ICEY (2016)

PC / PlayStation 4 / Nintendo Switch / Apple iOS / Macintosh

Ontwikkeld door FantaBlade
Uitgegeven door XD

ICEY is een 2D actiespel en een meta-spel in vermomming. De verteller is alomtegenwoordig en probeert je voortdurend in een bepaalde richting te duwen, maar je moet je blijven afvragen, "Waarom? Waarom volg ik eigenlijk zijn advies?" Vecht tegen de tirannie van de verteller en ontdek wat er echt aan de hand is in de wereld van ICEY!

mister-fool
ICEY is een vermakelijke brawler, met enkele zeer sterke meta-elementen. In principe bevat dit spel een 'almachtige' verteller die je, door middel van pijlen, een bepaalde kant opstuurt. Het grappige van ICEY is dat je deze pijlen niet hoeft te volgens en het soms zelfs loont om het aangewezen pad te verlaten. Het verhaal begint erg sterk en mysterieus, maar eindigt eigenlijk vooral als een soort versie van de The King in Yellow . Een overtuigend spel ,hoewel dit concept nog beter kan worden uitgewerkt.

Simpel actie-game dat eigenlijk in eerste instantie verdekt dat het zich eigenlijk om een soort visual-novel handelt. De actie-elementen lijken sterk uitgewerkt en je hebt talloze mogelijkheden je vaardigheden te verbeteren, maar uiteindelijk maakt het vechten maar een heel klein deel van de charme van dit spel uit. In principe heb je zelfs aanvankelijk de keuze om het spel met simpel button-mashing te doorstaan en je te beperken tot het verhaal.

En het verhaal is best de moeite, het neemt namelijk zichzelf en de hele games-industrie helemaal niet zo serieus, op bepaalde vlakken is het een parodie op het genre. Maar ook gamers worden af en toe een beetje belachelijk gemaakt bijvoorbeeld door de zin van trophy-hunting in vraag te stellen.

Je vraagt je steeds weer af met welke interessante ideeen de ontwikkelaars in het volgende hoofdstuk verstopt hebben. En zoals mister-fool al aangaf, je moet vooral niet enkel naar het spel luisteren, maar ook dat wordt redelijk snel duidelijk.

Uiteindelijk ook een makkelijke platinum-trophy, die ook heel leuk om te halen is, hier geen lastige grind of dergelijke, maar trophies die allen verweven zijn in het spel.

Leuke ervaring!