bepaalde manier naast elkaar kunnen bestaan, zelfs dubbel keer zoveel toffer.

Nee.

Met hooggespannen verwachting zie ik bij deze elke toekomstige ontwikkeling van deze reeks tegemoet.

Hopelijk vlot het toch iets of wat, zoals bijvoorbeeld met Tomb Raider ook wel aardig lukt.

Enkel hij die strijdend ten onder ging komt immers in:

avatar van JacoBaco
Na Dark Souls 1 Remastered dacht ik wel ruig te kunnen zijn en de game te beginnen op Give Me A Challenge moeilijkheid. De combat van God of War lijkt zelfs op dat van DS. Denk aan schild, hakbijl, wegrollen en parry. Maar in God of War kan het vaak erg chaotisch worden en als ik eerlijk ben heb ik het na een paar uur opgegeven. Te veel gevechten moest ik echt 5 tot 10x opnieuw doen en je moet natuurlijk erg vaak vechten.

Inmiddels speel ik verder op Give Me A Balanced Experience. De 2e moeilijkheid

avatar van jellecomicgek72
Heb mijzelf er wel mee vermaakt. Het verhaal was groots opgezet en ook in de wereld leek dat het geval te zijn alleen dat vond ik heel erg de illusie binnen het gebeuren. Het wekt namelijk de illusie dat je heel erg vrij bent en dat het een grote open wereld is alleen uiteindelijk ben je toch nog het uitgestippelde pad aan het volgen met wat zijpaadje's her en der die uitlopen op plekken waar wat kistjes staan en dat is het dan wel. Het verhaal is erg groots opgezet en de band tussen Kratos en Atreus is goed in beeld gebracht. Het probleem dat ik alleen met deze game heb is dat de game na een bepaald aantal uur spelen ongelooflijk eentonig werd. Vond het op een gegeven moment maar een beetje simpel hakken en het verhaal werd veel te lang opgerekt waardoor het enorm langdradig werd, er kwam echt geen einde aan leek het wel. Heb het idee dat ik honderd uur bezig ben geweest met het verhaal en misschien denk je nu van; 'gast wat zeur je?' maar een game kan in mijn ogen ook te lang zijn en dat had ik dus heel erg bij deze God of War, het werd op een gegeven moment teveel van hetzelfde, dat backtracken vond ik ook helemaal niks, heb daar zelfs een gruwelijke hekel aan laat ik het zo zeggen. Werd daardoor compleet uit het tempo van de game gehaald waardoor het ook erg lang duurde voordat ik deze game had uitgespeeld, het duurde voor mijn gevoel echt een eeuwigheid.

Het is niet dat ik het een slechte game vind want de actie is ongelofelijk gaaf en bruut waardoor ik sowieso al door wilde blijven spelen alleen bovenstaande verpeste het voor mij gewoon een beetje. Ik snap heel goed dat Sony een breder publiek wilt aanspreken door er een groots avontuur van te maken alleen had ik zelf liever zo'n ouderwetse God of War game willen zien, al begrijp ik dat dat niet meer echt van deze tijd is.