Quake Mission Pack No. 1: Scourge of Armagon (1997)

Ontwikkeld door Hipnotic en Ritual
Uitgegeven door id

Nu Shub-Niggurath verslagen is keer je terug naar je thuisbasis op de aarde, maar helaas is niet alles koek en ei. Naar het schijnt zijn niet alle volgelingen van Quake verslagen. Chaos heerst terwijl je je een weg baant door de strijdmacht van Quake om bij de besmette toegangspoort te komen. Je hebt maar één keus: vind de bron van het kwaad en maak er een eind aan. Zonder aarzeling, en met meer ballen dan verstand, spring je in de poort naar een onbekende locatie.

avatar van The_CrY
De eerst Mission Pack uitbreiding voor Quake doet precies wat het wil doen: meer van hetzelfde met een verfrissend stukje vernieuwing. Drie nieuwe episodes van elk ongeveer vijf levels, een aantal nieuwe vijanden, en drie nieuwe wapens. De eerste episode was veruit mijn favoriet. Waar het basisspel elke episode introduceerde met een level vol mariniers en honden, dus gewoon menselijke vijanden, krijg je hier een hele episode vol van levels die zich op de aarde plaatsvinden. Mede door toevoeging van de laser cannon, een zeer sterk wapen dat, in tegenstelling tot de lightning gun, vrij rustig omgaat met minutie, kreeg ik hier een beetje een Dark Forces II gevoel bij. Aangezien dat spel me enorm aan het hart gaat, was dit een positieve ervaring. Qua setting is het dan ook meer Quake II dan Quake 1. Echter na een belachelijk moeilijke conclusie van die eerste episode worden de Lovecraftian fantasie thema's weer van stal gehaald en voelt het weer echt als Quake, met alle fijne en minder fijne kanten die ik bij het basisspel ook al ondervond.

Er zijn nog twee andere nieuwe wapens. De ene is een variant op de Grenade Launcher, genaamd de Proximity Mine Launcher en deze bevalt me niet zo goed. Veel van de levels geven je de normale versie niet omdat ze denken dat je met deze nieuwe wel genoeg hebt, maar de mijnen die je legt hebben enorme vertraging met ontploffen en zijn toch het meest effectief als je ze direct op iemands hoofd neerlegt. De tweede is de Mjolnir; de hamer van Thor. Deze vind ik heel creatief bedacht, maar slurpt je cells zo op, dus als je je laser cannon nog eens wil gebruiken moet je de hamer niet vaak tevoorschijn halen. Nieuwe vijanden bevatten de Centroid, een schorpioen-achtige robot met een nailgun; de Gremlin, een traag, ongevaarlijk beestje die je wapens jat en op lijken knabbelt; en de gloednieuwe boss Armagon. Omdat het basisspel eigenlijk nooit een fatsoenlijke boss battle had, is dit misschien wel een uniek moment in de serie. Armagon is een leuke afsluiter van deze Mission Pack.

Al met al een prima uitbreiding. De gameplay wordt niet enorm aangetast, maar gewoon meer levels voor mensen die meer van hetzelfde willen op een verfrissende manier.