System Shock 2 (1999)
Alternatieve titel: System Shock 2: Enhanced Edition
PC / Macintosh / PlayStation 5 / Xbox Series X/S
RPG / Shooter
single player / online
Ontwikkeld door Looking Glass, Irrational en Nightdive
Uitgegeven door Electronic Arts en Nightdive
System shock is een first person role playing game die zich afspeelt op de Von Braun, het eerste sneller-dan-licht ruimteschip. Je kiest aanvankelijk een aantal basis eigenschappen en wordt dan losgelaten op het schip met slechts een mysterieus contact dat je begeleidt in je avontuur op het schip, waar iets erg is misgegaan.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=a3__6BknDHc
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Ik ben er vandaag aan begonnen en het bevalt tot nu toe in ieder geval wel. De gameplay is erg goed en doet flink denken aan Deus Ex, wat niet zo vreemd is. Ook heeft id erg veel van dit spel afgekeken voor Doom 3. Wat wel erg minder is zijn de graphics, die zien er bij tijd en wijlen namelijk niet uit. Vooral de modellen zijn erg lelijk en doen denken dat het spel een stuk ouder is dan 1999. Ik denk dat het daarom niet zo heel erg eng is en dat zou toch ook een van de grootste pluspunten van het spel moeten zijn. Nou ja, ik zie het allemaal wel weer als ik verder speel, boeien doet het wel.
De gameplay is gelukkig wel goed, zeker in het begin moet je de juiste keuzes maken om te overleven. Later in het spel krijg je zoveel cyber modules dat het allemaal niet meer uitmaakt. Grootste nadeel is wel het spawnen van monsters. Ik heb daar doorgaans niet zo'n probleem mee maar hier grenst het aan het belachelijke. Ik heb letterlijk meegemaakt dat ik me even omdraaide in een volkomen lege kamer en dat er dan toch plotseling een enorme robot achter me stond.
Ondanks de minpunten een fraaie game met vooral een erg sterk verhaal en een erg sterke bad guy/girl/thing.
4*
@rpger: Ze hebben er ook een van Deus Ex.
Pas na 9 jaar vindt ik weer eens een interessante FPS horror shooter naast half-life 1&2.
Werkt de game ook op Windows Vista (32 Bit) ?
De game zelf is uitstekend! Vooral in het begin is het erg uitdagend en moet je vechten voor je leven, aangezien ammo schaars is en je elk schot moet laten tellen. De sfeer is geweldig en behoorlijk creepy, er bekruipt je constant een gevoel dat er een hybrid vlak achter je staat, klaar om je klap te verkopen met een loden pijp (door het soms belachelijke respawn beleid gebeurt dit ook nog regelmatig). De balans tussen de karakter upgrades (in de vorm van cybernatic modules), nanites (de in-game currency) en goodies die verstopt zijn in hoeken en gaten is perfect uitgevoerd. Je wordt naarmate de game vordert steeds sterker en kunt meer wapens en items gebruiken, maar je voelt je nooit overpowered. Ik voelde me gedwongen goed na te denken over elke upgrade die ik maakte: "wil ik mijn wapens beter kunnen onderhouden, of zal ik toch maar punten in 'Research' steken zodat ik dat ding kan onderzoeken dat ik uit de buik van die intergalactische spin heb getrokken?"
Aan het eind vond ik de game iets minder worden, ook het eindgevecht kon me niet helemaal bekoren. Echter, dit doet maar weinig af aan de uitstekende game die SS2 is!
Grafisch heeft het natuurlijk heel wat moeten inboeten, en qua gameplay is het allemaal ook redelijk verouderd, maar de sfeer, creepyness, en moeilijkheidsgraad maken hier toch nog steeds een spectaculaire game ervaring van.
Het is net als bij deus ex, wel weer even wennen om om de drie minuten te saven, want de checkpoints zijn behoorlijk meedogenloos.
Ik heb weleens gehoord van deze System Shock 2, voornamelijk dat het de spirituele voorloper van BioShock zou zijn. Ik heb nooit echt de behoefte gehad om hem te spelen, andere spellen kregen vaak de voorkeur. Maar aangezien ik recent BioShock opnieuw heb gespeeld en er nog veel meer dan eerst van heb genoten, was ik het aan mezelf verplicht om hem in elk geval een keer te proberen (uiteraard met visuele mods). En dat proberen werd al snel ervaren en genieten. Want ik zie inderdaad de gelijkenissen tussen de twee, vooral in hoe het verhaal wordt opgebouwd en hoe de wereld middels vrijwillig verkennen wordt vormgegeven.
Het eerste wat je meteen mee krijgt, is dat je in een ruimteschip bent omringd in een ruimte van duisternis. Alleen dat al is genoeg om je ongemakkelijk geïsoleerd te laten voelen, maar al gauw blijkt dat er ook nog eens vreemde dingen op het schip zijn gebeurd. Je was er niet bij op die bewuste momenten, maar door middel van verkennen, het beluisteren van audio logs en dergelijke ontdek je nieuwe stukjes van de puzzel. Er wordt je verder wel verteld wat je ongeveer moet doen, maar het grootste deel moet je zelf uitzoeken. Geen hints of pijltjes die je naar je doel wijzen. Gameplay is verder ook heel uitgebreid, wellicht qua animaties en dergelijke wat gedateerd hier en daar, maar niks extreem. Combat is wel wat minder flexibel dan BioShock omdat je hier als RPG zijnde natuurlijk vastzit aan de punten die je geïnvesteerd hebt.
Maar niet alles is even goed. Ten eerste zijn er geen ondertitelingen. Mijn Engels is prima, maar soms was het minder goed te verstaan door achtergrondgeluiden. Nou is dat natuurlijk niet een minpunt in de breedste zin van het woord, eerder een verbeterpuntje, maar wel een beetje jammer. Op zich gemakkelijk te verhelpen door het bericht meteen via je Log te beluisteren, want dan krijg je naast audio ook tekst te zien, maar dan is het hopen dat er geen vijanden in de buurt zijn. Daarnaast vond ik de cyberpunk muziek niet echt passen bij de thriller/horrorachtige sfeer die SS2 uitstraalt. Het klonk zo misplaatst dat ik het halverwege maar uit heb gezet. Bleek geen slechte beslissing, want daardoor ervaar je de sfeer allemaal net iets intenser.
Verder vond ik 't in het begin merkwaardig hoe snel vijanden respawnen, wat soms tot frustraties leidde aangezien je in de eerste paart uurtjes niet echt veel middelen hebt om jezelf te verdedigen of te genezen. Later leek het wat minder te gebeuren of ik schok er geen aandacht meer aan. Ten slotte eindigde het eindgevecht tenenkrommend slecht. Na het prima eindgevecht met SHODAN is er nog een korte monoloog waarna opeens blijkt dat de protagonist zijn tong nog heeft en heel laconiek reageert met "nah". Hoe kom je daarop? Hoe is dit ooit door QA gekomen? Niemand bij Looking Glass of Irrational die dacht "hey, dat past niet bij de rest van de serieuze sfeer"? Wat een stomme en bovendien heel onnodige zure nasmaak aan een voor de rest uitstekende ervaring.
+ Claustrofobisch gevoel van isolatie, druipt van de sfeer.
+ Heerlijk sinistere en interessante antagonist, goed verhaal.
+ Optionele audio logs dragen bij aan de sfeer.
+ Uitgebreid gameplay systeem met veel keuze.
+ Weinig tot geen handjes vasthouden.
-/+ Gebrek aan ondertitelingen maakt het soms wat minder goed om te verstaan.
- Uitbundige cyberpunk muziek past vaak niet bij het gevoel van isolatie.
- Vijanden in sommige delen spawnen wel heel snel, wat kan leiden tot frustraties.
- Het laatste deel van het eindgevecht is belachelijk slecht.
System Shock 3 aangekondigd! Nou ja, zo goed als. Het wordt gemaakt door Otherside Entertainment, blijkbaar een team dat grotendeels bestaat uit ex-medewerkers van Looking Glass Studios (SS2, Thief 1 en 2). Op hun site staat een timer met nog 5 dagen op te klok, maar iemand heeft vroegtijdig een pagina ontdekt wat heel duidelijk na de timer bekend gemaakt zou worden.
Haha doen ze lekker. Leuk voor de fans dat deel 3 eraan komt en ik moet nog aan dit deel gaan beginnen
Haha doen ze lekker. Leuk voor de fans dat deel 3 eraan komt en ik moet nog aan dit deel gaan beginnen
Moet je doen! : ) Even visuele mod downloaden en je bent er klaar voor! Ik zie ook dat je BioShock in je top 10 hebt, dus er gaan een aantal zaken je meteen bekend voor komen.
Rond het tweede level (de hul van het schip) moet je desalniettemin even over een moeilijkheidsmuurtje heen. Op dat moment kom je erachter dat het spel toch echt een volbloed RPG is. Opeens blijk je te weinig ammunitie te hebben, drijft de radiatie je door de grond en blijken de exploderende droids ("Hey, where are you? ") net een obstakel te veel. Deze combinatie van schaarste en moeilijkheid blijkt na verloop van tijd echter de grootste kracht van het spel. Als je eenmaal verder komt, heb je namelijk wat meer bewegingsvrijheid en zorgt de voornoemde moeilijkheidsgraad ervoor dat elk gevecht spannend blijft. Daarom is dit spel,naast een sterke RPG, ook een beklijvende survivalhorror. De prachtige omgevingen voegen bovendien veel toe. Het schip voelt plausibel aan en verkoopt met verve het idee dat we de nasleep zien van een soort unitair zombievirus. Dit maakt de voice-recordings geloofwaardig. Achter elke hoek bleek zich wel een kleine tragiek af te spelen. Daarnaast is de degelijke variatie aan vijanden nog een belangrijk pluspunt. Het gevoel van dreiging wordt zo ook spelmechanisch bevestigd.
Toch zie ik ook nog wat minpunten. Het spel duurt net iets te lang. Toen ik de Rickenbacker betrad, had ik genoeg ammunitie en was ik uitstekend geleveled . Het spel wordt zo een stuk minder spannend. Het einde is verder een grote smet. Vanaf het moment dat je de Body of the Many betreedt, zie je System Shock op zijn slechts. Linaire gameplay, met ergerlijke vijanden. Glados had ook een beter einde verdiend. Het slot, met cliffhanger inbegrepen, past bij jaren 90 schlock en eindigt het spel onnodig op een valse noot. (Al is de System Shock 1 throwback- vlak voor het eindgevecht- wel tof).
Toch ben ik overwegend positief gestemd over mijn tijd met System Shock 2. Op die kleine punten na heb ik mij consequent vermaakt Mijns inziens mag deze game inderdaad gezien worden als een klein meesterwerk. 4.5*