Psychonauts in the Rhombus of Ruin (2017)

PlayStation 4
Puzzle / Adventure

Ontwikkeld door Double Fine
Uitgegeven door Double Fine

Het verhaal vervolgt dat van Psychonauts. Raz is nu een volledig erkend PSI cadet. Maar net wanneer hij zijn training heeft voltooid, en op het punt staat om naar huis te keren, ontvangt hij het bericht dat het hoofd van de Psychonauts, Truman Zanotto, is ontvoerd. Het is aan het team van Psychonauts, bestaande uit onder meer Raz en Lili, om Truman te redden. In tegenstelling tot het origineel speel je het spel vanuit eerste persoons-perspectief, en ligt de focus op puzzels en point-en-click gameplay.

Gewoon een vermakelijke VR ervaring voor tussendoor. Rhombus Of Ruin stelt uiteindelijk niet veel voor en je hebt het snel uitgespeeld, maar de tijd dat ik ermee bezig was had ik me vermaakt. Dit komt voornamelijk door de Tim Schafer charme: zijn games zijn leuk bedacht met grappige personages en leuk vormgegeven figuren. Het leukste aan Rhombus Of Ruin is om met deze levendige personages rond te hangen en hun gesprekken te volgen. Er zaten een paar creatieve of humoristische scenario’s verspreid over de ervaring die leuk gebruik maakte van het VR aspect. De puzzels waren niet bepaald moeilijk (met uitzondering van 1 waar ik wel 45 minuten deed over iets wat eigenlijk super simpel bleek te zijn), maar ze zorgde er genoeg voor dat ik stil bleef staan en de tijd moest nemen uit te vogelen wat te doen.

Ik heb Psychonauts niet gespeeld, wat de ervaring niet veel belemmerde omdat er een duidelijke uitleg aan het begin werd gegeven. Wel zou de Psychonauts liefhebber er waarschijnlijk meer plezier aan beleven omdat ze ervan uitgaan dat je weet wie de personages zijn. Voornamelijk het einde ging er duidelijk vanuit dat ik bekend was met info uit het origineel, waardoor het einde me niet zoveel pakte als waarschijnlijk de bedoeling was. Het iig mij nieuwsgierig gemaakt naar het origineel.

Niet een game om echt wild van te worden, maar had genoeg charme om tot het einde te willen spelen.

3/3,5*