Orwell (2016)

Adventure / Simulation

Ontwikkeld door Osmotic
Uitgegeven door Surprise Attack

Big Brother is gearriveerd - en jij hebt zijn positie. Onderzoek de levens van burgers om uit te vinden wie verantwoordelijk is voor een serie van terroristische aanslagen. Informatie op internet, persoonlijke gesprekken en persoonlijke bestanden zijn allemaal toegankelijk voor jou. Maar wees gewaarschuwd: de informatie die je aanlevert heeft gevolgen.

avatar van Animosh
Niet zo goed als ik had gehoopt.

Orwell is een simulatiespel, waarin jij een onderzoeker bent in dienst van een nieuw massasurveilance-programma: Orwell. Nadat er een terroristische aanslag wordt geplaagd wordt het programma in werking gesteld en moet jij aan de slag met het afluisteren van telefoongesprekken, het lezen van persoonlijke e-mails, etc. In die gesprekken en e-mails worden door het programma automatisch een aantal potentieel belangrijke passages geselecteerd, en jij kunt vervolgens de stap zetten om ze door te sturen naar een andere onderzoeker, de "adviseur", die kan besluiten wat er op basis van die informatie moet worden gedaan. Soms is er bovendien conflicterende informatie, en dat conflict moet jij oplossen.

Om uit te blinken moet een spel in dit genre goed presteren op twee fronten. Ten eerste moet de inhoud prikkelen, moet je na het uitspelen van het spel het gevoel hebben iets te hebben geleerd. En ten tweede moet de gameplay de inhoud ondersteunen, en dus niet aanvoelen als een cosmetische huls die er slechts toe dient om de speler bij de hand door het verhaal te leiden. Op beide fronten scoort Orwell middelmatig.

Inhoudelijk - het eerste punt - doet Orwell het zeker niet slecht. Het gaat trouw langs de hoofdpunten van de discussie - hoeveel privacy mag er opgeofferd worden voor veiligheid? hoe groot is het gevaar van een "slippery slope" van steeds verdergaande maatregelen? wat is de verantwoordelijkheid van gebruikers? leveren zij niet te veel privacy in voor comfort, bijvoorbeeld op sociale media? etc. - dus als je er nog niet zoveel over na hebt gedacht zul je ongetwijfeld iets van dit spel opsteken. Maar het gaat zelden de diepte in. Massasurveillance-programma's als Orwell zijn problematisch, daar zullen weinig mensen het mee oneens zijn. Maar waar moet dan wel de grens worden getrokken tussen privacy en veiligheid? Dat wordt niet onderzocht in Orwell, terwijl het juist zulke afwegingen zijn die deze discussie zo moeilijk maken.

Nu kun je van een spel misschien ook niet al te veel diepgang verwachten, maar idealiter wordt dat dan wel gecompenseerd door de gameplay: het geeft geen antwoorden, maar zet je wel aan het denken. Dat viel echter ook een beetje tegen. Het probleem is dat, zoals ook bij bijvoorbeeld Telltale-games het geval is, veel keuzes cosmetisch aanvullen. Passages die je kunt opsturen zijn al voorgeselecteerd door het programma, dus de keuzevrijheid is niet bijzonder groot. Daarnaast kun je mensen alleen onderzoeken als je daarvoor toestemming hebt gekregen, en dat voelt nogal kunstmatig: je moet persoon A blijven onderzoeken terwijl persoon B veel verdachter lijkt. Ten slotte voelen sommige keuzes ontzettend kunstmatig. Bij een conflict tussen twee passages kun je er slechts één opsturen, terwijl het soms veel logischer is om ze allebei op te sturen. Als een terroristische aanslag op één van twee plaatsen zal plaatsvinden en je weet niet welke, dan stuur je toch beide plaatsen door in plaats van slechts één? Al deze dingen bij elkaar zorgen ervoor dat Orwell vaak meer voelt als een interactieve film dan een spel waarin je keuzes er echt toe doen. Bovendien had ik zelden het gevoel echt grote afwegingen te maken. En het einde is nogal suf. In het spel wordt meermaals aangegeven dat het probleem van internetsurveillance te abstract is om mensen tot actie te doen bewegen, maar aan het einde overwinnen ze opeens hun apathie en gaan ze massaal de straat op. Daardoor voelt het meer als een politieke boodschap dan een goed opgebouwde apotheose.

Mijn recensie klinkt misschien nogal negatief, maar over het algemeen heb ik me best goed met Orwell vermaakt. De thema's zijn interessant, de vormgeving is solide en het plot houdt je aandacht vast. Maar er had mijns inziens meer ingezeten. De inhoud en gameplay van Orwell overstijgen zelden de middelmaat, terwijl ik van een spel in dit genre verwacht geprikkeld te worden. Een kleine 3.5*.

PS: liefhebbers van dit thema raad ik aan Need to Know in de gaten houden. Dat spel lijkt in ieder geval op het gebied van gameplay meer diepgang te hebben - interactiever te zijn - dan Orwell.

avatar van Marcellussss
Prima mening waarin ik me vrijwel geheel in kan vinden. Wat mij vooral tegenzat is dat Orwell met name een hervertelling is van scenario's die we al meermaals in meer traditionele media hebben langs zien komen gedurende de laatste paar decennia. Ook werd op geen enkel moment de interactie op een effectieve manier gebruikt om een nieuw of ander perspectief op het thema te bieden of om de speler meer bij de wereld te betrekken, zoals Papers, Please (2013) en Her Story (2015) dat wel deden.

Op zich prima mee vermaakt, maar niets meer dan een leuk concept waar veel meer mee gedaan kon worden.