The Legend of Zelda (1987)

Game Boy Advance / Nintendo 3DS / Nintendo Entertainment System / Nintendo GameCube / Nintendo Wii / Nintendo Wii U / Nintendo Switch
single player / multi player / online (verschilt per platform)

Ontwikkeld door Nintendo

Het land Hyrule wordt geteisterd door het leger van Ganon. Daarnaast heeft hij prinses Zelda gevangen genomen. De jonge held Link probeert haar te bevrijden, maar moet daarvoor eerst de 8 fragmenten van de Triforce of Wisdom zien te bemachtigen, die op verschillende gevaarlijke plekken in het land verborgen liggen.

avatar van Luigi
De eerste en het beste, van alle zelda's.
Gewoon grandioos goed.
Wist na een tijd ook alles te vinden, drankjes, geheime doorgangen alles.
een wel verdiende.

avatar van finalman
ik probeer deze nog te vinden om op NES te kunnen spelen.
Iemand een gouden tip voor mij om deze spel te vinden in doos en al?

avatar van Starmaster501
Ik heb beide Zelda's nog hier.
Samen met heel veel andere beroemde spellen. (Mario 1,2,3)
Maar als ik even wacht is dat spul straks goud waard.

avatar van finalman
Waarom nog wachten als het cartridge al in het goud is?

avatar van Starmaster501
Haha, idd.

avatar van glimlicht
Ahhh de allereerste echte adventure game...

The Legend of Zelda is één van de bekendste game-reeksen ooit gemaakt. En op de NES is het allemaal begonnen. Het mannetje (genaamd Link) in een groen pakje bewapend met zwaard en schild gaat op avontuur om de prinses Zelda te redden uit de klauwen van Ganon. Onderhand een klassiek gegeven geworden voor vele oude én nieuwe games.

Tijdens het avontuur groeit Link en de wereld om zich heen ook. Je vind magische wapens en in elk hoekje zit een geheim verborgen. De manier hoe dit naar voren komt in deze 23-jaar oude game voelt aandoenlijk en heel natuurlijk aan. Ik kan helemaal begrijpen dat een kind hier vroeger compleet in werd opgeslokt. Alleen de Zelda-tune ademt al avontuur en plezier!

Je komt langs bergen, rivieren, bossen en donkere kerkers. In die kerkers zitten vaak de meest vreemde wezens en je kan er niet zomaar even doorheen lopen. Een goede voorbereiding is vereist! Koop dus vooral wat magische drankjes en houdt die Heart-containers in de gaten. Je gaat ze nodig hebben...

Tijdens mijn speelsessie naar het einde toe wilde ik steeds meer dat ik deze game als klein kind had kunnen spelen. Ik ben pas vanaf de SNES en Megadrive begonnen met games en heb de NES periode dus gemist. Een gevoel van nostalgie had ik dus niet. Maar toch vond ik dit spel speciaal, en zat ik er helemaal in. Het bracht het kleine kind in me weer naar boven. Geen mooie 3-d beelden of ingewikkelde gameplay. Gewoon jij en de fantasiewereld die voor een groot gedeelte uit jouw inlevingsvermogen leunt.

Dat inlevingsvermogen speelt een belangrijke rol in dit soort (gedateerde) spellen. De kracht in The Legend of Zelda ligt dan ook in het feit dat je inlevingsvermogen gestimuleerd word. Alles is zo goed bedacht en met passie in elkaar gezet dat je vanzelf Link word en een avontuur gaat beleven. Niet veel games hebben dit talent, het op een natuurlijke manier opbrengen van een identiteit in een simpel videospelletje. Metroid Prime is trouwens ook een perfect voorbeeld hiervan. Alleen deze game komt uit 1987!!

Omdat The Legend of Zelda dit talent heeft en het daarnaast ook nog eens een verdomd leuk spel is beoordeel ik hem dan ook met *5 sterren.

Een langdurig, uitdagend meesterwerk dat zelfs nu nog zijn mannetje staat. Bedankt Shigeru Miyamoto

*5,0

avatar van LimeLou
Ey, compleet met je eens glimlicht Echt een meesterwerk dit spelletje. Immersief, spannend en avontuurlijk, een fijne voorproef van wat de LoZ franchise te bieden heeft goeie review!

Vrolijke 25e verjaardag

Moge deze gamingreeks nog vele geweldige delen krijgen

avatar van LimeLou
Een mooi eerbetoon aan de games!

Deze aan het (her) spelen op de 3ds, dankzij de E-shop

Echt jeugdsentiment dit, heerlijke game toch, zelfs anno 2012.

avatar van FunkStarr
Samen met Mario toch wel 1 van de absolute klassiekers op de NES. Als ik mij niet vergis was dit ook het enige spel wat ipv een grijze een goude cartridge had.