Thumper (2016)

Nintendo Switch / PC / PlayStation 4 / Xbox One / PC VR / PlayStation VR / Google Stadia
Action / Music

Ontwikkeld door Drool
Uitgegeven door Drool en Limited Run

Thumper is ritmisch geweld: klassieke ritmische actie, vernietigende snelheid en brute kracht. Je bent een ruimtekever. Raas over het eindeloze spoor en doorbreek tal van obstakels. Tijdens elke verpletterende strijd speelt een andere soundtrack.

avatar van Marcellussss
Wat mij betreft naast Rez Infinite de killer launchtitle voor de PS VR; audiovisueel spektakel van de bovenste plank. Voor diegenen die enkel de demo gespeeld hebben, dit is de tutorial level en zodoende slechts de tip van de ijsberg van wat je in de volledige versie te wachten staat. Wordt tegen het einde aan al pittig om alleen de levels door te komen.

In tegenstelling tot andere titels is deze tevens redelijk geprijsd; twintig euro voor zo'n vier á vijf uur aan zwaar herspeelbare en gepolijste content. Ook prima speelbaar op een monitor en ook dan zeker de moeite waard.

Marcellussss ik lees hier het is een ritmisch geweldsspel...
En ik zie het filmpje voor de 10de keer (het ziet er geweldig uit).
Maar kun je ook uitleggen hoe het spel in z'n werk gaat...
Moet je je zelf opladen en dan het monster uitschakelen met een bom?.

avatar van Marcellussss
Het is in principe gewoon een ritmische racer; een kwestie van de juiste knoppen op het juiste moment activeren.

banjo

Het is een ritmische racer en gameplay is een kwestie van de juiste knoppen op het juiste moment activeren. Op deze manier baan je je een weg richting de eindbaas. Eindbazen zijn een serie van meer geavanceerde ritmesecties; wanneer je een sectie zonder fouten uitvoert, activeer je een bom die de baas beschadigd en dien je de volgende sectie uit te voeren totdat de baas verslagen is.

Elk level volgt dit patroon en is vrijwel eindeloos herspeelbaar omdat het, zoals bij andere ritmespellen zoals Guitar Hero, nagenoeg onmogelijk is een level foutloos te spelen. Mits je wel in staat om levels foutloos te spelen, dan zijn er nog manieren om de ritmesecties zodanig te spelen dat je een hogere score behaald.

Bedankt voor je uitleg Marcellussss ik houd wel van dat soort spellen..
Je moet in zo'n flow komen...

Hey Marcellussss speel je dit spel met een VR set?
Dan schijnt het behoorlijk heftig te zijn...
Ik heb in tijden niet zo getwijfeld om zo'n spel aan te schaffen...
Ik wil hem voor de Switch en kost daar 20 euro.

Simpel, maar heel effectief. Thumper is een game met een hypnotische, trippy sfeer waarin je jezelf kunt verliezen in het streven naar perfectie. Ik heb het op PSVR gespeeld, wat visueel erg gaaf was, maar ik zie dit ook zo werken in het 2D. Het enige dat je doet is op hoge snelheid een pad afgaan en met vingervlugheid de obstakels trotseren. Dit begint heel makkelijk met obstakels die je ver van tevoren ziet aankomen, maar dit word erg lastig zodra je allerlei verschillende moves erbij hebt en op hoge snelheid tussen al deze moves moet schakelen. Het kan heel belonend zijn om een hoge score te krijgen, maar in de latere levels was ik al blij als ik het überhaupt kon halen. Combineer dat met de sfeervolle, trippy beelden en dit maakt Thumper een heerlijk behendigheidsgame om in VR gespeeld te hebben.

Het enige dat ik echt jammer vond is dat de extra+ mode niet helemaal leuk is uitgedacht. In deze mode zijn er geen checkpoints en kan je wel 4x sneller gaan dan normaal. Mijn probleem is dat ik de extra hoge snelheid juist erg leuk vind om te doen, maar het feit dat je geen checkpoints hebt verpest het. Ik had liever een soort Hard mode waarin je standaard de 4x snelheid had, maar nog wel met checkpoints, en dan een professional mode waarin ze deze weg haalde. Nu moet ik deze mode met de hoge snelheid, die me juist leuk leek, mislopen door de extra conditie die ze eraan toevoegde.

Maar dit minpunt ontneemt verder niets van de playtrough op normal mode. De demo staat op één van de PSVR Demo collections. Zeker de moeite waard om eens te proberen als je naar VR titels zoekt.

avatar van mister-fool
Je kunt mij wel wakker maken voor dit soort ritmespellen. Ingewikkeld is de opzet niet, maar moeilijk is het des te meer. Het veroorzaakt inderdaad een soort flowstate. De psychedelische beelden leiden enerzijds niet af en geven het spel anderzijds een heerlijk dreigende sfeer. Erg toffe video game.

avatar van Finidi
Toen ik vorig jaar een nieuwe PC kocht, met een 144hz 1440p scherm, was dit de eerste game die ik opstartte. Want visueel is deze game echt een enorme trip, en op een groter scherm is het nog makkelijker om erin gezogen te worden en in de ritme van de game te komen. Prima vermaakt met deze game 100%’en. Er is verder al genoeg geschreven over wat deze game doet, ik wil alleen nog even benadrukken dat deze game enorm goed slaagt in wat het poogt te doen. Vooral die snelheid is zo geweldig.

Interessante presentatie over hoe deze game tot stand is gekomen: op GDC 2017

4/5