The Walking Dead: A New Frontier (2016)

Alternatieve titel: Walking Dead: Season 3, The

PlayStation 4 / Xbox One / PC / Macintosh / Apple iOS / Android

Ontwikkeld door Telltale
Uitgegeven door Telltale

Het verhaal vervolgt de gebeurtenissen uit de eerste twee seizoenen. Het is inmiddels vier jaar geleden dat de zombie-uitbraak de wereld in chaos liet ontaarden. Maar te midden van dit alles zijn inmiddels nederzettingen ontstaan. Waar kleine groepjes mensen, noodgedwongen, een uitzichtloos bestaan met elkaar leiden. Je volgt Javier, een jonge man die nog altijd op zoek is naar een teken van leven van één van zijn familieleden. Tijdens je zoektocht kom je in aanraking met een Clementine. En blijkt jouw lot onlosmakelijk verbonden aan dat van haar.

Hmmm de kerel op de cover lijkt wel een soort van mix-up van Nick en Simon!

avatar van Animosh
Ik heb gisteren de eerste twee (overigens erg korte) afleveringen op YouTube gezien, en vooralsnog maakt dit nieuwe seizoen weinig indruk. Het probleem is dat het spel niets toevoegt aan de eerdere seizoenen.

Critici van Telltale-spellen klagen vaak dat je keuzes er niet toe doen, dat de speler weliswaar de illusie van keuze wordt gegeven maar dat de uitkomst uiteindelijk altijd hetzelfde is. In dat opzicht scoort dit nieuwe seizoen voorlopig helaas weer erg slecht, vooral met betrekking tot het eerdere seizoen. Ik vroeg me al af hoe Telltale op zulke verschillende eindes wilde gaan voortbouwen, en ze hebben voor de allermakkelijkste optie gekozen: iedereen behalve Clementine (en mogelijk die baby) is dood, en Clementine komt altijd op dezelfde plaats terecht. Ontzettend gemakzuchtig, en een klap in het gezicht voor alle keuzes die je hebt gemaakt in en de emoties die je voelde bij personages van het tweede seizoen.

Maar goed, dat de gameplay niet significant zou veranderen had ik al wel verwacht. Problematischer is dat het spel ook in andere opzichten te weinig vernieuwt - of zelfs achteruitgaat. Het eerste seizoen had bij momenten bijvoorbeeld behoorlijk sfeervolle muziek. Het tweede seizoen had dat al minder, en hier is de muziek zo duf dat het me amper opviel. Daardoor mist het spel een eigen identiteit, en soms werkte de muziek zelfs op mijn zenuwen - denk bijvoorbeeld aan de zielige viooltjes op emotionele momenten.

En ook verhalenderwijs maakt het spel vooralsnog weinig indruk. Om fris te blijven moet je vernieuwen, maar in plaats daarvan worden allerlei oude thema's herkauwd: overleven in een groep van survivors, conflicten met andere groepen, toevlucht zoeken tot een moreel dubieuze groep, de ondertussen clichématige "moeilijke" keuzes die er in the long run zelden toe doen - die thema's kennen we nu wel.

Het seizoen is pas net begonnen, en misschien komt de vernieuwing later, maar in tegenstelling tot de hoge scores op metacritic vind ik het vooralsnog weinig indrukwekkend. Voorlopig hou ik het dus gewoon bij YouTube. De spellen zelf spelen lijkt op dit moment helaas te weinig toe te voegen aan de ervaring.

avatar van -jorick-
centurion81 schreef:
Hmmm de kerel op de cover lijkt wel een soort van mix-up van Nick en Simon!

Ik zag er ook meteen Simon in, haha!

avatar van jordandejong
Niet zo geniaal als het eerste seizoen, en ook niet zo sterk als het tweede seizoen, maar desondanks heb ik me wel weer prima vermaakt met dit derde seizoen van Telltale's The Walking Dead.

We kruipen dit keer in de huid van Javi (en sporadisch in die van een puberende Clementine, die hier in vergelijking met de eerdere seizoenen veel minder centraal staat). Javi is geen onaardig character, al komt hij uiteraard niet eens in de buurt van Lee. Bij de fans is de keuze om Javi het main character te maken ipv. Clementine niet helemaal goed gevallen.

Ondanks dat ik A New Frontier geen slecht seizoen vindt, had ik aan het einde van de rit wel het gevoel alsof er veel minder was gebeurd dan in de eerdere seizoenen. Qua locaties val het bijvoorbeeld tegen. 90% speelt zich af binnen de muren van Richmond. Zo héél af en toe is er een klassiek Telltale moment waar je gewoon met open mond zit te kijken naar wat je zojuist hebt aangericht (de keuze tussen de executie van Ava en Tripp als hoogtepunt). Tevens was die episode (nummer 4) de beste uit deze reeks.

Geen slechte reeks, maar alles voelt ff wat te 'rushed'. Neem het moment waarbij Javi de gebeten Gabe moet executeren... Hij schiet hem door zijn hoofd, laat een diepe zucht en loopt weg. Emotioneel hoort hij in die scene helemaal ten onder te gaan, maar Javi lijkt er weinig om te geven. Dat soort dingen werden in de eerdere seizoenen beter uitgewerkt. De episodes lijken ook korter te duren overigens (voor een duurdere prijs dan de eerdere seizoenen). Ben desondanks toch wel weer blij dat Telltale aan het einde van de game aangeeft dat er opnieuw een vervolg zal komen (neem aan dat dat weer met Clementine in de hoofdrol zal zijn).

avatar van Apieknar
Minder goed dan de vorige twee seizoenen! Het verhaal is niet slecht, maar door de kortere episodes (in vergelijking met de eerdere delen) is er minder ruimte om dit uit te werken. Sommige personages doen me vrij weinig. Uiteindelijk is het weer een vermakelijke game geworden, met de laatste episode als hoogtepunt.

Nadat het spel is uitgespeeld, wordt bevestigd dat het verhaal van Clementine zal worden vervolgd. Waarschijnlijk zal er dus een vierde seizoen komen. Afwachten maar!

...en het laatste seizoen van de Walking Dead is ook aangekondigd...gaat lekker vandaag!

Telltale's Final Walking Dead Season Coming 2018

"I don't know, I think we can do better."

Eigenlijk ben ik al een lange tijd klaar met Telltale en het gemakkelijk uitmelken van franchises, maar voor Clementine maak ik graag een uitzondering.

Het jammere is alleen wel dat je nu niet meer de controle hebt over Clementine, maar over een nieuwe protagonist genaamd Javier. Hij heeft zo zijn eigen ervaringen en probeert om voor zijn familie te zorgen te midden van alle chaos. Als gamer krijg je zo andere inzichten, hoewel de hechting met de nieuwe personages minder is.

De episodes zijn korter van opzet ten opzichte van de vorige seizoenen. Hierdoor voelen de meeste ontwikkelingen gehaast aan. Het gevolg is dat de karakters nauwelijks diepgang kennen, bovendien zijn de meeste keuzes misleidend te noemen. Het is alsof je ditmaal niet eens meer in de illusie wordt gelaten dat gemaakte beslissingen een verschil maken.

'A New Frontier' grossiert te makkelijk in simpele plotwendingen en biedt voornamelijk meer van hetzelfde; na twee afleveringen maak je qua locatie nog geen eens progressie. Het is dat er nog wat interessante dingen tussen zitten. Wel moet gezegd worden dat ik zelden last had van glitches, al heeft dat denk ik meer te maken met de kortere speelduur.

Al met al best een aardig vervolg, maar het niveau van de vorige seizoenen wordt nooit ofte nimmer gehaald. Desondanks ben ik benieuwd wat er in het vierde en afsluitende seizoen zal gebeuren.

Dikke 3,0 sterren.

Een aardig 3e seizoen van Telltale’s The Walking Dead, maar Telltale zou meer hun best moeten doen te innoveren om een hoog niveau te kunnen bereiken. Toen ik voor het eerst een Telltale game speelde, The Walking Dead Season 1, was ik van mijn stoel geblazen omdat ik nog nooit zoiets dergelijks had gezien (met uitzondering van Heavy Rain). Zombies waren mij onbekend dus het was interessant om eens een verhaal te zien die daar meer op inging. Wat Telltale goed deed was dat de personages driedimensionaal voelde en de keuzes waren moeilijk om te maken. Nu, een aantal jaar later, komen zombies mij vierkant de strot uit wegens het hoge cliché gehalte. Ook Telltale lijkt meer geneigd te zijn het truckje van de eerste game te herhalen dan het zombiecliché in een nieuwe richting te nemen. Weer volg je een ander groepje mensen, weer heeft het verhaal geen bevredigend begin of einde en weer maken je keuzes weinig uit. Ik was tevreden met mijn keuze voor het einde in Seizoen 2, maar Telltale koos ervoor dat einde uit het raam te gooien en mij niet duidelijk te laten maken wat er tussen de seizoenen heeft afgespeeld. Als ik weet dat mijn keuze voor dat einde er niet toe deed dan gaat het moeilijk worden om mij wel voor de keuze momenten uit dit deel over te halen.

Dat terzijde, eenmaal een tijdje bezig met spelen en ik kon de game waarderen voor zijn verhaal. Zodra ik bekend was met het leven van Javier werd het leuker om keuzes te maken voor hem. Wat me opviel is dat je in Telltale gesprekken altijd keuze hebt tussen een boze, blije of neutrale reactie. Je mag dan weinig invloed hebben op de gebeurtenissen, maar het gedrag van het hoofdpersonage besturen, daarmee ook hoe de zijpersonages op hem reageren en de algehele emotionele toon van de gesprekken, zorgt wel degelijk voor een aantal bevredigende keuze momenten. Er waren gesprekken waarin ik de optie had boos te worden, maar ik het persoonlijk fijner vond om juist begripvol en aardig te reageren. Des te fijner een positieve reactie van een zijpersonage was.
De reden dat ik A New Frontier ging spelen is omdat ik wou weten hoe het verder zou gaan met Clementine. Je hebt haar immers groot zien worden tijdens de eerste 2 seizoenen. Hier is waar de grootste kracht in de game ook ligt: je krijgt een duidelijk beeld van wie Clementine geworden is, wat het contrast in vergelijking met hoe ze in de eerste game was des te opmerkelijker maakt.

Zoals alle Telltale games is de voice acting van hoog niveau. Ondanks dat de grafische kwaliteit niet hoogstaand is weten ze veel emoties in de gezichten uit te drukken, voldoende om het verhaal te laten werken. Wel vind ik de korte gameplay sequenties jammer. Ze zijn simpelweg te makkelijk en je krijgt geen straf als ze fout gaan. Dit haalt alle spanning uit de gameplay en voor mij voelde het eerder alsof het verhaal pauzeerde dan dat het een leuke afwisseling was. Overigens is mijn game maar liefst 6 keer gecrasht tijdens mijn playtrough en ik had 2 grote glitches in Episode 3 die de immersie volledig verbraken. Soortgelijk als Telltale's Batman voelde A New Frontier nog niet klaar genoeg om op de markt te brengen.

Aardig, maar wisselvallig. De kracht zit in het verhaal met een paar interessante personages, vooral Clementine. Ze moeten echter wel met een originele draai komen, meer invloed in je keuzes en betere gameplay stukken dan ze nu hebben.