Pikuniku (2019)

PC / Macintosh / Nintendo Switch / Xbox One
Adventure / Platform

Ontwikkeld door Sectordub
Uitgegeven door Devolver Digital

In deze absurdistische puzzelgame dien je een dorpje te herbouwen. Dit doe je door haar inwoners, de "Worry people" genaamd, te assisteren in het oplossen van problemen en het volbrengen van tal van creatieve opdrachten.

Ziet er wat minimal uit, maar wordt aardig gerecenseerd. Devolver staat ook wel voor enige kwaliteit.

Heb 'm al een tijdje in 't vizier. Vandaag binnengehaald voor de Switch. Ben erg benieuwd.

avatar van Devoo
Net uitgespeeld en was een zeer vermakelijk klein spelletje. Enkele keren hardop moeten lachen. De game duurt ongeveer 3 uur, maar het is wel een zeer vermakelijke 3 uur!

Gisteravond uitgespeeld, kan me wel vinden in de woorden van Devoo hierboven. Pikuniku is best wel veel genres ineen eigenlijk. Het ziet eruit als een platformer, maar is ook een puzzle adventure met actie-elementen, die met een kwinkslag links en rechts eer betoont aan platformers van weleer zoals Super Mario Bros en Sonic The Hedgehog. Wat de game boven de massa uittilt is het volslagen absurde gevoel voor humor, zowel in dialogen als in verhaal, in combinatie met een in mijn ogen zeer geslaagd minimalistisch stijltje.