Nex Machina (2017)

PC / PlayStation 4
Action / Shooter

Ontwikkeld door Housemarque
Uitgegeven door Housemarque en Limited Run

Nex Machina is een twinstick-shooter. In deze wereld zijn mensen zo afhankelijk van technologie geworden, dat ze zich niet meer van hun draagbare apparaten los kunnen rukken. Om hen heen zijn machines zich van zichzelf bewust geworden en zijn ze tien keer zo intelligent geworden als de mens. Er is geen reden meer voor gedienstigheid, robots zijn overduidelijk de superieure levensvorm. En om dit duidelijk te maken, beginnen ze al het menselijk leven uit te roeien.

Dit is Housemarque weer op z'n best! Geweldige mix van al hun beste shooters - de hardcore top-down hectiek van Alienation en Dead Nation, het survivors redden van Resogun en de geweldige visuals en bullet-hell van Super Stardust.

De wijze waarop ieder level een aaneenschakeling van kleine arena's is, is ook echt heel fijn. Zorgt ervoor dat de snelheid behouden- en de druk er lekker op blijft, en je noodgedwongen toch keuzes moet maken. Survivors redden, bijzondere enemies killen of jezelf toch naar een veiligere positie manoeuvreren.

Inmiddels één keer alle levels doorlopen. Dat is ook goed binnen een uurtje te doen. Het zal wel wat oefening vereisen om dat ook op de moeilijkere niveaus voor elkaar te krijgen.

Ai. Zonder power-ups en special weapons een boss-fight ingaan is een enorme afrader. Dat heb ik inmiddels twee maal ondervonden. Dit maal op bij de final boss van chapter zes, dacht ik Arcade mode op Experienced te gaan voltooien. Maar helaas. Zonder upgrades een hopeloze missie. De game is wat dat betreft toch genadeloos. Een keer dood gaan, en je laat nog een power-up achter. Nog een keer dood gaan voordat je m oppakt, en je bent m kwijt. Zo brachten een paar slecht getimede moves me behoorlijk in de problemen. En even de wereld herstarten is er ook niet bij. Het is doorploeteren of afhaken... en overnieuw beginnen.

avatar van JacoBaco
10 minuutjes gespeeld, maar ik merkte meteen al. Dit is een goed spel! Vroeger (nog steeds) was ik al verliefd op Smash TV voor de SNES. En Nex Machina doet mij erg aan Smach TV denken. Een lekkere chaotische twin-stick arcade game.

Ik vond het trouwens wel al vrij moeilijk!

avatar van JacoBaco
Zo! Uitgespeeld op Rookie en zelfs dat vond ik best pittig! Bloodborne, alle bosses verslagen, Dark Souls 3, alle bosses verslagen. Nex Machina, te moeilijk! Ja ik word te oud, want het reactie vermogen gaat achteruit. Skills heb ik wel, maar het gaat mij soms echt te snel en komt er te veel op mij af.

5 leveltjes met dikke muziek en je speelt het op rookie inderdaad binnen een uurtje uit. Maar ja, dan zijn er dus nog 3 moeilijkheidsgraden. Ervaren, veteraan en meester. Nou vergeet het maar.. Misschien probeer ik experienced nog uit te spelen, maar ik moet ook aan mijn hart denken natuurlijk.

Voor €20 is dit wel een aanrader vind ik! Volgens mij is dit van de makers van Dead Nation en Alienation. En dan zijn wel echt 2 meesterwerkjes hoor!

avatar van JacoBaco
Correctie, totaal 6 levels.

Winkelwagentje

Mocht deze game ooit een online co-op optie krijgen, wil jij dan een keer met mij deze game op veteran proberen?

Ik ben inmiddels best goed geworden. Ik heb de game op experienced uitgespeeld zonder een continu te gebruiken. En ik zit nu op 79% met de trophies. 1 trophy begrijp ik niet zo goed. Complete 50 feats. En dan is er ook nog 1 voor 100 feats.. Nou ik heb er al flink wat uren ingestoken, maar ik heb die 50 feats nog niet eens kunnen halen. Ik weet niet wat ik moet doen.

Maar op veteran kom ik niet verder dan de baas van Machine City (level 4).

Als dat ooit het geval is, count me in.

Die feats zijn toch die ingame 'achievements'? Dat is wel een enorme lijst, en het grootste deel is ook nog eens extreem lastig.

Mooi! ?

Ja de ingame achievements.. Ik zag de lijst even over het hoofd.. 100 is indd veel en dan zijn sommige of de meeste ook nog is extreem lastig!