Red Dead Redemption II (2018)

Alternatieve titel: Red Dead Redemption 2

PlayStation 4 / Xbox One / PC / Google Stadia
Action / Shooter

Ontwikkeld door Rockstar
Uitgegeven door Rockstar

Amerika, 1899; de einddagen van het Wilde Westen. Arthur Morgan en de Van der Linde-bende slaan op de vlucht nadat in het plaatsje Blackwater een overval slecht afloopt. Met federale agenten en de beste premiejagers van het Westen op de hielen, trekken ze door het ruige hart van Amerika, een spoor van overvallen en vuurgevechten achter zich latend. Als door interne strubbelingen de bende uiteen dreigt te vallen, wordt Arthur gedwongen een keuze te maken. Kiest hij voor zijn idealen of voor de bende waar hij alles aan te danken heeft?

Hmm...ik heb nu al zo vaak en op meerdere plaatsen gelezen dat het 'het perfect spel ooit is', dus ik denk dat ik hem maar skip. Anders kunnen die 1500 andere games uit mijn backlog alleen maar teleurstellen en dat wil ik ook weer niet.

avatar van Maxigames
jellecomicgek72 het is behoorlijk traag doordat alles zo gedetailleerd in beeld gebracht wordt, inderdaad een spel om lekker alle tijd voor te nemen, zeker niet geschikt om van missie naar missie te rushen.

Voor een spel als dit vind ik dat ook erg goed. Ik zou normaal liever niet al m'n games zo willen spelen, maar RDR voelt voor mij een beetje als een simulator van het wilde westen, dat vond ik bij de vorige game al, maar bij deze is dat alleen maar versterkt. Normaal houd ik van heel ander soort gameplay stijlen maar Rockstar is zo goed in world-building dat het voelt alsof je in een andere tijd kunt kijken, niet alleen doordat het er zo voorstelbaar echt uitziet, maar ook door de hoeveelheid aan aandacht voor details, design keuzes, muziek, geluidseffecten etc, nergens stijlbreuk wat de immersie direct zou verpesten, wat het erg fascinerend maakt.

Gister voor ik er erg in had toch bijna een hele dag mezelf hierin verloren, wat al erg zeldzaam is vandaag de dag. Spider-Man bijvoorbeeld krijgt dit niet voor elkaar, leuk spel maar na een uurtje ofzo wel weer even gezien. Deed me bijna terugdenken aan die dag dat ik GTA 3 in handen kreeg. Iets doet het dus erg goed. Zal ook ik moeten toegeven. Blij dat ik 'm ondanks mijn scepsis toch maar even in huis heb gehaald. De uren vliegen voorbij terwijl je op je gemakje van hot naar her rijdt en in mijn geval maar mondjesmaat progressie boekt. Het is een volmaakt stukje ontspanning. Nog maar enkele schoten gelost. Free roaming van de allerbovenste plank.

jellecomicgek72 schreef:
De game bevalt mij veel beter dan deel 1. Ben nu zelf ook wat ouder geworden dan ten tijden van het eerste deel en heb nu meer geduld voor dit soort langzamere games gekregen. Het verhaal bevalt mij ook beter en tot nu toe weinig kutopdrachten, zat er vanaf het begin af aan direct helemaal in. En ja, de game is ontzettend traag en juist daarom vind ik het heerlijk spelen, het brengt een bepaalde rust met zich mee waardoor ik er ook niet gehaast en gestrest erdoorheen loop te rushen. Dat vind ik een goed iets.

My sentiments exactly. Met ouder worden begin ik de trage games ook meer en meer te appreciëren. De missies vond ik gelijk ook al interessanter terwijl ik in het eerste spel nog altijd schaapjes aan het herden was.

dr channard schreef:

Idem. Die Call of Duty snelheden doen mij niks. Zo'n campagne vind ik wel geinig voor een paar uurtjes snelle fun, maar goed is het zelden. Rockstar snapt dit wel. Lekker luisteren naar lange radiogesprekken of lompe dialogen met een bijrijder in GTA, terwijl je weer kilometers moet rijden. Red Dead doet hetzelfde, maar dan in een ander tijdperk. Het ontspant me. Juist genieten van de hoeveel details en sfeer die op je af komen.

Sfeer, wat een sfeer. Alsof je zelf mee speelt in een van de beste westerns ooit gemaakt. Ben echt weggeblazen. En de muziek, geweldig.

Even inspelen op het idee dat hoofdverhaal missies eerder knaken gaan kosten dan opleveren gezien de bounty die de bijbehorende stampij je veelal oplevert.

Vast de game zijn manier om je tot zijactiviteiten aan te sporen.

Zoals wel meer spellen daar een bepaald truukje voor hebben.

Ik had net netjes dertig dollar gespaard toen het dus wel even slikken was dat ik ineens een bounty van 85,- aan mijn broek had.

Eerst maar eens een paar honderd bij mekaar zien te sjoemelen, waar ik waarschijnlijk ook wel weer een hele dag voor kan uittrekken.

Wat in dit geval gewoon erg lekker is.

Manny Calavera schreef:

Klinkt als een walking sim zo

avatar van dr channard
De wereld is ook gewoon zo interactief. Je komt onderweg wel altijd iets tegen. Zalig gewoon.

avatar van bettafish14
Eerste indruk is geweldig, de wereld is echt gigantisch en voelt erg gedetailleerd en levendig aan, zelfs op de normale ps4 ziet het er prachtig uit en verbaast het me dat het zo soepel draait.

Het verhaal speelt makkelijk weg tot nu toe en is prima te volgen.

zo ver een dikke prima!

avatar van Mitakcor
Mijn eerste indruk is ook geweldig. Wat een wereld hebben zij daar gebouwd. Ongelooflijk mooi. Echter omdat ik deze maand al ruim 100 uur heb besteed aan Skyrim, moet ik nogal wennen aan de speelstijl van Red Dead Redemption 2. Maar dat moet helemaal goed komen.

Ik heb zelf ook totaal geen probleem met het speeltempo. Alleen best vervelend dat als je missies wilt herspelen voor de gouden medaille dat je bij het missen van een checkmark de hele missie overnieuw moet doen. Dan is het tempo wel heel erg langzaam.

avatar van Awake78
Eerste indruk na zo'n 6 uur is zeer matig. Grafisch vind ik het best tegenvallen eigenlijk, maar dat kan ook komen omdat ik hiervoor Detroit: Become Human gespeeld heb. Vergeleken daarbij zijn de gezichtanimaties hier een beetje 'nep'. Je kunt ook niet zien wie er nou praat, in een groep zie je de gezichten niet goed (of op een paard), dus je hebt geen idee wie er tegen wie praat. Het ziet er allemaal zeker aardig en sfeervol uit, maar ben niet echt weggeblazen. Zoals een aantal jaar geleden met Horizon bijvoorbeeld. Deze wereld is mooi, maar niet uniek.

De gameplay is mijn grootste doorn in het oog, het speelt zeer traag. Het is niet 'even snel kijken wat er achter dat muurtje is', of 'even snel die berg op lopen'. In dit soort games wil je juist ontdekken en veel zien, maar in dit tempo is dat gewoon niet leuk (zoals ik dat bij Assassin's Creed: Origins juist wel had). Ook de menu's zijn in mijn ogen zeer onlogisch. Waarom 2 knopjes indrukken om de map te openen? Waarom nog meer knopjes aan dat 'wiel' op L1 toevoegen? Het zijn allemaal kleine dingetjes, kleine irritatiepuntjes, maar die maken wel dat mijn spelervaring gewoon niet optimaal is. De third person gameplay zou goed moeten werken, zoals in GTA, maar een schietgevecht is hier echt een martelgang 1e klas. In dekking, uit dekking. Wel aim-assist, oh toch ineens weer niet. Vooral in die trein (na die assault op die trein in het begin) is 3rd person echt een hel, kleine ruimtes kom je gewoon niet door. In diezelfde missie ook nog wat; na een schietpartij begon ik die dead body's te looten, en ineens ga ik 'dood' vanuit het niets. Had ik mee moeten lopen naar een soort checkpoint. Dan moet dit trage spel wel ineens snel en doen wat 'moet'? Moest ik weer 10 minuten terug beginnen vanaf het checkpoint...

Ook zoiets: Je loopt 10 minuten met je paard door de sneeuw om 2 herten dood te schieten, en weer 10 minuten terug. Dit voelt gewoon niet lekker.... Ik irriteer me meer aan dingen dan dat ik er spelvreugde uithaal...

Maar dit zal volgende week misschien wel allemaal anders zijn.

Op zich is een kritische noot wel fijn om te lezen tussen alle hosanna, maar ik vind de kritieken wel wat vreemd. Je weet ook wel wat je speelt toch? RDR is nou eenmaal traag. Maar dat de game je niet uit zou dagen om de boel te verkennen door de snelheid vind ik een vreemde kritiek. Dat het in third person niet lekker schiet klopt op zich wel, maar je kan toch gewoon overschakelen naar first person wanneer je wil? Ik speel de shoot outs ook in first person.
Dat je de game grafisch bekritiseert vind ik nog wel het meest vreemde. Juist alles is uitermate gedetailleerd. Maar je zal wel ergens een concessie moeten doen om het speelbaar te houden op de PS4 en Xbox One normale edities.

avatar van Awake78
Ja dat klopt, maar waarom kunnen andere games dat dan wel? De game is gedetailleerd inderdaad, maar al die details hadden voor mij niet zo gehoeven, als ze de gameplay maar wat 'sappiger' hadden gemaakt. Zo houterig had ik een game anno 2018 niet meer verwacht. Ook zulke vreemde keuzes qua knoppen enzo. Rijden met paard en wagen met de X ingedrukt? Hoe kun je dan tegelijkertijd genieten van de mooie landschappen met R3?

Het schieten in 3rd person is in principe prima (het is geen Gears of War maar ok), maar het bewegen op zich ziet er zo knullig uit en de camera werkt ook niet altijd lekker mee. Switchen naar 1st person ook al gedaan, maar dat vind ik helemaal niks...zeker niet omdat je dan niet goed kunt beoordelen hoe je in dekking zit.

En waarom vind je het vreemde kritiek als ik zeg dat het me blokkeert de boel te verkennen door de pace van de game? Dat is juist heel helder toch? Omdat je zo traag en houterig bent, denk ik vaak 'oh dat huisje in de verte, nee laat maar'... ga wel gewoon door met m'n missie...

Raminos
Awake78 schreef:

Het laatste spel wat ik hiervoor speelde was Horizon Zero Dawn, waar ik zo'n 70 uur erin heb gestopt. Trust me, ik weet hoe erg het wennen is om van die fantastische, ongelofelijk soepele gameplay te moeten overstappen naar dit spel wat inderdaad dan vrij sluggish aanvoelt. maar laat dat niet in de weg staan om te genieten van dit geniale spel. Geef het wat tijd. Jij hebt nog zoveel moois voor de boeg.

Hier is in ieder geval een filmpje met de juiste controller settings om je gameplay ervaring wat draaglijker te maken. Hoop dat het enigszins helpt.

RED DEAD REDEMPTION 2: More Responsive Aiming & Improved Controls - YouTube

avatar van Awake78
Nee ik ga hem ook zeker doorspelen! Ik moet er van mezelf gewoon inkomen, gaat ook zeker wel gebeuren.

Ik las al iets over instellingen die het allemaal wat draaglijker moeten maken thanks voor het filmpje, ga ik zeker wat aan hebben!

avatar van Roel-
Manny Calavera schreef:

Met "je weet wat je speelt toch" kun je op elk spel elke kritiek wel opzij gaan zetten. Dat is inhoudelijk toch geen goed argument? Het is soms gewoon te traag. Om de geroemde details er maar bij te pakken: niet kunnen rennen in je basecamp is echt bloed irritant. En om nou een kwartier te moeten paardrijden om een beer niet neer te kunnen schieten.. Nee daar word ik niet warm van. Traag zijn om het traag zijn noem ik dat. En dat schiet gewoon zijn doel voorbij.

Daarnaast schiet 3rd person gewoon heel beroerd. Erg vreemd voor een spel dat als 3rd person bedoeld is (nee, ik ga niet naar de niet natuurlijk aanvoelende first person voor de shootouts). Ik zal nog eens met de instellingen gaan klooien, maar dit zou natuurlijk direct goed moeten aanvoelen als core van de game zijnde.

Ik ga het gewoon uitspelen en wellicht raak ik alsnog hooked (net als deel 1), maar tot nu toe valt het best wel tegen. Zeker als ik het afzet tegen alle roemende kritieken.

avatar van Awake78
Ja precies hoe ik erover denk. En ik wist niet wat ik zou gaan spelen, had de eerste twee delen niet gespeeld. En door de lovende recensies ga je er toch in geloven... Het schieten/gunfights in 3rd person werken inderdaad totaal niet, heb telkens ruzie met de besturing. Maar het is ook geen echte shooter, dat snap ik....

Awake78 schreef:

Dit was voor mij ook een groot kritiekpunt bij GTA V. Daar werkte het ook allemaal maar oké, terwijl dat toch de core van de gameplay is. Als je de soepele 3rd person gameplay van Gears gewend bent, is het al helemaal frustrerend. In ieder geval goed om te weten dat het in RDR 2 nog steeds maar 'zo zo' is. Dan wacht ik nog even met de aanschaf.

Ik heb maar een kritiekpunt en dat zijn de shoot outs. Het is best ingewikkeld om dekking te zoeken en een beetje zonder schade er doorheen te komen. Zijn niet mijn favoriete bezigheden in deze game. In first person gaat het beter, maar het blijft te onduidelijk en teveel gebaseerd op geluk. Ze hadden zoals hierboven genoemd wordt (en ik ook al eerder zei) een systeem a la Gears of War moeten gebruiken. Dat is werkelijk perfect voor third person shooters.

Maar verder ben ik nog steeds hevig onder de indruk. Je eerste grote berengevecht bijvoorbeeld. Alsof ik The Revenant (een film, geen game) weer voor me zag.

avatar van Awake78
Ja precies, Gears of War was daar echt revolutionair mee, zulke goede shooter-gameplay in 3rd person. Dacht toen echt dat dat een blauwdruk zou worden voor toekomstige 3rd person shooters.
Zo jammer/raar dat daar niet echt veel mee gedaan is door andere ontwikkelaars. Zou dat dan zo lastig zijn? In Uncharted werkt het nog wel aardig, maar ook daar zit je regelmatig in de knoop met de camera en dekking en dat soort perikelen...

Overigens open je de map direct door Options in te houden.

Fantastische game! Uren kan je er zoet mee zijn en alles ziet er prachtig uit.

Ik heb alleen 1 klein minpuntje. Op de standaard radar krijg je niet de icoontjes te zien waar je eventueel heen kan. De radar moet ik met pijltjes toets onder groter maken om de icoontjes te voorschijn te halen. Is dit bij jullie ook? wat ik me herinner is dat deze bij bijv GTA v wel gewoon zichtbaar waren op de kleine radar.

avatar van dr channard
Heb ik geen last van eerlijk gezegd. Je bedoelt de icoontjes als saloon, postkantoor en missies? Die staan gewoon op de radar.

Klopt dr channarad. maar die zie ik alleen als ik de radar vergroot. ik krijg alleen het kompas te zien

avatar van dr channard
Blijkbaar heb je vier opties voor je radar als je het pijltje onder lang ingedrukt houdt? En anders eens kijken in de settings van het spel.

het is gelukt. Tnx dr channard voor de tip