STRAFE (2017)

3,50

Macintosh / PC / PlayStation 4

Ontwikkeld door Pixel Titans
Uitgegeven door Devolver Digital

In deze snelle retro-shooter neem je het in willekeurig gegenereerde levels op tegen hordes aan vijanden. Iedere keer dat je sterft zal de lay-out - en dus ook de aanwezigheid van vijanden, power-ups en geheimen - veranderen. Het spel telt vier unieke zones, meer dan twintig vijanden en ruim dertig knotsgekke wapens.

2 BERICHTEN 1 MENING
avatar van The_CrY
STRAFE kwam natuurlijk bij de oldschool FPS liefhebber al snel tot de aandacht door de smaakmakende trailer. Die beloofde namelijk heel wat nostalgische gameplay en graphics, maar de verontwaardiging die na de release vrijwel in alle recensies naar boven kwam was niet geheel terecht; Pixel Titans heeft namelijk nooit onder stoelen of banken geschoven dat dit spel een roguelike FPS is, zoals indie shooters tegenwoordig kennelijk altijd moeten zijn. Het is een hele rage, met ook dit jaar weer veel titels in het genre, zoals Desync, Immortal Redneck, Autumn Night 3D Shooter, en dus ook STRAFE. Voor mij is het de eerste kennismaking met het subgenre geweest, en ik ben er eigenlijk best over te spreken.

Op eerste gezicht wil STRAFE de spirituele opvolger zijn van Quake, en ik zal niet zeggen dat het daar niet een beetje in slaagt. De gameplay is onvervalst snel en hard. Strafe-jumping is het verkooppunt van deze shooter, en dat systeem werkt dan ook erg goed met glorieuze resultaten. De wapens voelen niet zo dik aan als die van Quake, maar daar heeft STRAFE een eigen stijl en voor mij werkt dit prima (al is er veel kritiek op). Aan het begin kies je je basiswapen, een shotgun, een machinegeweer, of een railgun. Deze krijgt door het spel heen veelal upgrades, waardoor deze steeds sterker wordt. Tussendoor kun je nog een scala aan verschillende wapens oppakken voor eenmalig gebruik; een systeem waar ik bij moest fronsen maar dat eigenlijk best aardig werkt. In de game werk je jezelf door vier verschillende zones, die elk uit drie "procedurally generated" levels bestaan, met elk een eigen karakter, en een eigen set vijanden. In elk level zitten een aantal secrets (goed!) verstopt, zijn een aantal upgrades te vinden, en in elke zone kom je eenmaal een winkel tegen waar je nog meer upgrades kan kopen, zoals een double-jump optie, een sterker schild, of de mogelijkheid om over lava te lopen. In de levels verzamel je zogeheten "scrap", waarmee je bij bepaalde automaten extra minutie, armor, of health kan kopen. Aan het eind van de vierde zone zit de eindbaas, maar wat daarna komt heb ik nog niet kunnen zien. Het is mogelijk om teleporters van missende onderdelen te voorzien zodat je in één keer naar een bepaalde zone kan skippen, maar die onderdelen zijn niet allemaal makkelijk te vinden.

En dat is meteen het nadeel van STRAFE. Het is bedoeld als roguelike, wat wil zeggen dat je alles in één keer achter elkaar moet kunnen doen. Ga je dood? Dan begin je weer bij zone 1, level 1, zonder al je upgrades. En geloof me, je zult veel doodgaan. STRAFE is geen makkelijk spel, zelfs niet voor de ervaren FPS speler. Het duurt ook bijna twee uur voordat je de eindbaas tegenkomt, en ik heb helaas niet heel vaak zin of tijd om zo lang achter elkaar met een intensief spel als deze bezig te zijn. Wat ook niet meespeelt is dat alles willekeurig gedaan is. Als je geluk hebt kom je in de eerste zone al een geweldige upgrade tegen; zo had ik met de shotgun een keer het geluk dat deze in een triple grenade launcher was veranderd door een upgrade, waardoor de eerste paar levels een stuk makkelijker werden. Een andere keer heb je minder geluk en spreek je eerder van een downgrade. Gelukkig is het spel sinds de release regelmatig van een patch voorzien, en ik kijk uit naar de patch die een save-functie toevoegt, zodat je niet steeds je run in een keer af moet maken.

Ondanks mijn kritiek heb ik erg veel lol gehad met STRAFE. De snelheid en de presentatie zijn gewoon om van te genieten. De toevoeging van secrets en teleporters zorgt dat je wel even bezig maakt, wat het gebrek aan vooruitgang enigszins compenseert.

avatar van The_CrY
Recentelijk is het spel via patches naar de Millennium Edition verheven, waar veel van de bugs die ik noemde eruit zijn gehaald, en een save functie is toegevoegd, alsmede veel nieuwe wapens, vijanden, en kamers (en een easy mode, maar die is niet voor mij #gitgud). Eerlijk is eerlijk, de Pixel Titans doen hun best om dit spel te verbeteren dmv gratis updates & upgrades, en dat valt te waarderen.