Super Smash Bros. Brawl (2008)
Nintendo Wii
Fighting
single player / multi player / online
Ontwikkeld door Sora en Game Arts
Uitgegeven door Nintendo
Het vervolg van Super Smash Bros. Melee. Vecht als een van de vele karakters van de Nintendo wereld in ieders specifieke omgeving. Daarnaast doen deze keer ook verschillende 3rd party characters aan het gevecht mee.
- nummer 119 in de top 250
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=PbetJKOQB7k
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
de advanture mode was leuk en mooi. alleen het laatste level is vervelend
De eindbaas dan?
Maar je moet dit spel niet te vaak spelen want dan gaat het een beetje vervelen
Oh dit verveelt nooit
Friendcode: 2579-5877-4709
Dit spel lagt toch vreselijk online? Of is dat al opgelost?
ik denk het niet. Aangezien ik zelf wel een paar potjes heb gespeeld. Die lags zijn niet normaal vervelend
jA daar erger ik me ook vreselijk aan. Maar ik heb op verscheidene sites gelezen dat dat met friends nauwlijks merkbaaar is.
nou ik had het toevallig met een friend gespeeld en daar schoten de lags ook vol op los.
Ik had het spel nooit gespeeld en BOEM mijn vriend die het al jaren heeft lag dood met zijn Kirby!
jaa duh je moet ook geen beginnerspoppetje als kirby nemen he
Het enige nadeel, op het moment van schrijven, is waarschijnlijk dat er soms onnodige clones bij zitten. Hoe leuk het ook is om als Link tegen Ganondorf en vice versa te vechten, Ganondorf is een letterlijke 1-op-1 kopie van Captain Falcon (na Meta Knight mijn main character) en dat is gewoon hartstikke jammer. Daardoor heb je de meeste characters na één keer wel gezien en dan kijk je daar nooit meer naar om. Hopelijk heeft SSB4 meer variatie qua characters en zo min mogelijk klonen. En soms heb je ook wel eens dat je bijvoorbeeld niet lijkt te kunnen springen, en dat het spel gewoon bepaalde input van jouw kant niet doorvertaald naar acties op het scherm. Maar dat zal dan wel aan mij liggen.
Ik wilde, door gebrek aan geld, wachten met het kopen van een Wii U tot Zelda U er is, maar ik ben "bang" dat ik vanwege SSB4 wellicht de trekker wat eerder ga overhalen. Hopelijk deze kerst al.
Binnen de Smash community word Brawl weleens gezien als de minst goede in de serie. Een reputatie waar ik mij nooit in heb kunnen vinden. Brawl weet zowel nieuwe goede dingen toe te voegen als dat het de speelstijl voldoende aanpast zodat het zich kan onderscheiden van de voorgaande 2 delen. Persoonlijk vond ik Melee altijd iets te snel, maar het langzamere tempo van Brawl lag wat prettiger in de vingers. Hierdoor had ik het idee meer controle te hebben over de personages. Natuurlijk, controle heb je in Melee ook, maar daar vond ik het lastiger om echt ‘totale controle’ over de besturing te krijgen. Brawl is easier to learn and easier to master, wat het gewoon een toegankelijkere ervaring maakt. Het is niet dat de game schrikbarend makkelijker is: je hebt nog steeds goede vaardigheden, reflexen, oog voor combo’s en het lezen van de tegenstander nodig om te winnen.
Buiten deze veranderingen in het basis vechtsysteem zijn er allerlei goede nieuwe personages toegevoegd zoals o.a. Solid Snake (wat toen die tijd een enorm onverwachts was), Sonic, Dedede, Ike, Meta Knight en Diddy Kong. Echo-fighters uit Melee zijn verwijderd of hebben grote veranderingen gekregen om ze meer te onderscheiden (zoals Falco en Ganondorf) + ze hebben allerlei leuke nieuwe stages toegevoegd, terwijl ze meerdere goede stages uit Melee erin hielden. Dit maakt Brawl een prettiger, groter pakket waar ik veel meer tijd aan zoet was voor ik erop uitgekeken raakte. Wanneer ik nu met vrienden Smash 64 of Melee speel dan raken we binnen 15-60 minuten erop uitgekeken. Brawl kunnen we zomaar uren mee zoet zijn voordat we behoefte krijgen aan wat anders.
Wat items betreft heeft Brawl mijn 2 favoriete items allertijden geïntroduceerd: the smashball en assist trophies. Wanneer je de smashball kapot slaat kun je een supermove doen genaamd “Final Smash”. Dit zijn hele sierlijke, krachtige aanvallen die voor ieder personage anders zijn en meestal zijn ze een leuke ode aan de games waar de personages vandaan komen. Zo veranderd Wario in Warioman, Kirby gaat koken, Game & Watch veranderd in een octopus uit een oude game, Fox springt in zijn Landmaster etc. Hoe cool of effectief ze zijn wisselt per character. Sommige zijn overpowered of duren te lang, andere zijn ondermaats en niet zo leuk om te gebruiken, maar over het algemeen vind ik ze een toffe toevoeging die ik met plezier aanzet. De assist trophies roepen een figuur op uit een game om je te helpen. Zo kun je Waluigi krijgen die de tegenstander voor je in de grond trapt, Shadow the Hedghehog die de tijd vertraagd of de mol uit Animal Crossing om iedereen te ontzettend te irriteren. Dit was een leuke manier om figuren die geen speelbaar personage waren toch een moment te geven om in actie te komen. Zodra de smashball of assist trophy verscheen werd het een race wie hem het eerste kreeg.
Brawl introduceerde ook een Stage Builder functie waarin je een eigen stage kan maken. Op papier klinkt dit leuk, maar eigenlijk had ik destijds een hekel aan deze functie. Je bent heel beperkt in je creatieve vrijheid wegens het gebrek aan achtergronden of objecten om te gebruiken, maar mijn grootste probleem was dat mijn vrienden alleen troll-levels maakte waar je niet uit kon komen. Dat verpeste voor mij het plezier. Verrassend genoeg vind ik de functie nu wel leuk om te gebruiken omdat je er blijkbaar prima tournament legal stages mee kunt maken. Destijds werd dat gewoon niet gedaan.
Brawl was de eerste Smash game die online mode ondersteunde. Dit is echter een grote mis want het was een groot lagfestijn. Voor een eerste poging, toen online nog niet zo veelvoorkomend als nu is, kan ik het over het hoofd zien. In Smash 4 hebben ze in ieder geval goed geleerd van de fouten.
Maar het meest unieke aan dit deel is zonder twijfel The Subspace Emissary: dit voelt als een game in een game. Hierin volg je een verhaal waarin alle verschillende Brawl personages het tegen een gezamenlijke vijand moeten opnemen. De cutscenes zijn heel leuk om te zien en duren wel rond de 50 minuten als je ze achter elkaar zet. Tussen de cutscenes speel je door grote platformlevels heen die (meestal) zijn afgeleid van levels uit de franchises. Er zijn ook meerdere uitdagende boss battles met o.a. één van mijn persoonlijke favorieten boss battles uit gaming, period: Tabuu. Dit is zo’n vreemd, mystiek personage dat op intense difficulty een ijskoude douche kan zijn. Hij voelt haast als een personage uit een andere game, maar dat maakt hem juist zo’n interessant contrast met de cast van Smash.
Wat me minder beviel aan deze mode is dat er sommige vervelende enemies zijn die je maar blijft tegenkomen (zoals de kleine, gekleurde muzieknoot achtige figuren of de vijand die je steeds weg blaast). De toon van de cutscenes is ook serieuzer dan ik van Nintendo gewend ben. Het had van mij allemaal wat kleurrijker, absurder en humoristischer mogen zijn. Ik hoop dat Ultimate een passendere sfeer heeft voor zijn cutscenes (er van uitgaan dat die er zijn).
De modes buiten de Subspace zijn echter wat mager: Classic is je standaard reeks aan battles tegen teams, giants en normale enemies zonder opmerkelijke toevoegingen. Ik speelde het op alle moeilijkheidsgraden voor de challenges, maar daarna hield ik er gelijk mee op. Allstar mode is meer een tijdrovende vervelende klus waarin je tussen de 15-30 minuten zoet kan zijn voor één character, dan dat het een leuke uitdaging was die ik graag wou doen. Ik vond het al onprettig het op verschillende moeilijkheidsgraden te doen, laat staan dat er een challenge is genaamd “Beat Allstar with every character” (sowieso kregen de “—with every charcter” of “collect all ---“challenges een grote middelvinger voor hun repetitieve gehalte). Maar het brengt daarentegen weer de mission mode terug die je ditmaal op verschillende moeilijkheidsgraden en co-up kan doen, wat een leuke verbetering is van Melee. Boss battles is ook een fijne uitdaging waarbij ik nog steeds gruwelijk veel moeite heb met het op Intense halen.
De enige minpunten die ik had met het vechtsysteem zijn tripping, vastzitten onder de stage en lichte input lag. In Smash 4, wanneer je onder een schuine stage up-special doet dan schuif je door naar het randje. In Brawl moet je in een perfecte lijn onder het randje hangen anders blijf je onder de stage vastzitten. Dit maakt recovery onnodig frustrerend en lastig: we verloren in de eerste paar Brawl potjes vaker omdat we vast kwamen te haken onder de stage dan dat we elkaar normaal versloegen. Vooral met Snake’s schommelige up-special merkte ik dat het beter was in een grote boog om het randje heen te vliegen dan proberen het randje vast te pakken van onderen. Tripping word binnen de Smash community weleens gezien als de slechtste mechanic in heel Smash. Hoewel ik het een slechte mechanic vind valt het, naar mijn mening, reuze mee hoe vervelend het is in vergelijking met de haat die het krijgt. Tripping zorgt ervoor dat je op willekeurige momenten omvalt. Dit kan je combo verpesten of de tegenstander een kans geven je hard te straffen. Voornamelijk wanneer dit gebeurde bij een moeilijke uitdaging zoals boss battles op intense, die ik bijna haalde, kon dit heel vervelend zijn. Tripping kun je niet uitzetten wat een negatieve invloed heeft op de totaal ervaring. Het trippen duurt echter heel kort en gebeurde redelijk ver uit elkaar waardoor ik het niet “de slechtste mechanic van Smash vind”. Ik stoorde me meer aan tap-jump, ledge hopping en chain grabbing in de voorgaande delen omdat die de gehele speelstijl van de game belemmeren ipv je van tijd tot tijd een strafje geven.
Ik heb het idee dat ik ook moet beginnen over Meta Knight, geziene hij gezien word als het meest overpowerede character in Smash. Ja, ik heb pro's zien spelen met Meta Knight en ik kan niet ontkennen hoe goed hij is, maar ik hield me niet bezig met competitieve Brawl en niemand in mijn vriendenkring speelt Meta Knight. Ik was niet bewust van hoe goed hij kon zijn tot ik jaren erna research deed. Tja, ik zou zeggen dat hij indd te goed is, maar het had in ieder geval geen invloed op mijn speelsessies en ze hebben hem hard generved in Smash 4.
Brawl zit heel dicht tegen de 4,5*. Wat me hiervan weerhoud is tripping, het vastzitten onder de stage en de magerheid van de modes buiten SSE & Missions. Maar voor mij is het zeker de op 1na beste Smash game die is uitgekomen voor zijn heerlijke, toegankelijkere gameplay, goede stages, leuke nieuwe characters, originele nieuwe items en het toffe Suspace Emissary. Gaat het vanaf 7 December de op 2na beste Smash game zijn? Dat moet ik nog zien.
4,0/4,5*