Silence (2016)

Alternatieve titel: Silence: The Whispered World 2

PC / Macintosh / PlayStation 4 / Xbox One / Nintendo Switch

Ontwikkeld door Daedalic
Uitgegeven door Daedalic en Eurovideo

Tijdens een luchtaanval op hun slaperige dorpje, weten de kinderen Noah en zijn zusje Renie net op tijd te schuilen in een bunker. Daar ontdekken ze een doorgang naar Silence. Deze grimmige, maar ook serene wereld tussen leven en dood, is langzaam aan het vervagen. Help Noah om zijn zusje te vinden en uit deze lijdende wereld te ontsnappen.

Wow… ik heb serieus even stil gestaan om deze game. Visueel is Silence één van de mooist uitziende games die ik ooit heb gespeeld. Dit komt voornamelijk door de prachtige, dromerige achtergronden die vloeiend met de 3D personages mixen. De levels zitten boordevol creatieve designs, wat ervoor zorgde dat ik met open mond en volle interesse de wereld van Silence doorliep. In het verhaal zitten een aantal creatieve ideeën verwerkt zoals bepaalde personages die je tegenkomt, of bepaalde vreemde taken die je moet uitvoeren om door een level heen te komen. Deze momenten hoorde thuis in een 5* game en gaven mij het idee een onontdekte parel in mijn bezit te hebben.
De puzzels in de game waren leuk om uit te voeren. In tegenstelling tot vele adventure games kun je nu geen objecten oppakken, maar je kunt wel verschillende acties uitvoeren op de objecten in de wereld. Dit kan voor ietwat makkelijke, maar vermakelijke puzzels zorgen waarin je probeert uit te vogelen wat de logische stappen zijn om te maken. Verder moet ik zeggen dat deze game het allerschattigste fantasiefiguur dat ik ooit in een game heb gezien heeft: Spot. Spot is een rups die in verschillende vormen kan transformeren en allerlei handige andere bovennatuurlijke krachten heeft. Hij is heel handig bij missies en iedere keer als hij in beeld is maakt hij schattige geluiden, waarbij ik me moest inhouden hem niet uit het scherm te plukken om te aaien.

Echter… voor alles wat Silence goed doet lijkt het in andere vlakken tekort te komen: het verhaal is behoorlijk onduidelijk, meerdere personages missen diepgang, de muziek paste op bepaalde momenten totaal niet bij de stemming en het komt regelmatig voor dat de stemacteurs slechte performances geven (voornamelijk de actrice die het zusje speelde las regelmatig haar tekst emotieloos voor). Er waren meerdere momenten in de game waarin ik zag wat ze met het verhaal probeerde te bereiken, maar door een paar vreemde narratieve keuzes werkte het niet zo effectief. Om een voorbeeld te noemen: op gegeven moment sterft Spot. Hij sterft echter op zo’n nonchalante wijze, alsof het niets voorstelt, dat het storend werd. De speler kreeg geen tijd om het moment in te laten zinken, er was geen passende muziek en zelfs de compositie suggereerde dat het niet nodig was aandacht aan Spot te besteden, terwijl hij één van de hoofdpersonages was. Het is deze onderontwikkelde, slap onderbouwde manier van het vertellen van het verhaal die ervoor zorgde dat wendingen niet de impact maakte waar ze op hoopte.
Ook had ik moeite met snappen wat er precies gebeurde door de korte, onduidelijke uitleggen waar de game mee kan aankomen. Ik snapte dat ze in een fantasie wereld zaten, maar het gebeurde regelmatig dat dingen in de wereld zichzelf tegenspraken (het zusje kan niet gezien worden door monsters, maar later in de game plots wel zonder duidelijke uitleg). Soms lijkt de wereld logisch verbonden te zijn, het andere moment doet het waar het zin in heeft zonder duidelijke onderbouwing.

Een wisselvallige ervaring. Ik raad het zeker aan om eens te proberen en ik vind dat de game meer aandacht verdiend dan het momenteel krijgt, al is het voor de presentatie. Misschien als ik me eens goed verdiep in het verhaal (wat geziene de lage populariteit van de game bijzonder lastig is) dat ik de game een 4* of hoger waard ga vinden. Visueel is het een meesterwerk, de puzzels waren vermakelijk en er zaten een aantal creatieve ideeën in. Het verhaal is echter te onduidelijk en soms is de wijze hoe het verteld word slordig, de stemacteerprestaties zijn ondermaats en de muziek is niet altijd passend.

3,5/4*

Raar, Fonzzz002, we hebben hetzelfde spel gespeeld, een gelijkaardige score gegeven en toch het spel heel anders ervaren. De kritieken die jij noemt kan ik niet direct begrijpen.

Zo zijn mij de voice-actors nooit als storend overgekomen, hoewel ik vermoed dat jij het ook in het Engels hebt gespeeld, en de oorspronkelijke Duitse versie vermoedelijk beter is. De Engelse voice-acting hebben ze blijkbaar uitbesteed, en voor inheems Duitse spel-ontwikkelaars is het dan moeilijker je eigen kreatieve inbreng wat betreft voice-acting, te controleren.

Ook de scene waar Spot zogenaamd sterft druipt toch van de emoties? Rennie geeft hem zelfs even later een eigen droom-scene als eerbetoon, waarbij ze samen door de wolken racen. Het kan evengoed zijn dat Spot eigenlijk niet gestorven is, en de droom eigenlijk in Silence realiteit is. Daar zich toch alles in haar hoofd afspeelt.. Tenslotte is mij ook nergens opgevallen dat de in-game logica niet gerespecteerd wordt. De seekers kunnen haar op geen enkel ogenblik zien, dat lijkt enkel zo omdat Rennie duidelijk de shard in haar handen heeft, en de seekers daartoe aangetrokken worden..

Waar ik me meer aan stoor, en dan ook de reden dat ik "slechts"3.5* geef, heeft met de game-mechanics te doen. Juiste objecten aanklikken is vaak moeilijk en het duurt ook soms een tijdje voor de game-engine mijn opdracht goed snapt, of het verwacht dat je ergens precies staat.

Toch is dit spel op zich een pareltje, vooral als je van sprookjes en melancholische verhaaltjes houdt, op momenten herinnerde mij de aanpak en sfeer een beetje aan jaren 80 films als "Neverending Story" en "Labyrinth". Voor een 13 euro zijn dat 5 goed besteedde uurtjes geweest.

Grovonion schreef:

Haha, interessant om te zien hoe anders de game ervaren is! Als je er iig maar van genoten hebt. De Duitse variant klinkt inderdaad beter, na het zo te hebben geluisterd. Mij stond bij dat Spot's sterfscene ter plekken aan de kant werd geschoven om op andere dingen te focussen en dat de droomscene ongepaste muziek had, maar nu begin ik te twijfelen of het allemaal wel in elkaar zit zoals ik me herinner. Het kan zijn dat ik in-the-moment andere verwachtingen had of bepaalde details over de logica miste. Ik ben wel blij dat de game, ondanks zijn lage populariteit, nog erin slaagt om aandacht te scheppen.

Fonzzz002, wist jij dat dit een vervolg is op The Whispered World? Staat eigenlijk al redelijk duidelijk in de alternatieve titel Dat verklaart enigszins waarom sommige karakters zo oppervlakkig lijken en een aantal dingen in de wereld van silence niet degelijk verklaard worden.

Grovonion schreef:

Was daar indd niet bekend mee toen ik het speelde, al had ik zo'n gevoel dat het een vervolg was aan de hand van het verhaal. Deel 1 had ik een tijdje als aardig geschenk gekregen, maar heb er vrij weinig nog van gespeeld.