ELEX (2017)

PC / PlayStation 4 / Xbox One
Action / RPG

Ontwikkeld door Piranha Bytes
Uitgegeven door THQ Nordic

Als een krachtige nieuwe energiebron wordt ontdekt, die mensen ongelooflijke magische krachten geeft, lijkt de volgende stap in de evolutie gezet. Maar deze ELEX (Eclectic Lavish Exhilarating Xenial) veranderd zijn gebruikers in onverschillige koude wezens. Al snel breekt hierdoor een oorlog uit die de wereld van Magalan verdeeld. Kies je voor de emotionele oude menselijkheid, of ga je voor de koude synthetische logica van ELEX?

Al een tijd in de kast liggen en eindelijk eens een keertje geinstalleerd en even in rondgewandeld en net als de overige games van Piranha Bytes (Gothic reeks en Risen) heb je na 2 uurtjes zoiets van 'verdorie - het is heel duidelijk een game waar hier en daar wat mankementen aan zijn (met name de combat)' maar het is wel echt een heel erg diep, hardcore RPG systeem wat eronder ligt. Grafisch oogt het behoorlijk, maar dan eerder als een hele late last gen / hele vroege huidige gen game, maar af en toe nog erg mooi (alleen best ergerlijk - het Skyrim syndroom - alle 500 NPC's die je tegenkomt hebben dus dezelfde 10 skins voor hun gezicht).

Maar wat mij hier aan trok is het verhaal, jij bent eigenlijk een Alb (een van degenen onder invloed van het Elex dus) die op een missie wordt gestuurd met een bericht waar hij niet weet wat erin staat - maar je ruimteschip wordt onderweg neergeschoten door je eigen fractie. Waarna het dus puzzelen wordt van hoe, wat, waarom. En dit dus in een gigantische post-apocaloptische wereld bevolkt door drie facties - er is dus de startfactie die dus daadwerkelijk een Viking-achting ras zijn - daarnaast een legertje Techno-priests die het vooral op techniek hebben en de Outlaws, die scavengers zijn in de wereld. (ik ben enkel de eerste tegengekomen). Maar laat het me zo zeggen - na 2 uur heb je danig veel quests, karakters e.d ontmoet dat ik denk dat je hier wel behoorlijk lang zoet mee bent, en dan bedoel ik dus veel langer dan een 50 uur of dergelijks. Bijzonder veel skills en kunstjes - die allemaal invloed op elkaar hebben e.d (maar diepgaander dan bvb een Skyrim). Oh ja - leuk detail - je hebt een jetpack. Dus je kan ook nog eens in kleine hoeveelheden bergen opvliegen - leuk aardigheidje. (je komt trouwens op bepaalde plaatsen zoals in de 'pit' van de eh...vikings ook oude technologie tegen van 'onze beschaving'. Zoals auto's e.d - geeft het stiekem toch ook weer een apart tintje).

Jammer dat de Piranha Bytes games zo vaak in een verdomhoekje geschoven worden. En ja - ik realiseer me hoe hypocriet dat is, want toen ik na 2 uur realiseerde dat ik hier wellicht ettelijke maanden in zou moeten stoppen heb ik hem heel even aan de kant gelegd. En ook de Risens heb ik op de PC en moet ik nog uitspelen. Maar het gaat wel gebeuren want ik vind ondanks de gebrekkige combat (het is een semi-turnbased systeem heb ik de indruk want soms sla je wel maar zie je gaan 'hit' animatie) zijn ze toch wel de moeite.

Deze game is echt het schoolvoorbeeld van een eurojank game en ik vind het echt geweldig. Echt zo een typische AA game van een klein team met een kleiner budget. Het speelt echt als een RPG van vroeger met veel praten, keuzes, consequenties, een handgemaakte wereld en janky combat. Dat laatste had echt wel wat vloeiender gemogen maar het geeft nou net die touch van nostalgie.

De wereld is post apocalyptisch, maar de setting is heel tof met een fantasy factie, een sci-fi factie en een mad max/outlaw factie. Echt totaal verschillend maar toch past het bij elkaar. Dat is tof gedaan.

De combat is echt ziek moeilijk in het begin. Je bent zo zwak dat je niet eens een level 1 rat kan killen. De eerste uren / 15 levels is echt gewoon survivalen, wegrennen van encounters en proberen xp te krijgen door quests te doen. Heel langzaam maar zeker wordt je steeds iets beter en sterker. Je moet er van houden maar ik vond dat een tof concept. Op het einde ben je dan echt een baas.

Goeie tijd gehad met deze game.