menu

The Surge (2017)

mijn stem
3,50 (10)
10 stemmen

PC / PlayStation 4 / Xbox One
Action / RPG
single player

Ontwikkeld door Deck13
Uitgegeven door Focus

Welkom bij CREO, de wereldreddende megacorporatie! Door een catastrofe ben je knock-out gegaan tijdens je eerste werkdag... je wordt wakker in een vernietigd deel van het complex uitgerust met een industrieel exoskelet. Doorgedraaide robots, krankzinnige collega's en bedrieglijke AI - iedereen wil je dood hebben.

TRAILER

https://www.youtube.com/watch?v=0GWI3WilKjY

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van thoyouknow1980
4,5
Dark Souls alaa sci-fiction
En het is helemaal mijn kopje thee,wat een goeie game is dit geworden zeg.
De eerste meters die je maakt in het spel..en je vind al geheime shortcuts,mijn interesse was gewekt.
Waanzinnig goed getroffen sfeer en fantastische licht effecten in de vele duistere gangetjes en ruimtes,het is puur genieten voor een sci-fiction liefhebber als mij.
Tevens is het geluid ook dik in orde,vooral door de freaky vijanden schrik je je regelmatig een hoedje.
De zombiecyborgs hebben de vervelende gewoonte heel hard te schreeuwen en vreemde geluiden te produceren,briljant
Verder vind ik de combat en overall gameplay ook zeker geslaagd en leuk.
De moeilijkheidsgraad is ook lekker pittig zoals het hoort bij een Souls alike.
Heb ik toch een piepklein minpuntje (dat irritante liedje in de medbay)
Maar das alles,voor de rest is dit gewoon een heerlijke,toffe, en spannende game

avatar van Shinobi
3,5
Live. Die. Repeat.

De liefhebbers van de 'Souls' games zullen deze titel overgoten in een Sci-Fi sausje zeker kunnen bekoren.

De game begint al gelijk goed nadat je een gruwelijke operatie hebt ondergedaan en uitgerust wordt met een exoskelet, waardoor je weer kunt lopen. Echter is het geluk van korte duur, want al gauw word je ondergedompeld in een geheimzinnige wereld waar iedereen je dood wil hebben. Het is werkelijk vechten voor je leven, met alles waar je gebruik van kan maken.

Jammer genoeg blijft het narratief - dat zowat enkel via audiobestanden en documenten wordt verteld - vrij vaag en miniem. Gelukkig maakt de gameplay hierin veel goed. Je krijgt verscheidene wapens tot je beschikking, waarmee je vijanden een kopje kleiner kan maken; je kunt zelfs bepalen welke ledematen je afhakt. Op deze manier vergaar je meer materiaal om jezelf sterker te maken.

Het is erop los hakken tot je erbij neervalt, zou je bijna zeggen, vooral vanwege de brute executies. Toch zit 'The Surge' qua design slim in elkaar, bovenal is de moeilijkheid erg uitdagend. Hierdoor ga je als speler tactisch te werk door in je omgeving te kijken naar sluiproutes en hoe je optimaal gebruik kan maken van je middelen.

Al met al een degelijke game die meer aandacht verdient. Ik ben benieuwd of Deck13 hier nog gevolg aan kan geven, alleen dan wel met een beter verhaal.

Dikke 3,5 sterren.

avatar van Shinobi
3,5
The Surge 2 is coming in 2019

Naar aanleiding van het geringe animo had ik niet zo snel een vervolg verwacht, maar ik zie het graag tegemoet.

avatar van mister-fool
Tsja, dit team lijkt de Dark Soul-fomule steeds beter onder de knie te krijgen, geziendat dit spel wel een stuk beter ontvangen is dan Lords of the Fallen. Wellicht dat Deck 13 zich daarom aan een sequel waagt.

avatar van Sinner
Moet hem nog altijd proberen. Toch vind ik ook Lord of the Fallen best degelijk, ook al heb ik er pas een paar uur ingestopt. Maar ik vind bij The Surge alleen al de setting erg cool.

avatar van JacoBaco
4,0
Aangezien deze game nu gratis is voor PS4 plus bezitters ben ik er gister aan begonnen. Ben een groot fan van de Souls serie, maar liet al het jatwerk links liggen. Hoe goed sommige ook zijn (zoals Nioh) het zijn nogal uitdagende, intensieve en verslavende games en vooral dat laatste is soms een probleem. (iets met tijdgebrek) Maar ik begin het wel te missen, dus bijna Sekiro: Shadows Die Twice gekocht, maar iets houdt mij tegen. The Surge is gratis, dus dat trok mij (sneller) over de streep.

Tot nu toe ben ik al zo'n 10x zwaar in de pan gehakt door de eerste boss. Ik denk dat ik weer overnieuw begin met de game, dat is een soort traditie van mij. Eerst even kennismaken, kijken hoe alles werkt, een beetje klooien om er vervolgens serieus aan te beginnen. Los van de eerste boss is het nog niet super uitdagend. 2 soorten tegenstanders tegengekomen. Zombies in een ExoSuit en drones. Deze versla ik inmiddels met 2 vingers in mijn neus. Er staat mij vast nog wel wat meer variatie te wachten.

De combat voelt goed. Een verticale of horizontale aanval en dan kan je kiezen voor snel of langzaam aanvallen. Met langzaam neemt je personage even de tijd om zo hard mogelijk uit te halen naar zijn tegenstander. Tijdens het aanvallen loopt er een metertje vol waarmee je (zodra vol genoeg) een finish kan uitvoeren. Dit is cool om te doen en je kan er dus een been, arm, hoofd of romp mee afhakken om dit onderdeel vervolgens eventueel zelf te gebruiken. Dit doe je door lock on target (R3) en dan kan je simpel met het rechter knuppeltje kiezen wat je wil aanvallen (hoofd of arm enz.) en tevens zijn zwakke plek ontdekken. En aanvallen d.m.v. een slidingsaanval of sprongaanval is ook mogelijk. De aanval van je tegenstander kan je blocken en dat kost stamina. Net als rennen en aanvallen natuurlijk.

In plaats van souls verzamel je scrap en daarmee kan je bijvoorbeeld upgraden. En er zijn crafting materials voor het craftsysteem. Tot nu toe is het niet erg ingewikkeld en speelt het lekker. Alleen ik zit enorm te kutten met de camera voor omhoog of omlaag kijken. Op de 1 of andere manier heb ik hier moeite mee. Vaak denk ik dat het knuppeltje naar beneden doen voor omhoog kijken is en ik kan het bij de controls niet veranderen.

Tot nu toe een fijne game om te spelen. De eerste boss is lekker moeilijk, maar de doorsnee tegenstanders zijn wel erg easy en eentonig. Ik ben natuurlijk nog helemaal niet ver, dus er staat mij nog genoeg te wachten natuurlijk. Ik heb zin om helemaal opnieuw te beginnen, dus dat is een goed teken!

avatar van Squall Lionheart
3,5
Squall Lionheart (moderator)
JacoBaco schreef:
Alleen ik zit enorm te kutten met de camera voor omhoog of omlaag kijken.

Dat had ik ook, wat 'n gezwiep! Kan bij de control-options het wel veranderen in een apart tabje. Heb dan ook camera op inverted en vertical speed op een na laagste gezet. Gelijk een stuk speelbaarder voor mij...

avatar van patenpac
JacoBaco schreef:
Maar ik begin het wel te missen, dus bijna Sekiro: Shadows Die Twice gekocht, maar iets houdt mij tegen.

Laat niets je tegen houden om deze in huis te halen! Als je een Souls fan bent zoals je zegt, zal deze je volgens mij sneller bevallen als The Surge!

avatar van JacoBaco
4,0
patenpac schreef:
(quote)

Laat niets je tegen houden om deze in huis te halen! Als je een Souls fan bent zoals je zegt, zal deze je volgens mij sneller bevallen als The Surge!

Het vechtsysteem in Sekiro: Shadows Die Twice is dus vooral parry, parry, parry, parry. Ik probeerde het soms in Dark Souls en als het lukt is dat super vet. Maar vaak had ik niet de behoefte om het te doen, want ik heb er moeite mee. Ik speelde vroeger vaak Street Fighter 3 en parrying verpeste het toch wel een beetje voor mij. Ik deed zonder, maar die vriend van mij deed altijd met. Dus eigenlijk de enige reden dat ik wat terughoudend ben voor Sekiro is dat parrying systeem.

En inmiddels al heel wat uurtjes verder met The Surge, de eerste boss verslagen en ik zwerf rond in een fabriek. De game is moeilijk, want er zijn geen savepoints zoals de bonfires in Dark Souls. Gister best lang moeten zoeken en vechten om dan uiteindelijk een lift te activeren vlakbij de medbay < waar er dus per level maar 1 van is. De levels zitten dus goed in elkaar, maar het voelt als 1 grote warboel. Maar het vinden van zo'n shortcut voelt nog fijner dan in Dark Souls!

Ik ga The Surge absoluut uitspelen, want deel 2 lijkt pas echt geweldig te worden! THE SURGE 2: Gameplay Trailer (Gamescom 2018) First Look - YouTube

avatar van Squall Lionheart
3,5
Squall Lionheart (moderator)
geplaatst:
Hop! Ziet er idd behoorlijk goed uit, een grote seamless wereld ipv de 'zones' uit dit deel vooral vet...

avatar van JacoBaco
4,0
geplaatst:
@#$%*&# ik zit al een aantal dagen vast bij The Black Cerberus.. Wat begon als een goede game en dat niveau ook lang wist vast te houden, is nu toch wel een anticlimax geworden vanwege deze boss. Prima dat hij je in 2 klappen morsdood slaat en prima dat P.A.X ook nog even komt opdagen. En niet erg dat The Black Cerberus tijdens P.A.X niet meevecht en zich dus even terugtrekt. Maar het feit dat deze P.A.X ook nog voor een tweede keer vrolijk komt opdagen is echt de grootste bullshit die ik tijden heb meegemaakt! The Black Cerberus is lastig, maar goed te doen en met P.A.X er weer bij is de uitdaging groot, maar dat P.A.X er voor de tweede keer bijkomt slaat echt nergens op en ik krijg steeds minder zin om het te proberen! Wat ontzettend goedkoop van de makers om het op deze manier te doen! En zo zonde, ik wil deze game uitspelen!

avatar van Confusie
geplaatst:
Oeps!

Ja ik heb deze ook liggen en laatst weer vol goede moed een beginnetje willen maken maar dit soort verhalen omschrijven dus precies het soort ongein waar ik geen geduld voor heb.

avatar van JacoBaco
4,0
geplaatst:
Dan raad ik je deze game idd niet aan haha. Aan de andere kant, het is alleen die ene &€@%# boss. En meer mensen klagen erover. Maar ik ga het nog ff proberen ..... met frisse tegenzin!

4,0
geplaatst:
Heb daar ook vastgezeten.
Kwam erop een gegeven moment achter dat pax die 2 tanken van afstand kapot kan schieten. Als die beide tanks kapot zijn bij de eerste pax komt er geen 2e meer

avatar van JacoBaco
4,0
geplaatst:
RondeBe schreef:
Heb daar ook vastgezeten.
Kwam erop een gegeven moment achter dat pax die 2 tanken van afstand kapot kan schieten. Als die beide tanks kapot zijn bij de eerste pax komt er geen 2e meer

Klopt! Essentieel! En daar ben ik inmiddels ook achter, maar nog steeds dikke moeite met die vent! Al heb ik nu wel het gevoel dat het gaat lukken!

avatar van JacoBaco
4,0
geplaatst:
Gehaald!

avatar van thoyouknow1980
4,5
geplaatst:
Fijn om te horen JacoBaco ben blij dat je zoveel lol hebt met deze game
Voor mij blijft dit ook een pareltje,heerlijke Dark Souls gameplay in een sci-fi jasje.

avatar van JacoBaco
4,0
geplaatst:
thoyouknow1980 schreef:
Fijn om te horen JacoBaco ben blij dat je zoveel lol hebt met deze game
Voor mij blijft dit ook een pareltje,heerlijke Dark Souls gameplay in een sci-fi jasje.

Ja, ik vermaak mezelf absoluut met deze game. Uitdagend en vloeiende gameplay/combat. Het is geen enorm grote game. In 20 uurtjes speel je het wel uit. Precies goed wat mij betreft. Ik zit denk ik in het laatste stuk.

avatar van JacoBaco
4,0
geplaatst:
Schrijf ik een review, sluit ik per ongeluk de pagina voordat ik hem plaats! Zucht!

Ok de extra korte versie: The Surge is een goede sfeervolle game die door gebruik te maken van een compleet andere setting dan Dark Souls toch zijn eigen identiteit krijgt! De gameplay/combat is fijn en het is lekker moeilijk!

- Nadelen: geen memorabel verhaal, de levels zijn wat eentonig soms en wellicht wat weinig bazen.

p.s. ben 2 uur non-stop bezig geweest met de eindbaas!

Zin in deel 2!

Gast
geplaatst: vandaag om 03:04 uur

geplaatst: vandaag om 03:04 uur

Let op: In verband met copyright is het op GamesMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.