Robinson: The Journey (2016)

PlayStation VR / PC VR

Ontwikkeld door Crytek
Uitgegeven door Crytek

Na een noodlanding van de Esmeralda, strandt de jonge Robin helemaal alleen op de planeet Tyson III. Samen met een zwevende A.I.-kompaan, genaamd HIGS, gaat hij op zoek naar de rest van de crew. Al snel maakt hij kennis met dinosauriërs en ontdekt hij dat Tyson III niet het paradijs is wat ooit beloofd werd.

avatar van AmazingPP
Prachtige VR ervaring, maar ik word wel misselijk als ik het speel. Op de Facebook-pagina van deze game deze boodschap neergezet. Kreeg direct antwoord met tips.

avatar van AmazingPP
Misselijkheid is inderdaad weg. Er zitten zeker nog technische mankementen in deze game, maar wat een pracht ervaring is het als je een dino tegen komt! De game is best aardig, maar een update of wat zou geen kwaad kunnen, maar dat zal voorlopig nog wel zo zijn met VR games. Alle begin is moeilijk.

avatar van AmazingPP
En ineens was dan de game voorbij. Aangezien ik wel een oudere, maar niet zo goede gamer ben denk ik dat je deze game wel in een uur of 8 kan uitspelen. Dat is natuurlijk veel te kort voor 60 Euro. Maar goed: eerlijk is eerlijk; als de dino's voorbij je komen is dat super indrukwekkend. Ook is de game echt een hele beleving. Ik denk dat je de game wel kunt herspelen. Eens kijken wat dat oplevert. Tot nu toe: 4 *

avatar van TonyTHorror
Kon er zelf helaas niet zo veel mee. Vond de pacing te laag en de stijl van puzzels niet helemaal mijn cup of tea. Mis vooral de mogelijkheid om sneller te lopen. Dat is toch wel één van de grootste minpunten die ik in VR games ervaar: dat de developers té veel voor de gamer bepalen m.b.t speelbaarheid (motion sickness e.d). Ik had het graag allemaal wat up tempo gezien. Want ook dan blijft er genoeg tijd over om even bij de grootsheid en schoonheid van het spel stil te staan, want dat is er zeker. Voor mij een gemiste kans, maar zou het desondanks niet afraden.

AmazingPP schreef:

Hoi , ben nieuw hier .
Ik heb sinds vandaag ook een vr bril , wat voor tips heb je tegen duizeligheid ??
Alvast bedankt ?

Maurice40 schreef:

Hoi , ben nieuw hier .
Alvast bedankt ?

Sorry, zie nu je reactie pas. Wat ik heb gedaan is gewoon rustig gaan zitten en wanneer je misselijk word je billen bij elkaar persen, zodat je aan je hersens doorgeeft dat je gewoon zit. Dat hielp gek genoeg bij mij. Ik hoop dat het voor jou ook wat doet. Laat je me het nog eens weten?

TonyTHorror schreef:

Wat je goed moet realiseren, en dit bedoel ik niet als aanval of zo, dat VR echt nog in ontwikkeling is. Het is natuurlijk niet nieuw meer, maar developers zijn aan het uittesten wat wel en wat niet werkt en de ontwikkeling zal steeds vorderen, daar heb ik alle vertrouwen in.

AmazingPP schreef:

Thx ja het hielp bij mij ook hihi ?

Maurice40 schreef:

Thx ja het hielp bij mij ook hihi ?

Gek hè? Zo zie je maar dat je hersenen raar werken...

Zoals online recensies al duidelijk maken is dit een wisselvallige ervaring, maar ik heb er meer plezier uit gehaald dan minpunten ervaren. Robinson is visueel één van de meest gedetailleerde games die voor PSVR beschikbaar is. Het oogt als een AAA titel waarin ieder hoekje leven heeft gekregen. Het detail van de natuur, de belichting, tot alle indrukwekkende dinosaurussen die met je eigen ogen kunt bewonderen. Grafisch is dit zeker een aanrader en ik verkende deze wereld met veel plezier. Door de game heen verken je genoeg nieuwe gebieden zoals de bossen, velden met teerputten, grotten of verlaten ruimteschepen. Het zien waar de game me heen zou brengen maakte het een leuke zit die me gedreven hield door te spelen tot het einde.

De inhoud is waar de game nogal schommelt. Op papier klinkt dit heel gaaf: een soort VR Jurassic Park, of survivallen in een prehistorisch tijdperk met science-fiction gadgets. In de praktijk is het verhaal nogal mager en de gameplay wat saaitjes. Meestal ben je bezig met simpele taken als “klim een heuvel op om een schakelaar aan te zetten” of “verplaats een object met je gadget”. Diepgaander dan dat word het zelden. In dat opzicht is dit een game die je meer voor de sfeer en het verkennen van de wereld speelt dan voor de gameplay.
Het verhaal wordt ook nergens van interessante kanten benaderd. Je vliegt in een vogelvlucht door de introductie heen, waarna je vroegtijdig begint met een overlever die al een bestaan voor zichzelf heeft opgebouwd en volledig bekend is met de omgeving. Het had juist gaaf kunnen zijn als je samen met hem de crash meemaakte en stap voor stap een leven ging opbouwen. Ik voelde daarom gewoon niet zo’n druk achter het overleven; hij leek vanaf het begin het al prima voor elkaar te hebben.

De besturing werkte heel soepel mee (minus het erg langzame looptempo dat je niet kunt veranderen, maar los daarvan waren er geen hinderen). Voornamelijk het klimmen werkte erg goed in VR: je kijkt naar het platform dat je wilt pakken, vervolgens klik je op een grijp knop. Op de muren liepen er weleens kakkerlakken of schorpioenen rond, waar je lekker met je neus voor mocht hangen. Of op gegeven moment kwamen er zelfs stukken waarin je vlug moest klimmen om niet aangevallen te worden voor een reuzen dino. Qua gameplay vond ik dit de leukste momenten.

Jammer dat dit één van de weinige PSVR games is met zoveel details in de omgeving, terwijl het inhoudelijk wat mager is. Hier mogen er zeker meer van komen en hopelijk krijgen ze betere gameplay in de toekomst. Vooralsnog, als je een VR liefhebber bent die gewoon zoekt naar wat mooie beelden, en dino’s interessant vind, dat kan Robinson: The Journey de tijd waard zijn. Ik heb iig geen spijt van de aankoop.