State of Decay 2: Juggernaut Edition is een fantastische game. Het is survival zombie apocalyps op zijn best. De game heeft onlangs een nieuwe uitbreiding gekregen in de vorm van een compleet nieuwe map. Iedereen die de game via Game Pass (Ultimate) speelt – of gekocht heeft eerder zoals ik – heeft daar toegang toe. Natuurlijk hebben ze daarbij ook verschillende bugfixes en QOL verbeteringen doorgevoerd die de game alleen maar beter hebben gemaakt.
Wat ik tof vind omdat ik de vanilla versie van de game op 1000/1000G had uitgespeeld is dat je bij het kiezen van de nieuwe map de mogelijkheid hebt om drie characters uit je vorige community's te kiezen. Hierdoor begin je al met characters die al enigszins ge-levelled zijn (en die je kent en of aan gehecht bent geraakt) en daarbij kun je ook nog twee perks kiezen zoals een paar supply drops of pernamente electriciteit en water in je basis kamp.
Ik geef toe dat het even kan duren voor je de controls onder de knie hebt omdat de mogelijkheden best uitgebreid zijn maar spelenderwijs ook door de tutorial te spelen leer je er handigheid in te krijgen en weet je exact alles te vinden en hoe de mechanics werken.
De game is verder onverbiddelijk, je character kan dood gaan en is dan ook permanent dood. Als je community uit méér dan één persoon bestaat speel je verder met een andere character die je hebt maar je kunt er een ontzettend klote gevoel aan overhouden zeker als je gehecht was aan de char en je hem of haar al die tijd ge-levelled hebt precies zoals jij hem wilde hebben.
Maar daarbij moet gezegd worden dat het ook de kracht van de game is omdat je daardoor veel meer op je hoede bent voor alle gevaar rondom je. Het is bijvoorbeeld bij het exploren de afweging die je moet maken, ga ik door met mijn gehavende char of ga ik naar het basiskamp en laat de char weer op krachten komen door gebruik te maken van de ziekenboeg of kies ik ervoor om een tijdje met een ander (uitgerust/ongeschonden) char verder te spelen.
De gamingloop om steeds maar weer te exploren/scavengen is aanstekelijk. Met voldoende benodigde materialen kun je je basiskamp verder uitbreiden waardoor ook het moraal binnen de community stijgt en je 'influence' verdient waardoor je weer zogenaamde outposts kunt openen op de map. Een outpost is niets anders dan een gebouw in allerlei vormen zoals huizen, garages etcetera die bevat een veilige zone rondom en je kunt er van char verwisselen en ook kun je in de gedeelde community locker waar je allerlei goederen bewaard die je niet met je meezeult in de rugzak. Ook kan een goede outpost je elke dag aan materiaal, food, medicijnen, brandstof etc. helpen. De game heeft een concrete verhaallijn maar vooraleer je daar doorheen bent ben je zo weer uren verder omdat de game niet echt gehaast te spelen is. Je moet rekening houden met de behoeftes van je community waardoor je gewoon vaak bezig bent met het verzamelen van eten, medicijnen en allerlei bouwmaterialen als ook de verschillende side missies die je aanneemt van andere communities waardoor je tradeposten creëert met bevriende communities. En daarbij loert altijd het gevaar van hordes zombies, bloaters, ferals of juggernauts. En vooral die laatste een reusachtige zombie gaat niet zomaar neer en kan je character in één klap doden.
Heeft de game óók nadelen? Ja die zijn er zoals dat je een volger uit je community meeneemt op een reguliere scavenging hunt en je door een situatie in een huis volledig overwhelmed door zombies word en je letterlijk geen kant meer op kan en je het dus niet overleeft, maar dat kan ook met je volger gebeuren en die legt het loodje, dan voel je je niet fijn. Ook is spelen in de nacht (de game heeft natuurlijk een dag/nacht cyclus) zonder in het bezit te zijn van een OLED scherm niet echt tof, ik heb dan een maand of twee na het uitkomen van de game een OLED scherm aangeschaft maar op een plasma die ik voorheen had was het een stuk onduidelijker ondanks het feit dat plasma over het algemeen betere zwart waardes kende dan LCD en speelde ik daardoor niet graag in de nacht. Natuurlijk begrijp ik wel dat Undead Labs gekozen heeft om de nacht niet te kunnen skippen omdat dát het gevoel van survival alleen maar nog meer benadrukt maar dat een volger die je meeneemt het loodje legt is natuurlijk wel cru.
Desalniettemin hebben die nadelen er niet voor gezorgd dat ik de game heb gelaten voor wat het is. Zeker vorig jaar met de Heartlands uitbreiding (nieuwe map en verhaallijn) en nu onlangs met het uitbrengen van de zogenaamde 'Juggernaut Edition' opnieuw een nieuwe map is het voor mij een game die ontzettend verslavend kan werken. Ik heb een uurtje de tijd om te gamen – start de game en drie uur later zit ik er nog steeds zonder het goed en wel te beseffen. Ik heb de game nu vijf keer uitgespeeld, 4x de gewone vanilla game toen hij uitkwam, 1x de onlangs uitgebrachte 'Juggernaut Edition' en ik ben nu bezig met de Heartlands uitbreiding die ik toen die uitkwam maar een uurtje heb gespeeld, ik was de controls vergeten en zat daarmee te sukkelen waardoor ik uit frustratie de game maar heb gelaten voor wat het was, zonde want nu ik er weer helemaal inzit is het weer zo verslavend als vanouds. Ik denk dat het op Forza Horizon 3 na de game is waar ik deze generatie de meeste tijd in heb gestoken volgens de Xbox app ruim 13 dagen en counting.
Ik kan in elk geval niet wachten op het derde deel wat zal uitkomen op de Series X – wat nu ze definitief onderdeel zijn van MS Game Studios kan rekenen op een hoger budget – met meer mankracht en meer resources om hun oorspronkelijke visie voor het State of Decay universum werkelijkheid te laten worden.