Silent Hill (1999)

PC / PlayStation / PlayStation 3 / PlayStation Portable / PlayStation Vita
Adventure / Action

Ontwikkeld door Konami en Team Silent
Uitgegeven door Konami

Het eerste deel van Silent Hill vertelt het verhaal van Harry Mason. Hij neemt zijn dochter Cheryl mee op vakantie naar het stadje Silent Hill. Onderweg flitst een motor langs die ze enkele momenten later langs de weg terugvinden. De bestuurder van deze motor is echter nergens te bekennen. Op datzelfde moment verschijnt er een vage gedaante voor de auto. Harry probeert deze te ontwijken maar hij verliest de macht over het stuur en de auto raakt van de weg af. Als Harry een tijd later weer wakker wordt is Cheryl ineens verdwenen. Ondanks de kou en de ongebruikelijke sneeuwval gaat Harry vastbesloten op zoek naar Cheryl.

avatar van Juan2910
Wat een enge game was dit zeg.. (Nu nogsteeds) Zelfs het gekraak van de radio Deze game heeft het echt van de sfeer.. Soms speelde ik de game, en dacht dat ik wel 4 uur bezig was, terwijl ik nog niet eens 1 uur aan het gamen was... Terwijl het andersom is wanneer ik Final Fantasy VII speel.. Dan dacht ik dat ik 1 uur bezig was, maar dan was ik allang over de 4 uur... Echt een enge game..

avatar van Samael
Silent Hill is de eerste en beste in de reeks! Zoals de meeste boven me had ik ook eerst Resident Evil ervaren als de beste horrorgame van die tijd. Maar dat was nog niks vergeleken met Silent Hill.

Ik weet nog goed dat ik constant kippelvel had als mijn radio weer ging ruisen. Want ja, de mist was dicht en je wist dat zo'n klote beest van elke richting kon komen. Ook de omgevingen waren zo duister en grauw met afgebroken wegen die in het niets verdwenen en juist die leegte rondom Silent Hill gaf je nog meer het gevoel dat je ook echt alleen was.

Maar goed, het was nog vrij licht dus het ging er wel mee door. Maar toen het eenmaal donker werd en de sirenes in de verte luiden moest ik toch wel een paar keer slikken. Niet wetende dat het nog een stap verder ging waarbij Silent Hill veranderde in een veroeste hel. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de Soundtrack vol chaotische nummers mij niet bepaald het gevoel gaven van lets kick some ass...

Puzzels in de game waren inderdaad af en toe erg lastig. Zo maakte ik aantekeningen op een blaadje voor sommige puzzels omdat ik anders toch alles weer vergat vanwege de sfeer in de game.

Tot slot de beste horrorgame die ik tot nu toe heb gespeeld. 5 sterren

avatar van LimeLou
goede opsomming, Samael Ik zie ook dat je username gebaseerd is van de game. Goed om nog een Silent Hill fan te zien

avatar van wolly
ik heb de film gezien, best goed

avatar van LimeLou
Maar niks vergeleken met de games

Inmiddels mijn stem verhoogt van 4 sterren naar 4.5 en nu naar 5, en een tijdelijke plek in mijn top 10. Blijft een meesterwerk. Alle andere minder goed uitgewerkte elementen verbleken gewoon door de sfeer en het verhaal (ik heb nog nooit zo lang nagedacht over een verhaal in een game als Silent Hill na de Metal Gear Solid-games)

AvMerode
Teveel goede herinneringen aan dit spel, samen met RE2 de beste survival horror game voor de PSX.
Back in 2000 (damn is al weer 11 jaar geleden) speelde ik dit spel uren en uren achterelkaar, kan de game nog steeds dromen.
Weet het nog steeds precies van begin tot eind, achter je dochter aanrennen, piano puzzel oplossen en een kluisje waar een kat uitspringt.
Volgens gamespot luitjes en vele recensies is SH1 de betere uit de reeks, daarna SH3 en dan pas SH2, vreemd aangezien SH2 de meeste indruk achterlaat.
Volgens mij vonden de recensies SH2 te scary waardoor ze het spel nooit voltooid hebben.

Ik heb alleen SH1,2,3&Homecoming gespeeld, ga SH the room zekerstuweten aanschaffen als ik hem kan vinden.

kiriyama
AvMerode schreef:

Haha, hij is dan ook best creepy.

avatar van LimeLou
Moet opeens denken aan wat Harry zei nadat Cybil vroeg hoe het met je ging:

I feel like I got run over by a truck... But I'm allright, I guess...

Heerlijk spel is dit, weet nog dat ik m voor het eerst speelde in 1999, man wat was deze game eng,

avatar van Maarten0402
Was altijd al gek van Resident Evil. Maar toen ik dit ontdekte was ik echt hooked!.
De fascinatie voor de absurde wereld, maar ook het uitspelen van... en niet 1 keer nee meerdere keren tot je alle endings met equipment had... En dat voor een oud PSX spel. Die replay met unlocked content zie je niet vaak meer!

Silent Hilll 1 & 2. Beste Horror games ever. Nog steeds!!!

Leuk spel met heerlijke duistere sfeer. Alleen een beetje een teleurstellend einde.

avatar van Maarten0402
starwars321 er zijn meerdere endings: Good+, Good, Bad+, Bad en een UFO (easter egg) ending. Nog genoeg te ontdekken en uitzoeken wat je hebt gemist

Oh dat wist ik niet. Ik had de bad ending. Ik dacht echt is dit het nu haha