Ace Combat 7: Skies Unknown (2019)

PlayStation 4 / Xbox One / PC / Nintendo Switch
Flight / Action

Ontwikkeld door Project Aces
Uitgegeven door Bandai Namco

Neem plaats in de cockpit van 's wereld meest geavanceerde gevechtsvliegtuigen. Het verhaal speelt zich af rond het jaar 2020, in het hervorde koninkrijk Erusea. Wanneer het koninkrijk de oorlog verklaart aan de Osean Federation, is het aan jou om een gigantische lift, welke ver de ruimte inreikt, te beschermen. Alsmede de stad die aan de voet van de lift ligt. Je opereert vanuit een groot militair luchtschip, FAS genaamd.

• vanaf 11 juli te koop voor de Nintendo Switch

avatar van FlorisV
Net gekocht, is nog even in de sale. Lijkt me leuk door de combinatie (lichte) flight sim en verhaal met cutscenes, hoe cheesy ook, met een Japanse signatuur. Het ziet er alvast fraai uit.

avatar van FlorisV
Al de hele middag zitten spelen, inmiddels in de 6e missie (van de 20), het is echt een mooi en leuk spel. Hoewel het arcadey van opzet is, zit er toch genoeg realisme in. Niet alleen moet je erg oppassen voor botsingen, er kan ook invloed zijn van vochtige lucht. De explosies zijn prachtig, net als de omgevingen. De hoeveelheid detail die je aantreft is eigenlijk verbluffend. Ik ben wat vage contouren gewend van dit soort spellen wanneer ik ze vroeger speelde maar wat je hier ziet is zo gedetailleerd dat je er Solid Snake bijna in zou kunnen zien rondlopen.

Ook zonlicht en reflecties op allerlei texturen van metaal en dergelijke zijn schitterend gedaan. Water op zee en meren ziet er erg realistisch uit. Misschien is het nog wel leuk als er nachtelijke missies zijn want als er iets in de fik vliegt (en dat is vaak genoeg)...prachtig.

Gameplay is degelijk en soepel maar ik mis nog wat simpele maneuvres zoals dodge rolls of kwartslag draaien om door een smal stuk tussendoor te vliegen. Ook zou een afterburner voor snelle ontsnappingen handig zijn. Verder mis ik een indicatie van afstand van de vijand en range voor mijn kanon. Soms is me ook volstrekt onduidelijk waarom hij maar geen raket lockt, zelfs als ik al een tijdje van super dichtbij achter een vijand vlieg.

Aan het verhaal heb ik weinig aandacht besteed en dat zal ook weinigen weten te pakken, maar toch vind ik het leuk dat het er is, vooral als kapstok voor missies, want ik zat niet te wachten op een roguelike. Tijdens missies vind ik het soms vaag waarom je opeens af bent maar je moet echt snel specifieke doelwitten uitschakelen. Zelfs op easy is er genoeg uitdaging, voor mijn gevoel is het nu eigenlijk precies goed.

avatar van FlorisV
Lekker spel hoor, net uitgespeeld. De cutscenes konden me nooit boeien, het verhaal heb ik amper benul gehad maar als arcade flight sim is deze erg speelbaar en de missies zijn leuk.