Shadow Tactics: Blades of the Shogun (2016)

Macintosh / PC / PlayStation 4 / Xbox One
Strategy

Ontwikkeld door Mimimi
Uitgegeven door Daedalic

Shadow Tactics is een strategische stealth game die zich afspeelt in Japan rond de Edo-periode. Een nieuwe Shogun grijpt de macht over Japan en handhaaft landelijke rust. In zijn strijd tegen samenzwering en opstandigheid, werft hij vijf specialisten met buitengewone vaardigheden voor moord, sabotage en spionage, om het land van corruptie te zuiveren.

avatar van Finidi
Als je vroeger Commandos of Desperados tof vond, dan is dit een hele sterke aanrader. In de basis is dit namelijk exact dezelfde game, maar dan een moderne, grafisch erg mooie versie van die games, met een Japans sausje uit de samurai era.

Voor de mensen die het niet kennen, is dit hoe de games werken: je hebt een team aan personages die allemaal wat anders kunnen, en daarmee moet je, eigenlijk ongezien, een kamp, stad of anderszins bewaakte locatie binnendringen om daar de plannen van de vijand te saboteren. Dit betekent vaak het vermoorden van een centraal doelwit, maar kan ook het verkrijgen van belangrijke documenten zijn.

Je personages kunnen allemaal wat anders, zo heb je bijvoorbeeld een sniper (die dan wel veel lawaai maakt en dus aandacht trekt), een sterke samurai die spullen kan tillen en meerdere vijanden tegelijk kan uitschakelen, een dame die zich kan vermommen waardoor de bewakers haar niet herkennen, een ninja die natuurlijk een werpster heeft en een dievegge die valstrikken kan leggen. Je hebt niet elke missie toegang tot elk character, wat de levels afwisselend houdt.

De levels zijn sowieso erg tof, want elk level is echt verschillend; telkens andere omgevingen: een keer in de stad, een keer in een moeras, een keer in een winters landschap (je voetstappen verraden je!) etc.

Hoe de gameplay er uiteindelijk uit ziet, is dat het eigenlijk een serie van kleinere puzzels is. Je moet bijvoorbeeld over een specifiek pad, tussen twee rotsen door, maar daar staat nu net een bewaker naar te kijken. Dan kan je die bewaker misschien wel van een afstand uitschakelen, echter krijg je dan de volgende soldaat op je af: de eerste bewaker stond in zijn gezichtsveld. Dus dan wordt de volgende stap, okay, hoe krijg ik dan de tegenstanders in de juiste volgorde weg, of moet ik ze zelfs tegelijk uitschakelen? Om ze tegelijkertijd uit te kunnen schakelen, is er een systeem waarbij je je karakters een reeks opdrachten kunt geven, om daarna gelijktijdig al die opdrachten uit te gaan voeren. Op die manier kun je simultaan je karakters laten bewegen, wat behoorlijk complexe strategieën toelaat.

Je kan de game niet pauzeren, dus je moet ook altijd het goede moment afwachten om actie te ondernemen. Je moet wel wat geduld kunnen opbrengen om van deze game te genieten dus.

Ten slotte is het verhaal ook nog behoorlijk goed gedaan; telkens zijn er goede redenen waarom je een doelwit hebt in een missie en waarom sommige van je karakters afwezig zijn. En een behoorlijk bijzondere finale, die ik verder hier niet ga spoileren.

4,5/5

avatar van FlorisV
Deze stealth game (ik beschouw het zelf niet als strategisch spel!) zit ontzettend goed in elkaar. Ik was vooral onder de indruk hoe gebalanceerd en goed uitgetest alles was. Echt Duitse degelijkheid, petje af. Het ziet er ook mooi uit en speelt ontzettend fijn op de console, je mist absoluut geen muis. Het kunnen draaien van de camera is de belangrijkste verbetering t.o.v. de oude Commando spellenreeks, waar deze veel van weg heeft. Soundtrack past goed in het hele feodaal-Japanse sfeertje met shoguns en samurai. Ninja's zijn er niet, wel een shinobi zonder gezichtsbedekking. De verschillende karakters vullen elkaar erg goed aan en moeten elkaar vaak helpen:
-het meisje met de boobytrap en lokfluit;
-de dame die zich kan vermommen en verveelde bewakers met haar charmes kan afleiden, of een dikke haarspeld razendsnel kan inzetten als dodelijk wapen;
-de dakbeklimmende shinobi met shiruken werpsterren;
-de samurai met een verwoestende aanval als veel bewakers dicht op elkaar, ook kan hij sake neerleggen als lokaas;
-de oude scherpschutter met wandelstok.

De verschillende typen bewakers maken het ook interessanter. De ene is bijvoorbeeld niet gevoelig voor een lekkere Sake fles en moet stationair blijven, de andere patroulleert, verder zijn er heel sterke bewakers die niet door 1 karakter overmeesterd kunnen worden.

Er is ook nog een verhaaltje en daar is zeker over nagedacht, maar daar ging het mij niet zo om. De soepele gameplay is de grote hoofdrolspeler.

De AI is sterk, bewakers houden elkaar goed in de gaten en zullen ook altijd op onderzoek gaan als er een lijk in het zicht ligt of zelfs als hun maatje spoorloos is. Een alarm betekent toch wel overnieuw beginnen, dus geduld is een schone zaak. Gelukkig kun je saven wanneer je maar wilt.

Erg bijzonder vond ik ook de optie om twee acties tegelijkertijd uit te laten voeren, door van te voren de eerste actie in de schaduw modus in te plannen. Deze vernuftige shadow tactics werken als een klok.

De moeilijkheidsgraad wordt traag maar gestaag opgevoerd maar het blijft altijd te doen met de nodige trial and error. Erg verslavend en spannend om te spelen.

avatar van FlorisV
Aiko's Choice kwam alleen uit voor PC maar was gelukkig standalone te spelen. Het is leuke DLC met 5 flink grote missies. Alles bij elkaar niet zo omvangrijk als Shadow Tactics zelf maar een mooie aanvulling en wederom zeer verslavend en goed voor uren stealth puzzelplezier.

avatar van JacoBaco
geplaatst:
Vroeger was ik verslaafd aan de Commandos games. Vandaag de eerste missie gespeeld van Shadow Tactics, maar ik vind het toch niet helemaal lekker spelen met een controller. Ik merk wel dat de ontwikkelaars echt hun best gedaan hebben om het goed te laten werken, maar ik vind het (nog) niet comfortabel. En heb de eerste missie meerdere keren doorlopen.