Castlevania: Symphony of the Night (1997)

PlayStation / Sega Saturn / Xbox 360 / PlayStation 3 / PlayStation Portable / PlayStation Vita / PlayStation 4 / Apple iOS / Android
Action / Platform

Ontwikkeld door Konami
Uitgegeven door Konami

De speler speelt Alucard, de zoon van vampier Dracula. Deze gaat op zoek naar het kasteel van zijn vader om te zien wat er gebeurd is tijdens zijn diepe slaap. Hij zal door het Roemeense landschap moeten reizen en uiteindelijk het kasteel met al zijn monsterlijke inwoners moeten trotseren. Je kunt tijdens je avonturen ervaringspunten opdoen, nieuwe wapens en bepantseringen vinden en monsters oproepen die je helpen.

avatar van Mega Man
Prachtig Castlevania spel die helaas nergens meer te verkrijgen is. Een beetje vreemd dat Konami dit meesterwerk niet uitbrengt op een ander systeem of bij een download service zoals de Virtual Console van de Wii of Xbox Life.

Mega Man schreef:

Ik snap even niet wat je bedoeldt.... Voor alle duidelijkheid, dit spel is dus wel te downloaden op XBOX Live en te spelen in volle HD glorie op de 360.

Maar inderdaad een prachtig spel, en ongetwijfeld 1 van mijn favorieten. Heerlijke old-skool platform aktie in een prachtig vormgegeven open world systeem met een verslavend RPG level-up systeem ondersteund door een waanzinnige (en gedurfde) soundtrack.
Klassiekertje

avatar van Mega Man
Serieus? Ik heb een Xbox 360, dus dat wordt snel downloaden!

Hoe kunnen mensen dit leuk vinden zeg..wat een vreselijke game.
Ik kom al niet verder na een kwartier gamen.
als iemand tips heeft om voorbij die bosses..de 1 een vliegende demoon en een soort hagedis met een speer te komen hoor ik het graag!!..zeer teleurgesteld in deze.

gamelord schreef:
Hoe kunnen mensen dit leuk vinden zeg..wat een vreselijke game.
Ik kom al niet verder na een kwartier gamen.

Misschien ben je niet zo'n liefhebber van het doorzoek-het-kasteel aspect net als ik. De zogeheete Castleroid games. De oldschool lineaire gameplay is meer mijn ding. Vandaar dat 'Super Castlevania IV' mijn favoriet is en ik rijkhalzend uitkijk naar 'Castlevania: The Adventure - Rebirth' voor Virtual Console Arcade. Any way, ik kan even niet op de namen komen van die twee bazen. Sligro...Slogra...zoiets Ik weet wel dat ze ook al samen werkten in Castlevania IV.

Is wel jammer van die eindbazen...want eigenlijk is door de game komen vrij makkelijk...je velt je tegenstanders met 1 klap. En bij die eindbazen komrt er geen einde aan het gehak van je zwaard en je levensbalk die word maar leger en leger...dus mijn intresse in deze game is weg.

MikeMannuh
Dus je geeft deze game gewoon een 1 omdat je er niet goed in bent? Dat is toch geen basis voor een game review.....

Daarnaast hebben eindbazen meestal een bepaalde strategie die je moet volgen om ze te verslaan. Je kan niet gewoon hetzelfde blijven doen als wat je de rest van de game al hebt gedaan. Daarvoor zijn het eindbazen.

Deze gast hier heeft trouwens een complete game walkthrough op youtube staan mocht je tips nodig hebben: BlackFox2240

Deel 1 staat hier. De volgende delen kun je vinden onder gerelateerde videos of door gewoon te zoeken op zn channel.

YouTube - Castlevania: Symphony of the Night Walkthrough Part 1-Intro

Ik zal het eens Checken Mike.

avatar van PC.ENGINE.FAN
Toen deze nieuw was, sprong ik bijna een gat in de lucht. Een opvolger van Dracula X, daar had het alle schijn van. Je speelde namelijk eerst nog met Richter, dat direct verder ging op waar Rondo of Blood was gebleven. Totdat je de proloog..soort van remake van het laatste duel in Rondo...voorbij bent, dik 15 minuten moet wachten tot al die lappen tekst verdwenen zijn die je verplicht moet lezen, kom ik er achter dat je de rest met Dracula speelt.. jaja alucard achterstevoren. Ik was echt zo geschokt..nee gaan ze hier nu metroids van maken? Sommige van die deuntjes, zoals dat riedeltje van die [Level-UP] heb ik nog blijvend in mijn geheugen staan, als een soort van herinnering van een diepe blijvende teleurstelling. Ok, dat wil niets zeggen. Ik vind het een top-game, maar niet mijn stijl. Geef mij de actie platformer Castlevania's maar in zijn pure trouwe vorm. Je kon nog wel als Richter spelen, maar veel te laat. En ik heb absoluut geen zin om zoveel tijd in een quest-adventure te gaan steken, hier iets halen daar weer iets openen, zoeken-lopen-vechten-praten-lopen. Ik heb later nog wel eens opnieuw geprobeerd om even te spelen, maar blijf bij mijn mening. Goed spel, opzet had niet zo gehoeven.

avatar van Spirit_Catcher
spel is ook beschikbaar via PSN (PS3) voor de geïnteresseerden.

Castlevania vind ik heel goed werken als lineaire, traditionele action-platformer. Daarom was ik nogal sceptisch over het idee Castlevania een non-lineaire wereld te geven en RPG elementen toe te voegen, maar dit blijkt verrassend leuk te werken. De non-RPG titels blijven mijn voorkeur hebben, maar dit was een leuke manier om het formule te verfrissen zonder teveel te veranderen.
Symphony Of The Night oogt, klinkt en bestuurt zo prettig als Castlevania maar kan. Het heeft de 16-bit stijl gehouden van Dracula X, maar er zijn aardig wat 3D snufjes erin verwerkt die heel soepel met de 16-bit stijl overeenkomen. Hierdoor voelt het vertrouwt, maar toch nieuwer en groter. De muziek mag er ook zeker wezen! Ditmaal is er gekozen voor een epische, grandiozere muziekstijl ipv de retro deuntjes. De bekende melodieën van Castlevania komen terug in volle glorie, maar er zijn genoeg nieuwe sfeervolle tracks toegevoegd zoals Dracula’s Castle en Lost Painting, die ik de laatste dagen met regelmaat heb geluisterd.

Wederom verken je een kasteel met een groot aantal creatieve monsters erin. De besturing is soepel en soortgelijk als zijn voorgangers, maar er zijn allerlei nieuwe dingen toegevoegd om het meer diepgang te geven. Alucard kan bv verschillende wapens vasthouden die anders kunnen besturen (snelle hits van 30 damage vs sterke langzame hits van 40 damage, groot bereik maar je hebt beiden armen nodig vs klein bereik maar je kunt één arm vrijhouden voor items), hij heeft spreuken tot zijn beschikking of kan nieuwe vormen aannemen. Persoonlijk merkte ik wel vast te blijven aan een vertrouwde speelstijl, maar er waren momenten waarin het zeker gunstig uitkwam om mijn stijl aan te passen.
Gaandeweg speel je meer moves vrij waardoor je toegang krijgt tot meer gebieden in het kasteel. Het is daarom handig om te onthouden op welke locaties je vastliep, zodat je later terug kunt met de juiste moves. Soms ontstonden hier frustraties over (zoals dat ik vergat waar de bibliotheek of de klok was), maar voor het grootste gedeelte is aan de kaart te zien welke gebieden je nog niet verkend hebt. Dit maakte navigeren meestal prima te doen; er waren geen momenten dat ik vastliep zonder enig idee wat te doen.

Echter, ik heb gewoon nooit van het metroidvania principe gehouden. Je bent constant door dezelfde gebieden heen en terug aan het lopen, om vervolgens een relatief klein nieuw gebied vrij te spelen. Als je eenmaal de hoofdgebieden hebt verkend dan werd de game heel repetitief en op den duur begon ik zelfs verveeld te raken van al het backtracken. Het RPG systeem was leuk in het begin, maar op gegeven moment was ik zo sterk dat alle enemies en bosses een kwestie van button mashen werden. De oldskool, pittige Castlevania uitdaging was daarom niet aanwezig (na 1/3e van de game tenminste. Het begin was wel lastig). Verder vond ik de eindbaas heel anticlimax. Ook dit was een simpel, kort gevecht dat ik met button mashen haalde. Op internet las ik dat dit eigenlijk niet het ware einde is, maar je moet de ‘echte’ eindbaas vinden door het gehele kasteel te hebben verkent. Ik heb hier eigenlijk geen zin in na al zoveel door het kasteel te zijn gelopen, dus het echte einde heb ik maar op internet opgezocht.

Maar deze aspecten nemen niet weg dat ik genoeg kon genieten van andere fronten. Voor de goede spritestijl, sfeervolle muziek, fijne besturing en goede verken momenten in de eerste helft van de ervaring, heb ik genoten van Symphony Of The Night. Jammer van het backtracken en de lage moeilijkheidsgraad rond de latere stukken in de game, maar dat verpeste niet het plezier dat ik aan de goede momenten overhield.

Overig: wat een mooie cover art hebben ze voor deze game gemaakt! Het is net een gothic schilderij. Dat terwijl Amerika deze foeilelijke hoes kreeg waarin ze een stock-afbeelding gebruikte van een kasteel. Vreemd dat het originele artwork niet op alle versies werd toegepast. iig:

avatar van drezic
Ik ben bezig met een tocht langs games die ik nooit gespeeld heb. Super Metroid gehad, nu Castlevania SOTN. Het is de eerste Castlevania die ik überhaupt speel (I know SHAME SHAME) maar het genre qua verhaal en game ligt mij wel. Ik moet zeggen dat ik het eerste kasteel leuk vond maar nu bij het tweede merk ik dat ik me er toe moet zetten om verder te gaan. Ik heb een enorm overpowerd zwaard dus de uitdaging is weg en ik ben vooral rondjes aan het lopen om de kaart vrij te maken. Het begint een beetje saai te worden. Dit had ik niet verwacht. Zijn er meer mensen met deze ervaring? Nb vandaag krijg ik Castlevania IV (en oa super Mario World) voor de SNES binnen. Schijnt een heel ander soort game te zijn.

avatar van JacoBaco
drezic schreef:

Had ik destijds geen last van. Echter, het is voor mij bijna 20 jaar geleden, dus ik weet niet hoe het nu zal zijn.

avatar van drezic
JacoBaco schreef:

Ja dat was een andere tijd wellicht! Ik speel de versie op de PS3 uit de store. Ik verbaas me wel over het weinig aantal stemmen op dit spel en het feit dat deze daardoor niet eens in de top 250 staat. Schijnbaar hebben minder mensen dit gespeeld dan ik dacht.

Onwaarschijnlijk straf spel. Zonder enige twijfel in mijn PS1 top-10 allertijden.

Destijds jammerlijk geflopt want alles moest toen per se 3D zijn. Achteraf bekeken oneindig veel beter dan veel games die toen geprezen werden en nu hopeloos gedateerd zijn.

De 'twist' halverwege de game (je denkt eerst dat je klaar bent maar je moet eigenlijk nog beginnen, ik zal om niet te spoilen verder geen details geven) blijft na al die jaren nog steeds 1 van de coolste dingen die ik ooit in een game heb mogen ervaren.

En de soundtrack! Tijdloos.

Must-have, deze klassieker.

Edit: onwaarschijnlijk mooi hoesje, artwork voor games heeft doorheen de jaren niet bepaald progressie gemaakt me dunkt.