Uncharted: The Lost Legacy (2017)
PlayStation 4 / PlayStation 5 / PC
Action / Adventure
single player
Ontwikkeld door Naughty Dog
Uitgegeven door Sony
Nadine Ross en Chloe Frazer gaan in dit avontuur samen op zoek naar een schat die verborgen zou zijn in India, genaamd de "Slagtand van Ganesh". In vergelijking met eerdere delen uit de reeks richt het spel zich meer op stealth dan op actie.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=E6IOOWnOXlw
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
De game heeft een paar vermakelijke puzzels erin zitten die minder makkelijk zijn dan de puzzels uit vorige delen. Geen puzzels waar ik vastliep oid, maar er waren een paar waar ik even over moest nadenken. Verder weet het met stealth, combat of klim sequenties genoeg afwisseling te bieden in de gameplay. Waar Uncharted het meest bekend om staat zijn de interactieve actiesequenties: gebouwen die instorten terwijl je er nog in staat, van auto naar auto springen tijdens car-chases etc. The Lost Legacy brengt een aantal oude actiesequenties terug, maar ze geven er een nieuwe draai aan om het meer spektakel te geven. Al deze elementen gecombineerd zorgde ervoor dat ik mij goed met deze game vermaakt hebt.
Dit is echter wel het punt waarin ik merk dat Uncharted aan het minderen is. Deel 2 en 3 zijn mijn favorieten games allertijden. Deel 4 was een stukje minder, maar het wist voldoende toe te voegen om een bevredigende afsluiter te maken. The Lost Legacy is eerder een herhaling van wat de vorige games al deden dan een noodzakelijke spin-off. Je loopt door soortgelijke gebieden, voort soortgelijke taken uit zonder bijzonder veel vernieuwing. Zelfs het verhaal is broodmager en had beter uitgewerkt moeten worden: je word zonder pardon in een missie van Chloe gegooid zonder introductie, de vijand leer je nooit kennen en zelfs de "schat" heeft niet bijzonder veel spanning of opbouw om zich heen, waardoor ik minder nieuwsgierigheid had naar het vinden van de schat. Wat ik vooral mis is de cheesy-toon en de mysterie die de eerste 2 delen hadden. Sinds bij deel 4 nieuwe schrijvers het oppakte is de toon aanzienlijk serieuzer en alle bovennatuurlijke elementen, zoals vervloekte schatten of monsters, zijn verwijderd. Waar het verhaal wel goed uit de verf komt zijn de gesprekken tussen Chloe en Nadine. Er zit voldoende humor in hun commentaar om voor een paar lachmomenten te zorgen. Ook gaat de game meer in op de achtergrond van Chloe of Nadine, wat hun meer diepgang geeft. De sfeervolle soundtrack is echter ook verwijderd. Zelfs het avontuurlijke Nathan Drake theme word nergens in de game gebruikt. Dat is alsof je een Indiana Jones vervolg zou maken zonder de Indiana Jones theme. Deze toon spreekt mij persoonlijk minder aan dan de vloek-mysteries en het komische cheesy-gehalte van de oudere games.
De intense gevechten waren mijn persoonlijke favorieten onderdelen uit de vorige games. Hier is stealth een noodzaak op hogere moeilijkheidsgraden waardoor het aanzienlijk minder op schieten aankomt, en zelfs al moet je schieten dan zijn er zo dusdanig veel checkpoints toegevoegd in de gevechten dat de uitdaging aanzienlijk minder is (tenzij je het op Crushing mode speelt).
Dat was een aardig lang preekverhaal. Langer dan de game verdiend, maar wanneer ik met zulke hoge verwachtingen erin ga dan kunnen kleine minpunten extra opvallend zijn. Al met al heb ik wederom genoten van een bezoek aan het Uncharted universum. Het kon verslavend werken om nog “even een paar minuten” door te gaan en ik speelde geen andere games meer zodra ik deze in bezit had. Minder dan zijn voorgangers, maar voor alsnog een goede game.
4*
3,5* dus voor deze game omdat ik het net als bij deel 4 soms een beetje saai vindt. En leuke, maar tegelijk toch ook wel irritante puzzels. Ik bedoel kom op, zo'n karretje over een stuk spoorweg heen en weer rijden. Dat kan echt niet meer. In deel 4 kan je met een jeep door Madagascar rijden en in The Lost Legacy precies hetzelfde. (alleen dan niet in Madagascar natuurlijk) Had van mij niet gehoeven.
Maar Nadine en Chloe zijn leuk en de humor is ook weer typisch Uncharted. Tegen het einde komt de actie en het spektakel er goed in met een paar toffe battles!
Weet iemand hoe je iemand in stealth vanachter van een rand kan schoppen of duwen?
Uncharted: The Lost Legacy stealth push.
Uncharted: The Lost Legacy stealth kick.
Ik noem maar ff wat.
Soms een schop, soms een nekklem, maar het is me een paar keer gelukt.
Het was inmiddels 4 maanden geleden, dat ik voor het laatst mijn Ps4 controller in mijn hand had. Na het toch wel ‘debacle’ genaamd: Cyberpunk, was ik even klaar met gamen. Ik was nog wel bezig met een aantal games, maar ik was zó hyped up voor Cyberpunk, dat door het tegenvallen van die game. Ik mijn controller even in de kast legden.
Vandaag heb ik hem maar even afgestoft, om ‘Uncharted The Lost Legacy’ af te maken.
Nou moet ik toegeven, dat ik natuurlijk na 4 maanden niet compleet meer in het verhaal zat. Ik wist in grote lijnen nog wel waar het verhaal over ging, maar that was it. Dus een gedetailleerde review kan ik hierover niet meer geven. Het enige dat ik kan zeggen is, dat het wel een vermakelijke spin-off was.
Het miste alleen wel de magie, die de 4 Uncharted games wel hadden. Komt dat door het ontbreken van Drake? Hmm, wellicht. Alhoewel ik Chloe een super tof personage vond in het 2e deel en ze hier ook wel op dreef is. Op zich is de samenwerking tussen haar en Nadine ook prima en er is wel te spreken over een zekere chemie.
Alleen was het verhaal, vond ik persoonlijk. Niet echt optimaal. Het was een beetje iets té Hollywood. Alhoewel dat niet heel slecht is. Ik hou wel van zulke games, alleen hadden de Nathan games, na mijn weten meer diepgang en spanning. Ik miste dat beide hier toch wel. Ook over de ééndimensionale bad-Guy ‘Asav’ ben ik niet helemaal te spreken. Van Naughty Dog verwacht ik namelijk wat meer.
Leuk dat Chloe nu haar eigen verhaal krijgt en we meer van haar talenten en achtergrond krijgen te zien. Op het begin moest ik nog even wennen, maar daarna is het weer als vertrouwd. Hele mooie locaties, leuk verhaal en toch hier en daar met andere invalshoeken. Op het begin met de landkaart een beetje een open wereld waarbij je naar verschillende locaties moet rijden. Dat vond ik leuk, maakt het anders. De puzzels en paden blijven een beetje hetzelfde, maar doen niet aan de vorige delen onder. Ook de dialogen en de humor onderling was vermakelijk.
Maar het niveau qua schieten en gevechten vond ik echt super moeilijk!! Terwijl ik hetzelfde ''normale'' niveau had gebruikt als de voorgaande delen, vond ik het verschil enorm. Ik ben wel 100 keer afgegaan haha.
Helaas heb ik dit deel gespeeld zonder het vorige deel te hebben gespeeld. Die kan ik op dit moment nog nergens vinden! Daardoor snapte ik de verhaallijnen tussen Nadine en Sam niet zo, maar dat komt misschien nog wel.
Ja, klopt! Had het over deel 4 dat erna komt. Nog niet gespeeld.
Wat ziet deze game er nog oogverblindend mooi uit zeg, zes jaar na release! Zeker met HDR spatten de landschappen van het beeld!
Ik ga dit jaar alle Uncharted games voor de eerste keer spelen. Verheug me er erg op. Zeker deel 3 en 4 schijnen fantastisch te zijn en ook zo nog te ogen.
Desalniettemin weer een prachtig uitziend en klinkend, popcorn-avontuur Hoop toch echt dat ND of een andere dev deze franchise nog weer eens oppakt!
4*