Nekuia (2016)

Ontwikkeld door Blue Gate
Uitgegeven door Blue Gate

Nekuia is een 2D platformer waarin het doel is om levels zo snel mogelijk te halen. Hoe sneller achter elkaar je springt, hoe sneller je personage gaat en hoe meer risico's je moet nemen, waardoor niet alleen goede reflexen essentieel zijn, maar je ook goed gebruik moet maken van het ontwerp van de levels, waarin je het snelste pad moet zien te vinden.

avatar van Animosh
RSI: The Game.

Nee serieus, er zijn weinig spellen die zo'n zware aanslag op mijn polsen vormden als Nekuia. Je bestuurt het personage met de muis (door te klikken in de richting waar je naartoe wil springen), en doordat de snelheid van je sprongen met iedere klik toeneemt moet je je muis razendsnel bewegen. Daarnaast kost het halen van levels met een snelle tijd meerdere pogingen, waardoor je steeds dezelfde bewegingen moet uitvoeren, en focust Nekuia volledig op gameplay, waardoor er weinig tijd is om je polsen rust te geven. Het resultaat is dat ik regelmatig met mijn polsen heb zitten zwaaien. Of gewoon gestopt ben.

Maar dat terzijde (de ontwikkelaars raden niet voor niets een gamepad aan). Verder is Nekuia een spel naar mijn hart. Audiovisueel is het middelmatig maar goed genoeg, en de gameplay is razendsnel. Ik hou enorm van platformers die ontworpen zijn voor speedruns, en wat dat betreft stelt Nekuia niet teleur. Het mechanisme dat je met iedere sprong sneller gaat, waardoor je gedwongen wordt om risico's te nemen als je een level onder de medium- of hard-tijd wil halen, is erg effectief, en hoewel de besturing dus nogal vermoeiend is zorgt de oriëntatie op de muis voor de nodige variatie ten opzichte van standaard platformers. Daarnaast ligt de moeilijkheidsgraad lekker hoog, zonder al te veel te frustreren.

Een aanrader voor liefhebbers van razendsnelle, op speedruns gerichte precisie-platformers kortom. Maar als je polsen snel vermoeid raken tijdens het gamen kun je dit beter mijden. Of een gamepad gebruiken. 4*