Star Wars: Battlefront II (2017)

PC / PlayStation 4 / Xbox One
Shooter / Action

Ontwikkeld door Digital Illusions

Het verhaal in de single player campagne slaat een brug tussen de klassieke trilogie en The Force Awakens. Maak de val van het keizerrijk, en de opkomst van The First Order, mee. Dit vanuit de ogen van Iden Versio, die de leiding had over het elite-eskader van de Keizer tijdens de slag om Endor. Naast de single player bevat de game eveneens een zeer uitgebreide multi player modus, welke zowel online als in split screen kan worden gespeeld. Vele bekende spelmodi, zoals Walker Assault, keren terug. Dit maal zijn mappen uit alle trilogieën uit de Skywalker-saga speelbaar, waaronder ook enkele uit de prequels.

Met nog een paar maanden op mijn EA abonnement te gaan, leek het me wel geinig om een keertje Battlefront II gespeeld te hebben. In het verleden heb ik weleens het origineel uit 2006 gespeeld (of technisch gezien het vervolg op het origineel) en dat was eigenlijk altijd wel leuk. Toch komt dit deel er nu pas van bij mij. Dat zal waarschijnlijk gelegen hebben aan de hele heisa rondom deze release met microtransacties en noem maar op, maar schijnbaar heeft DICE in tussentijd veel opgepoetst want ik heb al met al toch een vermakelijk game gespeeld.

Het eerste waar ik indook, was de campaign en ondanks dat het niet heel bijzonder was, speelde het toch lekker weg. Geen idee hoe deze draait op last-gen consoles, maar op de PS5 ziet het er in elk geval grafisch schitterend uit met ontzettend veel detail, en de prestaties zijn ook supersolide. De missies waren gevarieerd, duurden niet onnodig lang en fans van de films zullen een aantal bekende gezichten zien. Leuke fanservice hier en daar. Blijft sowieso altijd interessant om gebeurtenissen post-ROTJ te zien, vooral nu het hele EU al een tijdje niet meer canon is. De campaign verbindt de originele trilogie met de sequels (waar ik persoonlijk niet echt fan van ben) en doet dat eigenlijk op een prima manier.

Na de campaign uitgespeeld te hebben, was het natuurlijk tijd voor wat online potjes. Ik heb 't tot level 15 volgehouden, dus niet zo gek lang online gespeeld. Wat me vooral verbaasde is dat ik niet lang op potjes hoefde te wachten, en dat ik regelmatig in bomvolle wedstrijden zat. Geeft toch wel een beetje aan dat de fanbase het nog hartstikke naar hun zin heeft met deze Battlefront II, ondanks een valse start. Daarbij moet ik wel zeggen dat sommige gamemodes om die reden soms best pittig kunnen zijn als nieuweling, omdat de overgrote meerderheid niet alleen het spel al veel langer speelt dan ik, maar ook nog eens over een complete uitrusting beschikken en alle abilities geüpgraded hebben. Dat maakt online toch vaak het verschil. Of ik moet gewoon meer aan de bak, dat kan natuurlijk ook.

Maar dat zie ik me niet doen. Was leuk om de campaign uitgespeeld te hebben en daarnaast een uur of 10 van de multiplayer geproefd te hebben, maar ik denk dat ik het hierbij ga laten. Misschien een beetje jammer dat een Battlefront III er niet heeft mogen zijn, maar als ik kijk naar hoeveel mensen deze game nog spelen, denk ik niet dat de meesten daar wakker van liggen.

3bdelilah schreef:

Ik heb het spel ook net aangeschaft. Welke multiplayer optie is het leukst om te doen?

IH88_Trinity schreef:

Starfighter Assault en Heroes and Villains vond ik het leukst.

Maar in het begin zul je echt veel niveauverschil merken, vooral met Heroes and Villains. Dat maakt het niet altijd even leuk in het begin, maar naar mate je abilities upgradet wordt die kloof wel kleiner. Daarnaast kan matchmaking soms trouwens ook echt ruk zijn. Soms zit je in een team met alleen nieuwelingen (level <5), terwijl de tegenstanders vrijwel allemaal level 200+ zijn. En ik heb ook wel eens potjes gehad dat je bij aanvang al 10 spelers minder hebt dan de tegenstander, dus dat lijkt ook niet altijd gebalanceerd te worden.

Al met al leuk tijdverdrijf, dus veel plezier! Voordat je aan multiplayer begint, zou ik nog wel even de campaign uitspelen. En misschien nog een aantal battle scenarios.

3bdelilah schreef:

Starfighter Assault en Heroes and Villains vond ik het leukst.

Bedankt voor de info. Zie op Youtube bij mensen die het spelen dat Galactic Assault ook heel populair is. Zal eens kijken.

Geen zorgen, ga zelfs beginnen met het spelen van de campaign .

avatar van IH88_Trinity
Ik heb het spel gisteravond geïnstalleerd op de ps5. Op het doosje staat dat het spel ongeveer 50GB ruimte in beslag neemt, maar na een lange installatie neemt het spel opeens ruim 110GB in beslag. Hebben meer mensen dit? Komt dit door de updates?

IH88_Trinity schreef:

Dat ligt waarschijnlijk aan de 4K-textures voor de PS5-upgrade. Die nemen nogal wat ruimte in beslag.

avatar van IH88_Trinity
Vergeten om een recensie te schrijven bij deze game een paar maanden terug. De grote kracht van Battlefront II is dat je echt dat Star Wars gevoel krijgt tijdens het spelen ervan. De single player campagne zit ontzettend goed in elkaar en Iden Versio is een interessant personage. Kort maar krachtig. De multiplayer is best verslavend, en ik kan wel begrijpen waarom het spel (na een valse start) nog steeds populair is bij de Star Wars fans.