Red Dead Redemption 2 (2018)

PlayStation 4 / Xbox One
Action / Shooter

Ontwikkeld door Rockstar
Uitgegeven door Rockstar

Amerika, 1899; de einddagen van het Wilde Westen. Arthur Morgan en de Van der Linde-bende slaan op de vlucht nadat in het plaatsje Blackwater een overval slecht afloopt. Met federale agenten en de beste premiejagers van het Westen op de hielen, trekken ze door het ruige hart van Amerika, een spoor van overvallen en vuurgevechten achter zich latend. Als door interne strubbelingen de bende uiteen dreigt te vallen, wordt Arthur gedwongen een keuze te maken. Kiest hij voor zijn idealen of voor de bende waar hij alles aan te danken heeft?

En nu hopen dat deze score zo langs als mogelijk, liefst tot in de eeuwigheid blijft staan.

Wat een spel.

Voice acting is van het beste dat ik ooit gezien heb, de paarden zijn levensecht (ik heb zelf een tijd lang paard gereden en verzorg tot op vandaag paarden die naast ons huis in de weide staan), het geweldig spel van licht en donker, schaduwen is fantastisch. De muziek is (zoals al-tijd) bij Rockstart spot on. Er is zo ongelooflijk veel te doen in de gigantische wereld. De details zoals je paard dat al eens een grote boodschap doet maakt het nog veel levensechter. De spanning die wordt opgebouwd bij de shoot outs, het wisselen van (cinematic) camera. De vlotte besturing. Het geweldige diverse aanbod van landschappen. Fantastisch. Heb er zo'n acht uur spelen opzitten en ik ben, ondanks gigantisch hoge verwachtingen, nog omver geblazen. Rockstar delivers again. GOTY is voor mij meer dan waarschijnlijk bekend, nu nog denken waar hij precies komt te staan in men top tien.

avatar van jellecomicgek72
Vind deze game echt top. Had dit niet verwacht nadat ik RDR1 helemaal de grond in trapte op deze site een jaar of 8 nu geleden. Bij deze game heb ik echt het idee dat ik kan doen en laten wat ik wil in plaats van dat er een illusie van vrijheid lijkt te zijn dat het een hele open wereld is maar dat je wel steeds een bepaald pad aan het volgen bent te hele tijd, hier heb ik dat niet. Daarnaast vind Arthur Morgan een erg goed uitgediepte character en is de voiceacting in deze game fenomenaal. Wel vind ik de graphics in de game en dan met name in de cutscenes een stuk minder mooi dan in Spider-Man (2018) bijvoorbeeld. Het verhaal boeit ook genoeg en je bent al vrij snel met je gang op pad om allerlei brute zaken af te handelen, bij Red Dead 1 had je in het begin echt heel veel kleuterschoolopdrachten, maar goed dat ze dat nu hebben beperkt in dit deel.

Wat ik ook tof vind zijn de shops in deze game, er zijn gewoon heel veel winkels waar je shit kunt kopen en wat ik nog veel toffer vind zijn de barbershops en de kroegen, je hebt echt het idee dat er iets leeft als je een kroeg binnenwandelt of dat er iets gaande is. Wat ik echt ongekend vind is de manier hoe het haar op je harses en je baard groeit. Uiteraard wil je er gewoon fresh uit blijven zien dus daar ben ik ook vaak te vinden. En uiteraard heb ik in de game dezelfde look als hoe ik er in het echt uitzie, ene kale harses met een baard eronder. Ik ben nu een kleine 30 uur bezig in de game denk ik en zit nog niet op de helft van de story dus dan kun je nagaan hoeveel uur je eigenlijk wel niet kunt volmaken met het simpelweg rondkloten in de wereld. Denk dat ik er maar eens een 4,5* tegenaan knal en het lijkt mij sterk dat dat gaat dalen als ik hier klaar mee ben.

Aangezien ik Red Dead Redemption nog mee wil pakken voor mijn top 10 van dit jaar moet er toch echt nog een review volgen. Maar deze heb ik wel een tijd al uitgesteld, om twee redenen. De eerste is omdat er zoveel te vertellen valt, maar dit al wel door bijna iedereen is gedaan en de tweede reden is wel de belangrijkste: ik heb de game nog niet uitgespeeld. En normaal beoordeel ik pas als ik de game uitgespeeld heb, maar dit is zo'n krankzinnig uitgebreide game dat dit anders nog maanden kan gaan duren. Ik ben echt een heel eind in de story, maar nog zeker niet in de buurt van het slot. Maar toch heb ik er al tientallen uren ingestopt, eigenlijk bizar. Rockstar creëert vooraf enorme verwachtingen, maar maakt ze dan ook gewoon volledig waar. Sterker, ze gaan er gewoon nog dik overheen. Met GTA V en RDR 2 hebben ze gewoon 2 van de beste games van deze eeuw afgeleverd. RDR 2 is ieder geval voor de komende jaren hét voorbeeld van hoe je een open wereld game moet uitwerken.

Want waar te beginnen zeg. Het werkelijk epische, filmische verhaal? De fantastisch uitgewerkte personages? Die ongekende mogelijkheden die je hebt buiten de verhaallijn-missies? Het absurde aantal details waar ik na tientallen uren nog steeds van geniet? De soms kippenvel-opwekkende soundtrack? Het bizar hoge niveau van de ingesproken stemmen? Het gevoel dat je hier echt krijgt dat je in een volledig levendige wereld actief bent? De mooiste dag/nacht cyclus ooit in een game? De perfect geschreven dialogen? De heerlijke humor? Red Red Redemption 2 levert het gewoon allemaal. Het is gewoon ongelofelijk dat dit allemaal in 1 game past en het geeft meteen aan waar de standaard nu voor andere gameontwerpers ligt. Rockstar mag dan heel erg veel geld in de game hebben gestopt, maar hebben wel een meesterwerk geleverd, waar ze veel verder zijn gedaan dan elke ander bedrijf had gedaan. Die hadden met minder genoegen genomen en het ook gewoon voor hetzelfde bedrag in de winkels verkocht.

Maar de volle 5 sterren krijgt de game niet. Daarvoor is de gameplay niet helemaal perfect of bevredigend. Op zich leuk dat ze heel realistisch het leven in het wilde westen willen tonen, maar je paard borstelen, je wapen poetsen, vlees bakken of slapen vind ik niet zo interessant. Dat soort randzaken kost me gewoon tijd en tijd kom ik al tekort om hier in te stoppen. Als ik dat soort dingen leuk vind had ik wel The Sims opgestart. Ook irritaties als dat je door je eigen kamp niet kan rennen vind ik gewoon echt storend. Ik begrijp dat het is gedaan om mij als speler echt het gevoel te geven dat ik de tijd voor alles moet nemen, maar een game moet nog wel gewoon leuk zijn om te spelen. Dat is het overigens ook hoor, maar het had nog net perfecter gekund. Ook vind ik de shoot outs soms echt pittig, maar vooral omdat hier gewoon geen al te goed coversysteem in zit. Jammer dat ze niet bij games als Gears of War leentjebuur hebben gespeeld. De shoot outs zijn wel erg cool, maar soms gewoon te frusterend. Al werkt hierbij een first person view wel weer aardig.

Maar dit zijn slechts kleine klachten. Dit is gewoon een uniek meesterwerk die je als gamer hoort te hebben gespeeld. Dé game van deze generatie consoles wat mij betreft. Bijna perfect.

avatar van Awake78
Toch ook maar even mijn bevindingen van deze game op het digitale papier zetten, aangezien dit voor mij echt de grootste deceptie van het jaar is geweest...

Het begon al bij de start van het spel; zeer ongemakkelijke controls en een verhaal waar je zomaar in wordt gegooid en geen idee hebt wie wat zegt of wie wie is. Pas later in de game heb ik alle standaard controls aangepast en ging het iets beter. Zo kon je in de ondertiteling zien wie wat zei en het perspectief veranderen van 3rd person naar 1st person. En dat was nodig ook want zulke houterige controls met 3rd person, dat kan echt echt niet meer. Niet dat de game daar op zichzelf beter van werd. Het duurde voor mij echt uren voordat ik een beetje begreep wat de bedoeling was. Ook het jagen en koken bijvoorbeeld, alles is werkelijk zó omslachtig gedaan dat ik meermaals de intentie had om het spel de rug toe te keren.

Tijdens de eerste missies wat het niet veel anders. Je gaat om de haverklap dood, maar je hebt geen idee waaraan. Later pas merkte ik op dat als je even iets anders deed dan het spel van je verlangde, je dat meteen duur komt te staan. Als je bijvoorbeeld nog even wilt 'looten', ga je gelijk dood omdat je de missie-persoon niet volgt. Je kunt later in de statistieken zien wat je 'fout' hebt gedaan tijdens missies om geen gouden medaille te halen. 'Je had dit en dat binnen 5 minuten moeten doen', serieus? Het hele spel is te traag voor woorden en in missies moet je ineens opschieten?
Ook als je even vergeet een wapen mee te nemen van je paard, komt je dat duur te staan in een missie. Je kunt dan niet meer terug, en zelfs tijdens de meest moeilijke missies sta je daar met je pistooltje. Waarom heb je niet 'gewoon' altijd al je wapens bij je? Moet alles dan ten koste gaan van 'het realisme'? Zelfs op je paard...als je een wapen draagt om te jagen en je doet even iets anders, heb je het wapen alweer geholsterd. Waarom niet gewoon je wapen bij je houden? Het is pure willekeur, want soms wil je met de linkertrigger iemand groeten en dan opeens heb je wel weer je wapen in je hand waardoor je hem ineens op iemand richt. Dit resulteert bijna altijd in een straf of urenlange achtervolging of zelfs de dood en dat kost je dan weer al je centen, waarvan je (zeker in het begin) niet veel van hebt. Op het eind heb je zoveel dat je nauwelijks nog weet waaraan je het uit moet geven, maar dat terzijde...de balans hierin is helemaal zoek.

Achteraf worden nog veel meer zaken bijna lachwekkend. Waarom je geld, eten, medicijnen en ammo afgeven tbv het dorp? Aan het eind van het spel merk je dat dit geen enkele zin had. Ik bleef maar vlees uitdelen en het had werkelijk geen enkele meerwaarde.

Het meest vreemde vond ik dat er geen fast-travel in zat. Ik snap waarom, maar voor mij werkte dit juist averechts. Normaal heb ik altijd zin om de wereld te verkennen, buiten de hoofdmissie om. Maar hier heeft dat geen enkele zin, en wel om het volgende: één keer ben ik flink op stap gegaan. In een game als bijvoorbeeld Fallout heeft dit nut, omdat je met het ontdekken van plaatsen een 'beloning' krijgt (XP én een fast-travel punt. Het maakt dus niet uit hoe ver je de wereld in trekt, je kunt altijd weer terug). Hier niet. Sterker nog; je weet dat als je ver op pad gaat, het hele takke-eind weer terug moet. En als de wereld daar nou toe uitnodigde ok, maar de spelwereld is misschien wel de saaiste die ik ooit ben tegengekomen. Er gebeurt helemaal niets en al helemaal niet als je eigenwijs van de paden afgaat, dat heeft echt geen enkele zin. Ook kom je in je trips soms langs plaatsjes of landmarks. Ook dit heeft geen enkele zin om dit vantevoren af te speuren in de hoop op iets leuks of onvoorspelbaars, omdat je er nog niets kan doen. Dit kan alleen maar tijdens missies. Dus later 'moet' je er toch nog heen en gebeurt er soms wel iets. Het heeft dus geen zin om, buiten de missies, de wereld te ontdekken. En door het ontbreken van fast-travellen naar een eerder bezochte plek, is dit gewoon heel slecht game-design. Ja, je kunt f-t vanuit je kamp, maar dit gebruik je maar zelden omdat je vanuit het kamp altijd op pad gaat met een missie, en de fast-travel dan juist niet werkt....

Wat mij ook dusdanig stoorde, was dat je vanuit de zijmissies geen enkele vorm van 'beloning' krijgt. Ik deed een keer een langdurige missie voor een Franse kunstenaar en een Professor. Beide hebben mij heel veel 'deaths' gekost, en bounty's (dus geld) omdat je altijd wel een keer achterna wordt gezeten. Bij het minste geringste krijg je een bounty en begint alles weer van voor af aan. Zelfs als je je bounty netjes wilt betalen bij het postkantoor, kun je nog aangehouden worden voor de deur en eindigt het wederom in een (duur) vuurgevecht.

Als laatste punt van slecht game-design wil ik aanstippen het lopen in het kamp. Waarom is hier voor dit slakkentempo gekozen? Om de uren gameplay kunstmatig te verlengen? Dit was voor mij echt een vervelende doorn in het oog en een reden om zo min mogelijk terug te gaan naar het kamp.

Verder hebben we nog het puntje 'stamina'. Zowel voor jezelf als voor je paard. Dit is in mijn ogen nutteloos en wordt alleen gebruikt zodat je niet ver kunt zwemmen. Had dit dan anders opgelost. Dat hele 'realisme' met het voeden, brushen en zorgen voor jezelf en je paard had er van mij vanaf minuut 1 al uitgemogen. Dat je gewoon een levensmeter hebt en een meter voor de dead-eye (cheaten), snap ik dan nog wel. Het spel zit echt vol met dit soort slecht uitgewerkte design-keuzes.

Dan de missies. Had ik het al eerder over. Deze zijn allen zeer generiek. Je begint een gesprekje met iemand, je rijdt urenlang naar je missie, je doet wat auto-aiming (of je gaat een paar keer dood door iets stoms of een verkeerde controle - zoals bijna altijd met het dekken tijdens shoot-outs, dit is echt om te huilen) en je rijdt weer urenlang terug. Tuurlijk zaten er soms wat epische missies tussen, maar dat mag ook wel bij een game van zo'n statuur.

Ok, nu ik het toch over wat positieve punten heb, daar komen ze... Het stadje Saint-Denis is werkelijk een lust voor het oog, erg mooi en gedetailleerd in beeld gebracht. Maar ook hier weer; is dit dan zoveel mooier dan een Memphis in AC:Origins of een Parijs in AC:Unity of een stad in The Witcher 3? De graphics (The Order 1886), wereldopbouw (Ass. Creed), actie (Horizon) en gezichtanimaties (Detroit: Become Human)....dit is in de afgelopen jaren door zoveel games, zoveel beter gedaan. Het voelt aan alles aan als een game van een paar jaar terug.

Het verhaal, ok....dat is wel echt super gedaan. Ik begon steeds meer mee te leven met Arthur. Ook kon ik de gang niet meer zien als mijn vrienden. Ik voelde hoe er tegen onze gang werd aangekeken door de buitenwereld en zag ons steeds meer aan als een bende van ellende, dan een hoopje mensen met een missie. Ik zat wel degelijk in het verhaal en merkte ook steeds meer jouw aversie (als speler) jegens Dutch. Nog één keer dit, nog één keer dat....je geloofde het allemaal niet meer en na het bericht over zijn ziekte begon Arthur zelf, maar ook ik als speler alles te relativeren. Dit is echt uitstekend gedaan. Als je dit soort zaken dan weer vergelijkt met een Assassin's Creed, voelt dit toch wel weer ijzersterk.

Bij vlagen zag de spelwereld er bijzonder fraai uit. Maar ik blijf het daarom ook weer jammer vinden dat het niet optimaal benut wordt. Ik ben bijvoorbeeld geen één keer helemaal naar het noordwesten (de sneeuw) gereden, omdat ik 'bang' was niet meer terug te komen met een fast-travel. En wat te denken van het gebied New Austin? Waarom wordt dit niet meteen gebruikt? Dit is de één na grootste provincie, maar je kunt er niet heen gedurende het hele spel? Waarom pas na de dood van Arthur, als veel gamers stoppen met het spel? Dit is echt onbegrijpelijk....en zo zonde!

Tja, lastig om hier een cijfer aan te hangen. Dat ik heb doorgespeeld tot het eind zegt ook wel weer dat het niet alleen maar kommer en kwel was. Zie ook echt wel de goede dingen en de soms geweldige details. Maar het was gewoon niet echt fun. Niet echt lekker even gamen. Traag, vermoeiend, beetje slepen... Een 2 is toch wel veel te laag voor een game met zoveel production value, maar ze hebben zich wel een beetje in laten halen door de tijd. Ik geef een 2,5*

avatar van TonyTHorror
Rockstar's Game Design is Outdated
Geweldige analyse. Red Dead Redemption 2 is een technisch meesterwerk, maar mist wmb weer alles wat een game leuk maakt.

Wat een geweldige en unieke game. Ik speel dit heel anders dan andere games. Progressie maakt me niet veel uit, maar het draait om de beleving. Rustig door de wereld struinen en dan belanden in je eigen avontuur kan net zo indrukwekkend, zo niet indrukwekkender, zijn als een missie. Heerlijk luisteren naar de goedgeschreven gesprekken tussen 2 npc’s vind ik vaker leuker dan een willekeurige hoofdmissie in een andere game.

Ook het verhaal steekt erg volwassen in elkaar. De hoofdpersoon gaat langzaam anders kijken naar het leven o.a. door een impactvolle gebeurtenis. Vele thema’s komen aan bod zoals vriendschap, familie, gezondheid, reflectie en uiteraard redemptie.

Ik merk dat een aantal mensen moeite heeft met deze game, maar ik denk dat dat ook komt door de instelling waarmee mensen deze game gaan spelen. Het draait niet om geld, betere statistieken of nieuwe geweren, maar om emotie en jezelf verliezen in de prachtige wereld. Je moet dit op je gemak beleven en niet denken aan andere games die je nog wilt spelen.

Als ik vergelijking moet maken met film dan is dit geen Fast & the Furious of Transformers, maar Deadwood of The Wire. Geen hoog tempo en van missie naar missie sprinten, maar jezelf verliezen in een indrukwekkende wereld.