Red Dead Redemption 2 (2018)

PlayStation 4 / Xbox One
Action / Shooter

Ontwikkeld door Rockstar
Uitgegeven door Rockstar

Het jaar is 1911. Als nieuw lid van een bende outlaws is het aan jou om jezelf te bewijzen. Werk je op binnen de bende en probeer je staande te houden in het wilde westen. Terwijl de wet en de aankomende beschaving je op de hielen zitten, zal je gedwongen worden levensveranderende keuzes te maken.

avatar van richiedoom
Ik ben gisteren aan deze game begonnen. Een vriend van mij kon maar niet lekker in de game komen en ik vroeg hem hoeveel hij ervoor wilde hebben. 'Je mag m gratis hebben, misschien leen ik m wel weer een keer van je als ik het toch weer wil proberen.'

Ehhh say what?! Nou ok bedankt!
(Lucky bastard die ik ben...)

En na een anderhalf uur durende installatie kon ik dan eindelijk beginnen! Hoge verwachtingen door alle reviews, die vervolgens ietwat werden getemperd door een aantal mensen op deze pagina en door een aantal vrienden die niet echt enthousiast waren. Het kon dus alle kanten op.

Al vanaf het begin wordt duidelijk hoeveel tijd, geld en energie er gestopt is in het maken van deze game. De details zijn soms echt te bizar voor woorden en nog nooit eerder vertoond in een game. Door dit soort details hier op papier te zetten lijkt het helemaal niet bijzonder, omdat het zaken zijn die in het echte leven ook voorkomen. Maar heb je dit ooit eerder in een game gezien? Nee! Regelmatig heb ik met open mond zitten spelen, het leek wel alsof ik een tweede leven was begonnen. Op mijn 65 inch beeldscherm (jaja ff pochen ) knallen de besneeuwde bergtoppen en bosrijke omgevingen de woonkamer in. Ik werd er helemaal in gezogen en ik kon de game moeilijk loslaten.

Het tempo van RDR2 ligt erg laag en dat moet je liggen. Tot dusver vind ik het heerlijk om gewoon op je paard een beetje door de bossen te rijden en elk huisje wat ik tegenkom te onderzoeken. Dit zorgt soms voor supertoffe ervaringen. Zo kwam ik bij een boerderij aan, ik wilde gewoon even gezellig kijken. Daar werd ik begroet door een blaffende hond die zich absoluut niet liet aaien door mij. Ik keek door het raam van de woonkamer en ik zag een vent opstaan uit zijn stoel, pistool in de hand, klaar om te onderzoeken waar al dat kabaal vandaan kwam. Ik verstopte me achter het houten toilethok om de man op te wachten en ik knalde hem nietsvermoedend voor zijn flikker met mijn revolver. Hierdoor ontstond er een commotie in het huis, twee man kwamen naar buiten en ook zij moesten eraan geloven. Vervolgens ging ik op mijn gemak het huis doorzoeken. Ik kom in de slaapkamer en om de hoek zit nog een hillbilly mij op te wachten in zijn schommelstoel. Ik schrok me werkelijk het leplazarus en overleefde het ternauwernood. Al strompelend vluchtte ik naar mijn paard en reed ik de nacht in. Mijn shirt bevlekt met bloed, mijn hoed kwijtgeraakt. Dit was zomaar een random encounter en zo kan ik nog wel 10 voorbeelden geven tijdens mijn eerste uurtjes in de game. Werkelijk helemaal fantastisch dit!

To be continued.

Qua willekeurige gebeurtenissen en daarmee levendige overtuigingskracht van de overkoepelende speelwereld is dit wel het beste wat we tot dusver gezien hebben lijkt me. Helpt ook wel dat je deze wereld te paard aandoet wat je meer ermee in contact stelt dan bijvoorbeeld een auto. Maakt dat de confrontaties natuurlijker en minder geforceerd overkomen. Op sommige punten doet de game overigens denken aan Breath of the Wild maar laat het tegelijk ook nog maar eens zien hoe mager die was als open wereld titel. Ik hoop echt dat een volgende Zelda niet meer krampachtig die trend probeert te volgen. Niet meer open wereld. Niet meer in ieder geval dan het in wezen altijd al is geweest. Zelda gewoon weer terug naar de oorsprong. Laat het maar aan een bedrijf als Rockstar over om het open wereld concept op de kaart te zetten en te blijven herdefiniëren.

Man ik ga echt huilen als ik hiermee klaar ben. Heb iets van 40 uur achter de rug (vreemd trouwens dat je je in game tijd niet kan zien), maar ben nu pas aangekomen bij chapter 3. Ik baal nu al omdat ik steeds het gevoel heb dat ik hem bijna af heb haha.

Favoriete bezigheden: shoot outs, op beren jagen met pijl en boog (besteedde in deel 1 ook urenlang in Tall Trees aan berenjacht) en treasure hunt.

Raminos schreef:

Ik ben de afgelopen twee dagen ook alleen maar bezig geweest met jagen. Het schieten van een Panther was echt intens en schrok me af toe daadwerkelijk de pleuris. Maar na enige tijd eindelijk een perfect te pakken.
Gister bij toeval ook een (perfect) zwarte beer geschoten. Ik schoot van een dermate afstand, dat ik dacht dat het een wild zwijn was

Wat een game!!!

Inderdaad, er blijft zo gigantisch veel te doen, gisteren 4 a 5 uur gespeeld, wat heb ik uiteindelijk gedaan? Wat gehunt, paar challenges afgewerkt, een bar fight opgelost, een duel gewonnen en wat random strangers tegengekomen, that's about it .

Ik hou echt van dit spel, lang geleden wrsch van DA: Inquisition dat ik mij nog zo geamuseerd heb met een spel, steek hier zonder problemen nog tientallen uren in denk ik.

avatar van dr channard
Ze hebben wel iets heel cool weggelaten dat in het eerste deel aanwezig was. De stand offs.

Zit er volgens mij toch gewoon in.

Herinner mij met name een akkefietje met ene Billy Midnight een van de 'legendary gunslingers' dat specifiek daar op uitdraaide.

-marco- schreef:

Wat een game!!!

Bedoel je niet eerder: wat een kut gezichtsvermogen - tijd voor naar de oogarts te gaan?

avatar van patenpac
Game is nu al een twee weken uit en nog steeds zo weinig stemmen?

Confusie schreef:
Zit er volgens mij toch gewoon in.

Ja maar is dat niet eerder een veredelde Dead Eye in Slow Motion? Het is heel lang geleden dat ik het eerste deel nog heb gespeeld maar volgens mij waren die stand offs daar veel leuker om te doen en zagen ze er echt uit als … mja stand offs. En was het ook niet zo dat mensen op straat je konden uitdagen? Blijft allemaal maar vaag , misschien is het de nostalgie die mijn herinneringen aantast.

Sinner schreef:

Afstand was zover, dat vergeef ik de game (en mijzelf )

dr channard schreef:

Zou het ook niet weten kul. Pas net weer een beginnetje gemaakt met de eerste Redemption aangezien mijn geheugen ook wel aan een opfrisbeurt toe is in deze.

Eindelijk de laatste satchel kunnen craften bij pearson.
Heeft me aardig wat tijd gekost, derhalve nog in chapter 2.
Met name de cougar was een uitdaging om te vangen op perfect.
Nu weer tijd voor andere sides en de story

Iemand de laatste South Park ep gezien? Erg veel funny Red Dead grapjes erin...

Rockstar heeft op hun beurt ook een ode aan SP in hun game gepropt: Manbearpig in RDR2.

avatar van jellecomicgek72
Vind deze game echt top. Had dit niet verwacht nadat ik RDR1 helemaal de grond in trapte op deze site een jaar of 8 nu geleden. Bij deze game heb ik echt het idee dat ik kan doen en laten wat ik wil in plaats van dat er een illusie van vrijheid lijkt te zijn dat het een hele open wereld is maar dat je wel steeds een bepaald pad aan het volgen bent te hele tijd, hier heb ik dat niet. Daarnaast vind Arthur Morgan een erg goed uitgediepte character en is de voiceacting in deze game fenomenaal. Wel vind ik de graphics in de game en dan met name in de cutscenes een stuk minder mooi dan in Spider-Man (2018) bijvoorbeeld. Het verhaal boeit ook genoeg en je bent al vrij snel met je gang op pad om allerlei brute zaken af te handelen, bij Red Dead 1 had je in het begin echt heel veel kleuterschoolopdrachten, maar goed dat ze dat nu hebben beperkt in dit deel.

Wat ik ook tof vind zijn de shops in deze game, er zijn gewoon heel veel winkels waar je shit kunt kopen en wat ik nog veel toffer vind zijn de barbershops en de kroegen, je hebt echt het idee dat er iets leeft als je een kroeg binnenwandelt of dat er iets gaande is. Wat ik echt ongekend vind is de manier hoe het haar op je harses en je baard groeit. Uiteraard wil je er gewoon fresh uit blijven zien dus daar ben ik ook vaak te vinden. En uiteraard heb ik in de game dezelfde look als hoe ik er in het echt uitzie, ene kale harses met een baard eronder. Ik ben nu een kleine 30 uur bezig in de game denk ik en zit nog niet op de helft van de story dus dan kun je nagaan hoeveel uur je eigenlijk wel niet kunt volmaken met het simpelweg rondkloten in de wereld. Denk dat ik er maar eens een 4,5* tegenaan knal en het lijkt mij sterk dat dat gaat dalen als ik hier klaar mee ben.

Vanavond weer een tijdje gespeeld en ook een paar weken na dato voelt het nog heel erg magisch om deze prachtige, levendige wereld te betreden. En ik ben nog niet eens ver in het verhaal, moet je nagaan. Ik vind gewoon verdwalen in de wereld en af en toe een side-mission doen al tof zat. En zo af en toe eens een verhaaltje van de main story. Dit jaar volgt nog wel een review en cijfer. Zal vermoedelijk wel 4,5* worden.

avatar van dr channard
Mijn reis zit er bijna op. Ik geef het de volle mep. Ook ik ben steeds verwonderd als ik de wereld van red dead 2 instap. Alleen al die hertjes of konijntjes dat je ziet voorbijrazen als je op het paard aan het rijden bent... kan daar zo van genieten. Echt magnifiek spel. 5 sterren en wrs een top 10 notering.

avatar van jerome998
dr channard schreef:

Ik was al verwonderd door de zeemeeuwen die je vergezellen tijdens het zeilen in Zelda the Wind Waker... dan moet ik deze game ook maar eens gaan proberen

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Ben nu richting het einde van chapter 4

wat betreft de wereld die neergezet wordt, inderdaad een dikke 5 (alleen wel jammer van de ontbrekende HDR)

maar als ik puur naar de gameplay van de main story kijk, dan is het me toch iets teveel: paard rijden / paar keer schieten / paard rijden / missie klaar. En dat dan tientallen keren. In GTA 5 zaten wat mij betreft toch veel interessantere missies, met locaties scouten, mensen inhuren, etc.

Eens. Maar dat wordt dan weer gecompenseerd met de veel interessantere stranger missies en sommige random encounters die eigenlijk in heel veel andere open wereld games een main missie opzich zouden kunnen zijn. De wereld is zo levendig dat ik soms een hele dag kan spelen zonder dat ik maar één main story te moeten doen. Bij GTA 5 moest ik na 2 uur vliegen, rijden etc op geven moment toch echt aan een missie beginnen.

Raminos schreef:

Komt ook omdat je bij GTA veel sneller de map door kan met snelle auto's en vliegtuigen. Bij RDR moet je per paard gaan en dat is veel trager en zorgt er ook voor dat je meer van de omgeving kan genieten.

Ja maar die omgeving is dus ook veel levendiger. De mensen in GTA 5 zijn net robots

avatar van Hadouken
Heb de story sinds een paar dagen 100% uitgespeeld. Naar mijn weten ook alle sidequests, zit totaal over de 90% completion.

In plaats van te focussen op de vele positieve punten, heb ik wat twijfels over een paar dingetjes. Zo is het verhaal wat minder episch als in GTA V, miste een beetje het wauw-gevoel wat je na een heist had in GTA. Dit komt ook omdat ik de characters minder geslaagd vond. Persoonlijk kon ik ze niet altijd uit elkaar houden en wanneer ik een missie van ze accepteerde, wist ik vaak niet eens meer wat ik de vorige keer met ze had gedaan. Het gaat allemaal best snel waardoor er voor de meeste characters weinig tijd is voor diepte. Het was in de epiloog eigenlijk voor het eerst dat ik een beetje ging meeleven.

Bij de epiloog heb ik ook gemengde gevoelens.
Waar je hoopt op een echte klapper aan het eind, spring je opeens een paar jaar verder en moet je op trage wijze een bestaan opbouwen. Wapens kwijt, geld kwijt, witte paard kwijt. Hier zat ik niet op te wachten. Maar daarbij kwam ik er wel achter dat John Marston toch wel een leuker character is dan Arthur en gaandeweg werd het wel weer interessanter. De dood van Arthur deed me trouwens erg weinig.

En ik denk niet dat het een spoiler is, maar het gigantische New Austin wat de hele game gehuld is in mist, wordt nauwelijks in het verhaal betrokken. Je speelt het uit en dan kun je alles op eigen houtje gaan verkennen, waarna blijkt dat er te weinig te doen is.

Lekker negatief allemaal misschien, maar dit is gewoon top 5 werk favoriete game ooit denk ik

Red Dead Online vanaf morgen speelnbaar | Nieuws | Gamer.nl

Ik heb er geen interesse in, maar leuk voor wie er wel gebruik van gaat maken.
Benieuwd of het net zo populair wordt als GTA V online.

Eerste ronde zit er op en de wereld is ongeëvenaard. Kan me ook in de puntjes van Hadouken vinden al vind ik Arthur wel een geweldig personage en had ik dus wel banden met gangleden, vooral met Lenny, Hosea en Mary Beth (ondanks dat de game weinig interactie met haar biedt)

En alle complimenten voor de muziek, de aftiteling ging vrij rap, maar ik zag o.a. Colin Stetson, Mario Batkovic, Dave Harrington, Matt Sweeny voorbij komen. Dan heb je het als Rockstar wel begrepen.

avatar van patenpac
Nog een paar extra stemmen en wie weet zien we deze wel in de top 5 verschijnen. De mijne zal in ieder geval later volgen aangezien hij besteld is voor kerstmis

avatar van Awake78
Mijne zal zo over 2 weken verschijnen, maar zal niet meer dan een 2,5 zijn. Beetje vervelend, repititief, langdradig spelletje...zit nu op 47%, maar ga hem toch uitspelen.
Misschien wordt het dan nog een 3*, maar dan zal er wel een flinke plottwist voorbij moeten komen...