Hollow Knight (2017)

PC / Macintosh / Nintendo Switch / PlayStation 4 / Xbox One
Action / Platform

Ontwikkeld door Team Cherry
Uitgegeven door Team Cherry en Fangamer

Onder de verwelkende stad Dirtmouth slaapt een oud en vervallen koninkrijk. Velen worden aangetrokken door deze wereld onder de oppervlakte, op zoek naar rijkdom, eer of antwoorden op oude geheimen. Hollow Knight is een klassiek vormgegeven 2D actie-platformer met een grote verbonden wereld. Verken kronkelende grotten, oude steden en dodelijke vervuilde bronnen; bestrijd verminkte wezens en bevriend bizarre insecten; en los de eeuwenoude mysteries op die in het hart van het koninkrijk zijn opgesloten.

avatar van Animosh
Ik heb het spel ondertussen opnieuw opgepakt, en nu ik meer tijd heb (en het spel niet meer om de haverklap crasht) bevalt het aanzienlijk beter. Het backtracken en de hoge straf voor doodgaan zijn nog steeds mijn ding niet, maar zijn een stuk minder vervelend als je flink wat uren achter elkaar kunt spelen. Daardoor overheerst het gevoel dat ik kostbare tijd aan het verspillen ben meteen veel minder en komen de sfeer en gameplay beter tot hun recht. En die zijn beide uitstekend: in dat opzicht doet Hollow Knight mijns inziens niet onder voor een spel als Ori and the Blind Forest. De stijl van het spel is erg sterk, met geweldige karakterontwerpen, gevarieerde omgevingen en sfeervolle belichting, en de muziek past daar uitstekend bij. Daarnaast is de besturing precies en zijn de gevechten veelzijdig en uitdagend. Vooral de baasgevechten zijn vaak erg pittig. En het spel heeft ontzettend veel content: na 15 uur is het einde nog lang niet in zicht, en naast de reguliere campain zijn er talloze optionele bazen en gebieden.

Ik ben dus blij dat ik Hollow Knight een nieuwe kans heb gegeven. Het blijft af en toe erg frustrerend, maar als je die investering wil doen krijg je er één van de beste metroidvanias van de laatste jaren voor terug.

avatar van horizon
Wat een heerlijk spel om te spelen. Een finesse van een besturing (keyboard!), een meeslepende sfeer (City of Tears), visueel mooi en in dienst van de gameplay en daarbij een soundtrack die er is, die mooi is en niet overheerst.
En natuurlijk niet te vergeten een moeilijkheidsgraad die fijn is. Niet te makkelijk en soms lijkt iets in eerste instantie niet te doen wat oefening en gaat toch lukken.

Leuk! Hier ga ik verder mee.

avatar van JacoBaco
Gister uitgespeeld, maar nog zo veeel te ontdekken! Ik zit op 51% voltooiing. Misschien ga ik nog wat optionele bazen pakken.

Je kunt haast wel zeggen dat Hollow Knight een triple A game is qua vormgeving, gameplay, muziek en hoe groot en uitgebreid de game is. Ik heb veel ervaring met MetroidVania's, maar (tijdens Hollow Knight) ben ik net iets te vaak verdwaald of ik moest steeds grote afstanden afleggen. Dus ik heb er niet voortdurend intens van kunnen genieten helaas.

Toch zit de game erg goed in elkaar met het systeem. De charms zijn tof. Je kan ze vinden of kopen en daarnaast heb je er ruimte voor nodig d.m.v. Notches. En met de Notches ging het bij mij niet zo lekker. Ik heb er gewoon niet voldoende. En ik merkte na een tijdje dat ik echt wel wat meer extra's nodig had om verder te kunnen. Dus extra charms, extra Notches en extra Mask Shards. En een smid om mijn wapen sterker te maken.

Maar wat voelt het elke keer weer goed wanneer je nieuwe abilities krijgt zoals hoger kunnen springen, je afzetten tegen muren enz. De game vraagt veel van je geheugen, maar je kunt het meeste kopen. Dus bijvoorbeeld iets kopen waardoor de shops zichtbaar worden op de map. Maar het blijft lastig! Vaak kon ik het mannetje niet vinden die het gebied in kaart brengt en ik dus echt geen idee had waar ik was.

De game is vaak erg uitdagend. Zowel bosses als standaard vijanden en moeilijke sprongen moeten maken. Maar dat maakt het o.a. een goede game!

Ik heb nu vooral ook zin gekregen in Bloodstained: Ritual of the Night ! Maar deze game is nog best duur. €35,-/40,-. En de game is in 13 uurtjes uit te spelen terwijl ik bijna 37 uur bezig ben geweest met Hollow Knight en de game voor €15 gekocht!