Hollow Knight (2017)

PC / Macintosh / Nintendo Switch / PlayStation 4 / Xbox One
Action / Platform

Ontwikkeld door Team Cherry
Uitgegeven door Team Cherry en Fangamer

Onder de verwelkende stad Dirtmouth slaapt een oud en vervallen koninkrijk. Velen worden aangetrokken door deze wereld onder de oppervlakte, op zoek naar rijkdom, eer of antwoorden op oude geheimen. Hollow Knight is een klassiek vormgegeven 2D actie-platformer met een grote verbonden wereld. Verken kronkelende grotten, oude steden en dodelijke vervuilde bronnen; bestrijd verminkte wezens en bevriend bizarre insecten; en los de eeuwenoude mysteries op die in het hart van het koninkrijk zijn opgesloten.

Banjo schreef:
Hey -marco- ik zit eigenlijk wat vast ik kom niet door die grote bewakers heen (groter kerels!
Maar ik loop heel veel rondjes in hetzelde doolhof en probeer zo veel mogelijk muntjes te verzamelen...
In de hoop om daar wat zinnigs van te kopen, hoe kom ik nou echt verder in die gangen stelsels?.

Als ik denk te weten waar je bent, dien je meer naar onder te gaan en eigenlijk met een omweg achter die guard te komen.

Tevens je character upgraden, door je nail sterker te maken en charms te verzamelen.

Mijn haast onstilbare honger naar pittige platformers bereikte onlangs dan toch bijna een punt van oververzadiging met de aanschaf van de Crash Bandicoot trilogie.

Die overigens behoorlijk in de smaak bleek te vallen en ik ten zeerste aan kan bevelen aan een ieder net als ik met speciale affiniteit voor kekke behendigheidsspellekes. Al met al toch wel een pakket waar je beide handen gerust vervuld mee kan rekenen. Even niks meer was dan ook het voornemen.

Maar..:

Toen zag ik dus de zeer aantrekkelijke deal van dit aardig bejubelde spelletje voor net geen tientje. Toch niet weerstaanbaar op den duur. Indruk momenteel zelfs zeer positief. Stijltje. Als het op een gegeven moment ook nog duidelijk voor mij wordt wat te doen en waar naartoe ga ik dit wie weet zelfs subliem vinden.

En dan zeker voor dat geld.

Ey.

Nu dan iets of wat grip op het hoe en waarom dan wanneer begin ik wel aardig onder de indruk te raken.

Geheel binnen het kader van eerder min of meer aangekondigd gangbare anticipatie.

Bewonderenswaardig hoe strak het geheel onder de knoppen ligt terwijl de algehele thematiek zich eveneens tot in de puntjes verzorgd toont.

Gappies meppen met lekkere impact terwijl de creabea je cultuur wel enige kunstzinnige vorming geeft zeg maar.

Erg treffend scherp uit de verf ook op een groter scherm.

Meestal vind ik lowkey spellen enkel werken in compactere omvang maar dit stijltje shinet werkelijk voortreffelijk in beide opties, grafisch zonder meer alsof een engeltje in je gezicht pist.

Zeg maar gerust.

Een tevreden klant.

Zo hey dit is een mooie poster!..

Yeah eindelijk op de Xbox one, zojuist meteen gehaald voor 12 dollar. Mooi prijsje

Wat heb ik gedaan...

...gister aangeschaft...

...waarom...

...slapeloze nachten in het vooruitzicht.

Moet alleen kijken of ik die keyboard layout aanpas. Want de Z en X liggen me niet zo.

avatar van horizon
Wat een heerlijk spel om te spelen. Een finesse van een besturing (keyboard!), een meeslepende sfeer (City of Tears), visueel mooi en in dienst van de gameplay en daarbij een soundtrack die er is, die mooi is en niet overheerst.
En natuurlijk niet te vergeten een moeilijkheidsgraad die fijn is. Niet te makkelijk en soms lijkt iets in eerste instantie niet te doen wat oefening en gaat toch lukken.

Leuk! Hier ga ik verder mee.

avatar van horizon
Eindelijk the True Final Boss verslagen. Wat een topper dit spel.

De sequel, Hollow Knight: Silksong is net aangekondigd. Het wordt een Nintendo Switch exclusive:

Hollow Knight: Silksong Is Coming To Nintendo Switch As A Console Exclusive - Nintendo Life - nintendolife.com

centurion81 schreef:

Hell Yeah!!! Fantastisch nieuws

avatar van horizon
Het is geen Nintendo exclusive.

Ook meteen op pc ea

horizon schreef:
Het is geen Nintendo exclusive.

Ook meteen op pc ea

Je hebt gelijk ik misinterpreteerde console exclusive?

avatar van richiedoom
14,99 euro in de Nintendo E-Shop en jullie enthousiaste reacties. Daarom dacht ik, laat ik me hier eens aan wagen...

En wat blijkt na een paar uurtjes? Dit is werkelijk waar het beste wat ik in jaren heb gespeeld. Zelfs op mijn werk (zoals nu) houdt het me bezig en wil ik eigenlijk alleen maar terug in de wereld van Hollow Knight.

FAN-TAS-TISCH!

avatar van dave
Schitterende platformer/metroidvania met een behoorlijke moeilijkheidsgraad. De vormgeving van de NPCs en omgevingen is simpelweg subliem. Eenvoudig, charmant en tegelijk weerzinwekkend design. De beklemmende sfeer en de dreiging van veel sterkere vijanden zorgt ervoor dat je continu op het puntje van je stoel zit. Een fantastisch spel van begin tot eind. Ik kijk met ongeduld uit naar Silksong.

avatar van richiedoom
Werkelijk waar fantastisch. Gisteren eindelijk uitgespeeld met 36 uur op de teller en blijkbaar slechts 61% (!!!) completion...Maar ik vind het mooi geweest, ik ben een aantal hartverzakkingen rijker.

Hulde voor Team Cherry, dit was een ervaring die ik in jaren niet meer heb gehad op game-gebied. Dan mogen games als RDR2 een production Value hebben waar je U tegen zegt, Hollow Knight vermaakt mij net zo veel en misschien nog wel meer! Deel twee komt dit jaar uit, ik weet nu al dat ik deze blind ga aanschaffen.

Ik ben fan!

Nu bij de playstation store voor 7,99 €
Kan ik niks fout doen voor dat beetje geld , ben benieuwd ?

Pff wat een moeilijk spel, niet gedacht.
Misschien moet ik vaker spelen ?

avatar van JacoBaco
Het begint simpel, maar ik ben inmiddels zo'n 16 uur verder en ten eerste ben ik compleet verdwaald en ten tweede wordt het echt moeilijk! Sinds ik de 2e boss verslagen heb, ben ik al uren en uren aan het verdwalen. Heb vanavond weer even gespeeld nadat ik de game 4 dagen met rust heb gelaten en nog steeds verdwaald. Het spel is echt gigantisch

avatar van JacoBaco
Oké inmiddels zit ik zwaar vast bij de 6 Watcher Knights. Niet te doen. Wel gezien dat je er alvast 1 kunt uitschakelen voordat je begint met het gevecht. Maar oooo wat is dit moeilijk en vooral een irritant gevecht!

JacoBaco schreef:
Direct het nadeel van alle metroidvania's en waarschijnlijk de reden waarom sommige mensen dit niet mogen. Uren verdwalen klinkt niet naar veel plezier.

Grovonion schreef:

Extreem fan van Metroidvania's. Vorig jaar o.a. nog zeer genoten van Axiom Verge (2015). Ook moeilijk, maar had er minder moeite mee dan Hollow Knight.

En ik moet en zal Hollow Knight uitspelen! Alleen even die 6 (eigenlijk 5) verschrikkelijke Watcher Knights killen en dan komt het vast goed.

Inmiddels gaat de teller richting de 25 uur.

avatar van JacoBaco
Gister uitgespeeld, maar nog zo veeel te ontdekken! Ik zit op 51% voltooiing. Misschien ga ik nog wat optionele bazen pakken.

Je kunt haast wel zeggen dat Hollow Knight een triple A game is qua vormgeving, gameplay, muziek en hoe groot en uitgebreid de game is. Ik heb veel ervaring met MetroidVania's, maar (tijdens Hollow Knight) ben ik net iets te vaak verdwaald of ik moest steeds grote afstanden afleggen. Dus ik heb er niet voortdurend intens van kunnen genieten helaas.

Toch zit de game erg goed in elkaar met het systeem. De charms zijn tof. Je kan ze vinden of kopen en daarnaast heb je er ruimte voor nodig d.m.v. Notches. En met de Notches ging het bij mij niet zo lekker. Ik heb er gewoon niet voldoende. En ik merkte na een tijdje dat ik echt wel wat meer extra's nodig had om verder te kunnen. Dus extra charms, extra Notches en extra Mask Shards. En een smid om mijn wapen sterker te maken.

Maar wat voelt het elke keer weer goed wanneer je nieuwe abilities krijgt zoals hoger kunnen springen, je afzetten tegen muren enz. De game vraagt veel van je geheugen, maar je kunt het meeste kopen. Dus bijvoorbeeld iets kopen waardoor de shops zichtbaar worden op de map. Maar het blijft lastig! Vaak kon ik het mannetje niet vinden die het gebied in kaart brengt en ik dus echt geen idee had waar ik was.

De game is vaak erg uitdagend. Zowel bosses als standaard vijanden en moeilijke sprongen moeten maken. Maar dat maakt het o.a. een goede game!

Ik heb nu vooral ook zin gekregen in Bloodstained: Ritual of the Night ! Maar deze game is nog best duur. €35,-/40,-. En de game is in 13 uurtjes uit te spelen terwijl ik bijna 37 uur bezig ben geweest met Hollow Knight en de game voor €15 gekocht!

Toch staat Guacamelee! boven deze, omdat het tempo daar qua progressie veel hoger ligt. Ik weet alleen niet of je deze twee met elkaar mag vergelijken. .. Mijn probleem met Hollow Knight is dat je hier vaak weer vast loopt en dan 'doelloos' rond gaat zwerven . Dan maar weer backtracken. Op een gegeven moment kom je (mede door nieuwe abilities ) vaak weer op plekken waar je eerst niet verder kon. Ik merk dat ik vaak weinig geduld heb en dan je gehaast spelen met allerlei fouten van dien (kan je weer helemaal terug naar je laatste save punt en als je het helemaal verkloot ben je ook al je geld kwijt.

avatar van JacoBaco
Heb jij nog nooit Hollow Knight gespeeld, maar toch nieuwsgierig? En je hebt een PS4 met PS plus. Dan kan je hem eventueel gratis downloaden en effe uitproberen. En je krijgt dan de Hollow Knight: Voidheart Edition. Ik zeg doen!

Je moet alleen nog heel even geduld hebben. Vanaf 3 november is ie beschikbaar.

Rujar schreef:

Aha, geduld is dus het issue.
Dat geld moet je ook in de bank parkeren. lol