Heavenly Sword (2007)

PlayStation 3

Ontwikkeld door Ninja Theory

In dit meeslepende verhaal over vergelding trekt de vurige, roodharige heldin Nariko erop uit om wraak op een koning en zijn invasieleger te nemen. De game vertelt het verhaal van het eeuwenoude Heavenly Sword, dat ooit aan een machtige godheid toebehoorde. Als een sterfelijke persoon dit zwaard hanteert, wordt deze van zijn of haar levenskracht beroofd, wat onvermijdelijk tot een snelle dood leidt. Als de binnenvallende koning de hoeders van het Heavenly Sword afslacht, neemt Nariko, de dochter van het clanhoofd, het zwaard ter handen in een wanhopige poging te overleven.

avatar van Naomi Watts
Geweldige game.

De game heeft veel raakvlakken met God of War alleen kent Heavenly Sword net de eigenschappen die God of War eigenlijk miste. Heavenly Sword overbrugt de kloof tussen game en film in pure perfectie. De hele game heb je het gevoel dat je naar een epische film aan het kijken bent.

De game voelt zeer episch aan, een zeer memorabel personage, de muziek is perfect gekozen, de missies zijn zeer afwisselend en vervelen niet. Het is ook echt een film, met deze game laat Ninja Theory zien wat de Playstation 3 allemaal kan, verbluffend! De combatbattle scenes, de cutscenes en de bossfights maken er een geweldig geheel van, waar Gladiator en co goed te kakken wordt gezet. De combo engine zit perfect in elkaar, naarmate je de game vaker speelt merk je ook echt dat je beter wordt en de combo's zien er werkelijk zeer spectaculair uit. Ook het stemmenwerk is zeer goed. Om dan nog maar te zwijgen over de magistrale zeer angstaanjagende lip synching en face expressions. Ook de Sixaxis aftertouch is een zeer coole feature, een pijl in iemands nekwervel schieten geeft zoveel voldoening.

Andy 'Gollem'komst. Serkis doet in deze game wat hij al zo doeltreffend deed in Lord of the Rings en King Kong en dat is een personage via CGI techniques tot leven brengen. Ook nam hij de rol van Drama director op zich. Die gaat nog een succesvolle toekomst tegemoet in dit genre. Ook komen er i nde game genoeg epical creatures in voor, wat ook een groot pluspunt is.

Is er ook een minpunt? Ja, en een hele grote. De game is kort, zéér kort. Ik heb er in totaal zo'n 6 a 7 uur over gedaan denk ik. Hadden ze deze game langer gemaakt dan hadden we echt een niet uit te drukken geniale epic game gehad. De game brengt veel epical segments in een zeer overdonderend jasje. Ook dit minpunt doet daar weinig aan. De pluspunten zorgen dat de game sterk staat en dit beloofd veel voor de PS3 toekomst. 5*

Toch wel een vermakelijke game om te spelen.
Het verhaal gaat naar mijn mening nergens over en je wordt gedurende de game ook niet al te veel wijzer over het verhaal. Maar daar gaat het in deze game niet over. Heavenly Sword speel je als een film waarin je zelf - soort van - de hoofdrol speelt en het verhaal is ondergeschikt aan de geweldige actie en grafische schoonheid.

Wat oh, wat zijn de graphics toch mooi zeg en de lip syncing is gewoon perfect.

De muziek past er perfect bij en ik heb hier dan ook geen kritiek op.

Het combat systeem zit op zich wel goed in elkaar, maar er zitten echt combo's tussen die je zelden kunt uitvoeren of ze zijn gewoon te moeilijk om in de praktijk uit te voeren. Maar dat moet je maar voor lief nemen.
Verder hebben ze de SIXAXIS goed geïmplementeerd in deze game, er zaten toch wel wat leuke dingen in die zeker goed werkten. Zoals een pijl of een raket besturen.

Al met al zeker goed vermaakt, Heavenly Sword is een game die elke PS3 bezitter in zijn collectie moet hebben.

4, 0 Sterren van mij.

avatar van dave
Spijtige mislukking.

Het verhaal op zich is weinig omvattend. En zelfs dat is een understatement. Het zou geschreven kunnen zijn door een kleuter. Onbegrijpelijk hoe mensen hier iets groots of episch in kunnen zien, want de omgekeerde realiteit is precies wat dit spel de das omdoet. Bohan en diens leger ogen allesbehalve indrukwekkend en hetzelfde geldt voor zijn halfbakken luitenanten. Het zijn niets meer of minder dan potsierlijke karikaturen, die enkel in staat zijn een teleurgestelde grijns op mijn gezicht te toveren. De cutscenes, die ik helaas allemaal heb bekeken, verdienen in feite niets beter dan verzuimd te worden. Een paar gaten in het verhaal en een aantal vreemde wendingen deden eveneens de wenkbrauwen fronsen.

Een tweede boosdoener in een lange rij is de volstrekte saaiheid van het vechtsysteem. Nariko heeft drie 'standen' waarmee ze kan aanvallen, maar alles gaat gepaard met het 'Heavenly Sword'. De speciale bewegingen met dit zwaard zijn beperkt en geven na zes uur speeltijd een gevoel van totale eentonigheid. Heit feit dat er zeer veel vechtscènes voorkomen is dan ook een regelrechte ramp te noemen. Soms liep ik simpelweg voorbij een groep vijanden - indien de mogelijkheid hiertoe bestond - om te kunnen ontsnappen aan alweer een gevecht dat in alle opzichten op het vorige leek.

In hoofdstuk drie speel je met Kai, een knettergek meisje met een enorme kruisboog als kompaan. Vanaf dit moment ben je alle controle kwijt. De boog is immers volkomen onbestuurbaar. Niet alleen het richten van het vizier met de linker 'Analog Stick' verloopt schokkerig, maar ook de zogenaamde 'Aftertouch' voelt stroef aan. Vaak vliegen de pijlen alle kanten op, buiten daar waar je ze wil hebben. Ik zag er eigenlijk uit als een randdebiel, toen ik de PS3 controller vruchteloos in alle mogelijke richtingen dirigeerde. Gelukkig heeft niemand me in deze gênante hoedanigheid gezien. Ik denk niet dat je ergens de gevoeligheid kan aanpassen, wat aldus leidde tot een oneindige bron van frustratie. Geloof me, dit spel heeft me tien jaar van mijn leven gekost. Ik had veel vroeger moeten ophouden met spelen, ware het niet dat er een soort misplaatste trots in mijn corpus woedde die me hiervan weerhield.

Het uitvoeren van bepaalde combobewegingen bij boss fights vereiste tevens de reactiesnelheid van een met speed geïnjecteerde eekhoorn. In mijn geval probeerde ik zo ver mogelijk te raken om de op beeld verschijnende manoeuvres van buiten te kunnen leren, en daarna opnieuw een poging te wagen. Iets wat volledig van de pot is gerukt natuurlijk.

Soms was het ook helemaal niet duidelijk welke knoppen op welk moment moesten ingedrukt worden. Ik had een uur nodig om de counter onder de knie te krijgen, enkel en alleen omwille van een gebrekkige uitleg. Uiteindelijk bleek dat je je eerst moest laten raken door het projectiel, om het daarna terug te kunnen slingeren. Even logisch als een nijlpaard dat pannenkoeken bakt. Hetzelfde gold voor het verlammen van je clangenoten en andere details.

Een andere kwelling zijn de te lange laadtijden. In mijn geval werd ik hier vaak mee geconfronteerd, aangezien doodgaan toevallig één van mijn specialiteiten was. Jawel, mijn Miranda zegt dat ook altijd. Je moet geen kwartier wachten, maar het voelt in ieder geval slepend aan, zeker als je al wat opgefokt bent.

En zo komen we aan bij het enige positieve puntje. De omgevingen zien er erg mooi uit, en de mo-cap en regie vielen mee. Met denk aan Andy 'Gollum' Serkis. Een kleine kanttekening hierbij is wel dat de framerate dikwijls te wensen overliet en de stem van Nariko verschrikkelijk was. De speelduur is daarnaast ontzettend kort, hetgeen me spaarde van nog meer ellende. Of dit positief kan genoemd worden, laat ik in het midden.

Deze tirade valt me trouwens zwaar. Het is de eerste keer dat ik op een spel ben gestoten dat ik echt niet kan uitstaan. Ik wil niets liever dan het ene topspel na het andere spelen, maar hier liep ik spijtig genoeg tegen een grote muur. Nochtans hadden de recensies wel een positieve air rond zich hangen. Misschien in het vervolg maar wat 'Video Reviews' bekijken voor ik begin te spelen, want fiasco's als dit wens ik nooit meer te zien.

2,00

avatar van Bakema NL
0,5
Eens aan dit spel begonnen.......wauw, dit is slecht zeg, heel slecht. Ik kan 'oude' games prima waarderen, maar dit was al niks toen het uit kwam. Niet vreemd dat er nooit mee verder gegaan is.
Waardeloze controls...zeker met Kai, repetitief, vijanden die liggen te kermen op de grond en dan flits bovenop je zitten. Die oude baas die met zijn laatste krachten en pijl in zijn flikker over een brug strompelt en eens aan de overkant ook plots genezen is.
Zelden zo'n slechte game gespeeld.....geeneens zo slecht dat het leuk wordt, maar echt irritant slecht. 0.5 voor de moeite en ik kan normaal heel wat door de vingers zien.