Redout (2016)

Alternatieve titel: Redout: Lightspeed Edition

PC / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch

Ontwikkeld door 34BigThings
Uitgegeven door 34BigThings en 505

Redout brengt een ode aan klassieke futuristische racers als F-Zero, WipeOut, Rollcage en POD. Het spel telt zes teams, elf typen evenementen, en ruim 25 tracks met post-apocalyptische setting. Tijdens de races kun je gebruik maken van tal van te verzamelen power-ups, waaronder een turbo-boost, schild, auto-repair en verbeterde grip.

Wat een geweldige anti-grav racer is dit zeg. Helaas blijft Wipeout steken bij een rehash van de HD-games en 2048 (alle drie uitstekende games overigens), maar naast de Omega Collection voelt dit ten minste als een echte next-gen racer. De tracks kennen enorm veel variatie en zien er stuk voor stuk oogverblindend uit. Ik heb tot nu toe enkel nog met de klasse I schepen gespeeld (laagste snelheid) en moet zeggen dat de controls vrij snel wennen. Al kan ik me nog niet goed indenken hoe dit voor de hogere klassen gaat zijn. De controls voelen, zeker ten opzichte van Wipeout, erg 'losjes'. En ik heb zo'n idee dat dit op hogere niveaus voor de nodige uitdaging gaat zorgen. Zeker als de tracks langer worden en de snelheid verder de hoogte in gaat. Want de game weet het gevoel van snelheid wel goed over te brengen...

De meeste vertrouwde spelmodi uit Wipeout zijn hier overigens ook zo'n beetje allemaal terug te vinden. Time trials en races zijn wel zo'n beetje de hoofdmoot. Maar daarnaast zijn er nog tal van andere spelmodi zoals elimination en zo nu en dan een multi-race tournament. Zorgt in de career mode voor veel afwisseling - ook omdat je al snel op redelijk wat verschillende tracks kunt gaan racen.

Het is enkel racen zonder wapens. Je krijgt wel de beschikking over unlockable skills die je kunt activeren, maar die zijn deels passief. Maar das voor mij prima! Mijn concentratie verdelen over offensief racen en het behalen van een redelijke lap-time was toch niet mijn sterkste vaardigheid in Wipeout. En deze game vereist die concentratie zo mogelijk nog meer.

mister-fool
Weinig racespellen weten zo'n gevoel van snelheid te verkopen zonder op de controls te beknibbelen. Toch is Redout uiterst bestuurbaar. Doet mij erg aan F-Zero denken.

Winkelwagentje schreef:
Ik vind de tweede klasse al enorm moeilijk, heb er tot nu toe maximaal een derde plaats gehaald, en met sommige races kom ik nergens. Ik denk dat dit nog heel veel oefening en tracks van buiten leren gaat vergen.

Ik heb nu ruim 15 uur in Redout: Lightspeed Edition (de Xbox One-versie) zitten en het is een van de beste (futuristische) racegames die ik ooit heb gespeeld. 34BigThings weet het gevoel van snelheid op zo'n manier over te brengen dat het ook écht leuk is. Geen enkel circuit voelt onmogelijk aan en met elke ronde stijgt je kennis van de desbetreffende baan en het voertuig waarin je rijdt.

De omgevingen en opmaak van de circuits zijn afwisselend en prachtig vormgegeven. Het feit dat je ervan kan genieten met een zeer stabiele frame rate is nog een groot pluspunt. De (dynamische) soundtrack is ook fantastisch en elke omgeving heeft haar eigen muzikale thema dat per baan weer net ietsjes anders is. Daarnaast is de Career modus rijkelijk gevuld met allerhande spelmodi waar je uren zoet mee bent.

Zelf heb ik ongeveer de helft van de Career gedaan en als je gaat voor de gouden medailles ben je wel even bezig om alles te halen. De zogenaamde 'Boss' races zijn overigens mijn persoonlijke favoriet. In deze modus doorkruis je alle banen van een bepaalde omgeving in een soort megarace. Een heel tof idee dat goed is uitgewerkt.

Er zijn ook wel wat minpunten. De A.I. is niet altijd even goed geprogrammeerd, want (op normal) zijn ze de ene keer extreem goed en de andere keer gewoon te dom om te poepen. Daarnaast is de user interface nogal rommelig en had de game (vooral in de Career modus) wel een filter of tabblad systeem kunnen gebruiken. Verder is er niet echt veel reden om te wisselen van voertuigfabrikant, omdat er een paar zijn die de rest altijd het nakijken geven.

Ik wacht al jaren op een nieuwe F-Zero, maar tot die tijd is Redout een fantastische vervanger die heel dicht in de buurt komt van deze vergeten Nintendo IP. 4,5* (8,5)

DarthSolidKevin schreef:

Een tijdje bij een vriend gespeeld idd en zeker iets wat ik in een sale haal vroeg of laat maar...het haalt het nog net niet bij Nintendo's eigen Fast RMX IMO.

Sinner schreef:

Ik was zelf niet zo kapot van Fast Racing Neo (dezelfde game maar dan op de Wii U). Kwam vooral door het gestuntel met die blauwe en oranje kleuren de hele tijd. Dat haalde de lol er voor mij wat af.

DarthSolidKevin schreef:

Was ik zelf redelijk snel aan gewend. Kan me voorstellen dat het niet iedereen zijn ding is, maar als je het eenmaal onder de knie hebt dan is het een prachtspel. Ik had hem trouwens ook opnde WiiU.

Zat hier al een tijd op te azen en tijdje terug dan eindelijk eens opgepakt tijdens een digitale Xbox sale. Als fan van Wipeout, maar ook als fan van titels als Dethkarz (1998) en Rollcage (1999) is dit wel een arcade racer die ik gewoon een keer moet spelen. Was even bang dat het tegen zou vallen, maar niks is minder waar. Brute arcade racer, toffe sound, ultiem race gevoel en ook behoorlijk pittig. 20x dezelfde time trial doen om toch even die gouden plak te behalen komt regelmatig voor zeg maar. Heerlijke gamepje voor tussendoor ook.