Als je vroeger Commandos of Desperados tof vond, dan is dit een hele sterke aanrader. In de basis is dit namelijk exact dezelfde game, maar dan een moderne, grafisch erg mooie versie van die games, met een Japans sausje uit de samurai era.
Voor de mensen die het niet kennen, is dit hoe de games werken: je hebt een team aan personages die allemaal wat anders kunnen, en daarmee moet je, eigenlijk ongezien, een kamp, stad of anderszins bewaakte locatie binnendringen om daar de plannen van de vijand te saboteren. Dit betekent vaak het vermoorden van een centraal doelwit, maar kan ook het verkrijgen van belangrijke documenten zijn.
Je personages kunnen allemaal wat anders, zo heb je bijvoorbeeld een sniper (die dan wel veel lawaai maakt en dus aandacht trekt), een sterke samurai die spullen kan tillen en meerdere vijanden tegelijk kan uitschakelen, een dame die zich kan vermommen waardoor de bewakers haar niet herkennen, een ninja die natuurlijk een werpster heeft en een dievegge die valstrikken kan leggen. Je hebt niet elke missie toegang tot elk character, wat de levels afwisselend houdt.
De levels zijn sowieso erg tof, want elk level is echt verschillend; telkens andere omgevingen: een keer in de stad, een keer in een moeras, een keer in een winters landschap (je voetstappen verraden je!) etc.
Hoe de gameplay er uiteindelijk uit ziet, is dat het eigenlijk een serie van kleinere puzzels is. Je moet bijvoorbeeld over een specifiek pad, tussen twee rotsen door, maar daar staat nu net een bewaker naar te kijken. Dan kan je die bewaker misschien wel van een afstand uitschakelen, echter krijg je dan de volgende soldaat op je af: de eerste bewaker stond in zijn gezichtsveld. Dus dan wordt de volgende stap, okay, hoe krijg ik dan de tegenstanders in de juiste volgorde weg, of moet ik ze zelfs tegelijk uitschakelen? Om ze tegelijkertijd uit te kunnen schakelen, is er een systeem waarbij je je karakters een reeks opdrachten kunt geven, om daarna gelijktijdig al die opdrachten uit te gaan voeren. Op die manier kun je simultaan je karakters laten bewegen, wat behoorlijk complexe strategieën toelaat.
Je kan de game niet pauzeren, dus je moet ook altijd het goede moment afwachten om actie te ondernemen. Je moet wel wat geduld kunnen opbrengen om van deze game te genieten dus.
Ten slotte is het verhaal ook nog behoorlijk goed gedaan; telkens zijn er goede redenen waarom je een doelwit hebt in een missie en waarom sommige van je karakters afwezig zijn. En een behoorlijk bijzondere finale, die ik verder hier niet ga spoileren.
4,5/5