Baldur's Gate II: Shadows of Amn (2000)

Alternatieve titel: Baldur's Gate II: Enhanced Edition

PC / Macintosh / Nintendo Switch / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door BioWare en MumboJumbo
Uitgegeven door Interplay en Black Isle

In Baldur's Gate II: Shadows of Amn, heeft een boze magus je samen met een aantal vrienden opgesloten in een cel. Je hoort een aantal explosies en de geluiden van een gevecht dicht in de buurt van de cellen. Zonder enig idee waar je bent weet je dat een ontsnapping je enige redding is. Dit spel is het vervolg op Baldur's Gate en is gebaseerd op het "Advanced Dungeons & Dragons" spel systeem. Je spelfiguren bewegen in isometrisch zicht door een spelwereld die zich in principe in "real-time" afspeelt. Gevechten kunnen gepauseerd worden om zo taktisch te kunnen ingrijpen in het spelgebeuren.

avatar van Baggerman
Ook een geweldige RPG, waar ik me helemaal in kon verliezen. Ik kan me nog goed een epische battle met een lich (Kangax of zoiets) herinneren. Tjemig, wel honderd keer moeten overdoen voor ik dat kreng verslagen had! (bij RPG's geef ik mezelf wel altijd de beperking dat er geen van mijn partyleden mag sterven anders begin ik opnieuw; ressurecten daar doe ik niet aan!) Echt een van de moeilijkste battles ooit, die...

Geweldig in de Baldur's Gate reeks is ook dat je goed moet oppassen welke (combinatie van) partymembers je meeneemt. Bij mij gingen er op een gegeven moment twee zelfs op leven en dood knokken! Ook had ik een dwerg of goblin (een klein ventje in ieder geval) die constant door de anderen werd gepest met zijn lengte. Sommige karakters zitten ook steeds te klagen of zijn het niet eens met je beslissingen. De braverikken als je wat steelt en de slechterikken als je wat goeds doet zonder er iets voor terug te vragen.

Ik zou dit spel best nog eens willen spelen, maar ik heb geen tijd er voor