Fire Emblem Echoes: Shadows of Valentia (2017)

Alternatieve titel: Faiāemuburemu Echoes Mō Hitori no Eiyū'ō

Nintendo 3DS
Strategy

Ontwikkeld door Intelligent Systems

Fire Emblem Echoes is een remake van Fire Emblem Gaiden. Je beweegt hier in een 3D omgeving zoals steden en dungeons. Om van plaats tot plaats te geraken gebruik je een mini-map. Indien je tegenstanders tegenkomt verandert het perspectief naar de gekende strategische Fire Emblem gevechten.

En weer een nieuwe Fire Emblem, en wel voor de 3DS! Het is wel een soort remake van een spel dat ooit enkel in Japan is uitgekomen. En het is ook een spin-off van de hoofdreeks. Ik ben toch erg benieuwd!

Ik ook...staat al op pre-order in de GM.

Limited edition is nu ook te bestellen, bijvorbeeld op nedgame.nl. Vermoedelijk is er wel haast bij, gezien limited echt wel limited betekent bij big-N.

Grovonion schreef:

Ik kwam toevallig bij de GameMania vanmorgen en er werd ook meteen gevraagd of ik mijn pre-order wou upgraden naar een limited edition. Dus ja. Vooruit. Dat heb ik dan toch maar gedaan.

Pre-order op nedgame is iig al afgesloten, zoals verwacht.

Een uurtje of 2 gespeeld tot nog toe en ik ben behoorlijk te spreken hierover. Het is nog wat te vroeg om te gaan roepen dat het 'de beste Fire Emblem ooit is' - maar waar Conquest en Birthright net iets te veel leken op Awakening vind ik dat hier de toevoeging van bepaalde elementen best verfrissend werkt. Zo zijn de mini dungeons leuk om te doen (en knap om te zien - ze hadden het zelfs best wel wat mogen uitbreiden imo - maar dat komt misschien nog) - en is ook de algemene presentatie (zoals bijvoorbeeld het praten met karakters in dorpen of de overvloed aan filmpjes) dik in orde. Grappig om te zien hoe de gevechtsanimaties trouwens ook verbeterd zijn t.o.v Awakenings - dat is echt dag en nacht verschil. In het kort - weer iets waar ik ongetwijfeld enkele tientallen uren in zal steken.

Overigens een uitstekende toevoeging aan het spel: Mila's Turnwheel. Krijg je vrij vroeg in het spel en staat je toe om tijdens het gevecht de tijd als het ware terug te draaien. Eg. als je een karakter of zo verliest hoef je dus niet helemaal de map overnieuw te doen, maar kan je hem een beurt terug draaien zodat je een net wat andere strategie kan uitproberen. Het heeft overigens ook een beperkt aantal 'uses', dus het voelt ook niet echt aan als cheaten - en het bespaard je een hoop frustratie (want ik speel wel nog altijd op hard / classic). Win-Win.