Crash Bandicoot N. Sane Trilogy (2017)

PlayStation 4 / Nintendo Switch / Xbox One / PC

Ontwikkeld door Vicarious Visions
Uitgegeven door Activision

N. Sane Trilogy is een verzameling van remakes van de eerste drie games in de Crash Bandicoot serie; Crash Bandicoot, Cortex Strikes Back en Warped. Net als in de originele games maak je als Crash Bandicoot gebruik van spring en draaitechnieken om je vijanden te verslaan. Dit alles om de kwaadaardige Doctor Neo Cortex en zijn vreselijke plannen te dwarsbomen. De games zijn volledig opnieuw ontworpen met high-defenition visuals en audio - en de klassieke gameplay blijft behouden! Daarnaast beschikken de drie games nu ook over nieuwe menuopties, zoals een pauzefunctie, checkpoints en automatische save-functie.

avatar van Finidi
Een klassieker die ik vroeger nooit gespeeld heb, want we hadden geen console. Wel mochten we af en toe de PS1 lenen van de buren, en daar zat wel Crash Bash op en dat was geweldig toen. Er is dus wel een stukje Crash nostalgie, waardoor ik deze game ben gaan checken.

Uiteindelijk is het gewoon een erg vermakelijke, erg solide platformer. Wat ik wel interessant vond, is dat Crash 1 verreweg het moeilijkste is (zelfs als je Stormy Ascent negeert). Daar is het puur platforming, puur 2d platforming, weinig extra moves. Doordat er weinig moves zijn en geen variatie in de vorm van de levels, is de manier waarop ze de game interessant kunnen houden de moeilijkheidsgraad, denk ik. In Crash 1 moet je daardoor veel preciezer zijn in je bewegingen. In deel 2 en 3 heb je meer moves (sliding, en meer variatie in de levels (op een ijsbeer rondrennen, op een motor rondrijden, in een boot, en zo nog een paar). Deze game zijn ook een stuk makkelijker om de levels te doorspelen, en ook om de speedrun relics te krijgen.

Stormy Ascent 100%’en was een bitch, maar het is uiteindelijk gelukt.

4/5

Plezier met een boel frustratie. Crash Bandicoot is altijd een prettige platformreeks geweest: soepele besturing (voor het grootste gedeelte), korte levels die je gemakkelijk tussendoor kan doen, niet te makkelijk of te moeilijk. Beginners kunnen er plezier aan beleven door de gebalanceerde moeilijkheidsgraad van een standaard level, maar probeer alle dozen te raken of andere optionele items te verzamelen, en plots word het heel uitdagend voor de ervaren platformspeler. In principe hoef je alleen te springen en aan te vallen om door een level heen te komen, maar de games weten je telkens met iets nieuws uit te dagen. Dit kan door vijanden met ander gedrag, nieuwe obstakels, nieuwe stage gimmicks of (wat in de vervolgen voorkomt) nieuwe moves. Hierdoor voelde geen 1 level hetzelfde en brachten ze altijd voldoende vernieuwing met de vervolgen.

De grootste verbeterpunten (buiten graphics) zitten geheid in het eerste deel. Ditmaal is het save systeem aanzienlijk verbeterd en de besturing zit over het algemeen prettiger in de vingers. Waar ik bij het origineel opgaf kon ik hier motivatie vinden om door te blijven spelen. Verder ziet de game er kleurrijk uit met energieke animaties, goede mixen van catchy tunes en zelfs 2 pittige extra levels om oude spelers iets nieuws te bieden. Dit maakt de N. Sane Trilogy zonder twijfel de beste manier om deze games te spelen.

Toch zit het allemaal minder prettig in de vingers dan ik me herinner. Diepte inschatten kan een serieus probleem zijn door de camera en de stage gimmicks waren eerder irritant dan een leuke toevoeging: de jetpack, ijs levels, waterscooter levels, motor levels.. de besturing werkt gewoon niet prettig meer zodra je Crash van zijn gebruikelijke platforming weghaalt. Hoe het mensen lukt om time trial te halen op de waterscooter, zonder door te draaien, is mij een raadsel.

Een ander aspect dat me stoort is hoe je optionele items verzameld: je moet alle dozen breken in een level, maar dit is in een aardig deel van de levels niet mogelijk. Het kon heel vervelend zijn om voor alle dozen te gaan, allerlei levens te verliezen in een poging ze te breken, om vervolgens te zien dat een zijpad nog niet vrij is. Je speelt de zijpaden vrij door alle dozen te breken in andere levels, maar er is nergens een indicatie van waar je moet zijn (of in welk level je paden vrijspeelt als je wel alle dozen vind). Nu word er van je verwacht om levels meerdere keren door te spelen in de hoop dat de extra paden wel toegankelijk zijn.
In sommige levels heb je de keuze tussen 2 paden, maar je moet wel de dozen breken in beiden paden om de extra items te halen. Om dit te doen moet je op een onpraktische wijze de game spelen zoals ie niet bedoeld is: via het andere pad proberen terug te lopen.

Het gebeurde te vaak dat ik plezier had, waarna het omsloeg in frustratie vanwege één van de genoemde minpunten. Crash werkt het beste als hij gewoon op de grond aan het springen is, van beneden naar boven of links naar rechts. Die momenten houden nog goed stand en die zou ik, los van de rest, een 4* willen geven. De andere aspecten waren iets te overheersend waardoor het cijfer lager eindigt.

Vanaf me jeugd zijn dit 1 van mijn favoriete games. speelde het voor het eerst toen ik vier was (wat gaat de tijd toch hard ) deel 1 was toen echter te moeilijk in die tijd. Deel 2 en 3 kon ik als mijn broekzak.

Dit is eigenlijk hoe een spel heruitgebracht dient te worden. Wat een aparte gewaarwording om deze games met mooiere graphics te spelen.

Deel 1 is veruit het moeilijkste , sommige stukken gaan zelfs richting het oneerlijk toe. Toch als je door weet te zetten krijg je een frustrerende game terug maar die toch geweldig is . Het geef je echt een voldoening wanneer je na dertig keer het uiteindelijk net wel redt. Deel 1 was ook achtergebleven nadat ik deel 2 en 3 al geplatineerd had. Na ontiegelijk veel bloed , zweet en tranen is me dat uiteindelijk gelukt. Vooral die twee levels met die bruggen zijn om gek van te worden. In deel 1 heb je ook nauwelijks moves , je kan niet sliden , dubbelspringen of andere fratsen , je kan alleen slaan en springen.
Een goede timing is vereist

Deel 2 was al beter te behappen ( mijn eerste game die ik speelde en dus mijn persoonlijke favoriet ) al die geheimen had ik vroeger zelf ontdekt want in die had je nog geen YouTube.
Het lastige aan deze game vind ik de tijd challenges( die in het orgineel niet zaten) ook vond ik bepaalde diamanten in de 5de warp room erg lastig)

Deel 3

Net als deel 2 een geweldige game die ik in mijn jeugd helemaal grijs gespeeld hebt. Vind deze game tussen het drietal ook ver uit het makkelijkste, wel heb je enorm veel afwisseling tussen de levels. De race tegen de ufo's vond ik hierbij het moeilijkste

Conclusie

Fullscore. Was elk jeugdsentiment maar zo mooi

avatar van Duke Nukem
De Crash Bandicoot games zijn zo'n beetje de beste platformers die ik ooit heb gespeeld. Ik heb er uren plezier aan beleefd op mijn eerste PlayStation console. En nu zitten ze alle drie in één pack, mèt een grafische upgrade! Sommige levels zijn inderdaad nogal moeilijk en soms zelfs op het randje van oneerlijk. Het kan erg moeilijk zijn om een sprong juist in te schatten. En als je levens op zijn, dan roep je het natuurlijk uit van de frustratie.