Crash Bandicoot N. Sane Trilogy (2017)

PlayStation 4 / Nintendo Switch / Xbox One / PC
Platform

Ontwikkeld door Vicarious Visions
Uitgegeven door Activision

N. Sane Trilogy is een verzameling van remakes van de eerste drie games in de Crash Bandicoot serie; Crash Bandicoot, Cortex Strikes Back en Warped. Net als in de originele games maak je als Crash Bandicoot gebruik van spring en draaitechnieken om je vijanden te verslaan. Dit alles om de kwaadaardige Doctor Neo Cortex en zijn vreselijke plannen te dwarsbomen. De games zijn volledig opnieuw ontworpen met high-defenition visuals en audio - en de klassieke gameplay blijft behouden! Daarnaast beschikken de drie games nu ook over nieuwe menuopties, zoals een pauzefunctie, checkpoints en automatische save-functie.

avatar van Ulysses
Toch wel één van de games waar ik het meest naar uit keek. Vroeger eindeloos veel uren gestoken in deel 2 & 3 en zijn in mijn herinnering nog steeds mijn favoriete platformers. Al zelfs moet ik er wel even bij vermelden dat ik niet veel Mario games gespeeld heb, maar daar komt binnenkort verandering in.

Sinds maandag al vele uren in deze gestoken gehad. Warped heb ik ondertussen al uit en Cortex Strikes Back loopt tegen het einde aan. Ik ben erg tevreden van deze reboots, het is en blijft de gameplay van vroeger maar in een erg mooi modern jasje gestoken. Grafisch is er erg keurig aan gewerkt geweest en ook de soundtrack klinkt beter dan ooit.
Leuke features zijn vooral dat je ook kan spelen met Coco en de autosaves.

Heerlijk om deze nostalgie nog eens te herbeleven.

avatar van Maarten0402
Heel vet dat deze ook op PC komt. Heb hem al aan mijn Steam wishlist toegevoegd.

Ik heb deel 1 van deze trilogy bij mijn broer op de PS4 gedaan. Ziet er echt stukken beter uit dan de originele. Vooral voor deel 2 ben ik benieuwd. Ik heb het origineel van deel 2 mogen lenen, maar vind deze echt het minst fijn spelen van de drie. Hele rare bugs tegengekomen en het perspectief vind ik hier ook raar. Het is lastig te zien op welk moment je moet springen en dit probleem had ik minder bij deel 1 en 3 (originele delen). Dus hopelijk hebben ze dat opgepoetst in deze N. Sane Trilogy.

Het is best apart dat een Crash Bandicoot op een Nintendo console uit komt..
Op de Ps1 had je toen Tomb Raider, Resident Evil, en Crash Bandicoot dat waren typische Sony spellen.
Toen was de strijd ook heftiger, wat betreft de exclusieve spellen op een console. ik ging daar helemaal in mee...

avatar van Maarten0402
Ja op de Switch wel apart, maar goed tijden zijn veranderd. Op PC doen dit soort platformers het goed. Resident Evil is ook al lang op PC beschikbaar. De oude versies al. Net als Silent Hill. Niets nieuws onder de zon dus.

Mensen vergeet niet dat er zo nu en dan nieuwe levels worden klaargezet voor download. Er zijn al 2 nieuwe levels. Te weten Stormy Acent (het moeilijkste Crash level ooit) en Future Tense. Ze zijn te vinden in de Play Store. Er is ook een trailer klaargezet met de eerste 3 Spyro in de remaster stijl net als Crash. Spyro Ignited Trilogy komt 21 september uit.

Om even op eerdere berichten in te haken:

Crash en Nintendo troffen elkaar 10 jaar terug ook al eens, echt revolutionair is dit dus niet te noemen.

Sterker nog:

In z’n totaliteit over de gehele linie geheel helemaal niet zelfs.

Overigens wel redelijk een moetje op de Switch voor mij deze.

Hebbon.

Voordeel:

Je hoeft niet te gaan zitten wachten tot ie afprijst.

Dusss.

Waar wacht je nog op dan.

avatar van Julian McArthur
Tof spel maar voor mij persoonlijk ligt de moeilijkheidsgraad van sommige levels te hoog. High Road bvb... wtf... en om platinum te gaan moet je bereid zijn om er mentaal volledig onderdoor te gaan.

avatar van Pepino
Julian McArthur schreef:

Heb bij bepaalde levels ook enorm lang vastgezeten, totdat ik switchte naar een personage waarvan de snelheid het maximum is. Daarmee haalde ik toch moeiteloos de rest van de trofeeën. Misschien helpt deze tip?

avatar van Finidi
Een klassieker die ik vroeger nooit gespeeld heb, want we hadden geen console. Wel mochten we af en toe de PS1 lenen van de buren, en daar zat wel Crash Bash op en dat was geweldig toen. Er is dus wel een stukje Crash nostalgie, waardoor ik deze game ben gaan checken.

Uiteindelijk is het gewoon een erg vermakelijke, erg solide platformer. Wat ik wel interessant vond, is dat Crash 1 verreweg het moeilijkste is (zelfs als je Stormy Ascent negeert). Daar is het puur platforming, puur 2d platforming, weinig extra moves. Doordat er weinig moves zijn en geen variatie in de vorm van de levels, is de manier waarop ze de game interessant kunnen houden de moeilijkheidsgraad, denk ik. In Crash 1 moet je daardoor veel preciezer zijn in je bewegingen. In deel 2 en 3 heb je meer moves (sliding, en meer variatie in de levels (op een ijsbeer rondrennen, op een motor rondrijden, in een boot, en zo nog een paar). Deze game zijn ook een stuk makkelijker om de levels te doorspelen, en ook om de speedrun relics te krijgen.

Stormy Ascent 100%’en was een bitch, maar het is uiteindelijk gelukt.

4/5

avatar van SeptuSword
Net even voor de gein opgestart op de PC. Had met de release de PS4 versie gekocht.. maar humblebundle had mij toendertijd verwent. WAUW! 60 FPS, motion blur uitzetten, de game speelt zoals het zou moeten. Heb er zin in!

Plezier met een boel frustratie. Crash Bandicoot is altijd een prettige platformreeks geweest: soepele besturing (voor het grootste gedeelte), korte levels die je gemakkelijk tussendoor kan doen, niet te makkelijk of te moeilijk. Beginners kunnen er plezier aan beleven door de gebalanceerde moeilijkheidsgraad van een standaard level, maar probeer alle dozen te raken of andere optionele items te verzamelen, en plots word het heel uitdagend voor de ervaren platformspeler. In principe hoef je alleen te springen en aan te vallen om door een level heen te komen, maar de games weten je telkens met iets nieuws uit te dagen. Dit kan door vijanden met ander gedrag, nieuwe obstakels, nieuwe stage gimmicks of (wat in de vervolgen voorkomt) nieuwe moves. Hierdoor voelde geen 1 level hetzelfde en brachten ze altijd voldoende vernieuwing met de vervolgen.

De grootste verbeterpunten (buiten graphics) zitten geheid in het eerste deel. Ditmaal is het save systeem aanzienlijk verbeterd en de besturing zit over het algemeen prettiger in de vingers. Waar ik bij het origineel opgaf kon ik hier motivatie vinden om door te blijven spelen. Verder ziet de game er kleurrijk uit met energieke animaties, goede mixen van catchy tunes en zelfs 2 pittige extra levels om oude spelers iets nieuws te bieden. Dit maakt de N. Sane Trilogy zonder twijfel de beste manier om deze games te spelen.

Toch zit het allemaal minder prettig in de vingers dan ik me herinner. Diepte inschatten kan een serieus probleem zijn door de camera en de stage gimmicks waren eerder irritant dan een leuke toevoeging: de jetpack, ijs levels, waterscooter levels, motor levels.. de besturing werkt gewoon niet prettig meer zodra je Crash van zijn gebruikelijke platforming weghaalt. Hoe het mensen lukt om time trial te halen op de waterscooter, zonder door te draaien, is mij een raadsel.

Een ander aspect dat me stoort is hoe je optionele items verzameld: je moet alle dozen breken in een level, maar dit is in een aardig deel van de levels niet mogelijk. Het kon heel vervelend zijn om voor alle dozen te gaan, allerlei levens te verliezen in een poging ze te breken, om vervolgens te zien dat een zijpad nog niet vrij is. Je speelt de zijpaden vrij door alle dozen te breken in andere levels, maar er is nergens een indicatie van waar je moet zijn (of in welk level je paden vrijspeelt als je wel alle dozen vind). Nu word er van je verwacht om levels meerdere keren door te spelen in de hoop dat de extra paden wel toegankelijk zijn.
In sommige levels heb je de keuze tussen 2 paden, maar je moet wel de dozen breken in beiden paden om de extra items te halen. Om dit te doen moet je op een onpraktische wijze de game spelen zoals ie niet bedoeld is: via het andere pad proberen terug te lopen.

Het gebeurde te vaak dat ik plezier had, waarna het omsloeg in frustratie vanwege één van de genoemde minpunten. Crash werkt het beste als hij gewoon op de grond aan het springen is, van beneden naar boven of links naar rechts. Die momenten houden nog goed stand en die zou ik, los van de rest, een 4* willen geven. De andere aspecten waren iets te overheersend waardoor het cijfer lager eindigt.

Finidi schreef:

Stormy Ascent 100%’en was een bitch, maar het is uiteindelijk gelukt.

respect! Ik verloor maar liefst 60 levens om het één keer te halen en wilde het daarna niet eens meer proberen.

avatar van Finidi
Fonzzz002 schreef:

Herinner ik me dit verkeerd? Ik dacht dat het zo was dat je gekleurde gems moest verkrijgen om naar de zijpaden te kunnen. Die gems kun je dan wel krijgen door alle dozen te krijgen, en dat werd dan vaak op 't laadscherm van het level weergegeven. En bij deel 2 of 3 staat me ook nog iets van bij dat je het kon zien op de UI van het level vóór je het level in gaat. Maar goed, weet dit niet allemaal meer 100% zeker en het is sowieso niet ideaal.

Fonzzz002 schreef:

Haha, ik heb het level voor het eerst gehaald op 25 december 2018, en pas op 28 oktober 2019 de speedrun. In 2018 raakte ik ook gefrustreerd en heb toen 't spel een poos weggelegd, maar toen ik met deel 2 en 3 bezig was een nieuwe poging gedaan en toen lukte het wel!

Finidi schreef:

Als dat zo is dan is het een blunder van mijn kant en heb ik een soort hard mode gedaan Haha.

Heb het nog even bekeken. Er zijn indd hints in de laadschermen van de levels (zat meestal op mijn mobiel tijdens de laadschermen) zoals "get the red gem somewhere else", wat je een duwtje in de juiste richting geeft. Ik zat echter te hopen op iets meer concreets, zoals een icoon dat aangeeft of de extra route inmiddels beschikbaar is. Op die manier kun je van tevoren zien of het zin heeft om voor alle dozen te gaan, of dat het niet mogelijk is ze allemaal te krijgen. Ik hoop dat dit een puntje is dat ze in de nieuwe Crash gaan meenemen.