Uncharted: The Lost Legacy (2017)

PlayStation 4

Ontwikkeld door Naughty Dog
Uitgegeven door Sony

Nadine Ross en Chloe Frazer gaan in dit avontuur samen opzoek naar een schat die verborgen zou zijn in India, genaamd de "Slagtand van Ganesh". In vergelijking met eerdere delen uit de reeks richt het spel zich meer op stealth dan op actie.

Een leuke terugkeer naar het Uncharted universum. The Lost Legacy pakt de elementen die Uncharted leuk maken en het geeft je nieuwe levels om te verkennen. Van een aantal intense schietgevechten, onderhoudende puzzels, een vermakelijk verhaal en een paar prachtige natuurgebieden bied The Lost Legacy genoeg van wat ik hoopte te zien. Het bleef me met ieder gebied verbazen hoe adembenemend mooi de game eruit ziet. Voornamelijk de sfeervolle belichting kon voor vele mooie beelden zorgen.
De game heeft een paar vermakelijke puzzels erin zitten die minder makkelijk zijn dan de puzzels uit vorige delen. Geen puzzels waar ik vastliep oid, maar er waren een paar waar ik even over moest nadenken. Verder weet het met stealth, combat of klim sequenties genoeg afwisseling te bieden in de gameplay. Waar Uncharted het meest bekend om staat zijn de interactieve actiesequenties: gebouwen die instorten terwijl je er nog in staat, van auto naar auto springen tijdens car-chases etc. The Lost Legacy brengt een aantal oude actiesequenties terug, maar ze geven er een nieuwe draai aan om het meer spektakel te geven. Al deze elementen gecombineerd zorgde ervoor dat ik mij goed met deze game vermaakt hebt.

Dit is echter wel het punt waarin ik merk dat Uncharted aan het minderen is. Deel 2 en 3 zijn mijn favorieten games allertijden. Deel 4 was een stukje minder, maar het wist voldoende toe te voegen om een bevredigende afsluiter te maken. The Lost Legacy is eerder een herhaling van wat de vorige games al deden dan een noodzakelijke spin-off. Je loopt door soortgelijke gebieden, voort soortgelijke taken uit zonder bijzonder veel vernieuwing. Zelfs het verhaal is broodmager en had beter uitgewerkt moeten worden: je word zonder pardon in een missie van Chloe gegooid zonder introductie, de vijand leer je nooit kennen en zelfs de "schat" heeft niet bijzonder veel spanning of opbouw om zich heen, waardoor ik minder nieuwsgierigheid had naar het vinden van de schat. Wat ik vooral mis is de cheesy-toon en de mysterie die de eerste 2 delen hadden. Sinds bij deel 4 nieuwe schrijvers het oppakte is de toon aanzienlijk serieuzer en alle bovennatuurlijke elementen, zoals vervloekte schatten of monsters, zijn verwijderd. Waar het verhaal wel goed uit de verf komt zijn de gesprekken tussen Chloe en Nadine. Er zit voldoende humor in hun commentaar om voor een paar lachmomenten te zorgen. Ook gaat de game meer in op de achtergrond van Chloe of Nadine, wat hun meer diepgang geeft. De sfeervolle soundtrack is echter ook verwijderd. Zelfs het avontuurlijke Nathan Drake theme word nergens in de game gebruikt. Dat is alsof je een Indiana Jones vervolg zou maken zonder de Indiana Jones theme. Deze toon spreekt mij persoonlijk minder aan dan de vloek-mysteries en het komische cheesy-gehalte van de oudere games.
De intense gevechten waren mijn persoonlijke favorieten onderdelen uit de vorige games. Hier is stealth een noodzaak op hogere moeilijkheidsgraden waardoor het aanzienlijk minder op schieten aankomt, en zelfs al moet je schieten dan zijn er zo dusdanig veel checkpoints toegevoegd in de gevechten dat de uitdaging aanzienlijk minder is (tenzij je het op Crushing mode speelt).

Dat was een aardig lang preekverhaal. Langer dan de game verdiend, maar wanneer ik met zulke hoge verwachtingen erin ga dan kunnen kleine minpunten extra opvallend zijn. Al met al heb ik wederom genoten van een bezoek aan het Uncharted universum. Het kon verslavend werken om nog “even een paar minuten” door te gaan en ik speelde geen andere games meer zodra ik deze in bezit had. Minder dan zijn voorgangers, maar voor alsnog een goede game.

avatar van JacoBaco
Zo, ik weet dat crushing mode niet makkelijk is. Sterker nog, het is een hel! Maarja, ik heb alle Uncharted games op crushing mode uit kunnen spelen, dus The Lost Legacy moet ook op deze moeilijkheid uitgespeeld worden! Het is mij gisteravond gelukt, maar ik durf wel toe te geven dat ik op sommige stukken een paar uur vast heb gezeten!

3,5* dus voor deze game omdat ik het net als bij deel 4 soms een beetje saai vindt. En leuke, maar tegelijk toch ook wel irritante puzzels. Ik bedoel kom op, zo'n karretje over een stuk spoorweg heen en weer rijden. Dat kan echt niet meer. In deel 4 kan je met een jeep door Madagascar rijden en in The Lost Legacy precies hetzelfde. (alleen dan niet in Madagascar natuurlijk) Had van mij niet gehoeven.

Maar Nadine en Chloe zijn leuk en de humor is ook weer typisch Uncharted. Tegen het einde komt de actie en het spektakel er goed in met een paar toffe battles!