Hollow Knight (2017)
PC / Macintosh / Nintendo Switch / PlayStation 4 / Xbox One
Action / Platform
single player
Ontwikkeld door Team Cherry
Uitgegeven door Team Cherry en Fangamer
Onder de verwelkende stad Dirtmouth slaapt een oud en vervallen koninkrijk. Velen worden aangetrokken door deze wereld onder de oppervlakte, op zoek naar rijkdom, eer of antwoorden op oude geheimen. Hollow Knight is een klassiek vormgegeven 2D actie-platformer met een grote verbonden wereld. Verken kronkelende grotten, oude steden en dodelijke vervuilde bronnen; bestrijd verminkte wezens en bevriend bizarre insecten; en los de eeuwenoude mysteries op die in het hart van het koninkrijk zijn opgesloten.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=UAO2urG23S4
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van dat systeem (het maakt falen frustrerender), maar vervelender is het checkpoint-systeem van het spel. Checkpoints zijn behoorlijk schaars en nieuwe checkpoints zijn vaak niet makkelijk te vinden, en dat betekent dat je een heel stuk teruggeworpen wordt als je overlijdt. Combineer dat met het bovenstaande systeem, en je hebt een recept voor ergernis, zeker aangezien baasgevechten lang niet altijd een checkpoint in de buurt hebben. En ik versla ze doorgaans helaas niet de eerst keer.
Bovendien heeft Hollow Knight een zeer onoverzichtelijk kaartsysteem. Je moet een cartograaf vinden voordat je überhaupt een kaart tot je beschikking krijgt, en dan krijg je vervolgens niet te zien waar op die kaart jij je bevindt. Nee, daar moet je weer een kompas voor halen, en daarvoor moet je weer helemaal terug naar boven. Dat heb ik nog niet gedaan, maar een makkelijker systeem was welkom geweest.
Het grootste probleem is echter dat het spel meermaals vastliep. Dat is nooit leuk, maar in een spel met zo weinig checkpoints en een systeem waarin doodgaan zware gevolgen heeft is het een doodzonde. Daarom heb ik het spel voorlopig geretourneerd. Maar als de bugs eruit zijn pak ik het wel weer een keer op. Met de basis (gameplay en sfeer) zit het helemaal goed, maar in andere opzichten frustreert het nu te veel.
Ik ben dus blij dat ik Hollow Knight een nieuwe kans heb gegeven. Het blijft af en toe erg frustrerend, maar als je die investering wil doen krijg je er één van de beste metroidvanias van de laatste jaren voor terug.
Na 50+ uur heb ik het eindelijk helemaal uitgespeeld. Geweldig spel, maar ik ben blij dat ik er van af ben. Enkele van de optionele uitdagingen waren me eigenlijk iets té frustrerend (Trial of Fools, ik kijk naar jou!). Maar over het algemeen is de moeilijkheidsgraad heel eerlijk. Alleen een beetje repetitief dus soms.
Precies hetzelfde hier. Iets meer dan 50 + uur en 96% completion. Hoewel de game echt grandioos is ben ook ik niet van plan een aantal frustrerende optionele uitdagingen/bosses (zoals inderdaad Trial of Fools maar ook zeker de Lost Kiln boss. Vond White Palace ook wat out of place, maar toch af gemaakt en zodoende de "True ending" geunlocked.
Game is 100% worth als je van Dark Souls meets Ori houdt. Zie nu dat hij maar 14,99 is, en dat is echt belachelijk goedkoop voor hoe veel content je krijgt. Kijk uit naar de nieuwe DLC!
Maar fijn dat het spel jou ook zo goed beviel! Dit spel verdient een groter publiek.
-
Doordat je steeds van Chornifer- geweldig karakter overigens- mappen moet kopen, dwingt het spel je steeds een stap verder, richting het grote onbekende, te zetten. Het voelt hierdoor natuurlijk aan om de bezienswaardigheden en geheimen van het spel te ontdekken. Hollow Knight zit dan ook tjokvol met kleine tafereeltjes, stukjes achtergrondverhaal en shortcuts. Enkele gebieden (zoals een heus bijennest) zijn zelfs compleet optioneel.
-
Hoewel deze videogame overduidelijk als een Metroidvania is gestructureerd, moest ik af en toe tevens aan Dark Souls denken. Hoewel het aanhalen van dit spel tegenwoordig een meme is, denk ik hier ermee weg te kunnen komen. Uiteraard is het makkelijk wijzen op het corpse-runningsysteem. Daarenboven denk ik echter ook aan de shortcuts en de goed gechoreografeerde bossbattles. Het is echter vooral de sfeer van het spel die overeen kwam. Het is een van de weinige spellen die een gevoel van eenzaamheid en verlies weet over te brengen. Deze sfeer was het sterkst bij de regenachtige stad die enigszins het middelpunt van het spel vormt (City of Tears). Ook kan ik wijzen op het ronduit intimiderende deepnest. Het kippenvelmoment was echter de laatste keer dat je met Quirrel kan spreken. Kijkend over een blauw meer deel je een stil moment voordat de paden definitief scheiden. Een prachtig, subtiel tafereel dat heel indrukwekkend aanvoelt.
-
Ten slotte besteed ik nog aandacht aan de prachtige Tim Burton'esque art direction. De verschillende insecten ogen erg creatief en variëren van schattig (Grubs) tot ronduit luguber(Nosk). Met één blik zie je dat dit een bijzonder karaktervol spel is. Ook het kleurgebruik draagt daaraan bij. Het contrast tussen blauw en oranje bij de Infected Crossroad doordrenkt de infectie bijvoorbeeld in een ziekelijke gloed Bovendien geeft het gebruik van kleur elke locatie zo zijn eigen sfeer.
-
Ik kan zo nog wel een tijdje doorgaan. Ik ben vanwege de drie voornoemde redenen(Progressiecurve, Dark souls'achtige sfeer/ boss batttles en Tim Burton'esque art direction), zwaar onder de indruk. Ik werd van de ene naar de andere toffe evaring geleid. Dit spel geef ik daarom 5* en- vooralsnog- een vijfde plaats in mijn top 10.
Even later in de Nintendo eShop blijkt deze game er nog helemaal niet te zijn. Zou ergens in dit jaar moeten komen. Jammer, even wachten dus nog..
Het zal nog wel even duren voordat ik ‘m heb uitgespeeld. Ik verlies me/verdwaal om de haverklap in het ondergrondse labyrint van fossielen en beestjes. Maar dat is nu juist de charme.
Vanaf nu beschikbaar voor de Switch (cf. E3 Conference)
Ja heel tof ik ben benieuwd...
Even doorzetten dan maar, iets zegt me dat ik me hier in stuk ga bijten. (Bloodborne flashback, toen ik die voor het eerst speelde )
Edit: nu in totaal zo'n 2,5 uur inzitten en het gaat al stukken beter. Wat een heerlijke game, precies wat ik even nodig had denk ik. Al dat cinematische, bombastische geweld in die PS4-blockbusters etc.: best lekker soms hoor, maar van zoiets geniet ik dan toch stiekem iets meer en vind ik het moeilijker die controller weg te leggen. Eindelijk weer eens een game die niét je handje vasthoudt.
Ik heb de trailer nu zo vaak gezien en de stijl is echt bijzonder..
Het is een soort Alice in wonder land sfeer met de vreemdste insecten.
En de gameplay... ik zie allemaal bekende elementen uit Super Meat Boy,
Rayman, Metroid, Castlevania en even bij komen in dat bad !? nou dat moet toch echt uit Zelda komen..
Dit spel moet wel door echte liefhebbers en kenners gemaakt zijn.
Petje af alvast.
Gister echt veel lopen vloeken, zoveel muntjes kwijtgeraakt, frustratie, maar zoveel genoegdoening als je dan eindelijk die kl*te boss verslaat
Eindelijk weer een game met (echte) uitdaging op Nintendo console
Game is echt freaking hard en frustrerend lastig zo nu en dan. I like it
Gister echt veel lopen vloeken, zoveel muntjes kwijtgeraakt
Oei dit is dus weer verplicht op extra hard spelen, of heb je ook de mogelijkheid om hem op normaal te spelen..? die extreem moeilijk spellen speel ik vaak alleen uit als ik hem dan ook echt geweldig vind.
De bosses is echt trial & error en dien je de bewegingen/moves te bestuderen om te anticiperen en je slag te slaan ( a la Cuphead )
Maar een geweldige game is het
Doet me heel erg denken aan Ori (ook kwa moeilijkheidsgraad )
Er zit een zeer goed level/progressie systeem in, continu vinden van nieuwe krachten en/of charms zorgt voor de (plezierige) noodzakelijke backtracking. De wereld/vijanden veranderen mee terwijl je progressie maakt en daardoor is backtracking geen straf
De momenten dat ik niet kan gamen (werk of andere sociale bezigheden), verlang ik terug naar de wereld van Hollow Knight. De game houd mij enorm bezig. Wat een pareltje is dit zeg!
zonde want het zal vast een mooi kaft krijgen..
Wat een lovende kritieken!, past volgens mij ook helemaal in mijn straatje deze game. Maar komt er nou ooit nog een Playstation/Xbox release van deze game? PC/MAC gaming doe ik niet en een Switch vind ik nog wat te prijzig voor de paar games die ik daar op zou willen spelen.
Ja dat is goed maar dan wil ik graag Cuphead (2017) op de Switch!.
Whoop Whoop
Check:
Gods and Glory voor Hollow Knight komende maand beschikbaar | Nieuws | InsideGamer.nl
Het jumpen in White Castle heeft voor aardig wat frustraties gekost.
Nightmare Grimm King heeft me zeker twee (lange warme) avonden wakker gehouden
Maar zoooooveeeel voldoening nu. Awsome feeling.
Nu enkel nog het laatste chapter in de trial of fools en die gaat ook niet over een nacht ijs vrees ik.
I’m loving it
Ja ik moet hem ook maar halen...
Ik heb de trailer nu zo vaak gezien en de stijl is echt bijzonder..
Het is een soort Alice in wonder land sfeer met de vreemdste insecten.
En de gameplay... ik zie allemaal bekende elementen uit Super Meat Boy,
Rayman, Metroid, Castlevania en even bij komen in dat bad !? nou dat moet toch echt uit Zelda komen..
Dit spel moet wel door echte liefhebbers en kenners gemaakt zijn.
Petje af alvast.
Nu ik hem aan het aan spelen ben valt het me het meest op dat dit spel een heel eigen gezicht heeft.
En je begint niet in het fijnste gedeelte van de game wereld. Poeh he.... Het is hier zo zwart als houtskool.
Nou daar gaan we weer als klein insect in de donkere kant van deze ondergrondse wereld.
Alleen na twaalven snachts....
Maar ik loop heel veel rondjes in hetzelde doolhof en probeer zo veel mogelijk muntjes te verzamelen...
In de hoop om daar wat zinnigs van te kopen, hoe kom ik nou echt verder in die gangen stelsels?.