Star Wars: Battlefront II (2017)

PC / PlayStation 4 / Xbox One
Shooter / Action

Ontwikkeld door Digital Illusions
Uitgegeven door Electronic Arts

Het verhaal in de single player campagne slaat een brug tussen de klassieke trilogie en The Force Awakens. Maak de val van het keizerrijk, en de opkomst van The First Order, mee. Dit vanuit de ogen van Iden Versio, die de leiding had over het elite-eskader van de Keizer tijdens de slag om Endor. Naast de single player bevat de game eveneens een zeer uitgebreide multi player modus, welke zowel online als in split screen kan worden gespeeld. Vele bekende spelmodi, zoals Walker Assault, keren terug. Dit maal zijn mappen uit alle trilogieën uit de Skywalker-saga speelbaar, waaronder ook enkele uit de prequels.

avatar van The_CrY
Ik kijk hier heel erg naar uit, maar het schijnt pay-to-win te zijn, dus ik vrees dat ik voorlopig nooit meer een nieuw Star Wars spel kan spelen zolang EA de rechten behoudt.

Dat een dergelijk stelletje lutsers de rechten heeft gekaapt is mooi genaaid inderdaad.

Erger kan niet.

Waren we met Ubisoft nog beter af geweest.

Een jaar of vijftien tot twintig geleden kwam op Star Wars gebied de ene parel na de andere uit.

En het leent zich voor zoveel moois, nu meer dan ooit, zoals bij niemand enige uitleg behoeft.

Vooralsnog echter ziet het er voorlopig aanhoudend bar weinig rooskleurig uit.

Met ons laatste sprankje hoop recentelijk eveneens pleite gegijzeld.

En dat alles is toch wel lichtelijk doodzonde te noemen.

Ik ben eigenlijk vooral benieuwd naar de campaign...

Campaign schijnt wat kort te zijn, focus ligt toch weer voor het grootste deel op multiplayer en lootcrates!!

Deze game is vooral mbt dat laatste nogal negatief in het nieuws deze week. Explosie op reddit, extreem mega lage waarderingen op metacritic. En nu zelfs officiële kansspel autoriteit onderzoeken naar dergelijke
lootcrates, micro transactions, pay2win praktijken in games:

Nederlandse Kansspelautoriteit onderzoekt 'lootboxen' in games | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl

Goede zaak!

avatar van Maxigames
Al jaren geen game van EA gekocht met als enige uitzondering Mass Effect Andromeda. En dit is precies de reden waarom, het lijkt ze niks uit te maken of het een waardeloos spel wordt of niet. Nou scheelt het dat de naam "Star Wars" voor mij geen meerwaarde aan het product geeft, maar wel jammer voor de fans dat deze alleen door EA uitgegeven kan worden.

Kijk eens aan...alle micro-transactions zijn dus voorlopig uit het spel verwijderd. Ik wist niet wat ik las en dacht eerst dat het een grapje was, maar het internet (en youtube) staan er vol van...zou er bij EA dan toch iemand de vele negatieve kritieken hierop ter harte hebben genomen? Ben benieuwd!

...het is in ieder geval een klein lichtpuntje. Met het spel zelf lijkt me namelijk weinig mis. En het is wel een soort van morele overwinning voor alle gamers en critici die het oneens zijn met het pay-to-win systeem.

MikeMannuh
We never meant any of this Right.... Fuck off EA. Serieus, just fuck off. Money grubbing, studio killing fuckwits zijn het.

Nu voelen ze dan de hete adem van de consument en beginnen ze in te binden.

Het blijft eigenbelang.

Het is natuurlijk elke fatsoensnorm voorbij om mensen bijna letterlijk gebakken lucht te willen verkopen.

Als grote corporatie lijkt het me je sociale taak om mensen die hier op in zouden gaan tegen zichzelf in bescherming te nemen.

Anders dan ze juist uit te willen buiten.

Van mij mag dit spel in dergelijke staat in dit land een verbod krijgen.

Ook al is het Star Wars.

Doodzonde is het.

Maar niet anders.

Goed! Hopelijk komt er wat verandering in deze trend. Micro-transactions en lootboxes zijn de kanker van de huidige game industrie. Ikzelf weiger nog games van EA te kopen.

avatar van The_CrY
Het is slechts tijdelijk verwijderd. Ik wacht even met juichen tot de microtransacties terug zijn. Als het pay-to-win aspect er tegen die tijd volledig uit is gewerkt, dan zal ik het eens overwegen.

Toch mooi dat door alle ophef EA overstag lijkt te gaan, met een grote nadruk op lijkt. EA blijft natuurlijk wel EA. Maar prima dat er nu wat gebeurt en het volop de aandacht heeft.

Pay to win kan echt niet bij een full priced game.

Al moet ik zeggen dat lootboxes uberhaupt bij mij weinig interesses wekken. Als ik kijk bij COD denk ik tja wat moet je er eigenlijk mee als het je niks oplevert.

Maar goed dit is het nieuwe verdienmodel blijkbaar. Net zoals het ook schandelijk is dat je bij COD de DLC wel moet kopen om aan een volwaardig MP te komen.

avatar van Re51DeNt_Ev1L
Na alle heisa rond microtransacties (wat natuurlijk echt niet door de beugel kon) heb ik eindelijk een review van Battlefront 2 geschreven. Momenteel zijn deze er trouwens uit en is het ook gemakkelijker om alle personages te unlocken.

Je kan de volledige review van de game op mijn website eens helemaal lezen:

Star Wars Battlefront 2 PS4 review - gamebreak.be

Voor diegene die wat minder tijd hebben, heb ik de conclusie hieronder toegevoegd

Star Wars Battlefront 2 is een leuke, meeslepende Arcade shooter die je volledig meeneemt op een reis langs alle prachtige, iconische locaties van Star Wars. Het verhaal verbindt zichzelf met de huidige films en legt een link met The Last Jedi die sinds kort ook overal in de bioscoop te zien is.

Het is samen met vrienden trouwens dat deze titel echt interessant wordt doordat je dan echt tactisch kan spelen. Dit kan je doen door je verschillende star cards op elkaar af te stemmen zodat je het jouw vijanden knap lastig kan maken. Solo is het spel ook zeker de moeite, al zal je dan wel veel sneller uigekeken zijn op het geheel. En laat ons eerlijk zijn… er is niets leuker dan een spel samen te beleven met mensen die je na aan het hart liggen.

Het enige waar wij nog op hopen is dat de AI in de singleplayer wat verder opgeknapt wordt, dat de offline co-op ook een online co-op krijgt en dat er natuurlijk nog verder gebouwd wordt op het interessante, goed uitgewerkte, verhaal uit de singleplayer. Zopas is er al een uitbreiding vrijgegeven die al 2 nieuwe maps in het spel bracht en ook de campaign wat langer maakt. De DLC voor Star Wars Battlefront 2 zal trouwens voor iedereen gratis te downloaden zijn. De titel in huis halen is dus zeker geen slecht idee. The force is strong with this one.

Laat ook gerust weten wat jullie van de game vonden! Ik kijk ook uit naar de andere bevindingen

Toch maar aangeschaft ivm een mooie aanbieding op Xbox live. De game is echt freaking mooi ( HDR / 4K )!!

avatar van jellecomicgek72
1,0
Al een week lang word ik getergd door iets dat Star Wars Battlefront II heet. De game is op t moment voor mij gewoon onspeelbaar door de serverfouten die ik steeds krijg op de PS4 terwijl er met mijn verbinding niks mis is. Ik heb alles geprobeerd om dit te fixen maar het probleem blijft gewoon. Heeft iemand dit ook en is hier een oplossing voor? Ik heb gewoon zin om hier een dikke onvoldoende neer te knallen puur en alleen door dit. Weer 50 euro naar de filistijnen godverdomme.

avatar van horizon
Dat is spijtig.

Wij hebben gebruik gemaakt van de aanbieding van EA om Battlefront 2 goedkoop aan te schaffen (30 euro voor luxe versie ipv 70 is wel te doen).

Grafisch gezien erg mooi gemaakt. De single player campaign begint wel tof. Setting is mooi gevonden.
En Multiplayer enkele keren aangeraakt maar gelukkig nog geen server problemen.

Inmiddels onderdeel van EA Access en zodoende er maar eens een slinger aan gegeven. Ik was altijd wel benieuwd naar de single player campaign. En wat blijkt die is best te pruimen als je ook maar iets hebt met Starwars. Ziet er allemaal prachtig uit, goede muziek en speelt prima weg. Het personage Iden Versio is interessant maar her en der voelt het verhaal en de levels wel wat leeg aan. Vooral de space/air battles duurden te lang en werden daardoor wat saai terwijl het er allemaal prachtig uitziet. De bonuslevels die er via een DLC bij zijn gekomen waren nog het leukst. Spelen met Luke was wat teleurstellend, maar de Han Solo level was wel weer ok. Spelen met Iden Versio was verreweg het leukst en interessants. Maar goed, mooi dat er een redelijke single player is gemaakt met toch aardig wat uurtjes vertier. 3.5*
Grootste ergernis: initiele laadtijd en de game crashte af en toe, op een gegeven moment bleef die bij een bepaald moment maar crashen waardoor ik mijn lokale save game moest verwijderen; die was dus corrupt geraakt.

Afgelopen week in afwachting van Outer Worlds (nope...nooit aangekomen) dus regelmatig uit de kast getrokken om wat te mp'n. Blijk ik nog altijd niet zo'n held in - maar ik ben wel positief verrast met wat zowel DI en EA uiteindelijk nog van het spel hebben weten terecht te brengen. Zonder van de bijzonder domme lancering met de lootboxes, maar toch verdienen ze ergens wel een pluimpje om het product te blijven patchen en niet meteen bij het oud vuil te zetten (zoals het jammerlijke Fallout 76 of Anthem). De campaign was al prima te spelen maar ook het multiplayer gedeelte is gewoon erg aangenaam te spelen, met diverse modes, helden en een hele rits maps uit zowat elke era van Star Wars. Het ziet er geweldig uit, het sfeertje zit er ook meteen in en zelfs een noob als mij slaagt erin om genoeg battlepoints bijeen te sparen op een map om bvb een keertje met de Emperor of Darth Maul te spelen - of in een X-Wing of Tie-Fighter te vliegen en dat blijft toch een erg leuke ervaring - hoe je het ook draait of keert. Mag het bij de release dan een beetje een fiasco zijn geweest zijn ze er wel in geslaagd om het volledig om te draaien en een uiterst degelijk shooter (zowel single player als MP) hiervan te maken.

...en neen - ik heb op geen enkel moment last gehad van serverproblemen of dergelijks. Het liep prima en ook op de Xbox (weet niet of het crossplay is (?) met de PC) zijn er steeds voldoende gamers aanwezig om een potje te kunnen spelen. In tegenstelling tot jammerlijk producten als Anthem of Fallout 76 laten ze hier wel zien dat met heel wat moeite en goodwill toch de mogelijkheid bestaat om een oorspronkelijke flop nog helemaal te redden. (...nou en ik hoop ECHT dat dit ook nog het geval gaat zijn voor eerder twee genoemde games maar het ziet er alleszins niet zo naar uit).

avatar van Autobahn
Wat hierboven al is gezegd: respect voor de ontwikkelaars. Het is echt een goed spel geworden! Ik had altijd een haat-liefde verhouding met dit spel, maar momenteel trek ik het graag uit de kast. De nieuwe mode capital supremacy is geweldig en lijkt een beetje op capture de command posts of iets dergelijks uit de oudere games.
De game wordt constant voorzien van nieuwe content zoals maps, heroes en nieuwe troopers. Zo is voor mij altijd weer iets om voor terug te keren!
De game krijgt van mij een dikke voldoende. De multi-player zit momenteel erg goed in elkaar. De single-player is aardig, je hebt instant action, maar dat is alleen met clone wars, dus dat is jammer. De campaign vond ik zelf niet erg boeiend. Het verhaal is voorspelbaar en de missies zijn vooral soldaatjes neerknallen en vliegen.