Redout (2016)

PC / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch
Racing

Ontwikkeld door 34BigThings
Uitgegeven door 34BigThings en 505

Redout brengt een ode aan klassieke futuristische racers als F-Zero, WipeOut, Rollcage en POD. Het spel telt zes teams, elf typen evenementen, en ruim 25 tracks met post-apocalyptische setting. Tijdens de races kun je gebruik maken van tal van te verzamelen power-ups, waaronder een turbo-boost, schild, auto-repair en verbeterde grip.

avatar van Winkelwagentje
Winkelwagentje (moderator)
Wat een geweldige anti-grav racer is dit zeg. Helaas blijft Wipeout steken bij een rehash van de HD-games en 2048 (alle drie uitstekende games overigens), maar naast de Omega Collection voelt dit ten minste als een echte next-gen racer. De tracks kennen enorm veel variatie en zien er stuk voor stuk oogverblindend uit. Ik heb tot nu toe enkel nog met de klasse I schepen gespeeld (laagste snelheid) en moet zeggen dat de controls vrij snel wennen. Al kan ik me nog niet goed indenken hoe dit voor de hogere klassen gaat zijn. De controls voelen, zeker ten opzichte van Wipeout, erg 'losjes'. En ik heb zo'n idee dat dit op hogere niveaus voor de nodige uitdaging gaat zorgen. Zeker als de tracks langer worden en de snelheid verder de hoogte in gaat. Want de game weet het gevoel van snelheid wel goed over te brengen...

De meeste vertrouwde spelmodi uit Wipeout zijn hier overigens ook zo'n beetje allemaal terug te vinden. Time trials en races zijn wel zo'n beetje de hoofdmoot. Maar daarnaast zijn er nog tal van andere spelmodi zoals elimination en zo nu en dan een multi-race tournament. Zorgt in de career mode voor veel afwisseling - ook omdat je al snel op redelijk wat verschillende tracks kunt gaan racen.

Het is enkel racen zonder wapens. Je krijgt wel de beschikking over unlockable skills die je kunt activeren, maar die zijn deels passief. Maar das voor mij prima! Mijn concentratie verdelen over offensief racen en het behalen van een redelijke lap-time was toch niet mijn sterkste vaardigheid in Wipeout. En deze game vereist die concentratie zo mogelijk nog meer.