Hollow Knight (2017)

PC / Macintosh / Nintendo Switch / PlayStation 4 / Xbox One
Action / Platform

Ontwikkeld door Team Cherry
Uitgegeven door Team Cherry en Fangamer

Onder de verwelkende stad Dirtmouth slaapt een oud en vervallen koninkrijk. Velen worden aangetrokken door deze wereld onder de oppervlakte, op zoek naar rijkdom, eer of antwoorden op oude geheimen. Hollow Knight is een klassiek vormgegeven 2D actie-platformer met een grote verbonden wereld. Verken kronkelende grotten, oude steden en dodelijke vervuilde bronnen; bestrijd verminkte wezens en bevriend bizarre insecten; en los de eeuwenoude mysteries op die in het hart van het koninkrijk zijn opgesloten.

avatar van Animosh
Deze kwam voor mij vrij uit het niets, maar hij ziet er erg mooi uit. Een soort Ori and the Blind Forest, maar met minder detail en met cartooneske character designs. Binnenkort maar eens gaan proberen denk ik.

Hmm niet op One of op de Vita. Jammer, ziet er goed uit!

avatar van Animosh
Ik heb het zo'n anderhalf uur gespeeld, en met de sfeer zit het inderdaad helemaal goed. Maar het heeft helaas ook een behoorlijk ergerlijk voortgangssysteem. Net als in Shovel Knight raak je je verzamelde spullen kwijt als je overlijdt maar krijg je één kans om ze weer terug te pakken. Maar in tegenstelling tot Shovel Knight raak je alles in één keer kwijt én krijg je alles weer terug als je die ene kans grijpt.

Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van dat systeem (het maakt falen frustrerender), maar vervelender is het checkpoint-systeem van het spel. Checkpoints zijn behoorlijk schaars en nieuwe checkpoints zijn vaak niet makkelijk te vinden, en dat betekent dat je een heel stuk teruggeworpen wordt als je overlijdt. Combineer dat met het bovenstaande systeem, en je hebt een recept voor ergernis, zeker aangezien baasgevechten lang niet altijd een checkpoint in de buurt hebben. En ik versla ze doorgaans helaas niet de eerst keer.

Bovendien heeft Hollow Knight een zeer onoverzichtelijk kaartsysteem. Je moet een cartograaf vinden voordat je überhaupt een kaart tot je beschikking krijgt, en dan krijg je vervolgens niet te zien waar op die kaart jij je bevindt. Nee, daar moet je weer een kompas voor halen, en daarvoor moet je weer helemaal terug naar boven. Dat heb ik nog niet gedaan, maar een makkelijker systeem was welkom geweest.

Het grootste probleem is echter dat het spel meermaals vastliep. Dat is nooit leuk, maar in een spel met zo weinig checkpoints en een systeem waarin doodgaan zware gevolgen heeft is het een doodzonde. Daarom heb ik het spel voorlopig geretourneerd. Maar als de bugs eruit zijn pak ik het wel weer een keer op. Met de basis (gameplay en sfeer) zit het helemaal goed, maar in andere opzichten frustreert het nu te veel.

avatar van Animosh
Ik heb het spel ondertussen opnieuw opgepakt, en nu ik meer tijd heb (en het spel niet meer om de haverklap crasht) bevalt het aanzienlijk beter. Het backtracken en de hoge straf voor doodgaan zijn nog steeds mijn ding niet, maar zijn een stuk minder vervelend als je flink wat uren achter elkaar kunt spelen. Daardoor overheerst het gevoel dat ik kostbare tijd aan het verspillen ben meteen veel minder en komen de sfeer en gameplay beter tot hun recht. En die zijn beide uitstekend: in dat opzicht doet Hollow Knight mijns inziens niet onder voor een spel als Ori and the Blind Forest. De stijl van het spel is erg sterk, met geweldige karakterontwerpen, gevarieerde omgevingen en sfeervolle belichting, en de muziek past daar uitstekend bij. Daarnaast is de besturing precies en zijn de gevechten veelzijdig en uitdagend. Vooral de baasgevechten zijn vaak erg pittig. En het spel heeft ontzettend veel content: na 15 uur is het einde nog lang niet in zicht, en naast de reguliere campain zijn er talloze optionele bazen en gebieden.

Ik ben dus blij dat ik Hollow Knight een nieuwe kans heb gegeven. Het blijft af en toe erg frustrerend, maar als je die investering wil doen krijg je er één van de beste metroidvanias van de laatste jaren voor terug.

avatar van Animosh
Na 50+ uur heb ik het eindelijk helemaal uitgespeeld. Geweldig spel, maar ik ben blij dat ik er van af ben. Enkele van de optionele uitdagingen waren me eigenlijk iets té frustrerend (Trial of Fools, ik kijk naar jou!). Maar over het algemeen is de moeilijkheidsgraad heel eerlijk. Alleen een beetje repetitief dus soms.

avatar van threeohthree
Vanmorgen mee begonnen en zojuist pas voor het eerst achter de pc weg gekomen. Ff kleine wandeling om even tot rust te komen maar echt fantastisch dit. Verwachte gewoon een vermakelijke dungeoncrawler echter is Hollow Knight veel en veel meer dan dat. Art direction, sound track, gameplay allemaal fenomenaal. Eens dat het backtracken erg veel is, hier en daar een shortcut was wel lekker geweest.

Animosh schreef:

Precies hetzelfde hier. Iets meer dan 50 + uur en 96% completion. Hoewel de game echt grandioos is ben ook ik niet van plan een aantal frustrerende optionele uitdagingen/bosses (zoals inderdaad Trial of Fools maar ook zeker de Lost Kiln boss. Vond White Palace ook wat out of place, maar toch af gemaakt en zodoende de "True ending" geunlocked.

Game is 100% worth als je van Dark Souls meets Ori houdt. Zie nu dat hij maar 14,99 is, en dat is echt belachelijk goedkoop voor hoe veel content je krijgt. Kijk uit naar de nieuwe DLC!

avatar van Animosh
Lost Kin vond ik goed te doen met de juiste combinatie van charms. Maar het is natuurlijk heel persoonlijk hoeveel problemen je ervaart met een bepaalde uitdaging. Trial of Fools was wel echt een hel. Voorbij dat helse middenstuk (met de spikes) komen was voor mij meer geluk dan wijsheid. Als je daar voorbij bent is het niet zo moeilijk meer (de baas kun je tanken), maar toch. Erg frustrerend. Anderzijds ben ik blij dat het me uiteindelijk wel gelukt is. De Steel Soul Mode laat ik echter schieten!

Maar fijn dat het spel jou ook zo goed beviel! Dit spel verdient een groter publiek.

avatar van threeohthree
Bij Lost Kiln was het niet eens mijn Charms oid (had ze uiteindelijk allemaal) mijn brein kan zijn jumps gewoon niet aan . Maar als het er daarna bijna op zit bij de Trial of Fools ga ik nog wel een poging wagen (al paar x gekomen toen panic dood gegaan). Game verdient inderdaad meer publiek, een combinatie van Dark Souls en Ori in een Metroid jasje is werkelijk een fantastisch recept welke ik al aan veel vrienden heb aangeraden.

Yann Samsa
Path of Pain

mister-fool
Hollow Knight was mijn verslaving de afgelopen twee à drie maanden. Het is een zogenoemde metroidvania, hetgeen betekent dat je upgrades mag verwachten die zowel voor exploratie als tijdens gevechten nuttig zijn. Denk bijvoorbeeld aan de standaard dubbeljump. De welbekende progressiecurve van dit soort metroidvania's is dat het speelbare karakter incompetent begint, maar aan het eind beschikt over een grote trukendoos. Hollow Knight weet deze curve tot het uiterste te benutten. Zo is de beweegruimte aan het begin van het spel uiterst beperkt. Je kan springen(niet eens tweemaal), vechten en jezelf helen. Meer niet! Je moet zelfs een kompas en de mappen van elk gebied kopen. Aan het eind van het spel had ik daarentegen veelzijdige gevechts- en bewegingsmogelijkheden. Je hebt echt het gevoel dat het karakter een stuk sterker is geworden.
Doordat je steeds van Chornifer- geweldig karakter overigens- mappen moet kopen, dwingt het spel je steeds een stap verder, richting het grote onbekende, te zetten. Het voelt hierdoor natuurlijk aan om de bezienswaardigheden en geheimen van het spel te ontdekken. Hollow Knight zit dan ook tjokvol met kleine tafereeltjes, stukjes achtergrondverhaal en shortcuts. Enkele gebieden (zoals een heus bijennest) zijn zelfs compleet optioneel.
Hoewel deze videogame overduidelijk als een Metroidvania is gestructureerd, moest ik af en toe tevens aan Dark Souls denken. Hoewel het aanhalen van dit spel tegenwoordig een meme is, denk ik hier ermee weg te kunnen komen. Uiteraard is het makkelijk wijzen op het corpse-runningsysteem. Daarenboven denk ik echter ook aan de shortcuts en de goed gechoreografeerde bossbattles. Het is echter vooral de sfeer van het spel die overeen kwam. Het is een van de weinige spellen die een gevoel van eenzaamheid en verlies weet over te brengen. Deze sfeer was het sterkst bij de regenachtige stad die enigszins het middelpunt van het spel vormt (City of Tears). Ook kan ik wijzen op het ronduit intimiderende deepnest. Het kippenvelmoment was echter de laatste keer dat je met Quirrel kan spreken. Kijkend over een blauw meer deel je een stil moment voordat de paden definitief scheiden. Een prachtig, subtiel tafereel dat heel indrukwekkend aanvoelt.
Ten slotte besteed ik nog aandacht aan de prachtige Tim Burton'esque art direction. De verschillende insecten ogen erg creatief en variëren van schattig (Grubs) tot ronduit luguber(Nosk). Met één blik zie je dat dit een bijzonder karaktervol spel is. Ook het kleurgebruik draagt daaraan bij. Het contrast tussen blauw en oranje bij de Infected Crossroad doordrenkt de infectie bijvoorbeeld in een ziekelijke gloed Bovendien geeft het gebruik van kleur elke locatie zo zijn eigen sfeer.
Ik kan zo nog wel een tijdje doorgaan. Ik ben vanwege de drie voornoemde redenen(Progressiecurve, Dark souls'achtige sfeer/ boss batttles en Tim Burton'esque art direction), zwaar onder de indruk. Ik werd van de ene naar de andere toffe evaring geleid. Dit spel geef ik daarom 5* en- vooralsnog- een vijfde plaats in mijn top 10.

Ik had voor de verandering eens zin in een indie-game. Ik wat online onderzoek doen, kom ik uit bij Hollow Knight. Even op Gamesmeter kijken bij de beschikbare platforms en... hoppa! Op de Switch!

Even later in de Nintendo eShop blijkt deze game er nog helemaal niet te zijn. Zou ergens in dit jaar moeten komen. Jammer, even wachten dus nog..

avatar van Maiky
Ben hier de laatste tijd weer veel mee bezig. Erg leuke game. Het het tot nu toe ook werkelijk de voldoening gegeven zoals alleen een metroidvania dat kan.

Het zal nog wel even duren voordat ik ‘m heb uitgespeeld. Ik verlies me/verdwaal om de haverklap in het ondergrondse labyrint van fossielen en beestjes. Maar dat is nu juist de charme.

Yann Samsa
Vanaf nu beschikbaar voor de Switch (cf. E3 Conference)

Yann Samsa schreef:
Vanaf nu beschikbaar voor de Switch (cf. E3 Conference)

Ja heel tof ik ben benieuwd...

Heb 'm direct gedownload voor op de Switch. Supervette game, maar ik ben er nog erg slecht in zeg haha. Ik ga me toch een partijtje vaak dood. En dat al bij iets grotere mobs, gewoon in het begin... Ook per ongeluk bij een baas beland, maar dat ging al helemáál mis.

Even doorzetten dan maar, iets zegt me dat ik me hier in stuk ga bijten. (Bloodborne flashback, toen ik die voor het eerst speelde )

Edit: nu in totaal zo'n 2,5 uur inzitten en het gaat al stukken beter. Wat een heerlijke game, precies wat ik even nodig had denk ik. Al dat cinematische, bombastische geweld in die PS4-blockbusters etc.: best lekker soms hoor, maar van zoiets geniet ik dan toch stiekem iets meer en vind ik het moeilijker die controller weg te leggen. Eindelijk weer eens een game die niét je handje vasthoudt.

Vandaag aangeschaft en even gespeeld. Vind hem nu al geweldig. Wat een sfeer en art!

Ja ik moet hem ook maar halen...
Ik heb de trailer nu zo vaak gezien en de stijl is echt bijzonder..
Het is een soort Alice in wonder land sfeer met de vreemdste insecten.
En de gameplay... ik zie allemaal bekende elementen uit Super Meat Boy,
Rayman, Metroid, Castlevania en even bij komen in dat bad !? nou dat moet toch echt uit Zelda komen..
Dit spel moet wel door echte liefhebbers en kenners gemaakt zijn.
Petje af alvast.

Game is echt freaking hard en frustrerend lastig zo nu en dan. I like it
Gister echt veel lopen vloeken, zoveel muntjes kwijtgeraakt, frustratie, maar zoveel genoegdoening als je dan eindelijk die kl*te boss verslaat

Eindelijk weer een game met (echte) uitdaging op Nintendo console

-marco- schreef:
Game is echt freaking hard en frustrerend lastig zo nu en dan. I like it
Gister echt veel lopen vloeken, zoveel muntjes kwijtgeraakt

Oei dit is dus weer verplicht op extra hard spelen, of heb je ook de mogelijkheid om hem op normaal te spelen..? die extreem moeilijk spellen speel ik vaak alleen uit als ik hem dan ook echt geweldig vind.

Er is maar een moeilijkheidsgraad meen ik. Sommige gebieden en met name bosses zijn echt hard. Maar wellicht ben ik nog niet sterk genoeg ontwikkeld....
De bosses is echt trial & error en dien je de bewegingen/moves te bestuderen om te anticiperen en je slag te slaan ( a la Cuphead )

Maar een geweldige game is het

Doet me heel erg denken aan Ori (ook kwa moeilijkheidsgraad )

Super verslavende game dit en toch wel enorm lastig. Heb er nu al zo’n 30 uur in zitten en ben nog niet eens op de helft denk ik.
Er zit een zeer goed level/progressie systeem in, continu vinden van nieuwe krachten en/of charms zorgt voor de (plezierige) noodzakelijke backtracking. De wereld/vijanden veranderen mee terwijl je progressie maakt en daardoor is backtracking geen straf

De momenten dat ik niet kan gamen (werk of andere sociale bezigheden), verlang ik terug naar de wereld van Hollow Knight. De game houd mij enorm bezig. Wat een pareltje is dit zeg!

Wat een lovende kritieken!, past volgens mij ook helemaal in mijn straatje deze game. Maar komt er nou ooit nog een Playstation/Xbox release van deze game? PC/MAC gaming doe ik niet en een Switch vind ik nog wat te prijzig voor de paar games die ik daar op zou willen spelen.

Ja ik wil hem ook maar dan liever niet digitaal maar gewoon fysiek...
zonde want het zal vast een mooi kaft krijgen..

mrdig schreef:

Ja dat is goed maar dan wil ik graag Cuphead (2017) op de Switch!.

^ banjo
Dat inderdaad. + Ori.

23 augustus de laatste DLC !! En uiteraard gratis
Whoop Whoop

Check:
Gods and Glory voor Hollow Knight komende maand beschikbaar | Nieuws | InsideGamer.nl

Eindelijk White Castle gehaald en tevens Nightmare Grimm King verslagen. Man, was lang geleden dat een game me heeft getest. Dit was freaking hard.

Het jumpen in White Castle heeft voor aardig wat frustraties gekost.
Nightmare Grimm King heeft me zeker twee (lange warme) avonden wakker gehouden

Maar zoooooveeeel voldoening nu. Awsome feeling.

Nu enkel nog het laatste chapter in de trial of fools en die gaat ook niet over een nacht ijs vrees ik.

I’m loving it

Banjo schreef:
Ja ik moet hem ook maar halen...
Ik heb de trailer nu zo vaak gezien en de stijl is echt bijzonder..
Het is een soort Alice in wonder land sfeer met de vreemdste insecten.
En de gameplay... ik zie allemaal bekende elementen uit Super Meat Boy,
Dit spel moet wel door echte liefhebbers en kenners gemaakt zijn.
Petje af alvast.

Nu ik hem aan het aan spelen ben valt het me het meest op dat dit spel een heel eigen gezicht heeft.
En je begint niet in het fijnste gedeelte van de game wereld. Poeh he.... Het is hier zo zwart als houtskool.
Nou daar gaan we weer als klein insect in de donkere kant van deze ondergrondse wereld.
Alleen na twaalven snachts....

Hey -marco- ik zit eigenlijk wat vast ik kom niet door die grote bewakers heen (groter kerels!
Maar ik loop heel veel rondjes in hetzelde doolhof en probeer zo veel mogelijk muntjes te verzamelen...
In de hoop om daar wat zinnigs van te kopen, hoe kom ik nou echt verder in die gangen stelsels?.