Baldur's Gate II: Shadows of Amn (2000)

Alternatieve titel: Baldur's Gate II: Enhanced Edition

PC / Macintosh / Nintendo Switch / PlayStation 4 / Xbox One

Ontwikkeld door BioWare en MumboJumbo
Uitgegeven door Interplay en Black Isle

In Baldur's Gate II: Shadows of Amn, heeft een boze magus je samen met een aantal vrienden opgesloten in een cel. Je hoort een aantal explosies en de geluiden van een gevecht dicht in de buurt van de cellen. Zonder enig idee waar je bent weet je dat een ontsnapping je enige redding is. Dit spel is het vervolg op Baldur's Gate en is gebaseerd op het "Advanced Dungeons & Dragons" spel systeem. Je spelfiguren bewegen in isometrisch zicht door een spelwereld die zich in principe in "real-time" afspeelt. Gevechten kunnen gepauseerd worden om zo taktisch te kunnen ingrijpen in het spelgebeuren.

Dit is voor mij het beste spel aller-tijden. De graphics zijn allesbehalve perfect, zeker vergeleken met 3D shooters en andere grafische behemoths. Maar voor een RPG is dat ook allesbehalve nodig. Ik vond de isometrische wereld alijd perfect sfeervol overkomen en passen bij een AD&D titel. De opvolger Neverwinter Night's kon me alvast veel minder bekoren. Pas met KOTOR heeft Bioware een passende grafische interface gevonden aangepast aan de 21ste eeuw. En toch had ik nog graag RPG spellen gezien met dezelfde interface als BGII. Soms is vooruitgang niet nodig.

Het verhaal is de troef van dit spel, diepgaand, vol van menselijke, elfse en dwergse emoties. En vooral: een andere speelstijl geeft een andere twist in het verhaal. Ik kan me nog goed de jaloerse ruzies herinneren tussen Jahira en mijn toekomstig lief (hoe heet die lieflijke elf weer?) en hoe ze later afvallig daardoor werd.

avatar van Belhifet
Ook voor mij is dit waarschijnlijk het beste spel allertijden. Waar ik de orginele Baldur's Gate al geweldig vond, ging dit toch nog een stapje verder. Wat zijn die personages en hun onderlinge relaties toch geweldig! Het verhaal mag er ook best wezen. En het magie-gebruik is zo heerlijk: desintegratie, kometen, noem maar op!

Ook samen met iemand anders spelen is leuk, ook al loopt het soms een beetje schokkerig. Ik speelde dit weleens samen met een neef van me. Jammer genoed vond deze het soms nodig om spreuken combinaties op mijn personage uit te proberen.

Ik vind de Baldur's Gate serie ook leuker dan de wat meer op aktie gerichte Icewind Dale serie.

Beste spel allertijden inderdaad. Heb me uren vermaakt met het spel en was er echt in verdiept. Met dit spel heb ik toch wel RPG ontdekt, en geeneen spel kan eraan tippen!

Nog met geeneen spel zo vermaakt als met Baldur's Gate. Deel 2 toch een half puntje meer dan deel 1.

avatar van rpger
Dit is DE game, hij staat misschien niet eens op nummer 1 in mijn lijst, omdat het toch een D&D game is en ik het niet zo eens ben met die D&D rules, ze zijn met net effe wat te ingewikkeld. (bij Deus Ex vond ik de balans tussen uitgebreid en gameplay net iets beter). Maar dat terzijde, enorm van genoten. Games zoals deze worden echt niet meer gemaakt, zo uitgebreid, zo groot, zoveel characters. Ik ga deze game zeker nog een keer (ergens in mijn leven) spelen.

avatar van Tha)Sven
Dit is inderdaad echt het beste spel ooit. Wat een verhaal ..
alles klopt gewoon aan deze game.

avatar van Tha)Sven
Ik begrijp trouwens niet dat er maar 23 stemmers zijn.
Dit is de beste RPG ooit en toen hij uitkwam kende iedereen dit spel !

avatar van rpger
Tja ik denk eerlijk gezegd dat die hard RPG liefhebbers meer op andere forums zitten, als ik in de updates kijkt en steeds allerlei Mario games voorbij ziet komen zal dat niet echt RPG liefhebbers aantrekken, forums als www.gamebanshee.com, daar vind je heel veel BG liefhebbers.

avatar van nakur
Een van mijn favoriete en meest gespeelde games aller tijden. terwijl ik geen die-hard RPG speler ben. Maar BGII + ToB heb ik zovaak overnieuw gespeeld, ik denk jaren achter elkaar. Het verhaal was goed, de humor top (Go for the eyes Boo, go for the eyes!!), de karakters zaten vol diepgang en de 'art' van de werelden groots en divers. En dan was het nog een lang avontuur ook. Met een gameplay die tot de puntjes was uitgebalanceerd. Niet voor niets mijn nr. 3 in mijn top 10.

Wel stemmen Nakur!

Toch vreemd dat er weinig animo is voor deze game (laatste berichtje was in 2007), terwijl het volgens mij toch echt een klassieker is.

Belhifet schreef:
Wel stemmen Nakur!

Belhifet welkom terug!!!

De gemiddelde leeftijd op gamesmeter.nl is vrij laag. Dus het verbaast mij niet zo hoor.

avatar van Belhifet
Ben nooit echt weggeweest hoor. Ben hier (en ook op MuMe) gewoon een beetje een luie lurker.

Wat je zegt klopt natuurlijk wel. Ik denk niet dat de gemiddelde 14-jarige nog veel zin heeft om zich in dit soort spellen te verdiepen. Niet met al die matige doch flashy RPG's zoals Oblivion van tegenwoordig (hoewel ik Fallout 3 toch best wel erg leuk vond). Nou ja, aan ons dan maar om de discussie over deze prachtgames in leven te houden .

Ik realiseer met net dat ik er nooit in geslaagd ben het spel uit te spelen met een evil personage. Niet omdat ik nou zo'n goedzak ben ofzo...toch meer omdat de goede NPC's gewoon een stuk stoerder en grappiger waren en ik het daarom altijd veel leuker vond om the good guy te zijn. De beloningen zijn natuurlijk ook beter.

Belhifet schreef:

Maat van mij heeft hem al 5x uitgespeeld met allerlei combinaties van characters en parties, ik ben nog steeds van plan er weer een keer doorheen te lopen, maar de hele BG serie heeft al een jaar uit mijn leven gekost, ik zat er echt elke avond achter, prachtige game.

avatar van Belhifet
Deze game laatst uitgeleend aan een vriend van me (die naar eigen zeggen RPG fan is), maar hij geraakte er niet doorheen en ging liever Fable 2 spelen. Dat vond ik wel jammer, maar snapte ik toch ook goed. Het is gewoon erg lastig om in een dergelijke game te geraken 10 jaar na uitgave, al helemaal als je nooit AD&D games hebt gespeeld.

Weer 0,5 ster voor deze game trouwens? :O

284
Ja er zit weer zon wanker tussen die 0,5's aan het uitdelen is aan de beste van de beste games.

Erg irritant, iemand die duidelijk niks van RPG's vind. Heeft dit hoogstens even geinstalleerd en heeft waarschijnlijk nog niet eens begrepen hoe een party samen te stellen.

Een knaller van een spel, met terecht de status van klassieker.
Misschien wel het spel waar ik het meest plezier ooit aan heb beleefd.

Het verhaal, de verschillende personages van je party, het magiesysteem, de gevechten, de verschillende locaties en subquests, de sfeer,... gewoonweg alles was spectaculair goed.

100% mee eens!!!

Iemand al de BG2 mod voor Dragon Age gecheckt? Ze zijn van plan om de complete game uiteindelijk om te zetten. Voor deze 1ste heb je nog geen kopie van BG2 nodig, maar voor volgende delen wel.

Trailer.

Bij de opruim deze tegengekomen, in originele verpakking. Wist niet dat ik 'm nog had. Cool!

avatar van Baggerman
Ook een geweldige RPG, waar ik me helemaal in kon verliezen. Ik kan me nog goed een epische battle met een lich (Kangax of zoiets) herinneren. Tjemig, wel honderd keer moeten overdoen voor ik dat kreng verslagen had! (bij RPG's geef ik mezelf wel altijd de beperking dat er geen van mijn partyleden mag sterven anders begin ik opnieuw; ressurecten daar doe ik niet aan!) Echt een van de moeilijkste battles ooit, die...

Geweldig in de Baldur's Gate reeks is ook dat je goed moet oppassen welke (combinatie van) partymembers je meeneemt. Bij mij gingen er op een gegeven moment twee zelfs op leven en dood knokken! Ook had ik een dwerg of goblin (een klein ventje in ieder geval) die constant door de anderen werd gepest met zijn lengte. Sommige karakters zitten ook steeds te klagen of zijn het niet eens met je beslissingen. De braverikken als je wat steelt en de slechterikken als je wat goeds doet zonder er iets voor terug te vragen.

Ik zou dit spel best nog eens willen spelen, maar ik heb geen tijd er voor

De enhanced editions van deze en het eerste deel komen uit op disc, ergens in October!

Grovonion schreef:
De enhanced editions...

Ik ben erg benieuwd hoe ze spelen op de Switch en of er interesse voor is. Pillars of Eternity zou erg goed moeten werken qua besturing, maar ik heb geen idee van de verkoopscijfers daarvan...

Blijft altijd een beetje een risico - in het algemeen is het console publiek toch wat meer Jrpg gericht.

Vergeet ook de Divinity Original SIn games niet, zijn toch erg verwant met BG en redelijk populair op consoles, denk ik.

Grovonion schreef:

Ja maar het voordeel van die games en bvb ook Wasteland 2 is dat die games Turnbased combat hebben. Raak je in conflict dan is alles lekker overzichtelijk zodat het in feite een soort uitgebreide Fire Emblem e.d wordt. Bij Baldur's Gate e.d blijft alles real-time lopen - je kan wel pauzeren om orders uit te delen, maar het lijkt me gewoon moeilijk om op consoles dit soort speelstijl te hanteren. Voor mij althans. Daar lijkt me een muis toch echt wel een betere uitkomst te bieden (net zoals bvb RTS games). Maar idd - de Original Sin games zijn vrij popular als ik het goed begrijp. Terecht ook.

Baldur's Gate 3 is in de maak