Red Dead Redemption II (2018)
Alternatieve titel: Red Dead Redemption 2
PlayStation 4 / Xbox One / PC / Google Stadia
Action / Shooter
single player / multi player / online
Ontwikkeld door Rockstar
Uitgegeven door Rockstar
Amerika, 1899; de einddagen van het Wilde Westen. Arthur Morgan en de Van der Linde-bende slaan op de vlucht nadat in het plaatsje Blackwater een overval slecht afloopt. Met federale agenten en de beste premiejagers van het Westen op de hielen, trekken ze door het ruige hart van Amerika, een spoor van overvallen en vuurgevechten achter zich latend. Als door interne strubbelingen de bende uiteen dreigt te vallen, wordt Arthur gedwongen een keuze te maken. Kiest hij voor zijn idealen of voor de bende waar hij alles aan te danken heeft?
- nummer 13 in de top 250
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=F63h3v9QV7w
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat GamesMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe GamesMeter met je privacy omgaat.
Ehhh say what?! Nou ok bedankt!
(Lucky bastard die ik ben...)
En na een anderhalf uur durende installatie kon ik dan eindelijk beginnen! Hoge verwachtingen door alle reviews, die vervolgens ietwat werden getemperd door een aantal mensen op deze pagina en door een aantal vrienden die niet echt enthousiast waren. Het kon dus alle kanten op.
Al vanaf het begin wordt duidelijk hoeveel tijd, geld en energie er gestopt is in het maken van deze game. De details zijn soms echt te bizar voor woorden en nog nooit eerder vertoond in een game. Door dit soort details hier op papier te zetten lijkt het helemaal niet bijzonder, omdat het zaken zijn die in het echte leven ook voorkomen. Maar heb je dit ooit eerder in een game gezien? Nee! Regelmatig heb ik met open mond zitten spelen, het leek wel alsof ik een tweede leven was begonnen. Op mijn 65 inch beeldscherm (jaja ff pochen ) knallen de besneeuwde bergtoppen en bosrijke omgevingen de woonkamer in. Ik werd er helemaal in gezogen en ik kon de game moeilijk loslaten.
Het tempo van RDR2 ligt erg laag en dat moet je liggen. Tot dusver vind ik het heerlijk om gewoon op je paard een beetje door de bossen te rijden en elk huisje wat ik tegenkom te onderzoeken. Dit zorgt soms voor supertoffe ervaringen. Zo kwam ik bij een boerderij aan, ik wilde gewoon even gezellig kijken. Daar werd ik begroet door een blaffende hond die zich absoluut niet liet aaien door mij. Ik keek door het raam van de woonkamer en ik zag een vent opstaan uit zijn stoel, pistool in de hand, klaar om te onderzoeken waar al dat kabaal vandaan kwam. Ik verstopte me achter het houten toilethok om de man op te wachten en ik knalde hem nietsvermoedend voor zijn flikker met mijn revolver. Hierdoor ontstond er een commotie in het huis, twee man kwamen naar buiten en ook zij moesten eraan geloven. Vervolgens ging ik op mijn gemak het huis doorzoeken. Ik kom in de slaapkamer en om de hoek zit nog een hillbilly mij op te wachten in zijn schommelstoel. Ik schrok me werkelijk het leplazarus en overleefde het ternauwernood. Al strompelend vluchtte ik naar mijn paard en reed ik de nacht in. Mijn shirt bevlekt met bloed, mijn hoed kwijtgeraakt. Dit was zomaar een random encounter en zo kan ik nog wel 10 voorbeelden geven tijdens mijn eerste uurtjes in de game. Werkelijk helemaal fantastisch dit!
To be continued.
Favoriete bezigheden: shoot outs, op beren jagen met pijl en boog (besteedde in deel 1 ook urenlang in Tall Trees aan berenjacht) en treasure hunt.
Favoriete bezigheden: shoot outs, op beren jagen met pijl en boog (besteedde in deel 1 ook urenlang in Tall Trees aan berenjacht) en treasure hunt.
Ik ben de afgelopen twee dagen ook alleen maar bezig geweest met jagen. Het schieten van een Panther was echt intens en schrok me af toe daadwerkelijk de pleuris. Maar na enige tijd eindelijk een perfect te pakken.
Gister bij toeval ook een (perfect) zwarte beer geschoten. Ik schoot van een dermate afstand, dat ik dacht dat het een wild zwijn was
Wat een game!!!
Ik hou echt van dit spel, lang geleden wrsch van DA: Inquisition dat ik mij nog zo geamuseerd heb met een spel, steek hier zonder problemen nog tientallen uren in denk ik.
Herinner mij met name een akkefietje met ene Billy Midnight een van de 'legendary gunslingers' dat specifiek daar op uitdraaide.
Gister bij toeval ook een (perfect) zwarte beer geschoten. Ik schoot van een dermate afstand, dat ik dacht dat het een wild zwijn was
Wat een game!!!
Bedoel je niet eerder: wat een kut gezichtsvermogen - tijd voor naar de oogarts te gaan?
Zit er volgens mij toch gewoon in.
Herinner mij met name een akkefietje met ene Billy Midnight een van de 'legendary gunslingers' dat specifiek daar op uitdraaide.
Ja maar is dat niet eerder een veredelde Dead Eye in Slow Motion? Het is heel lang geleden dat ik het eerste deel nog heb gespeeld maar volgens mij waren die stand offs daar veel leuker om te doen en zagen ze er echt uit als … mja stand offs. En was het ook niet zo dat mensen op straat je konden uitdagen? Blijft allemaal maar vaag , misschien is het de nostalgie die mijn herinneringen aantast.
Bedoel je niet eerder: wat een kut gezichtsvermogen - tijd voor naar de oogarts te gaan?
Afstand was zover, dat vergeef ik de game (en mijzelf )
Ja maar is dat niet eerder een veredelde Dead Eye in Slow Motion? Het is heel lang geleden dat ik het eerste deel nog heb gespeeld maar volgens mij waren die stand offs daar veel leuker om te doen en zagen ze er echt uit als … mja stand offs. En was het ook niet zo dat mensen op straat je konden uitdagen? Blijft allemaal maar vaag , misschien is het de nostalgie die mijn herinneringen aantast.
Zou het ook niet weten kul. Pas net weer een beginnetje gemaakt met de eerste Redemption aangezien mijn geheugen ook wel aan een opfrisbeurt toe is in deze.
Heeft me aardig wat tijd gekost, derhalve nog in chapter 2.
Met name de cougar was een uitdaging om te vangen op perfect.
Nu weer tijd voor andere sides en de story
Rockstar heeft op hun beurt ook een ode aan SP in hun game gepropt: Manbearpig in RDR2.
Wat ik ook tof vind zijn de shops in deze game, er zijn gewoon heel veel winkels waar je shit kunt kopen en wat ik nog veel toffer vind zijn de barbershops en de kroegen, je hebt echt het idee dat er iets leeft als je een kroeg binnenwandelt of dat er iets gaande is. Wat ik echt ongekend vind is de manier hoe het haar op je harses en je baard groeit. Uiteraard wil je er gewoon fresh uit blijven zien dus daar ben ik ook vaak te vinden. En uiteraard heb ik in de game dezelfde look als hoe ik er in het echt uitzie, ene kale harses met een baard eronder. Ik ben nu een kleine 30 uur bezig in de game denk ik en zit nog niet op de helft van de story dus dan kun je nagaan hoeveel uur je eigenlijk wel niet kunt volmaken met het simpelweg rondkloten in de wereld. Denk dat ik er maar eens een 4,5* tegenaan knal en het lijkt mij sterk dat dat gaat dalen als ik hier klaar mee ben.
Alleen al die hertjes of konijntjes dat je ziet voorbijrazen als je op het paard aan het rijden bent...
Ik was al verwonderd door de zeemeeuwen die je vergezellen tijdens het zeilen in Zelda the Wind Waker... dan moet ik deze game ook maar eens gaan proberen
wat betreft de wereld die neergezet wordt, inderdaad een dikke 5 (alleen wel jammer van de ontbrekende HDR)
maar als ik puur naar de gameplay van de main story kijk, dan is het me toch iets teveel: paard rijden / paar keer schieten / paard rijden / missie klaar. En dat dan tientallen keren. In GTA 5 zaten wat mij betreft toch veel interessantere missies, met locaties scouten, mensen inhuren, etc.
Bij GTA 5 moest ik na 2 uur vliegen, rijden etc op geven moment toch echt aan een missie beginnen.
Komt ook omdat je bij GTA veel sneller de map door kan met snelle auto's en vliegtuigen. Bij RDR moet je per paard gaan en dat is veel trager en zorgt er ook voor dat je meer van de omgeving kan genieten.
In plaats van te focussen op de vele positieve punten, heb ik wat twijfels over een paar dingetjes. Zo is het verhaal wat minder episch als in GTA V, miste een beetje het wauw-gevoel wat je na een heist had in GTA. Dit komt ook omdat ik de characters minder geslaagd vond. Persoonlijk kon ik ze niet altijd uit elkaar houden en wanneer ik een missie van ze accepteerde, wist ik vaak niet eens meer wat ik de vorige keer met ze had gedaan. Het gaat allemaal best snel waardoor er voor de meeste characters weinig tijd is voor diepte. Het was in de epiloog eigenlijk voor het eerst dat ik een beetje ging meeleven.
Bij de epiloog heb ik ook gemengde gevoelens.
Waar je hoopt op een echte klapper aan het eind, spring je opeens een paar jaar verder en moet je op trage wijze een bestaan opbouwen. Wapens kwijt, geld kwijt, witte paard kwijt. Hier zat ik niet op te wachten. Maar daarbij kwam ik er wel achter dat John Marston toch wel een leuker character is dan Arthur en gaandeweg werd het wel weer interessanter. De dood van Arthur deed me trouwens erg weinig.
En ik denk niet dat het een spoiler is, maar het gigantische New Austin wat de hele game gehuld is in mist, wordt nauwelijks in het verhaal betrokken. Je speelt het uit en dan kun je alles op eigen houtje gaan verkennen, waarna blijkt dat er te weinig te doen is.
Lekker negatief allemaal misschien, maar dit is gewoon top 5 werk favoriete game ooit denk ik
Ik heb er geen interesse in, maar leuk voor wie er wel gebruik van gaat maken.
Benieuwd of het net zo populair wordt als GTA V online.
En alle complimenten voor de muziek, de aftiteling ging vrij rap, maar ik zag o.a. Colin Stetson, Mario Batkovic, Dave Harrington, Matt Sweeny voorbij komen. Dan heb je het als Rockstar wel begrepen.
Misschien wordt het dan nog een 3*, maar dan zal er wel een flinke plottwist voorbij moeten komen...
Wat een avontuur was dit. Zoveel te beleven en te doen in deze prachtige wild west wereld. Heb veel side missies/strangers gedaan. Ook heeeeel veel gejaagd en gecraft. Bij het uitspelen stond de completion op 89,9%
Toch deel ik een aantal teleurstelling van Hadouken
Toen ik op het keerpunt van de game was dood van Arthur, werd de game (nog) traag en sloom. Ik verloor hierdoor mijn interesse, met als gevolg dat ik de game een paar weken links liet liggen. Het was voor mij een enorme teleurstelling om niet meer met Arthur te spelen en het feit dat je nagenoeg al je gear, geld en met name paarden kwijtraakt.
Ook vond ik het blackwater gebied niet heel veel toevoegen. Er was simpelweg niet zoveel te beleven en te doen.
Het einde was aardig en bevredigend. Maar het was zeker niet de klap op de vuurpijl die ik had gehoopt, a la GTA V bijvoorbeeld.
Al met al een topgame natuurlijk, waar veel uren in hebben gezegen!
Zal deze game zeker nog eens opzetten, want zijn nog een aantal zaken die ik wil doen
Want waar te beginnen zeg. Het werkelijk epische, filmische verhaal? De fantastisch uitgewerkte personages? Die ongekende mogelijkheden die je hebt buiten de verhaallijn-missies? Het absurde aantal details waar ik na tientallen uren nog steeds van geniet? De soms kippenvel-opwekkende soundtrack? Het bizar hoge niveau van de ingesproken stemmen? Het gevoel dat je hier echt krijgt dat je in een volledig levendige wereld actief bent? De mooiste dag/nacht cyclus ooit in een game? De perfect geschreven dialogen? De heerlijke humor? Red Red Redemption 2 levert het gewoon allemaal. Het is gewoon ongelofelijk dat dit allemaal in 1 game past en het geeft meteen aan waar de standaard nu voor andere gameontwerpers ligt. Rockstar mag dan heel erg veel geld in de game hebben gestopt, maar hebben wel een meesterwerk geleverd, waar ze veel verder zijn gedaan dan elke ander bedrijf had gedaan. Die hadden met minder genoegen genomen en het ook gewoon voor hetzelfde bedrag in de winkels verkocht.
Maar de volle 5 sterren krijgt de game niet. Daarvoor is de gameplay niet helemaal perfect of bevredigend. Op zich leuk dat ze heel realistisch het leven in het wilde westen willen tonen, maar je paard borstelen, je wapen poetsen, vlees bakken of slapen vind ik niet zo interessant. Dat soort randzaken kost me gewoon tijd en tijd kom ik al tekort om hier in te stoppen. Als ik dat soort dingen leuk vind had ik wel The Sims opgestart. Ook irritaties als dat je door je eigen kamp niet kan rennen vind ik gewoon echt storend. Ik begrijp dat het is gedaan om mij als speler echt het gevoel te geven dat ik de tijd voor alles moet nemen, maar een game moet nog wel gewoon leuk zijn om te spelen. Dat is het overigens ook hoor, maar het had nog net perfecter gekund. Ook vind ik de shoot outs soms echt pittig, maar vooral omdat hier gewoon geen al te goed coversysteem in zit. Jammer dat ze niet bij games als Gears of War leentjebuur hebben gespeeld. De shoot outs zijn wel erg cool, maar soms gewoon te frusterend. Al werkt hierbij een first person view wel weer aardig.
Maar dit zijn slechts kleine klachten. Dit is gewoon een uniek meesterwerk die je als gamer hoort te hebben gespeeld. Dé game van deze generatie consoles wat mij betreft. Bijna perfect.
4,5*
Het begon al bij de start van het spel; zeer ongemakkelijke controls en een verhaal waar je zomaar in wordt gegooid en geen idee hebt wie wat zegt of wie wie is. Pas later in de game heb ik alle standaard controls aangepast en ging het iets beter. Zo kon je in de ondertiteling zien wie wat zei en het perspectief veranderen van 3rd person naar 1st person. En dat was nodig ook want zulke houterige controls met 3rd person, dat kan echt echt niet meer. Niet dat de game daar op zichzelf beter van werd. Het duurde voor mij echt uren voordat ik een beetje begreep wat de bedoeling was. Ook het jagen en koken bijvoorbeeld, alles is werkelijk zó omslachtig gedaan dat ik meermaals de intentie had om het spel de rug toe te keren.
Tijdens de eerste missies wat het niet veel anders. Je gaat om de haverklap dood, maar je hebt geen idee waaraan. Later pas merkte ik op dat als je even iets anders deed dan het spel van je verlangde, je dat meteen duur komt te staan. Als je bijvoorbeeld nog even wilt 'looten', ga je gelijk dood omdat je de missie-persoon niet volgt. Je kunt later in de statistieken zien wat je 'fout' hebt gedaan tijdens missies om geen gouden medaille te halen. 'Je had dit en dat binnen 5 minuten moeten doen', serieus? Het hele spel is te traag voor woorden en in missies moet je ineens opschieten?
Ook als je even vergeet een wapen mee te nemen van je paard, komt je dat duur te staan in een missie. Je kunt dan niet meer terug, en zelfs tijdens de meest moeilijke missies sta je daar met je pistooltje. Waarom heb je niet 'gewoon' altijd al je wapens bij je? Moet alles dan ten koste gaan van 'het realisme'? Zelfs op je paard...als je een wapen draagt om te jagen en je doet even iets anders, heb je het wapen alweer geholsterd. Waarom niet gewoon je wapen bij je houden? Het is pure willekeur, want soms wil je met de linkertrigger iemand groeten en dan opeens heb je wel weer je wapen in je hand waardoor je hem ineens op iemand richt. Dit resulteert bijna altijd in een straf of urenlange achtervolging of zelfs de dood en dat kost je dan weer al je centen, waarvan je (zeker in het begin) niet veel van hebt. Op het eind heb je zoveel dat je nauwelijks nog weet waaraan je het uit moet geven, maar dat terzijde...de balans hierin is helemaal zoek.
Achteraf worden nog veel meer zaken bijna lachwekkend. Waarom je geld, eten, medicijnen en ammo afgeven tbv het dorp? Aan het eind van het spel merk je dat dit geen enkele zin had. Ik bleef maar vlees uitdelen en het had werkelijk geen enkele meerwaarde.
Het meest vreemde vond ik dat er geen fast-travel in zat. Ik snap waarom, maar voor mij werkte dit juist averechts. Normaal heb ik altijd zin om de wereld te verkennen, buiten de hoofdmissie om. Maar hier heeft dat geen enkele zin, en wel om het volgende: één keer ben ik flink op stap gegaan. In een game als bijvoorbeeld Fallout heeft dit nut, omdat je met het ontdekken van plaatsen een 'beloning' krijgt (XP én een fast-travel punt. Het maakt dus niet uit hoe ver je de wereld in trekt, je kunt altijd weer terug). Hier niet. Sterker nog; je weet dat als je ver op pad gaat, het hele takke-eind weer terug moet. En als de wereld daar nou toe uitnodigde ok, maar de spelwereld is misschien wel de saaiste die ik ooit ben tegengekomen. Er gebeurt helemaal niets en al helemaal niet als je eigenwijs van de paden afgaat, dat heeft echt geen enkele zin. Ook kom je in je trips soms langs plaatsjes of landmarks. Ook dit heeft geen enkele zin om dit vantevoren af te speuren in de hoop op iets leuks of onvoorspelbaars, omdat je er nog niets kan doen. Dit kan alleen maar tijdens missies. Dus later 'moet' je er toch nog heen en gebeurt er soms wel iets. Het heeft dus geen zin om, buiten de missies, de wereld te ontdekken. En door het ontbreken van fast-travellen naar een eerder bezochte plek, is dit gewoon heel slecht game-design. Ja, je kunt f-t vanuit je kamp, maar dit gebruik je maar zelden omdat je vanuit het kamp altijd op pad gaat met een missie, en de fast-travel dan juist niet werkt....
Wat mij ook dusdanig stoorde, was dat je vanuit de zijmissies geen enkele vorm van 'beloning' krijgt. Ik deed een keer een langdurige missie voor een Franse kunstenaar en een Professor. Beide hebben mij heel veel 'deaths' gekost, en bounty's (dus geld) omdat je altijd wel een keer achterna wordt gezeten. Bij het minste geringste krijg je een bounty en begint alles weer van voor af aan. Zelfs als je je bounty netjes wilt betalen bij het postkantoor, kun je nog aangehouden worden voor de deur en eindigt het wederom in een (duur) vuurgevecht.
Als laatste punt van slecht game-design wil ik aanstippen het lopen in het kamp. Waarom is hier voor dit slakkentempo gekozen? Om de uren gameplay kunstmatig te verlengen? Dit was voor mij echt een vervelende doorn in het oog en een reden om zo min mogelijk terug te gaan naar het kamp.
Verder hebben we nog het puntje 'stamina'. Zowel voor jezelf als voor je paard. Dit is in mijn ogen nutteloos en wordt alleen gebruikt zodat je niet ver kunt zwemmen. Had dit dan anders opgelost. Dat hele 'realisme' met het voeden, brushen en zorgen voor jezelf en je paard had er van mij vanaf minuut 1 al uitgemogen. Dat je gewoon een levensmeter hebt en een meter voor de dead-eye (cheaten), snap ik dan nog wel. Het spel zit echt vol met dit soort slecht uitgewerkte design-keuzes.
Dan de missies. Had ik het al eerder over. Deze zijn allen zeer generiek. Je begint een gesprekje met iemand, je rijdt urenlang naar je missie, je doet wat auto-aiming (of je gaat een paar keer dood door iets stoms of een verkeerde controle - zoals bijna altijd met het dekken tijdens shoot-outs, dit is echt om te huilen) en je rijdt weer urenlang terug. Tuurlijk zaten er soms wat epische missies tussen, maar dat mag ook wel bij een game van zo'n statuur.
Ok, nu ik het toch over wat positieve punten heb, daar komen ze... Het stadje Saint-Denis is werkelijk een lust voor het oog, erg mooi en gedetailleerd in beeld gebracht. Maar ook hier weer; is dit dan zoveel mooier dan een Memphis in AC:Origins of een Parijs in AC:Unity of een stad in The Witcher 3? De graphics (The Order 1886), wereldopbouw (Ass. Creed), actie (Horizon) en gezichtanimaties (Detroit: Become Human)....dit is in de afgelopen jaren door zoveel games, zoveel beter gedaan. Het voelt aan alles aan als een game van een paar jaar terug.
Het verhaal, ok....dat is wel echt super gedaan. Ik begon steeds meer mee te leven met Arthur. Ook kon ik de gang niet meer zien als mijn vrienden. Ik voelde hoe er tegen onze gang werd aangekeken door de buitenwereld en zag ons steeds meer aan als een bende van ellende, dan een hoopje mensen met een missie. Ik zat wel degelijk in het verhaal en merkte ook steeds meer jouw aversie (als speler) jegens Dutch. Nog één keer dit, nog één keer dat....je geloofde het allemaal niet meer en na het bericht over zijn ziekte begon Arthur zelf, maar ook ik als speler alles te relativeren. Dit is echt uitstekend gedaan. Als je dit soort zaken dan weer vergelijkt met een Assassin's Creed, voelt dit toch wel weer ijzersterk.
Bij vlagen zag de spelwereld er bijzonder fraai uit. Maar ik blijf het daarom ook weer jammer vinden dat het niet optimaal benut wordt. Ik ben bijvoorbeeld geen één keer helemaal naar het noordwesten (de sneeuw) gereden, omdat ik 'bang' was niet meer terug te komen met een fast-travel. En wat te denken van het gebied New Austin? Waarom wordt dit niet meteen gebruikt? Dit is de één na grootste provincie, maar je kunt er niet heen gedurende het hele spel? Waarom pas na de dood van Arthur, als veel gamers stoppen met het spel? Dit is echt onbegrijpelijk....en zo zonde!
Tja, lastig om hier een cijfer aan te hangen. Dat ik heb doorgespeeld tot het eind zegt ook wel weer dat het niet alleen maar kommer en kwel was. Zie ook echt wel de goede dingen en de soms geweldige details. Maar het was gewoon niet echt fun. Niet echt lekker even gamen. Traag, vermoeiend, beetje slepen... Een 2 is toch wel veel te laag voor een game met zoveel production value, maar ze hebben zich wel een beetje in laten halen door de tijd. Ik geef een 2,5*