Middle-Earth: Shadow of War (2017)

PC / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door Monolith
Uitgegeven door Warner Bros.

Dit is een direct vervolg op Middle-Earth: Shadow of Mordor. De menselijke ranger Talion reist nog steeds samen met de geest van de Elf Celebrimbor. Samen hebben ze een nieuwe Ring of Power gesmeed en deze gaan ze gebruiken om tegen de One Ring van Sauron, en zijn leger, te strijden. Het grote verschil met deze game en haar voorganger is dat je hier een eigen leger vol met Uruk-hai en trollen kan beheersen. Het befaamde Nemesis-systeem is uitgebreider dan is Shadow of Mordor.

Kijk om de een of andere reden vind ik dit dan wel weer een volledig overbodige sequel. Ziet er weer gelikt uit, zal wel weer geweldig spelen maar...was het nou echt nodig geweest om weer Talion en zijn huisspook van stal te halen? Dan had ik het liever in een andere era gehad en in een andere setting. Ik vind het idee van een eigen leger beheersen wel aardig maar dat had ik dan toch liever gedaan met een andere insteek (eg. als Orc Warlord proberen stukken van Gondor of Rohan of dergelijks te veroveren (of zelfs beide - een 'good' en 'evil' campaign - waarin je net dit probeert te voorkomen en troepen moet gaan ronselen om een invasie tegen te gaan).

Maar goed. Het zal wel weer verkopen als zoete broodjes. (en ik ga zelfs geen Switch grapje maken!)

Blijkbaar gaan er micro-transacties inzitten. Daar ben ik dus helemaal geen voorstander van.

Sinner schreef:
Zacht gezegd, micro-transacties zijn de vogelpoep op je jas, de wratten op je achterste, de zonnebrand op je huid, de rode lichten in het verkeer etc, van de gaming-industrie. Maw een openlijke irritatie en soort verdoken pesterij van onschuldige gaming-slachtoffers.

avatar van patenpac
Ik ben nu bezig met dit spel en helaas is het online gedeelte inderdaad pay2win geworden. Gewoon verschillende kisten kopen en je hebt ongetwijfeld het sterkste leger aan je kant staan. Dat gezegd zijnde is de singleplayer van hoge kwaliteit en is het uitbouwen van je eigen leger een leuk extraatje dat mij tot nu toe toch al redelijk lang bezig heeft gehouden.
Algemeen gezien is het een sterke vooruitgang van zijn voorganger, maar de pay2win elementen zijn online gezien helaas aanwezig.

De dooie elf is wel wat je noemt in mijn boek een knalharde knakker weet van wanten dus ik ben er zeker over te spreken dat hij hier zijn terugkeer maakt. Shadow of Mordor is zo stilletjes aan eigenlijk stiekem eigenlijk wel mijn favoriete game van het moment in ieder geval deze dag vandaag dus ik zie er ook wel naar uit om hier zo dadelijk aan te beginnen wetende alvast dat dit voor een zachtzinnig bedragje vrij gemakkelijk sowieso mogelijk zal zijn.

patenpac schreef:

Ik dacht dat het pay2win gedeelte eruit was gehaald / gepatched? Of was dat enkel voor de single player campaign? Want blijkbaar was dat oneindig grinden of pay2win naar het einde toe, maar las ik ergens dat besloten was om dat in ieder geval te verwijderen.

avatar van patenpac
Sinner schreef:

Kan zijn dat dat ondertussen aangepast is geweest. Dat berichtje dateert ondertussen al van meer als een jaar geleden

Oeps. Niet eens opgelet. Dat was erg scherpzinnig van mij.